Kansien vaihdon jälkeenkin vellit ja puurot sekasin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja itkonen, 21.11.2007.

  1. max

    max Double Gearhead

    olen laittanut imusarjan tiivisteisiin Ultrachem "Assembly Fluid #1" liisteriä kannen puoleiseen pintaan,joka varmistaa sen kun lasket imusarjaa paikalleen,niin tiiviste ei pääse liikahtamaan.
    totta kai voi työntää hylomaaria jokapaikkaan,mutta se on enemmänkin solifer mopon tai lada 1200 L korjaamiseen tarkoitettu aine.
     
  2. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ei noita kyllä niin rajusti hiottu että olis nurkat pyöristyny. Ihan vaan puhdistus. 400 vesihionnalla ja kannen mittasen taatusti suoran pulikan avulla. Ei ainakaan jaksais millän uskoa että olis saanu tuolla tavalla nuo valurautamöykyt pyöristymään. Onhan se kuitenkin teoriassa mahdollista kuitenkin.

    Mitään liimajäämiä ei kyllä ollut noissa entisissäkään pulteissa/imusarjan tiivisteissä edellisen omistajan kansienvaihdon jäljiltä. Nesteet eivät menneet ainakaan ihan heti sekaisin, jotain tuhatkunta mailia kestivät mun käytössä ja vissiin aika äsken ennen tuota omistajan vaihdosta oli kannet vaihdettu. Sitten meni soosit sekas. Täytyy nyt vaan toivoa jalat ja kädet ristissä että selviäisi tuolla tiivistemämmin käytöllä. Ainakin Siperia opettaa ihan huolella tän projektin kanssa.... :p
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös sen jäähdytysjärjestelmän voisi paineistaa ja katsoa, että vuotaako se tosiaan niistä kannenpultin kierteistä. Paineensäätimenä toimii parhaiten varmaankin se järjestelmän oma korkki, eli painetta vaikka jonkin letkun kautta järjestelmään ja korkki paikoillaan. :-?
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    vituralleen menee jos et käytä kansia poikessa ja tee koko souta uusiks, vettä on kuiteskii sielätäälä ja liimakaan ei pysy jenkoissa kun vettä on pinnassa. tilaa siis uuvet tilkkeet,pura hatut pois ja putsaa ja kasaa. kantsii samalla käyvä pulttien reijät läpi ja upottimella poistaa mahollisesti noussut reuna, niin lokista ku kansistakin. tarkista ettei ohjuritappi jää kantamaan.

    liimaa tarviaa sitten reilusti, vesi tuloo melko pienestäkin raosta.
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tällainen toimenpide on käynyt mielessä, kun haluttaisi aina tehdä viimeisen päälle. Kuten luulin tekeväni viimeksikin, en vaan tiennyt että pikkulohko pitää kasata liimalla. :p Muissa projekteissa ihan momenttiin kiristys on riittänyt. :-?

    Taidan kuitenkin koittaa tyhmyyttäni kepillä jäätä ja tehdä vaan tuon liimaa pultteihin ja tiivisteisiin operaation. Jos edes kerran eläissään kävis autohommissa pieni tuuri ja se helpompi tapa riittäisi. Kun on ostettunakin jo uudet imusarjan tiivisteet eikä viitsisi ihan kaikkea purkaa pois mitä kansihommassa tarvii kiskoa irti. Jos ei nyt toimi niin sitten otetaan koko homma taas uusiksi täyden tiivistesatsin kera. Tuleepahan tutuksi :poff:
     
  6. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Pistetääs vähän isompaa remppaakin esille.

    Oma vanha sbc 350 kone hävitti nestettä n. 0.5L/100km mutta öljynseassa sitä ei näkynyt eikä missään ulkopuolellakaan. Ainut paikka missä näkyi vetisiä jälkiä oli venakopat jossa oli sitä ns. kylmälimaa kuskispuoleinen koppa meleko täynnä. Puhdistus ja kokeilu lenkki 50km ja koppa pois. Lähes samanlainen oli koppa kuin ennen puhdistustakin.

    Korjaukseksi vaihdoin syylärinkorkin 7lbs korkkiin. Homma auttoi sillai että huomattava nesteen hävitys loppui ja liman muodostus väheni radikaalisti. Siitä seurasi jälleen kilometrejä mittariin siihen asti kun kone luovutti tien päälle.

    Kone kun oli purettu ja todettu öljynkierron olleen turhan vähäistä huomattiin että lohko oli nostajalaaksosta 5 ja 7 syl. kohdalta vaakaan n. 10cm matkalta halki vesitilaan.

    Itse tehdyssä diagnoosissa todettiin että vesi pääsi höyrystymään siitä halkeamasta imusarjan alle ja siitä nousi sitten venakoppiin jonne jäi kylmäliman muodossa.

    Eli kun käytät nyt sitten imusarjan pois niin katsoppa tarkkaan näkyykö mitää halkeaman tapaista missään.

    Tästä keskustelusta löytyy kuvat kyseisestä lohkosta kylläkin jo kertaalleen korjausyrityksen nähneenä.
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... c&start=30

    PS. Remppaatko autoa liikkeentiloissa? Meinasin jos tulisin käymään mulkasemassa projektia lähempätä.
     
  7. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Mulla oli molemmat kannet aivan könässä kun viimeksi purin. Joten jos jotain on halki niin se on sellaista että vaikuttaa molempiin puoliin. Imusarjan halkeamakin on käynyt mielessä, mutta en sellaista huomannut viimeksi kun käytin pois. Jos tuota liimahommaa ei kukaan olisi tuonut esille, niin sitten varmaan vaihtaisin koko myllyn seuraavaksi, eipähän tarttis ihmetellä.

    Mutta tämä liimojen laitto on sen verran halpa homma eikä mahdottoman kauaa kestä, niin pitää kokeilla sitä vielä ensin. Luulisin että jos jotain halkeamia olisi ollut, niin olisi huomattu silloin putsaillessa.

    En pysty valitettavasti firmalla tekemään nykyään tällaisiä projekteja varsinkaan viikonloppuisin kun hallissa on vuokraisännällä niin paljon kalustoa viikonloppuisin säilössä ettei sekaan sovi. :( Muuten kyllä luonnollisesti tekisin siellä. Täytyy notkua toisten nurkissa haitoilla nämä viikonloppuhommat.
     
  8. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    No väärinhän minä kirjoitinkin äsken. Molemmissa venakopissa sitä limaa oli. En itse edes alkuun huomannut tuota lohkeamaa lohkossa vaan kaveri kysyi et onko tuossa halkeama. Laitettiin sitten paineilmaa vesikanavaan halkeaman kohdalle kupliahan sieltä tuli oletetusta halkeamasta.
     
  9. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Auts, no, ensi viikollahan pitäisi jo olla selvinnyt, että onko vika kasausliiman puutteessa vai jossain ihan muussa.

    Laskeskelin tänään karkeesti ja totesin, että oon viettäny jokaista tällä vehkeellä ajamaani mailia kohden puolisen tuntia sitä korjaten/rassaten/ennaltaehkäisten hajoomisia/parannellen entistä. Kivaahan tää on mitä nyt vaan aika ja rahat loppuu ja saa pikkuhiljaa hullun maineen. Ajaminen olis halvempaa ja sosiaalisesti hyväksyttävämpää... Toivottavasti tämä harrastamisajan käytön suhdeluku paranee ajan kanssa enemmän ajamiseen kallistuvaksi :eek:
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Jos ei muuta näkyvää syytä löydy, niin minulta veikkaus halkeamasta lohkossa...
    Kolmannella kerralla vasta itsekin aloin tutkia Moparin 6-konetta kun meni vedet öljyn sekaan... Kaksi kertaa uudella kansipahvilla ja aina 5 minuutin käynnin jälkeen oli öljy kermaa...
    Pistettiin kanavat täyteen vettä (Lohko ihan tyhjänä osista), ja painetta vesitilaan 8kg...
    Alkoi näkyä kun vesi tihkui halkeamasta jota ei ennen näkynyt kuin sen vesitestin jälkeen. Kun oli taas vedet poissa, niin ei olisi tiennyt mistä oli vuotanut jos ei olisi merkitty vuotokohtaa.
    Se halkeama paikattiin hitsaamalla nikkelipuikolla (eräs lähiseudun konepaja suoritti hitsauksen).
     
  11. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kellon ympäri tallissa ja nyt olisi vaihdettu Permatexin Black Gasgetilla valeltuna imusarjan tiiviste ja samalla varmuuden vuoksi ruiskun tiiviste kun sen vaihdosta ei ollut tietoa. Pultteja kävin läpi saman mämmin kanssa. Niitä tehdessä käiv ilmi, että näissähän on jotain valkoista tahnaa. Ai niin, uudet pultit ja niissä oli jotain tahnaa päässä...... Eli tuskin pultteja pitkin on vesi tullut.

    Könää löytyi venakopista ja virranjakajan akselista siltä väliltä mikä on ollut nostajalaaksossa. Alempaa puhdas. Eli jos ei imusarjan tiiviste ole vuotanut, niin sitten joku halkeama jossain on jo aika todennäköinen. Pulteista ei löytynyt "läpi päästänyttä" pulttia.

    Jäähdytinnnesteet olivat oikean väriset eikä öljyjen värissäkään ollut vikaa muualla kuin noissa parissa kohteessa.

    Tulpista sen verran, että maitokahvin värisiä olivat kärjiltään kauniisti kaikki paitsi 7-pytyn tulppa, joka oli muita mustempi. Ei mikään paha mutta selkeästi eri värinen. Vaikuttaako EGR tähän vai onko siellä ollut esim. sytytys huonona ( tai öljyä seassa, öljyä ei kyllä ole vähentynyt yhtään )

    Tuossa yöllä tuli pohdittua, että miksi ne kannet ja lohkot halkeilee? Tuo motti kun on mulla ollessa toiminut ilman nesteiden sekoittamista muutaman kuukauden ajan, eikä taatusti ole ylikuumentunut tai saanut pahaa rasitusta muutenkaan. Koko ajan hyvät nesteet jäähdytinpuolella ja hyvät öljytkin. Eivätkä ole päässeet vähänä käymään? Kai niillä vaan tulee mitta täyteen joskus?

    Mutta: Toivotaan että ongelma hävisi nyt tällä hommalla, jospa se imarin tiiviste olisi ollut vuotokohta. Toisaalta, tuo konetilan purkuhomma alkaa tuntua koko ajan vaan pienemmältä hommalta mitä enemmän siihen saa rutiinia. Toivottavasti ei vaan tule tavaksi :poff:
     
  12. diesel4X4power

    diesel4X4power 1st gear

    Auto voi olla minkä värinen vaan kunha on musta ja vanteissa kromia. ( okei, rosterikin käy ) totta puhut :rotfl: :rotfl:
     
  13. skotikka

    skotikka 3rd gear

    rupesko pysyyn nesteet erillään? ittellä sama homma tulossa..
     
  14. Bigiron

    Bigiron 1st gear

    Minulla meni 4.3l neliveto pikkari nyt kans purkuun,juurikin tuon häviävän nesteen takia, sitä kyllä valu pikkusen imusarjan päälle apukuskin puolelle,uskosin tiivistevika tai maksimissaan kansi halki...
     
  15. itkonen

    itkonen 3rd gear

    En oo ajanu kun muutaman kymmenen mailia ja äsken katoin että ei ainakaan vielä oo vajunu. Kunhan ehtii töiltä käydä vähän pitemmän lenkin niin sitten sen tietää varmaan paremmin.
     
  16. skotikka

    skotikka 3rd gear

    mites kun useet laittaa imusarjan paikalleen silleen, et jättää päädystä ne kummitiivisteet pois ja pelkkää massaa tilalle (5.7 diesel ny kyseessä)?

    onko se oikeesti parempi noin?
    kyllä kai mulla noi on muuten pitäny, mut sieltä päädyistä rupes tuleen öljyä vähän. laitoin kyl wurthin sinisellä massalla nuo päädyt ja muut paikat ja ei kyllä ollut yhtään tarkotettu sinne mihin oli luvattu. sellasena mössönä puskeutu ulos öljyn kaa :mad:

    tietenkin tois imusarjaa alemmas kun jättäs pois ja kun kannetkin on tasotettu niin nekin on pikkusen matammalla kuin orkkis..

    et sellasta pohdintaa :odroll:
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Voi ne päätytiivisteet korvata esim Wurthin mustalla silikooniliimalla, siitä tulee kuivuessaan elastista mutta aika kiinteetä tavaraa, niinkuin saniteettisilikoonistakin, voin tarkistaa sen koodin vielä.

    Sillä tekee lohkoon ensin makkarat joiden antaa kuivua kunnolla (usea tunti) ja sitten lisää vielä hinun tuoretta jonka antaa hieman jähmettyä ennen imarin asennusta ja kads sinulla on silikoonitiiviste sen "kumisen" sijaan joka kovettuu ja halkeaa pituussuuntaansa jo ensimetreillä.
     
  18. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tolla Black Gasketilla mä tein nuo päädyt. Ja edellisellä kerralla sillä vastaavalla pikkutuubilla joka tuli FelPron stefojen mukana. Voi kun kaikki muukin ois pitäny niin hyvin kuin tuolla tehty tiivistys mikä sillon eka purulla tehtiin. Todellakin toimii hyvin. Me kyllä tehtiin kunnon rannut ja lyötiin saman tien imusarja päälle. Vuorokausi tosin annettiin kuivaa ennen käyttöön ottoa.
     
  19. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Se silikonimakkara konsti on tosissaan hyvä. Ainakin itellä toimi paremmin kuin kumiset tiivistesarjan tiivisteet. Lisäksi jää pois mahdollisuus, että jäisi imari "kantamaan" päistään missän tilanteessa.
     
  20. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Samaa Black Gaskettia näyttävät suosittelen järkijään tuolla fullsizechevy.com foorumilla.
     

Kerro tästä muillekin!