Kansipahvin uusiokäyttö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja smuige, 19.2.2010.

  1. boltsi

    boltsi 1st gear

    Mulla on ainakin kesti fel-pro tiivisteet vaikka tuli muutaman kerran vedettyä momenttiin ja ajettuakin välissä.
     
  2. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear


    Kuparipahvit, tiivisteprikat ym. voi aivan hyvin hehkuttaa joka kerta kun ne on irti, ei ne siitä murene, suurempi riski kuparitiivisteellä on vuotaa uusiokäytös ilman hehkutusta/nopeaa jäähdytystä kuin vanhalla tavallisella tiivisteellä. Siis pelkkä hehkutus ei riitä, ei se sillä miksikään muutu, kupari pitää jäähdyttää nopeasti pehmentyäkseen, ensin kuumaksi ja sit järveen vaan..

    10 kertaa on aika paljon ilman lämpökäsittelyä, sit on sama ku laittais tavallisen pellin väliin :) Sanoiko SCE kokeilleensa että 10 kertaa voi käyttää uudelleen tuosta vaan??

    Omaan autoon voi kokeilla kaikenlaista, kuten jäästä hakattua tiivisteenuusiokäyttöä, on sille naureskeltu monet kerrat jälkeenpäin :rotfl: Ei täs muuten oltaisi näin ammattitaitoisia ellei kaikkea olisi kokeiltu, mitään ei jätetä mutuilun varaan .. :poff:
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niitä peltitiivisteitä ei kannata laittaa ylipäätään.Mieluummin vaikka lasket kantta..Normitiivisteet huomattavasti luotettavampia ja momenttikin säilyy sellasena että saa joskus irtikin. Jos oot lohkosta dekinkin tasannu niin sittenhän pellit voi toimiakkin.. Esim.trickflow ei suosittele peltiä missään tapauksessa.Fel-pron massa toimii 0,4-0,6 paksuus.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Hittooks minä tiedän mutta niiden sivuilla oli kyseinen ohje. Eikä siellä esiintynyt mainintaa lämmittämisestä ja järvestä.
    Vaativat jo lähdössä näköjään erittäin hyvät pinnanlaadut ja tietysti suorat ettei nesteet lorota lattialle. Sillaikin voi meinaan käydä, kun omiinsa koittaa kaikkee.
     
  5. gearboxburnerz2

    gearboxburnerz2 1st gear

    Tohonhan myydään ainakin jenkkilässä ihan omaa liimasprayta joka on tarkotettu kansipahvejen tiivistykseen.. kokeiltiin joskus ja hyvin meni käytetyt tiivarit 4 vuotta 400 mopen virikoneessa..sillon sai usavaraosa liikkeistä ,en tiiä miten nykyjään.
     
  6. Potakka

    Potakka 1st gear

    Kyllähän nuo peltitiivisteet toimii ihan hyvin. Tarkastaa vain että dekkipinta on hyvä ja ruuvaa uudet kannet päälle. Miksi ei voisi käyttää peltitiivistettä?
    Onko huonoja kokemuksia?
     
  7. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Oon käyttänyt samat felprot kolmesti. :rotfl:
     
  8. tht

    tht 1st gear

    kyllä se hehkutus sen kuparin pehmittää, ei se jäähdyttäminen nopeasti tee muuta kun irrottaa sen irtohilseen
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kansia laittaessa unohtu mulla prikat välistä,säästin kansipahvin sillä että pultti kerrallaan irti ja heti momenttiin.Jos kaikki pultit kerralla irti niin enpä harkitsis samojen tiivareitten laittamista..Jos näissä asioissa pitää säästää niin ehkä joku toinen harrastus sopis paremmin... :D
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Noista peltitiivisteistä sen verran että kannen ja dekin pitää olla 100 suora että pitää,ja toinen pointti on se että jos aikoo ite joskus uudestaan niitä irrotella niin ei sillon laita... :wink:
     
  11. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear



    :rotfl:

    Ootkos ite kokeillu että onko eroa jos heti jäähdyttää lämmityksen jälkeen vai onko mututietoa ettei tarvi.

    Kokeile vaikka kupariprikkaa niin huomaat eron..
     
  12. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear


    Oli kyllä todella viisaasti tehty ettet kaikkia pultteja kerralla irrottanu, olis voinu kansi tippua vaikka lattialle :lol:
    Täs harrastukses järjen säästäminen kai on sit sopivaa..


    ::::::::::::::::::::::
    Noista peltitiivisteistä sen verran että kannen ja dekin pitää olla 100 suora että pitää,ja toinen pointti on se että jos aikoo ite joskus uudestaan niitä irrotella niin ei sillon laita...
    JP-350
    Lähetetty: 22.03.2010 18:49
    ::::::::::::::::::::
    Tulikin tuosta mieleen kun joskus aikoinaan mulle sattui pieni tulipalonpoikanen, ja siinä yhteydessä peltiset kannentiivisteet moparin isolohkoon jäi siinä rytäkäs jalkoihin, kyllähän ne aika solmus oli mutta pihdeillä saa hyvin oiottua :lol:
    Eimuuta ku kiinni vaan ja kannet päälle, konekin oli alkuperäiskuntoinen -69, ei oiottu, ei porattu, ei muuta hiottu ku kansista milli pois, männätkin -69 alkuperäiset originaalit.

    Alastaros -90 katukisois puhalsin elämäni eka varttimaililähdös omalla Challengerilla, katukunnossa, Dunlop radial G/T qualifierit alla, 6.5" leveillä peltivanteilla, Nousiaisen SIX-PACK stockeriChallengerin ovet. Ajoin 12.5/180, Nousiainen 13.1.

    Seuraavas lähdös vastassa HEMIDuster, ja puhalsin siltäkin ovet..
    Nämä molemmat olis kai toivonu että olisin puhaltanu koneestani pihdeillä oiotut kannentiivisteet :rotfl: kun nöyryytin näitä lähes vakiolla 440.llä..
    On se kumma jos vakiomopos ei sit vanhaa tiiv. voi käyttää uudestaan..

    Miten monta todistetta tässä ketjussa pitää olla sille että kansipahveja ei tarvi välttämättä aina vaihtaa jos ne on puristettu kerran kasaan???
    Kuinkahan moni onkaan jo sanonu että on käyttäny pahvit uudestaan ilman ongelmia..
     
  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo sen takia mulla olikin kansi ketjulla kiinni taskussa niinku joillain pelleillä...Kyllähän se VOI kestää,yleisesti ottaen niitä kuitenkaan EI kannata säästellä.Kukin tavallaan,faija kävi vaihdattamassa peugeot 206:seen nokkahihnan,ja samallahan ne vaihtaa vesipumpun.maksaa jotain 30e.Ukko mietti kuumeisesti miten sais sen vanhan vesipumpun jotenkin käytettyä hyödyks,oli ottanu mukaan sen sieltä korjaamolta...Aika sama asia.
     
  14. tht

    tht 1st gear

    juuh... kokeiltuhan noita on monenmoista ..... paljonkohan eroa löydät jos vaikka hehkutat kaksi prikkaa samaan lämpöön ja toisen kastat veteen ,toisen annat jäähtyä normaalisti, sitten vaikka pultin alle johonkin x momenttiin, pultti auki ja mittaus mikrometrillä ... tai kaksi pätkää vaikka 15mm kovaa putkea punaseksi ,toinen taas veteen ja toisen antaa jäähtyä vapaasti ,sitten vaan käsissä koittaa taivuttaa, löytyykö eroa? ton vapaasti jäähtyneenhän ei sitte pitäisi taipua sun teorian mukaan oikeastaan ollenkaan kun se kastaminenhan sen pehmitti ... vai onkohan se nyt sittenkään niin? kokeile ja sitte senjälkeen noita pyöriviä hymynaamoja kehiin
     
  15. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Oot varmasti oikeassa jos noin tarkkaan oot asian testannu, en väitä vastaan.
    Kuparikannentiivisteitä oon lämmittäny kosanilla eikä ne oo juuri miksikään muuttuneet mutta kun oon heti jäähdyttäny, lerpsahtaa alas kun toisesta päästä kannattelee.
    Prikat oon aina heittäny heti veteen kun oon lämmittäny, eioo muka aikaa ootella..

    Tuo hilseen irtoaminen kuparista..
    teen pitotputkia virt.penkkiin ohuesta kupariputkesta, oikein pieni 2mm päältä, sisäm. noin 0.5mm ei oo toiminu.
    Kokeilin lämmittää putkea, jäähdytin ja puhalsin ilmalla läpi, johan pölähti likaa ulos ja ilma kulkee aivan erilailla ku ennen, kiitoksia tuosta vinkistä, siitä oli paljon apua.
     

Kerro tästä muillekin!