Kanttikone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja amis, 10.2.2005.

  1. amis

    amis 1st gear

    Onko kukaan rakennellut itse kanttikonetta? Kiinnostaisi kuvat ja kaikki muukin semmosesta. Sen verran olen tehtaalaisia vakoillut, että ne pinnat, joiden väliin pelti puristetaan, täytyisi varmaan olla koneistetut, ja tämä taas $$$...
     
  2. timuli

    timuli Gearhead

    minkä levyistä kanttii aattelit
     
  3. amis

    amis 1st gear

    Varmaan jotain 1m....
     
  4. Luulija

    Luulija Gearhead

    On ollu itelläkin pitemmän aikaa jo suunnitelmissa tollanen värkki tehdä. Pituutta tulisi noin 2m. Ajattelin tehdä noi vastinpinnat tukevahkosta kulmaraudasta kun ei ole tarvis niin veitsenteräviä kulmia saada aikaseksi. Säätömekanismit ja vastapaino ym. systeemit on tosin edelleen suunnitteluasteella.
     
  5. amis

    amis 1st gear

    Olen ite nähnyt sellasen kanttikoneen (1m) jossa on sellanen epäkeskosysteemi, en edes yritä selittää toimintaa....
    2m kanttikone vaati jo aika prkl vahvaa rautaa, ettei taivu.
     
  6. JPK

    JPK 1st gear

    meillä olisi töissä myynnissä vanha kanttikone. 3m leveä ja varustettuna leikkuurullalla.... hintaa joku 2000 euroo...
     
  7. amis

    amis 1st gear

  8. Jukka351

    Jukka351 1st gear

    Mites, ootko ajatellu jos teetkin semmosen särmäyspuristimen. Saattais olla helpompi itse tehdä. No mene ja tiedä. Mutta jos siitä hyvän haluaa, niin sillonhan se on itse tehtävä. :D
     
  9. amis

    amis 1st gear

    Voipi tulla kalliiksi tehä semmonen särmäyspuristin, kun siihen varmaan joutuis oikein ostamaan jotakin hydrauliikkaosia... Toisaalta, sellasella sais vähän paksumpiakin taiteltua. Kuinkahan paljon sellasessa täytyisi olla puristusvoimaa? Itse olen nähnyt 600tonnin puristime :lol: mutta se taitaa olla hiukan raju kotikäyttöön :wink:
     
  10. Jukka351

    Jukka351 1st gear

    Itsellä on ollut jonkin aikaa tekeillä semmonen köyhän miehen puristin. Leveys on karvan yli pari metriä. Puristusvoima otetaan kahdesta 20t:n pullotunkista. Eli toi on sellaisen levitetyn hydrauli puristimen näköinen laite. Keskenhän toi on ollut jo jonkun aikaa, kun saatiin tallille pitkä aikaiseen lainaan semmonen metrinen kanttikone. Metrisellä pärjää aika pitkälle. Oven alareunat, ja helmapellit voi vaatia pidempää konetta.
     
  11. amis

    amis 1st gear

    Miten 2 tunkkia käytetään yhtä aikaa? Ja vielä siten, että "terä" (siis se joka levyä painaa) taittaisi levyä kohtalaisen suoraan...
     
  12. Jukka351

    Jukka351 1st gear

    Ne tunkit on noin metrin päässä toisistaan. Ensin terä nylkytetään tunkkien kammista työstettävään kappaleeseen kiinni, ja tehdään viimeinen kohdistus. Sitten vaan rauhassa tasa tahtiin niin syvään kun tarvii.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    kun tein särmäyspuristinta, huomasin seuraavaa:
    -kannattaa etsiä alavasteeksi mahdollisimman terävä kulmaista kulmaa, siis sisäpinnassa pieni pyöristys... tai parempi tulee kahdesta latasta itse hitsaamalla, eli ei pyöristystä lainkaan ja samalla kannattaa tehdä kulmasta hieman yli 90 astetta... tommosella vakio kulmalla kun ei tuu ihan täyttä ysikymppiä.
    -ylävasteeksi käy latta jota kannattaa viistää sopivasti että istuu alavasteeseen.
    -kun laittaa pullotunkin nostamaan alavastetta ei tarvitse jousipalautusta painovoima hoitaa homman, lisäksi pystyy kanttaamaan laatikoita tms. ylävasteen ympäri, kun tunkki ei oo tiellä.
    -yksi pullotunkki keskelle ja vasteen ohjaimiin rittävästi välystä että se keskittää itsensä automaattisesti pellin mukaan.
    -runko ei oo ikinä liian tukeva, jo 2mm pelli ottaa paljon vastaan ja venyttää runkoa, tunkista ei lopu voima niinkään helposti kuin rungosta tukevuus.

    terv.Matti
     
  14. amis

    amis 1st gear

    Jos vaan mahdollista, niin kaikki kuvat itse rakennellusta kanttikoneesta/särmäyspuristimesta kiinnostaa....
     
  15. JPA

    JPA 3rd gear

    kuvat kiinnostas kans :) tollasen särmärin vois väsätä. ja sit englannin pyörän ja ns. power hammerin mikähän senki vekottimen suomen kielinen nimi on?
     
  16. amis

    amis 1st gear

    Oikeastaan mua ainakin kiinnostaa kuvat kaikista itse värkätyistä koneista/laitteista... Mutta kanttikone/särmäyspuristin varmaan tulee rakenteluun, joten se kiinnostaa erityisesti...
     
  17. ripe

    ripe 1st gear

    Laittakaa kuvia, kellä on.
    Onko kukaan tehnyt jousen puristimia, niistäkin ois kiva saada kuvia.
     
  18. Jukka351

    Jukka351 1st gear

  19. amis

    amis 1st gear

    Toimivan oloisia systeemejä! Mutta se arveluttaa, että miten tollasessa se terä joka taivuttaa levyn painuessaan alas, pysyy suorassa? Kun keskeltä painaa vaan.
    Jos hyvän haluais, niin siihen varmaan täytys rakentaa kunnon hydrauliikka, 2 sylinteriä, kumpaankin päähän. Mutta se taitaa tulla aika arvokkaaksi...
    Millasen paineen/tuoton kehittää auton ohjaustehostimen pumppu? Taitaa olla liian pieni tälläseen...?
     
  20. julpero

    julpero 1st gear

    joo ite oon tehny ja suunnitellu tommosta laitetta ja aatellu että kun teen tuon toimimaan vaan yhdellä sylinterillä , nii ei siihen kannata edes laittaa mitään ohjaimia sivuille , kun sitten se "tarraa kiinni" niistä ohjamista jos pelti/latta ei oo ihan keskellä( vaika oiskin välystä reilummin) , vai eikö asia ookkaan näin ?

    itele tulee tuohon särmäriin maksimi leveydeks 600mm , että tästä särmäristä tulee enemmänkin semmosten paksumpien rautojen vääntelijä , sitten erikseen kanttikone jolla saa leveempää taivutettua

    sylinteri on melkeen valmis ( mäntä 70mm,varsi 40mm, isku joku 200mm) kuhan vaan toimis

    anteeks ku herätin tämmösen vanhan keskustelun :D
     

Kerro tästä muillekin!