Kardaanin kulma väärin päin, tärrristää.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mussemaan, 1.6.2006.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä voi olla kulmat toiseen suuntaankin ei ole merkitystä. Asenna kuitenkin kulmaan hieman ennakkoa (aste tai pari, riippuen akselin tuennoista) että se jousto jota tapahtuu veto päällä tekee kulmista sitten identtiset.

    Eli jos lootan häntä on pari astetta alaviistoon ja kardaani nousee perälle päin vähän, sanotaan 3asteen kulmassa, niin lootan pään nivelellä on 5 astetta. Perälle taiot sitten saman 5 astetta ajotilanteeseen, eli pinjoni ylös 2 astetta. Eli niin että lootan ulostulo akseli ja perän pinjoni akseli on yhdensuuntaiset.

    Jos taas käännät perää niin paljon alas (8astetta) että nivelen kulma on samat 5 astetta mutta akselit ei yhdensuuntaiset, niin homma toimii mutta lootan päässä yoke tekee enempi liikettä edestakaisin, joten paikat kuluu enempi. Suositeltavaa on siis laittaa akselit samasuuntaisiksi.
     
  2. jorke

    jorke Gearhead

    Eli pelaa niin esim. että kone/loota suorassa, kardaani lähtee 5 astetta ylös, taas 5 asteen kulma jolloin perän yoke on taas suorassa....
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä, ajotilanteessa just noin. Eli tallin lattialla ihmetellessä pinjoni alas pari astetta jolloin se kääntyy vaateriin kun sä hapetat pitkin kuutostietä.
     
  4. jorke

    jorke Gearhead

    Just just :)
     
  5. VesQ

    VesQ 1st gear

    Jep.. Itsellä samantyylisiä oireita, tärrää moottorijarrulla isommista nopeuksista sekä jossain tietyssä nopeudessa myös veto päällä

    Niitä joskus mittasin kohdalleen mutta mielestäni tein virheen mittaustavassa eli :

    Oleellista on että kardaanissa on RISTIKOIDEN kulmat samat eli laatikon joken ja kardaaniputken välinen kulma pitää olla sama kuin perän pinionin ja kardaaniputken

    Eli kun niitä mittaa niin eikös niitä laatikon ja perän kulmia pidä mitata aina kardaaniputkeen nähden. Kun laatikko ja perä ovat samassa kulmassa ristikoiden asteet on samat, mutta kun perään käännetään "ennakko" niin myös kardaaniputki muuttaa kulmaa jolloin myös kardaaniputken ja laatikon välinen kulma muuttuu...

    Tossa vielä yksi linkkiä missä tietoa noista kulmista ja niiden mittaamisesta
    http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex2.html
     
  6. challenger500

    challenger500 Gearhead

    mitäähän en tiedä, mutta itse painiskelin moparin a-833 tärinän kanssa, kunnes lopulta otin auki, hännän liukulaakeri irti ja uutta tilalle... ei ollut kuin 1,2mm halkaisijaero = vanha olis siis aivan finaalissa ja pääse slippi resonoimaan. Uus tilalle, niin johan tuli sivistynyttä liikunnasta!
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jorke mitä meinaat sillä että kone/loota suorassa? Jos laitat vatupassin imusarjan päälle ja säädät moottorin "suoraan" (SBC) niin laatikon öljypohja on myös suorassa mutta laatikon pääakseli osoittaa 3 astetta tai jotain alaspäin. Tällöin jonkun teorian mukaan pinjoniakseli pitäisi sitten osoittaa 3 astetta ylöspäin mikäli perä on laatikon alapuolella koko jousituksen matkan. Jos perä taas on laatikon yläpuolella niin pinjonin pitäisi olla vaakasuorassa eli 0 astetta.
    Tämmöistä höpöhöpöä olen antanut itselleni kertoa. Perustelkaa miksi mua on taas höynäytetty ja höynäyttäkää lisää? :D

    [​IMG]
    - Jani -
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos perä laatikon yläpuolella niin tilanne ei muutu sen suhteen että lootan akselin ja pinionin kulmat pitää olla samat (ja perälle vähän sitä kiertymisvaraa tuennoista riippuen).
     
  9. VesQ

    VesQ 1st gear

    Vaikuttaa tuokin, omassa tapauksessa oli liukulaakeri sekä kardaani uusia, myös perä laakeroitu eli ristikot jyrisee

    Sekin että jos ne ristikot jyristää niin syö nopeasti ton liukulaakerin väljäksi. Myöskin stefa tihkuu öljyt läpi jos on väljä

    edit:
    Ja tuolla "kone suorassa" tarkoitetaan varmaankin sitä että laatikon pääakseli on suorassa, oletuksena voisi pitää että laatikon/moottorin kiinnityspinnat ja pääakseli on 90asteen kulmassa toisiinsa eli ns "samansuunaiset"
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Kaitte sen tiesitten ettei toi imusarjan kaasaritaso ole yleensä samansuuntainen kampiakselilinjaan nähden vaan jonkinverran kiilamainen.Tämä tietysti selittää sen että jos vatupassi on nollassa niin loodan häntä osoittaa alaspäin.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Muistaakseni Chevyn pikkulohkossa se kulma olis ollu toi 3 astetta ja tällöin laatikon öljypohja ja moottorin öljypohja on kaasaritason kanssa saman suuntaisia.

    Miten sitten kardaanin linja auton keskilinjaan eli ylhäältäpäin. Onko parempi suorassa vai vinossa kun perässä pinjoni ei aina ole keskilinjassa vaikka moottori olisi?

    - Jani -
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eri imusarjoissa eri kulmia kaasaritasossa, mutta laatikon ulostuloa kun mittailee niin homma pysyy paremmin lapasessa.

    Ylhäältä katsottuna tietysti sama asia kuin sivultapäin, eli samat kulmat. Joten kone/lootapaketti suoraan ja jos pinioni on sivussa keskilinjalta, niin lootan ja perän luona tulee tällöin samat kulmat. Koska pinjoni on toivottavasti suorassa vaikkei keskellä oliskaan. :rotfl: Myös alhaaltapäin katsottuna (esim nosturilla) sama asia.
     
  13. jorke

    jorke Gearhead

    Vai ei olekaan SBC:n kansi tai imusarjan taso samassa linjassa laatikon ulostuloakselin kanssa.....

    No hyvä et tuli tässä vaiheessa puheeksi. Pitääpi tänään katsoa kardaanin yoke lootassa kiinne mitä on eroa ja minne päin sojottaa :)
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kansitaso on linjassa kampuran kanssa ja kampura linjassa lootan akselin kanssa. Mut se kaasarin taso voipi olla mitä vaan.
     
  15. A.McBill

    A.McBill Gearhead


    Muutamassa kirjassa(SBC) on mainittu toi orkkis-imarin kaasarikulmaksi 4 astetta.
     
  16. jorke

    jorke Gearhead

    Juu, niinhän tuossa JaniL:n kuvassa olikin 0 astetta passissa imusarjan päällä.

    Tuli eilen viel mitattua ja oli joo homma ok.
    Eiköhän se siitä.
    Jos sais vaikka moottorin kiinnikkeet valmiiksi täl viikolla.
     

Kerro tästä muillekin!