Kardaanin tärinä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mikkosracing, 24.6.2014.

  1. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Auto olis tuollainen -90 bensa vani, vaihdoin kaikki 3 ristikkoa ja kannatin laakerin, homma sujui muuten ihan hyvin mutta alkoi täristämään 70-90km/h vauhdissa.
    Irroitin kardaanin uudestaan koska takimmainen ristikko jäi tosi jäykäksi ja sinne pantiin ohkasemmat lukkorenkaat että herkistyi, mutta ei auttanut tärinään.
    Olenkohan tehny jotain väärin, vai pitääkö tuo vaan tasapainotuttaa?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sulla on siellä takimmaisessa neula poikittain, jos ei alkuperäisillä lukkorenkailla mahtunut paikalleen.
     
  3. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Menee ne naputtelemalla paikoilleen, mut ristikosta tulee niin piukee ettei meinaa käsin liikkua..
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Eihän vain ristikkoa irrottaessa päässyt silmä vääntymään...
     
  5. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Toki kaikki on mahdollista, mutta jos näin on käynyt niin melkosen heikkoa tekoa on, koska vaihdossa käytettiin ainoastaan kosaania, isoo hylsyä, ruuvipenkkiä ja timpurin vasaraa, niin eikä niitä tarvinnu kyllä hampaat irvessä hakata, kuhan liimat poltti eka kunnolla pois..
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siis sellainen kardaani joka katkeaa ristikolla keskeltä?

    Menikö molemmat putket takaisin samaan asentoon ja jos liuku on niin onko se samalla spoorilla?

    Vapina on valtava jossei ole ristikot linjassa ja tasapainotus tehdään putket yhdessä.
     
  7. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Juu kardaani katkee keskeltä, mutta menee yhteen vain yhdessä asennossa..
    Toki laatikkoon menee monessa asennossa, ja viimenen ristikko yokeen kahdessa..
    Tärinä mikä tulee on tasasta, fiilis on vähän sama ku ajais sataa ikkunat auki, tärinä tasottuu jonku verran ku vauhti menee yli sadan..
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siis lähinnä sitä kolmatta eli keskimmäistä ristikkoa tarkoitin, et jos se on 180° pielessä
     
  9. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Ok, eli jos se heittää sen 180 astetta ni se vois aiheuttaa moisen tärinän?
    Mites jos takimmainen ristikko heittää 180 astetta, onko sillä mitään vaikutusta?
     
  10. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Samalla kun käyt käsiksi takimmaiseen ristikkoon, niin tsekkaa perän pinionin välys sivusuunnassa, ei saisi olla välystä sivusuunnassa.
    Samoin kannattaa kokeilla onko vaihteiston hännän laakerissa väljää. Laatikon hännän laakeriholkki ja stefa ovat halpoja kulutusosia.

    Jos edellämainitut on kunnossa, niin katso nyt vielä varoiksi sitä "tiukkaa ristikkoa" ettei ole neula poikittain kupin pohjalla...
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä kosanilla ja ruustukilla silmukat solmuun saa, eli pikku mittaus, ja levitä lenkkejä, jotta ne leveämmät lukkorenkaat sujahtavat paikoilleen.

    Hantta
     
  12. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Nyt olis taas kartaani tallin lattialla, eikä ollu kuppien pohjilla neuloja ja pinionin laakeri ok.
    Olisko se silmukka sit saanut vanhojen poistossa siipeensä niin kuin Hantta vinkkaili, mittaamalla ylä/ala reunasta ero 0,2mm, pikkasen levitin että meni alkuperäiset lukkorenkaat paikoilleen, toki noissa kaikissa haarukoissa oli pienieniä eroja ku mittailin.
    Pitäiskö se nyt taas vaan kokeilla, vai olisko jollakin antaa viel jokin vinkki asiaan?
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No....Mites se kardaanin etu,ja takapätkän liitos...eli tulikos se samaan ohtaan,jossa olikin ennen purkua?....Eli samoille booreilleen?...
     
  14. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Sitä booritusta ei saa laitettua kun yhdessä asennossa.
    Kai se täytyy vaan taas kertaalleen laittaa autoon kiinni ja käydä ajelemassa, kiitos tähän astisista vinkeistä vastanneille! :)
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onhan hyvässä rasvassa nivelet ja liu'ut? Typhoonissa uusi etujordaani ravisti, tai paremminkin täristi (suuremmalla taajuudella kuin akselin pyörintänopeus) ja rasvaus poisti vaivan.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Toosan ja perän pinjonin linjan tarkistus ja säätö vois myös olla paikallaan,
    kuten toosan hännän kiinnitysgummin tarkistus ja sen alle muutama milli shimmejä lisää tai pois ja ihan vaan kokeillen mitä tapahtuu.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kerran tuli vastaan sellainen kardaani, jossa ne silmät oli jo tehtaalta liian lähellä toisiaan, eikä takuulla ollut kolhittu missään vaiheessa. Jouduin ajamaan kummastakin ristikon kupista 0.05 pois työkaluhiomakoneella, niin meni sokatkin kivuttomasti paikoilleen. Eihän siitä hyvä tullut, kun ei standardiosat sovi paikalleen, mutta toimiva kuitenkin.
     
  18. us_pahvi

    us_pahvi Gearhead

    Moi,
    Mulla on ilmeisesti kardaanissa tai laatikon hännässä vähän samanlainen ongelma Expressissä. Tosin siinä on yksiosainen alumiini kardaani joka pitää ns. helisevää/napsuttavaa ääntä vedättäessä. Ääni ei kuulu tasakaasulla eikä ravista missään vaiheessa. Alle katsoin laatikonhännässä on pikkusen välystä. Ristinivelten kuntoa ei irroittamatta oikein näe. Pääseekö laatikonhännän laakeriholkin ja stefan vaihtaan ns. paikallaan vai pitääkö häntä ottaa irti ?
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Monesti on helpompi ottaa niistä sokista pois pikkusen sillä hiomakoneella. Nehän on autokokoluokassa jotain pari milliä paksuja, niin niissä ei se kymppikään per puoli tunnu missään....
    Toki noinkin homma käy että pikkusen hivasee kupeista mutta ite kokenut helpommaksi ohentaa sokkia.
     
  20. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Taas on ilta jumppailtu, kertaalleen ristikot otettu pois, mittailtu, laitettu takasin, väännelty ja käännelty ja loppu tulos on aina sama..
    Joten mistäs keksis paikan kuka laittais pelit kuntoon, kotikonstein se ei näköjään onnistu ja viikonpäästä pitäis lähtee autolla reissuun..
     

Kerro tästä muillekin!