Kardaanin tärinä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mikkosracing, 24.6.2014.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No jos se uusi kannatinlaakeri on sit jotenkin viturallaan. Onko made in china :rotfl:
     
  2. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    SouthWest Tradesta tuli ristikot ja kannatinlaakeri..
    Taidan nappaa aamusta taas irti ja lähtee kiertää verstaita et jos joku kerkeis tasapainottaa..
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kokeilitkos pyöräyttää toista putkea sen 180°
     
  4. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Juu pyöräytin, en kyl huomannu mitään eroa..
     
  5. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Ruåtsalaiseen takavetoiseen myytiin tarvikkeena muinoin liian kovia kannatinlaakerin kumeja jotka johti sen aina kardaanissa esiintyvän pienen värinän koriin tehokkaasti.
    Orkkiskumi oli lähes räkäpehmeä ja sellaisen vaihtamalla jyrinät katosi.
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuostahan ei ole mitään hyötyä, koska nivelet ovat edelleen samassa asennossa toisiinsa nähden. 90° sen sijaan vaikuttaa.

    Taka-akseli pukeille ja pyörität kardaania käsin samalla katsoen että vippaako joku kohta. Putkessa olevat korvat jos ovat sopivasti vääntyneet, niin putki ei ole enää samassa keskiössä ristikon kanssa ja aiheuttaa värinää. Jos näin on, niin ensiapuna voi kokeilla letku klemmaria epäkeskeisessä kohdassa.
    Kardaaniahan voi pyörittää moottori käydessä ja vaihde päällä, mutta silloin pitää olla todella varovainen.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Kerrohhan mites pyöräytät kardaania 90° kun ne korvat on 180° toisistaan :eek:
     
  8. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Kardaanin päiden tulee olla samansuuntaiset, ei 90 astetta eikä muutakaan. Kokeilemalla se ei paremmaksi muutu.
    Jos kardaani on tehtaan jäljiltä ja puoliskot saa vain yhteen asentoon, vika on muualla.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Meneehän se 90° pieleen jos liu'un tyrkkää vika booreille.

    Mutta tässä tapauksessa liukuhan ei mene kuin yhdessä asennossa paikalleen (kuten on muistaakseni tossa mun Dodgessakin) joten vika on muualla.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    "Tuostahan ei ole mitään hyötyä"

    En tiiä onko tehtailla tapana puntittaa kaksosanen kardaani yhtenä, mielestäni olisi syytä,
    mut 180 astetta kääntämällä mahdollinen "painotus" siirtyy kehän vastakkaiselle puolelle suhteessa jortaanin toiseen puolikkaaseen.
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Totta. Mä en ollenkaa ajatellu puntitusta ku vääntiöiden asentoa mietin.
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Onko muuten Vanissa kannatinlaakerin kiinnitys symmetrinen?
     
  13. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Onhan se symmetrinen, laaserilla kattelin vielä varmuudeks et on linjatkin suorat, mut paskat sama tärinä jatkuu vaik mitä tekis..
    Hermoo kiristää pikku hiljaa! :odroll:
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onks se takimmainen ristikko vielä tosi jäykkä, vai joks se tuli kuntoon ?
     
  15. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Se liikkuu jo normaalisti käsillä ja omat sokatkin on paikallaan..
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ok, mulle kävi vaan just silleen niinkuin joku kirjoitti aiemmin et neula poikittain.
    Kun vaihdoin Cadillacin ristikoita niin eka asennus meni harjoitellessa ja kun ei onnistunut niin heitin koko ristikon mäkeen ja ostin uuden niin jo onnistui toisella yrityksellä painaa kuppi kiinni et neulat pysyi ojennuksessa.
    Meinaan mielenkiintoinen kasata kun pitää samaan aikaan painaa toi ristikoiden välissä olevan keskikuulan jousi kasaan kun kaks ristikkoa ihan peräkkäin.

    http://www.caddydaddy.com/images/products/25113.png
     
  17. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Mä purkasin kertaalleen sen koko kartaanin ja katoin kaikki kupit, niin moni siit neulasta sano et oli pakko varmistaa.. :)
     
  18. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Taas aikani kuluks makasin illan vanin alla, käyttelin sitä pukeilla ja mittailin heittoja.
    Takimmainen ristikko vatkaa aika reippaasti tai kardaanin takapää kuitenkin, pitäiskö se takimmainen ristikko saada jotenkin keskitettyä?
     
  19. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Sulla on väärä ristinivel jos ei keskity perän yokeen.
     
  20. mikkosracing

    mikkosracing Gearhead

    Jos kuppien sokat on kiinni yoken reunoissa ja ottaa kardaanista kiinni ni ristikko liikkuu pari milliä, pitäis olla oikea ristikko..
     

Kerro tästä muillekin!