Kardaanin valmistajia etsitään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Selli, 14.10.2005.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Joopa.Aikalailla hiljasta ollut tuon mun kardaanin suhteen ku olen tässä usealta foorumilta kyselly käytettyä.Kyllähän usasta uusia saa ja täältäkin vauhtiputkista mutta haluaisin vielä selvittää missä hinnoissa mennään jos teettäisi mieleisen? Voisihan tuosta omasta katkenneesta ottaa ton nivelen ja muut hilppeet uusiokäyttöön jos niistä saisi enään kalua.
    Eli laittakaas mulle vinkkiä jos tiedättä kuka/mikäpaja tekee kardaaneja suomessa.Mielellään tietysti täältä keskisestä suomesta.
    Tässä on onneks talviaikaa ettiä tuota tuppeloa :)
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En tiedä keskisestä, mutta etelässä tekee ainakin Komet ja hardy & spicer. Luulis kyllä, että "maallakin" olis jos jonkinlaista nivelakselitehdasta?
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    R.Sunila Tampere sarankulma

    pitää käskee isukin pyytää alennusta kun vie kardaania viikonparin päästä... :lol:

    Mikkelissäkin joku pulju, ja kuulemma kuopiossa.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mäkin asun täällä Jyväskylässä mutta silti tilailimme Hardy & Spicerilta kartaanin. Oli just sellanen kuin pitikin ja viimeistely A+ tasoa. Hintakin oli ihan kohdillaan. Koeajo on tosin vielä suorittamatta.
     
  5. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Hommaat vaan putken, ja viet sen hilppeitten kanssa pajalle jossa on sorvi, niin nehän tekee sulle kardaanin. Itsekin olen konepajalla ollessa tehnyt kardaaneita vaikka kuinka paljon. Mullakin on oman sorvin asennus hommat menossa, mutta vielä ei voi ottaa hommia vastaan, mutta varmaan tossa kevätpuolella. Sulle tää on kyllä kaukana, mutta keskisuomessa on varmasti paljon sorveja pyörimässä.
     
  6. Selli

    Selli Gearhead

    Ja kaikista hassuinta on että olen töissä sellaisessa pajassa mutta ku kaikki sorvit meillä on näitä tietokone/nappulakoneita joissa tollasta ei vaan voi tehdä koska ovat joko turvalaitteiltaan ettei oviauki voi ajaa tai karaputkeltaan niin pieniä ettei kartaani putki mahdu.Manuaalikoneissa meillon sama ongelma että ovat liian pieniä :(

    No sitten jos tekisin omista tarvikkeista tuon niin millaista putkea toi pitäisi olla? Ymmärsin näin että jokin hydrauliikkaputki on tuohon sopivaa.En usko että tuo kuiteskaan on mitään ainesputkea tai Fe52 yms.
     
  7. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Virallista kardaaniputkea saa esim raskaankaluston varaosaliikkeistä, taitaa tulla tuolta hardy spicerilta. Eikä ole edes mitenkään speciaali kallista. Ei tarvii kuin hyvät sovitteet nivelpäihin ja tarkan linjauksen, niin voit tehdä itse ja säästää euron. Itse tein joku aika sitten kaksiosaiseen oldsin kardaaniin uuden tukilaakeri systeemin japanialaisilla osilla kun varaosamyymälä sanoi: eioo ,eituu ,hommaa joku muu...
     
  8. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Ei sen kardaaniputken tarvi välttämättä sopia karaputkeen. Laitat toisesta päästä kiinni pakkaan ja sorvaat tukilaakerin avulla.
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Totta.Laakerilla se onnistuu. Mutta vielä keksin jotain :) eli voi olla tosiaan että meijän sorvit on liian pieniä.Toi kardaani on n.1300mm

    Vähän selvittelin noita hintoja ja tuohon 250-380e asettuu riippuu vähän onko usasta vai täällä tehtynä.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Me teetettiin toissa talvena pikuppiin muiden koneistusten yhteydessä samalla uus kardaanikin Lahden Kansityössä. Tarkkaa hintaa en muista mut ei ollut paha ja hyvin on keppi kestänyt. Kovin paljon kilometrejä ei nyt tosin vielä oo tullut mut toistaseks ajeluista suurin osa on ollut aikamoista kiusaamista kun se sijaitsee isolohkon ja todella tiukalla lukolla varustetun perän välissä ja kummitkin on 15,5" leveät ja noi ajelut on ollut lähinnä auton menohalujen testausta. Mut hyvin on siis vörkkinyt. Puhelinnumeronkin löysin tonne Lahteen jos sattuu kiinnostamaan niin soittamallahan se selviää eli 03-7521933 :wink:
     
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Päivitetääs tätä keskustelua hieman. Soittelin aikamoneen paikkaan ja n.300e keskihinta vanhoilla päillä mutta uusilla ristikoilla ja putkella. Teetin sitte omani täällä Jyväskylässä koska laskeskelin noita rahteja yms eestaas ni totesin etten viitti rueta pilkkuviilaa.Hintaa tuli vähän enemmän mutta niinkuin tuossa sanoin ni olisihan tuo hinta noussut rahtienmyötä aikalla tuosta 300e:stä. Kävin sovittaa tuota uutta tikkua ja hyvin se sinne istuu. Vielä ei koeajoa voinut suorittaa ku pitää tuo laatikko tarkistuttaa että hajosiko se tällissä. Eikä kyllä ole jarrujakaan kuilussa just nyt :)
     

Kerro tästä muillekin!