Karstan poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 18.11.2023.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Onko jollain tiedossa hyvä aine jolla karstan saa liukenemaan?
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    E85 bensa
     
  4. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Riippuu vähän siitäkin, mistä haluat karstan poistaa. Jos esimerkiksi irtonaiset männät ja niistä pitäisi poistaa karsta ennen uusia renkaita, niin kuuma vesi tekee ihmeitä. Eri asia on sitten muut kohteet.
     
  5. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ite käytin tota CRC:n gasket removeria hiljattain, ei se mitään tehokasta kamaa ainakaan ole. Kyllä sillä joku kevyt nokisuus lähtee, mutta mun pikkulohkon alumäntiin vuodesta '85 kerääntyny karsta vaati myös reilusti raaputusta ja hinkkaamista. Pullo sanoo että litku sais olla pinnassa 20min, mulla oli joku 45min ni toimi jo jotenkuten.
    Jälkiviisaana ois voinu jotain muuta kokeilla mut perhana ku 20e käytin CRC:n litkuun ni kai sitä oli käytettävä.
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Palotilat puhdistui hyvin tuolla gasket removerilla ja lämpimällä vedellä,paķokanaviin jäi vielä jotain.
    Loput tarttunee vingun terään.
     
  8. Forester

    Forester 1st gear

    Tuossa crc gasket remover prossa on se hiilikarstaa pehmittävä aine metyleenikloridia. 50-75% ilmoitetaan pitoisuudeksi.
    Raakaa kamaa 5 litraa 20 euroa:
    https://masterchem.ee/fi/tuote/metyleenikloridi/

    Lisätäänpä vielä että crc gasket remover on ihan eri kamaa kuin crc gasket remover pro.
     
    Muokattu: 20.11.2023
  9. fenix

    fenix 3rd gear

  10. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Muokattu: 21.11.2023
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Yhdet pikkulohko-Chevyn männänlaet puhaltelin soodalla semmosella Motonetistä ostetulla parin kympin puhalluskannulla, niistä lähti ainakin karsta hyvin kivuttomasti. Ihan ujo puhallusjälki jäi männän pintaan, ei tunnu kynnellä, niin tuumin että tokkopa haittaa mitään.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kuumaa vettä ei ole tullut kokeiltua, mitenköhän höyry toimisi…? Voisikin kokeilla Kärcherin höyrypesuria, tosin sen omia harjoja ei varmaan kannata sotkea tai tulee sanomista kotona kun ne on ihan karstassa :poff: Yhden Mersun kannen pesin just Teijossa, palotilat lähti kyllä ihan siisteiksi mutta pakokanavista ei oikein irronnut, tosin eipä se pesukoneen suihku oikein sinne osukaan…
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitens lipeä toimii? Metallille se on vahingollista pidemmällä vaikutuksella. Mutta Mr Muscle uuninpuhdistajalla noi tuntuu turboja, egr ja pakosarjoja puhdistelevan.
    Tosin varmaan riippuu onko moottori osina ja kokonaisena ja kiinni autossa, et mitä käyttää.
    Imusarjoja nähny ihan vaan raakasti poltettavan puhtaaksi, tulet sisään ja paineilmaa/puhaltimella ilmaa perään :eek::D
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alumiiniosat syöpyvät natriumhydroksidissa (=lipeä) tosi tehokkaasti. Sama vaikutus on tiskikoneen pesuaineella.

     
  15. Karstasta tuli mieleen, että Leinon Pekka muistaakseni karhensi teräsvillalla 454 LS7 männät 80 -luvun moottorin rakennusjuttusarjassa. Hän halusi niihin pienen noki/karstakerroksen suojelmaan mäntiä.
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ei taida olla ihan kamalasti todellista merkitystä tuolla noki/lika kerroksella.
    Enemmän taitaa olla kyse "Boundary layer" (en keksinyt suomenkielistä vastinetta) asiasta.

    Ymmärtääkseni kyse on siitä että liekki ei varsinaisesti edes normi tilanteessa kohtaa mäntää, vaan liekin ja männän väliin puristuu onnettoman ohut kerros kaasua mikä pitää liekkirintaman ja männän erillään toisistaan. Kunnes tapahtuu esimerkiksi nakutusta ja tämä paineisku rikkoo tämän suojaavan kaasukerroksen.

    Viisaammat jatkakoon. Ja kuukkelista varmaan löytyy aiheesta lisää tietoa.
     
  17. SK-

    SK- 2nd gear

     

Kerro tästä muillekin!