Kasia euroautoon.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja O.K, 17.1.2008.

  1. O.K

    O.K 1st gear

    Kopsasin tuon yhdestä od:n topicista vuodelta 02 ja kiinnostaisi tietää pitääkö nuo luvut vielä paikkansa (tai ovatko edes pitäneet)?

    Sain tässä tietoon, että roverilla/buickilla on 215cid v8 eli osapuilleen 3.5 litraa. Sitten kattelin wikipediasta Opel Commodoren A:n tietoja ja niissä näkyy olevan tuota 2.8 litrasta (CIH?) myllyä ja nuiden prosenttien perusteellahan siihen saattaisi juuri ja juuri laillisesti saada (ainakin konetehon ja tilavuuden puolesta) survottua semmosen pikkulohko veekasin. Jos nyt laskin oikein.

    Niin.. Jos jollain on tietoa että pitääkö nuo prosentit paikkansa, niin sanoo. Ja jos on jotain muuta huomautettavaa, niin huomauttaa myös.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=1861&postdays=0&postorder=asc&start=0
    Tuossa linkki siihen topiciin.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    2784->3528=>25% Eli on karvan yli toi 25% kasvun, mut luulis tossa järjenkäytön olevan jollain lailla sallittu.
     
  3. O.K

    O.K 1st gear

    Niin meinaatko katsastusmiehellä vai minulla?? :D

    Niinhän se on karvan verran yli 25%. Ihan totta. Mutta on se niin hilkulla siinä 3.5 litran tuntumassa.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Fordilta löytyy myös 221 cu in pikkulohko, joka menis rajoihin.
     
  5. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Se menee just sen mopon pytyn verran yli, paljonko mahtaa olla hevoisvoimina... :lol:
     
  6. O.K

    O.K 1st gear

    Wikipediasta luin että roverin koneessa on 160hv ja commodoren 2.8 litrasessa on 143hv ja a-commossa on käytetty myös 147 heppasta 2.5 litraista konetta. :lol:
     
  7. jmarjamaa

    jmarjamaa 1st gear

    eikös nuisa ollu vielä sitten "poraus vara" jonka voi hyödyntää?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo. Mut voihan motoreita pienennellä jne., ei se oo kiellettyä. Eli toi kuuluis poikkeusluvan piiriin, mut vois kuvitella, että sellanen lupa kyllä järjestyis kun on noin pienestä kii.
     
  9. O.K

    O.K 1st gear

    Jos oikein laskin, niin se ylittää sen sallitun rajan 0.79 prosentilla. Eli on aika pienestä kiinni.

    EDIT: Enpä kyllä ole tarkastanut A-Common tarkkaa kuutiotilavuutta mutta pienestä se on silti kiinni. :)
     
  10. black label

    black label 1st gear

    Ja kyllä tuosta 3.5 koneesta on paljon miedompiakin kuin 160 hv versioita. Kaverin rangessa muistaakseni 92 hv, voin ehkä muistaa vähän alakanttiin, muttei missään tapauksessa yli 120 hv :)
     
  11. O.K

    O.K 1st gear

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_V8_engine

    Tuossa linkissä, tuolla ihan alhaalla on juttua siitä roverin 3.5 koneesta. Ja hevosvoimistakin siinä puhutaan. Tosin tuohon wikipediaan ei oo aina luottaminen, kun sinne käsittääkseni pääsee kirjottelemaan ihan kuka vaan.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

  13. lucky13

    lucky13 1st gear

    "kytkimen tarkoituksena on irrottaa vaihteisto moottorista liikkeellelähdön ja vaihteen vaihdon yhteydessä"

    :rotfl:
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kukas sen sitten käy kiinnittämässä välillä??? :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  15. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Rangessa miedoin 3,5 l versio on 130 - 132 hp vähän lähteestä riippuen. Roverin koneesta löytyy kyllä 92 heppainen versio mutta se oli Land Roverin keulalla. Mä sain aikoinaan luvat laittaa ton matalatehoisen mosan Morriksen keulalle ja sain jopa Roverin tehtaalta lausunnon moisesta moottorista. Sinänsä vanhassa Rangessa helposti on vain se 92 heppaa varsinkin jos seiska ja kasipytyn nokat ovat pyöreät :D

    Opelin tapauksessa ongelma ei ole tehot vaan tuo iskutilavuusrajan lievä ylitys.
     
  16. O.K

    O.K 1st gear

    Joo. Taitaa olla tuo roverin 160 heppanen suht harvinainen, verrattuna nuihin range roverin ja land roverin kaseihin. Onkos miten paljo kokemuksia tuommosista noinkin pienistä kasilohkoista. Saako niitä putkia muuntelemalla murisemaan yhtä kivasti, kun vaikka esim. moparin 318 lohkon? 8)
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    V8 Commodoreja on aikanaan muutamia tehty. Kuulopuheiden mukaan uusia lupia ei myönnetä. En tiedä millä perusteella.

    Täältä vois löytyä lisätietoa. Muistaakseni ainakin nimimerkillä JyrkiR on Commodore Roverin kasilla:

    http://www.opel6070club.com/forum/
     
  18. O.K

    O.K 1st gear

    Luin hieman nuita ooppelifoorumeita ja eiköhän se ole sillä perusteella, että se roverin kasin kuutiotilavuus ylittää sen sallitun 25% rajan. Tuo kyseinen Jyrki R kuitenkin kirjoitti johonkin topiciin että on saanut V8 commonsa rekisteröityä. Täytyy ottaa enemmän selvää, kunhan kerkeää.

    Oishan se kiva peli tuommonen A-Commodore v8:lla. Mielestäni opelin onnistunein korimuotoilu siinä autossa.

    EDIT: Ja tarkotan nimenomaan sitä coupemallia.
     
  19. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Jyrkin Commodore on muutoskatsastettu kasille jo ammoisina aikoina, viime kesänä palasi jälleen liikenteeseen muutaman vuoden kestäneen perusteellisen kunnostuksen jälkeen.

    Nykypykälien mukaan Roverin kasi on liian iso muutoskatsastuksella asennettavaksi.

    Komeat äänet siitäkin lähtee, vaikka ei olekaan kuin 3.5L

    Itselläni on pitkäaikaisprojektina ehkä niitä ainoita tuolla korimallilla varustettuja autoja, jotka saa nykypykälienkin mukaan suomessa muutoskatsastettua peräti 5 litraiselle kasille, mutta merkki ei ole Opeli, eikä saksassa valmistettu :wink:
     
  20. O.K

    O.K 1st gear

    Jaahas. Onkos se sinun projekti sitten tällainen Chevy Opala? :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!