Katalysaattorin elinikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Stance, 18.4.2008.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Kuinkas kauan tuollaisen katalysaattorin voi olettaa kestävän? Mun 1990 Capricen katti vaikuttaisi ainakin toimivan, auto alittaa kevyesti vähäpäästöisen rajat, ilmapumppu on käytössä. Mutta alkaako katalysaattori ensin haitata pakokaasun virtausta, ennen kuin lopettaa toimintansa päästöjen näkökulmasta?

    En siis ole katalysaattoria poistamassa tai tyhjentämässä, mietin vain josko olisi aika vaihtaa se uuteen. Autolla ajettu 187tkm.
     
  2. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    audi S4:n (-94) katit ei kuulemma mee juuri koskaan rikki, omalla oli ajettu jo 310tkm ja päästöjä aina konttorilla jopa kehuttiin!!
    ei kai ne toimivasta motista ihan herkästi mene.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei mene ei,mun volvolla(-89) on ajettu jo yli 500tkm ja alkuperäisellä katilla on vielä!
     
  4. kmovat

    kmovat 1st gear

    opel vm. 92 400000 ajettu alkuperänen katti ja viimeset 6vuotta ajettu pelkästään ryssänbensalla ja päästöt ihan ok :eek:
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Tämä selvä, sitten mennään tuolla alkuperäisellä!
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Katti kestää yhtä pitkään kun itse autokin ellei tapahdu jotain poikkeavaa...eli tankataan lyijyllistä bensaa,moottorinohjauksen vika eli seokset mettässä tms pitemmän aikaa,remontissa käytetään vääränlaista silikonia tai muuta tiivisteainetta ->pitää olla AINA sensor safe tyyppistä,mekaaninen vika eli ajetaan mökkitiellä kiveen,kone ei käynnisty ja sahataan pitkään jolloin kattiin kertyy bensaa joka palaa sitten siellä -> katti sulaa.

    Pelletti-katti ahdistaa jonkun verran aina,mutta normaali kennomallinen ei niinkään ja niitä poistetaan/vaihdetaan ihan turhaan virimielessä,mutta katin sulaessa se menee tukkoon kun sisältö sulaa...oireilee varmasti ja voi olla että auto ei sitten käynnistykään.

    Tuo sinun Caprice 1990 on niin vähän ajettu ettei kannata edes miettiä vaihtamista ennen kuin mittarissa joku 1,87 milj. km,eikä vielä silloinkaan niin kauan kun se toimii.
    Toisekseen jos otteessa ei lue vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori (ei pitäisi lukea),niin eihän sen edes tarvitse toimia piilofarkussa,koska pakettiauto !

    Lambda-anturi eli happisensori pakosarjassa sen sijaan on sellainen että sen voi uusia aina välillä...ei edes maksa paljon.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kunhan muistaa aina välillä antaa kenkääkin, että palaa ylimääräset paskat pois katista. ja samalla katoo koko putkistosta turha kosteus.
     
  8. Stance

    Stance Gearhead

    Itse asiassa lukee vähäpäästöinen ja kolmitoimikatalysaattori ja ilmapumppu jne. Eikä ole kyllä piilofarkkukaan. :wink:

    Tätä ei ole kyllä unohdettu. 8)
     
  9. rasse

    rasse 1st gear

    Ainut asia mikä katin tappaa ennenaikojaan on joko mekaaninen vika (ajetaan läjään yms.) tai sitten se yleisempi eli ajetaan lyhyttä ajoa jolloin katti ei pääse lämpenemään tarpeeksi jolloin tulee kondensiovettä kattiin ja lopputuloksena jäätyy koko paska ja menee vaihtoon....
     

Kerro tästä muillekin!