Katit autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja timopajala, 30.1.2021.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Moro. Mitäs mieltä ootte jos laittaisin katit tohon 1957 bel airiin Ls motin jatkoksi. Ei olis takana ajavalla sit ainakaan silmät punasena :D

    Aattelin siis laittaa yhden per putki ennen h tai x putkee. 110€/kpl näkyy olevan esim 6.2dsl katit tuolla uspartsilla.

    Miten paljon tollaset mahtaa ahdistaa noin 400hp koneessa jos 2.5" putket ja pellisarjat?

    Lähinnä muutoskatsastusta aattelin et olis se jonkin sortin ekoteko myös mut niinhän se on jo se Ls moottori vs vm 1957 orkkis kone :)
     
    Muokattu: 30.1.2021
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Olihan siellä samaan hintaan FlowMasterin high flow-katteja, niitten ei luulis kovin paljon ahdistavan ton tehosessa koneessa.
     
    timopajala tykkää tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olikos siellä myös etulambdat käytössä moottorinohjaimen kanssa?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En muista missä, mutta laitottavat katit huvikseen, että paljonko vie tehoja, niin taisi tulla joku 5-6hp lisää 10 vääntöä... joutuvat vähän aikaa raapimaan päätänsä että miksi näin kävi, mutta veikkasivat että liittyy jotekin scavengin efektiin yms.
     
    timopajala tykkää tästä.
  5. timopajala

    timopajala Gearhead

    Juu etulambdat on käytössä mut takimmaiset jää pois
     
  6. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Just tapeltiin mekaanisesti ahdetun nazimuskelin kanssa päästöistä, yhdet flowmasterin high-flowt per peuoli laatikon vieressä eli 'under-belly' - kyllä dunkkas bensa ihan samalla tavalla kun ei olis mitään putkistossa (HC 114, limit 100), CO 0.8 (limit 0.2). Piti lisätä toiset highflowt suoraan pakosarjojen perään (HC 51 , CO 0.17) . en tiedä sit paljonko arvot olis pelkästään etummaisilla.
    Mutta päästöistä viis, jos hakee sitä ettei takana-ajettavalle pöllyä aivan törkeästi, niin ei yhdet highflowt paljoa vielä maailmaa tee
     
  7. XJR

    XJR 3rd gear

    HJS:lla saa yleensä päästöt kuriin. Kustantaa tietysti enempi.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei ne nykypäin katit ahdista paskan vertaa tuollaisessa vakiokoneessa.

    Enemmän tulee eroa siitä mitä moottorinohjain tekee ja sitä ei juuri koskaan seurata vaikkapa jossain Youtube-videoissa tai edes alan teeveeohjelmissa.

    Riittävän lähelle pakosarjoja kannattaa laittaa, että katit pääsevät lämpenemään. Samalla se pakokaasun tms. haju häviää kuin se kuuluisa pieru saharaan.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ennemminkin niihin boksin säätöihin, sekä dynovetojen mahdollisiin toleransseihin.

    Mutta joo, varmaan raapivat päätään koska eivät osanneet selittää miksi näin kävi.
     
  10. timopajala

    timopajala Gearhead

    Mulla ihan vakio gm oma ecu tuossa. Joku virinokka siinä on eli rullilla joudun sen viemään sit kun ajoon saan vaan. Taidan jonkun tarvike katin sinne laitella sit vaan jos noi high flowt kerran ei tee juuri mitään. Täytyy katsoa vaan mihin kohtaan ne saa et olis mahdollisimman edessä et sais jotain hyötyä niistä myös
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eräs lähes kaikkea testaillut guru sanoo että jos pakoputkiston "ahdistaminen" lisää tehoa, on moottorissa sen tehon kannalta vääränlainen nokka-akseli.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jos se motti on säädöissä niin eihän sen pitäis haista ilman kattejakaan.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Just näin ja jos sinne katit haluaa niin laittaa ne high flowt vaan.
     
  14. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Tehtiin ensin suorat downpipet ja Catit vähän edemmäs, ei jaksettu enää modata kakkoskatteja pois, onpahan 'varman päälle'. Samaista 200sta on catit kuin HJS eli eipä tee suurta eroa.
     
  15. XJR

    XJR 3rd gear

    Onhan noissa suuriakin laadullisia eroja cat vs cat vaikka olisi nimellisesti samat cell-lukemat. https://www.hjs-motorsport.de/products/tuning/technology-check.html HJS:lla on erilaisia kennomuotoja eri päästöluokiiin. Hinnat toki helposti 700-1000 euroa per katti. https://www.hjs-motorsport.de/products/tuning/universal-catalysts.html
     
  16. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  17. trifive

    trifive Gearhead

    Dieselin katteja ei kannata laittaa. Eroaa hieman toimintaperiaatteeltaan (pelkkä hapetuskatalysaattori, jos SCR tekniikka unohdetaan ja se nyt ei ole bensaa varten kuitenkaan).

    Jos ruiskukone on tarkoitus pitää vakiona, niin katit on hyvä idea ja tuskin persdyno huomaa eroa. Katit vaimentaa myös hieman ääntä jonka voi huomioda äänenvaimentimia valittaessa.

    Katalysaattorihan toimii optimaalisesti kun lambda on 1. Aina se se kuitenkaan ole halutuin seossuhde. Hieman rikkaalla (lambda 0,9...1) kone yleensä antaa suuremman tehon. Osakuormalla, esim kevyessä matka-ajossa kone toimii hyvin myös laihalla ja on taloudellisempi. Näin koneet ennen katalysaattoriaikaa yritettiin suunnitella.

    Viritetyn koneen kanssa, jossa esim nokan overlappia runsaasti, niin katit on aika turhat. Tyhjäkäynnillä katit ei pysty hapettamaan ylijäämäbensaa eli käryää.

    Katsastusmiestä ei 57 päästöt kiinnosta. Siinä mielessä vapaat kädet. Toisaalta jossain maassa esim Saksassa sai ainakin aikoinaan käyttöveroissa alennusta, kun laittoi katin. Ei täällä Suomessa, kun verokertymä on tärkeämpi kuin päästöt.
     
  18. timopajala

    timopajala Gearhead

    No joo mulla tuo räyheempi nokka tuossa nii kateista ei siis pahemmin hyötyä niin taitaa nyt sit kuitenkin jäädä hyllyyn kokonaan. Joo ja dynoon mennään säätää kartat kohdalleen kyllä kun sellainen hetki tulee
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No sehän riippuu ihan nokasta ja säädöistä.

    Kovin vaikea antaa tarkkaa arvoa missä LS-moottori ei enää mene läpi päästöistä ja bensa haisee, mutta vaikkapa nyt wanhanaikainen ASA-nokka (jossa nostoa vähemmän kuin vakionokassa, mut asteita enemmän) ei sitä kyllä tee tyhjäkäynnillä:
    • Duration @ .050" Lift( Deg): Intake: 226 / Exhaust: 236
    • Maximum Lift (in) W/ 1.7 Rocker: Intake: .525 / Exhaust: .525
    • Lobe Centerline ( deg): 110
    https://www.gmperformancemotor.com/parts/88958770.html
     

Kerro tästä muillekin!