Katon vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Fintail, 23.6.2021.

  1. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    <--- Tuossa kuvan HT Americanissa on normaalin 2d Americanin mallisen helman sisällä pokattu vahvikeprofiili noin 1,2 mm pellistä ja sen lisäksi helman korkuinen yli 3mm levystä tehty jäykiste... Joten kyllä HT vaatii aikapaljon lisätukea...
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Ja lisäksi se kierto jäykkyys heikkenee ratkaisevasti kun sen tolpan poistaa välistä tukemasta, siks vaatii vahvistuksia kuten HT Americanissa ( on hieno auto ),
     
  3. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Tein viimetalvena Coronettiini(ht) 60×40 profiilista kahdet poikittaistuet kun laitoin vakaajat että säästää koria vaikkei rallia ajetakkaan(rouva hyvä nopeuden/kiihtyvyyden rajoitin) oli ennen tekemäni pitkittäiset joissa ne ovat kiinni(pulteilla vielä korissa kiinni).Kyllä muuttui paljon
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  4. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Se on vähän sama asia kun rakennustelineet jos otat vinotuen pois niin kaatuu , jos vetää vaikka vaijerilla ristiin niin pysyy pystyssä.
     
  5. Fintail

    Fintail 1st gear

    Kustom STW hiton hyvä idea tuo turvakaari. Oliko kyseessä oikeia turvakaari, eli oliko tekemässä joku joka saa sellaosen tehdä, vai onko kyseessä vain turvakaaren omainen tukirakenne?
    Meneekö autossasi katon reunaa myöden putki jalkatilasta hattuhyllyn alle ja onko poikittain tehtyjä rakenteita?
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ei se oo ns virallista turvakaarta,osittain varmaan jopa tukevampaakin rautaa. Eli turvakaaren tapainen rakenne.

    Katon takaosassa on jämerä poikkipalkki. Tuulilasin kehyksetkin vahvistettu lattaraudall, antaa kivasti lujuutta ja toisaalta helppoa siihen liimalasikin on liimata.
     
    Fintail tykkää tästä.
  7. Fintail

    Fintail 1st gear

    Oivallinen idea!
    Tätä täytyy käyttää hyväksi.
    Vielä jää mietittäväksi miten tolpat liitetään rakenteeseen kun osuu katon koko niin hienosti että haluaisin käyttää katon etu- ja takaikkunan edessä olevaa peltiä myöden, Volvon ikkunoita käyttäen.
     
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Sellaisen "pulla-mesenkö" meinasit pilkkoa ja muuttaa 2oviseksi , Volvo Amazon katolla ? Ja millä tekniikalla meinasit leimata ? Löytyykö kuvia aihioista vois helpottaa neuvomisessa .
     
  9. Tuo hanke voi vielä kyrvähtää siihen, että mikäli sikäli se on W120, niin sitä ei ole koskaan valmistettu 2 -ovisena. Sisarmallia W121 on rakenettu 2-ovisena Roadsterina, mutta luulen, että Trafi laskee sen eri mallisarjaksi.
     
  10. Fintail

    Fintail 1st gear

    Ei löydy kuvia, se idea onkin että kukaan ei ole sellaista tehnyt..
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No eihän se ole kuin poikkeuslupahakemus rakennekuvilla trafiin.
    Korin vahvistuksista varmaan käy malliksi jostain muusta lähes vastaavasta lainattu rakenne, niin ei ihan kaikkea tarvitse itse keksiä.
     
    juko7 ja Fintail tykkäävät tästä.
  12. koivuhalko3

    koivuhalko3 2nd gear

    Kyllä ponttooni Mersua valmistettiin 2 ovisena. 2 d ht korimalli.
     
  13. Trafi on tarkka niistä mallisarjoista. Ponttoonia on monta eri mallisarjaa:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Ponton

    Four-cylinder sedans — 265 cm (104.3 in) wheelbase
    1953–1962 W120 petrol — 180, 180a, 180b, 180c
    1953–1962 W120 diesel — 180D, 180Db, 180Dc
    1956–1961 W121 — 190, 190b, 190d, 190Db
    Six-cylinder sedan — 275 cm (108.3 in) wheelbase
    1956–1959 W105 — 219
    Six-cylinder sedans — 282 cm (111 in) wheelbase
    1954–1959 W180 — 220a, 220S
    1958–1960 W128 — 220SE
    Six-cylinder coupés / cabriolets — 270 cm (106.3 in) wheelbase
    1956–1959 W180 — 220S
    1958–1960 W128 — 220SE

    Mercedes-Benz 190SL roadster
    The design of the 190 SL roadster differed completely from the Ponton sedans, copying much of the bodywork of the 300SL sportscar, and using the same suspension, but it was constructed on a shortened version of the W121 Ponton floorpan.[10]
    Four-cylinder roadster with optional hardtop
    1955–1962 R121 — 190 SL


    Se ei välttämättä hyväksy kuin just saman mallin.

    P.S. Edelisessä viestissä oli pieni virhe mallisarjojen kanssa, mutta sama idea silti.
     
    Muokattu: 27.6.2021
  14. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Spinneri-lehdessä oli tee-itse avomalli, ja vieläpä niin että turvakaari oli yhdistetty tuulilasinkehykseen. Jos tuo meni läpi niin luulisi että umpimallisen kaksiovisen saa tehdä vaikka sellaista ei alunperin olisi valmistettukaan.
     
  15. Fintail

    Fintail 1st gear

    Johan nyt, on sitä ihmeellisempiäkin malinmuutoksia tehty. Sitävartenhan poikkeuslupamenettely on olemassa että se antaa mahdollisuuden oman version valmistamiseen, kunhna se vain on perusteltu hyvin ja esitetty realistiset ja hyvät suunnitelmat.
    Mallisarjojen yli hyppiminen ja vertailuauton ottaminen isommasta korisarjasta ei ole mikään ongelma, siitä on jo otettu selvää ja asiasta on mustaa valkoisella.
     

Kerro tästä muillekin!