Katsastus ilman moottorin valmiste-/mallinumeroa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tuomas k, 2.6.2004.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Pystynkö muutoskatsastamaan autoon moottorin josta ei mistään kohtaa löydy valmistus-/mallinumeroa? Kaikki tarvittavat tehotodistukset löytyy ja tiedän myös tarkalleen sen iskutilavuuden. Uskooko katsastusmies vai pitääkö se todistaa jotenkin esim. irroittamalla kansi ja mittaamalla sylinterien koot?
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Jos näyttäisit jostain kataloogista lohkon ja kansien valunumerot? Huoltokirjoissa ainakin usein on mainittu. Itsellä kelpas internetistä printatut.
     
  3. nomercy2

    nomercy2 1st gear

    Todistus taakka on kai katsastusmiehellä,joten jos väität että kone on se ja se ni pitäis riittää..MUTTA käytännössä saattaa tulla hylky ! Joten niinku tossa edellä jo mainittiin ni jotai dokumettia kansi ja lohko numeroista ni pitäis piisata??
     
  4. Johnboy

    Johnboy 3rd gear

    turhaan edes puhut mistään koneen vaihdosta. mullakin oli caprice stw:ssä oldsin 455 eikä katsastusmies huomannu mitää=) sama homma oldsin 402 ja nyt chevyn 305. no problem.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep, ei ne konetta söökkää.Kahtoo vaan että akku on kiinni.Ja runkonumeron.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllä katsastussetä kysyy koneen alkuperän.

    Juuri muutoskatsastin 350 vehkeen 454 koneelle. Koneesta piti olla kuitti (epävirallinen riittää) sekä jotain faktaa mistä selviää että kone on 454 kuutioinen.
    Tässä tapauksessa riitti netistä printattu koodi jota äijä vertasi koneen valunumeroihin. Koneen sarjanumeroa ei ole koska kansitasot on plaanattu ja numerot häipyneet.
     
  7. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Ei ole kyllä valitettavasti kyseessä jenkki, vaan pikkuinen riisikuppi. Eli siis siinä on 1.0 kone nyt ja vaihdan siihen 1.3 vaparin joksikin aikaa (vertailumoottorina käytetään 1.2 litraista konetta). Koska samoihin kiinnikkeisiin ym. käy suoraan 1.5 turbokone, niin ajattelin saada senkin jotenkin siihen, mutta tehot menevät yli 90% sallitusta ( :grin: ) ja ajattelin että katsastusmies ei usko tehotodistusta jonka mukaan 1.5 turbossa on tehoa alle 72hv, joten väitän konetta normaaliksi 1.3:ksi (vakiona 60hv) joka on turbotettu ja näin tehoa on saatu noin 70hv. Itse tehotodistus on helppo hankkia kunhan vain laittaa jonkin kuristimen sitten siihen 1.5 turboon, että jo vakiona 114hv puskevasta myllystä tulee vain jotain 70hv. Eli siis ajttelin hioa siitä 1.5 turbokoneesta kaikki tunnisteet pois, koska molempien lohkot ovat ulkomitoiltaan samanlaiset eli niistä ei huomaa eroa.

    Toinen vaihtoehto olisi että jättäisin sen kuristimen paikalleen, koska iskutilavuuden puolestakaan ei mene yli, mutta ne tehot ovat sitten jo aivan liikaa yli. En tiedä sitten että olisiko mahdollista katsastaa se sillä tavalla että konetta on "anti-viritetty" eli tehoa olisi laskettu kuristimella. Olisiko tämä mahdollista?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tuomas k 2004-06-07 12:13 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!