Katsastus ja käyttöön otto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jarpat, 27.7.2013.

  1. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mites toi nykyään menee?
    Ku on vanha "seissyt" auto, joka alkaa olla leimalle valmis. Vanhat kilvetkin on. Eli otetaan vakuutukset voimaan ja ajellaan konttorille? Pitääkö vielä joku ajolupa hommata ensin - mistä? Saako sen automaattisesti niihin vanhoihin kilpiin? Kertokaa.
     
  2. altzu

    altzu 1st gear

    onks se rekisteris vielä ?? mulla menee näin.. poistunu rekisteristä ja piti uudet kilvet.. ja sama numero vapaana (mustat) ne tilasin ja konttorillaki jo . vakuutus voimaan ja konttorilta siirtokilvet ja leimalle !! ja kandee käydä kysyys konttorilta parasta toiminta mallia .
     
  3. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Ennenhän oli "seisonta". Eikös se nykyään tarkota rekisteristä poistoa? Pitää ettiä, mitä papereita siitä on ja käydä konttorilla. Kilvet on yhä puskureissa...
     
  4. altzu

    altzu 1st gear

    joo.. no mulla oli oikeen pois rekisteristä.. tuli kaks vanhaa rekisteriotettaki mukaan.. ja vanhat kilvet 60 luvulta .. arvaa vaan mikkä ruuvvan kii ku leiman saan uudet mustat vai vanhat..??
     
  5. altzu

    altzu 1st gear

    noi uudet kilvet oli vaan pakko tilata.. vaikka sama rekkari..
     
  6. guru

    guru Gearhead

    jos on liikenne käytöstä poistettu niin ajan varaamalla konttorille ilman käyttöönottoa

    jos on rekisteristä poistettu niin siirtokilvet paitsi jos on verovelkaa
    niin sitten traileri
     
  7. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    ^ Juuri näin. Soitto vaan konttorille että tulossa ollaan.
    Itse katsastin juuri 3 vuotta liikennekäytöstä poissa olleen skottarin, ei tietenkään ekalla menny läpi mutta sain ajoaikaa seuraavalle päivälle klo 17 asti ja kävinkin sitten näyttämässä seuraavana päivänä.
    Sen jälkeen liikennekäyttöön otto netin kautta (4€), ei muuten tarvita enää edes 2-osaa, pelkkä tunnistautuminen pankkitunnuksilla riittää.
     
  8. ASaari

    ASaari 3rd gear

    2-osasta tarvii sen 4-numeroisen tarkistenumeron vaikka ottaa käyttöön netissä.

    Korjataanpas sen verran että juuri äsken tein liikennekäytöstä poiston niin ainakaan siihen ei tarvinnu tarkistenumeroa eli onnistuu ilman kakkososaa.
     
  9. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Onko oikeasti että liikennekäytöstä poistetun saa ajaa etukäteen tilatulle leimausajalle vaikka toiselle puolelle Suomea? Ei viitsisi mennä tuoreilla jarruosilla lähimmälle asemalle kilometrin päähän, samalla vaivalla vaikka piipahtaisi jonkun sadan km päässä ja kävisi kaverilla kahveilla.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Mikäs logiikka tossa on?
    Kyllä mun koteloissa on jarrut tuoreilla osilla pitäny just eikä melkein tasan.
    Jarruremontti on suoritettu väärin tai puutteellisesti jos niitä pitää ajamalla sovittaa.
     
  11. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Aikoinaan sain käsityksen että uudet jarrukamat on pitkäikäisempiä jos ne ajetaan sisään niin että ehtivät rauhassa välillä jäähtyä. Samoin väitettiin että tuoreilla kamoilla jarrudynoaminen voi lasittaa palat heti uutuuttaan. Jotain taikaa voi asiaan liittyä koska ainakin ATEn, Ferodon ja Boschin sivuilla kehotettiin jarruosien sisäänajoon. Mielellään tuon auton ajaisi seisonnan jälkeen muutenkin kunnolla lämpimäksi, ei siis pelkästään jarrujen takia.
     
  12. JariV

    JariV 2nd gear

    Mm. kytkimilläkin on sisäänajoaika, jenkkivehkeissä usein 500 mailia. Jarrupalat ja kengät yleensä 100-200 mailia.

    Toiselle puolelle Suomea ei voi mennä konttorille vaan saa ajaa lähimmälle konttorille.
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    Lähde:?
     
  14. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    se on muuten just toisinpäin, jos poistat liikenteestä tarviit sen tarkistenumeron, mutta jos otat käyttöön niin et tarvitse.
     
  15. woland

    woland 1st gear

    Eikö kannata suoraan hankkia siirtokilvet jos haluaa koeajaa? Ite oon aina ottanu pariksi päiväksi siirtarit ennen leimaa. Siihen voi ajon tarkoitukseksi laittaa koeajo ja reitiksi vaikka hanko-ivalo-hanko jos siltä tuntuu. Ei oo pahan hintasetkaan. Viikon saa maksimissaan yksillä lapuilla ajaa. Luulis siinä ajassa jo jarrujenkin asettuvan.
     
  16. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Ei muuten pidä paikkaansa tai sit ohjelma heittää randomilla milloin tarvii tarkistenron ja milloin ei. :argue:
     
  17. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kilvissä olevaan pitää ottaa tarrojen lisäksi siirtovakuutus. Sitten on jo varmaan sama ottaa koko härveli liikenteeseen.
     
  18. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Lainaus Trafin tiedotteesta (Kesä 2013):

    "Henkilöautoille voi tehdä nyt liikennekäyttöönoton tai -poiston netin kautta vaikka vain viikolopuksi, sillä toimenpiteen tekemiseen ei enää tarvita rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan tarkistenumeroa."
     
  19. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joo, kyllä se niin oli, että kun oli "ajokiellossa" oleva auto, niin piti konttorille antaa rekisterinumero etukäteen, tai tilata aika. Ja kyllähän nuo jarrut joissain autoissa tosiaan säädetään lopullisesti ajamalla - jarruttamalla - ajamalla - jarruttamalla...
     
  20. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Taas tulee asiaan eriävää mielipidettä.Oma Trans Am olisi pitänyt katsastaa viime vuonna viimeistään 1.10,mutta aattelin,et jätän asian kevääseen.Ja ku otin auton käyttöön 21.4.2013 ajelin drive in jonoon ja katsastus sujui kuten ennenkin,ei mitään ongelmia.Kaikenlisäksi katsuri sanoi,et kun tuot auton ennen 22.7.2013,ni pakokaasutesti on voimassa. No vein sitte 19.7 taas leimalle,kun se oli ns.vuoden 2013 katsastus ja läpi meni,joten nyt voi ajella koko 2014 vuoden ja menee sitte keväällä 2015 syyniin.
    Joskus ihmistä onnistaa!!! :D :D

    Unohtui se asia,että auto oli nimenomaan käyttökiellossa,koska sitä ei ollut katsastettu.
     

Kerro tästä muillekin!