katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja camino85, 15.4.2004.

  1. camino85

    camino85 1st gear

    Terve, olis yks kymysys..

    Ostin viime vuonna katsastetun kaminon (vm.1985).. Nyt menin katsastukseen pari päivää sitten. Pari pikkujuttua oli vialla OK korjataan mutta sitten tyssäs..

    rekisteriotteessa oleva "runkonumero" löytyy
    tuulilasin alakulmassa olevasta lätkästä ,mutta sitä ei löydy rungosta??!

    Rungossa on vain 4 kpl numeroa ( ei täsmää)oikeanpuoleisen runkoaisan päällä. Pitäsiskö sama numero kuin lätkässä löytyä myös rungosta?? ja jos pitäisi ja ei löydy mitä voipi tehdä??

    Issi initti että pitäs olla ja ajoi minut pihalle!

    T: Ottaapa pattiin taas
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikun lyönti tuurnat lainaan ja naputtelemaan se numero siihin runkoon sopivaan paikkaan.. Sitten kurvaat takaisin konttorille ja ilmoitat löytäneesi runkonumeron! säätyy kaikilta aikaa ja vaivaa..

    Ei kukaan täysipäinen ala itkemään noin vanhan auton Suomessa meistettävän runkonumeron vuoksi liikaa.. Muualla maailmassa kun se korin VIN koodi piisaa ihan OK..
     
  3. JAWA

    JAWA 1st gear

    Viime viikolla vein STWn leimalle. Kerroin mistä runkoon hakattu sarja löytyy. Vaivalla olin rapsuttanut sen esiin... Ei kiinnostanut eikä edes kurkannut katsastusmies sinne!!
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    joo, mut se on löydettävä, jos sitä kiinnostaa.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämähän on ikuinen riesa. Minulla numero löytyy tietysti lätkästä, sitten ovenpielestä ja vielä rungosta. Se rungon numeron löytäminen on joskus vähän hankalaa ja viime vuonna piti uusintanäytölle oikein mennä sen kanssa kun ei kuulemma riitä ovenpielen numerokaan. No uusintanäytöllä insinööri vain vilkaisi, että runkoa on kiillotettu ja sanoi, että näkyyhän se siellä mutta kannattaa lyödä uusiksi. Siinä pikavilkaisulla ei varmasti kerennyt lukea mitä siellä oli.
    No toisilla konttoreilla taas riittää se ovenpieleen hakattu.

    Mitenkähän se näissä uudemmissa japseiss esim. Carinassa, kun en ole löytänyt muuta numeroa, kuin sen tyyppikilpeen painetun ja kilpihän on pop-niiteillä kiinni.
     
  6. sensei

    sensei 1st gear

    Missähän sijaitsee chevy caprice claccic estate stw:ssä (-84) runkoon stanssattu valmistenumero? Tarttis tänään mennä leimalle.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sen on maahantuoja sinne lyönyt ja niitä kun on tuonut maahan aika moni, niin voi olla missä vaan.
    Kannattaa aloittaa katselu kuskinpuolen etupyörän kohdalta ja sitten apumiehen puolelta ja runkoaisan päälläkin saattaa olla (minulla on).
    Ei kannata kovin kovakouraisesti hinkata runkoa vaan pestä jollain liat pois ja yrittää saada niin näkyviin. Teräsharjalla, hiekkapaperilla tms. se vaan katoaa lopullisesti.
     
  8. cstm

    cstm 1st gear

    Mites on kun meikäläisen ford customissa on numero vaan kahdessa kohtaa korissa muttei lainkaan rungossa ja auto on leimattu suomessa aina vuodesta 65 vuoteen 98 ihan ok ja nyt se pitäs mennä taas rekisteröimään niin tuleekohan ongelmia jos sitä numeroo ei lyö runkoon?
     
  9. ajo

    ajo 1st gear

    Tapaus Olds Delta 88, vuosimallia 78, paikkana Helsinki.
    Tuulilasin alla oleva numero ei riittänyt. En osannut sanoa että missä rungon numero sijaitsee, ovessa ei lätkiä enää ollut. Katsastusmies aikansa pyöri ympäri autoa ja totesi että "taittaa olla uitettu auto kun ei valmistenumeroa rungosta löydy". Ajattelin että "ei kait kukaan tällaista ex. diisseliä nyt uittamaan lähde". Hieman vanhempi (ehkä myös kokeneempi) katsastusmies saapui paikalle ja kertoi että valmistenumero on lyöty kuljettajan puolelle, eturenkaan etupuolle, runkopalkkiin. Sieltä se sitten löytyi tai näkyviin saatiin pieni pätkä numeroa mutta se kuitenkin riitti. Siis jos tuota numeroa ei olisi löytynyt niin minulla olisi ollut, siinä katsastusasemalla, vaihtoehdot vähissä.
     
  10. Sam_da_Man

    Sam_da_Man Gearhead

    Voorteissa en tiedä, mutta ainakin -65 Malibussa oli rungossa jo stanssit. -61 Bel Airissani taas ei ole eikä tule runkoon.
     
  11. Konte

    Konte 1st gear

    Tulin juuri leimaamasta uudehkoa Chevyä ja neljään mieheen etsittiin numeroa. Ei kukaan asiasta nostanut meteliä, osa alkoi soitella neuvoa, missä numero voisi olla ja lopulta se löytyi pistekaiverrettuna repsikan puolelle etummaisen palkin etureunaan. Oli meinaan niin himmeä kaiverrus, että taidan tehdä maalilla kehykset ympärille jotta jatkossakin löytyy :grin:
     
  12. Beauville

    Beauville 1st gear

    Mistähän mahtaisi numero löytyä vanin rungosta?
    Ei onneksi ole vielä tarvinnut etsiä sitä.
    Korista se löytyy ovenpielestä ja se on riittänyt viimeisen 12 vuoden aikana.
     
  13. impala67

    impala67 Gearhead

    ottakaa poijjaat vaan rauhallisesti asian suhteen- suosittelen että ENNEN leimalle ajoa, kaivatte sen numeron silmienne eteen, jos löydätte.

    mikäli ETTE sitä löydä todennäköisimmistä paikoista (runkoaisojen päistä,sivuilta konehuoneen, lokasuojien sisäpuolelta tai vaikka auton sivulta kyyläillen),
    niin kylmän rauhallisesti stanssaatte sen runkoaisan päähän konehuoneeseen. siellä se yleensä on.

    ***
    wanhassa 67:ssani numerosarja oli stanssattuna syylarin tukirautaan, joka on keulassa ja siis helposti irroitettavissa(!) mutta vaikka siitä aina rutistiin, totesin vain että siinä se on aina ollut, pakko sen on kelvata kun vuosikymmeniä on kelvannut. ja niin kelpasi.
    yksi omituisimpia paikkoja runkonumerolle on ramchargerissani, jossa se on apukuskin puolella keskellä runkoaisaa auton sivulla!!! paikka on niin outo että käskin leimaukon kirjoittaa sen rekisteriotteeseen koska eihän sitä koskaan leimalla muuten muista...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: impala67 2004-04-16 12:19 ]</font>
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Minä kun olen Jeeppi-mies henkeen ja vereen ja kuitenkin satuin useamman vuoden omistamaan Ford F-150 4X4 P/U:n josta valmistenumeroa aikanaan etsiessäni ja löydettyäni kirjoitin sijaintipaikan tarraan jonka liimasin kuskin oven yläpuolelle kattopeltiin. Siitä oli helppo tarkistaa, että missäs päin autoa se olikaan!!
     
  15. menu*

    menu* Gearhead

    Kannattaa tosiaan tutkia vielä runkoaisat hartaudella, jos vaikka numeroa löytyisi.
    Jos ei siltikään löydy nin pitäisi onnistua sopimalla että numerot naputellaan uudelleen, tarkastuksessa ne hyväksyy homman lyömällä siihen jonkun oman tarkastusleimansa.
    Vai oliko sittenkin niin että ne tekee merkit etukäteen paikkaan johon sovitaan numerot kaiverrettavaksi, täntyyppistä mulle joskus konttorilla ehdotettiin.

    Voihan ne sinne tietysti kyselemättäkin naputella, voi vaan kuvitella että mahdollisuudet hankaluuksiin on olemassa jos numerot uusintanäytölle "löytyikin" ja ne huomataan juuri itsetehdyksi?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moro, vanha jenkki-Fordini on tuotu aikanaan Suomeen ja ilmeisesti niistä kiemuroista johtuen rekisteriotteessa on niistä päivistä lähtien ollut teksti: "Valmistenumero meistetty oikeaan runkopalkkiin ja varmistettu meistillä xxx* 97"

    * tarkoittaa tässä kaupungin nimeä, mutta en aio liikaa levitellä tietojani... :smile:
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Kahdessa '84 Caminossa ollut vasemmassa pyöräkotelossa runkoaisassa se oikea numero. Runkoaisojen päällä konehuoneessa oli tosiaan itselläkin eri numerot. Viime vuonna riitti tuulilasinpielen kilpi, tänä vuonna kaveri olisi alkanut etsimään, mutta inssi näki auton juuri olevan massatun kauttaaltaan ja kun sanoin kyseessä olevan 20 vuotta vanhan verovapaan auton, riitti se.
    Vaihda konttoria, jos pystyt!
     
  18. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    niimpä niin. Tiedossa on tapaus, jossa inssi ei antanu leimaa vm-7? Transittiin, ku ei ollu numeroo. Siinä ei oo ollu uudesta lähtienkää sitä numeroo ja ihan hyvin oli kelvannu. Sit yht´äkkiä sitä kittiviritystä alettiinki sit pitää kai tuontiautona :grin:. Ei byrokratiaa vastaan pärjää terveellä järjellä - oikeesti!!!

    (terveisiä Metriläiselle)
     
  19. impala67

    impala67 Gearhead

    noh olin itse aivan yhtä yllättynyt kun leima-ukko mulle sitä kerran ehdotti, se nimittäin käski vain "naputella" se numero ns.omatoimisesti sinne runkoaisaan. ei mitään puhetta jälkinäytöstä, tai etukäteismerkinnöistä. eli aina voi sanoa jos katsastusukko rupee epäileen stannauksia, että "Noin ne on aina ollu" tai että "viime kerralla käski sen siihen lyödä vanhan päälle uudestaan kun näkyi niin huanosti"...
    hajontaa on varmasti yhtä paljon kuin katsastusmiehiä, mutta luulenpa että yli 20v vanhoissa autoissa linja on vähän erilainen kuin saksasta tuodun vm.99 ässämesen kohdalla!
     
  20. Bronco II -89

    Bronco II -89 1st gear

    mulla oli ekassa Bronco II leimassa ongelmii, kun ei numeroo löytynyt.
    Uusinta katsastukseen ei ottanut kun en tiennyt missä nro on.
    No minut pelasti se että satuin katsomaan vanhasta otteesta katsastajan ja sattui olemaan sama mies joten sanoin "Katso sieltä mistä viimmeksikin" oli nimittäin liike katsastanut edellisellä kerralla ja oli saattanut unohtua katsoa.

    Sitten neljään katsastus mieheen etsivät sitä toistatuntia...
     

Kerro tästä muillekin!