katsastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja siirifrimann, 13.1.2018.

  1. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ja mitä haittaa siitä sitten olis sulle? Sullahan on auto aina kunnossa, kuten mullakin :rotfl::rotfl:
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Brysselistäkö se vaatimus tulee, että johonkin 50-vuotiaaseen USA-tuontiin pitää runkoon naputella VIN-koodi?

    -JJ-
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei tule. Suomessa runkoon hakattu numero tuli pakolliseksi muistaakseni vuonna -63. Ainakaan viimeksi kun tuota vuosimallia vanhempaa tuontiautoa rekisteröin, niin ei tarvinnut numeroa.
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Kun katsastaja alkaa vielä testailemaan ja pistoketta heiluttamalla hakemaan kontaktia perävaunun pistorasiaan, siinä menee aikaa.
    Aika on rahaa ja sitä kautta nousupainetta katsastusmaksuihin.;)
     
  5. qwerty123

    qwerty123 3rd gear

    Mitä H....vettiä se katsuri heiluttelee, kun en omista edes peräkärryä. Kysehän oli pistorasian läpästä.
     
  6. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No näin minunkin mielestäni, eli tuo runkoon meistäminen lienee ihan joku Suomi-special. Yhtä hyvin sen numeron voisi lämiä vaikka ilmanputsarikotelon kanteen ... yhtä varma todiste se on originaaliudesta, kuin runkoon hakattu numerokin.

    -JJ-
     
  7. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Ota koukku pois ni ei tarvi läppää.
     
    lpr tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Onko muka brysselistä tuo säädös että tuulilasin alla oleva numero ei käy vaan pitää hakata just runkoon?

    Itte oon ymmärtänyt että toi on sitä ikiaikasta suomipelleilyä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. sectoid

    sectoid Gearhead

    Nyt ovat keksineet tuon EGR-tulppauksen. Typerä idea johtaa pakokaasuja imusarjaan ylipäätään. Koskee ilmeisesti raskasta liikennettä, mutta ei se vielä riitä maailman pelastamiseen.

    Stratukseen pitää hankkia uusi vaimennin pakoputkeen, kun alkuperäinen on saumasta ratkennut. Vaikuttaa päästömittaukseen ilmeisesti.

    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/38...astusta+ja+tienvarsitarkastuksia+tiukennetaan
     
  10. qwerty123

    qwerty123 3rd gear

    Voisko sen rasian kuitenkin jättää, vaikka ottais koukun pois. Vai tulisko korjauskehotus ? :p:p:p
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Saivartelu on saivartelua, mutta kun kerran aloititte...:D

    Pyrsselistä käsin vaatimus tuli direktiivissä 76/114/ETY, joka tuli voimaan 1.1.1977. Sittemmin direktiivi on korvattu asetuksella EU 19/2011. Kummassakin on vaatimus meistämisestä runkoon, alustaan tai vastaavaan rakenteeseen.

    Sitä vanhemmat vaatimukset lienevät sitten niitä Suomi-speciaaleja.

    Mitä taas tulee siihen, etteikö tuulilasin alta löytyvä merkintä ajaisi saman asian, niin joo: mielestäni ajaisi aivan riittävästi. Yksittäishyväksyntää ja käytettyinä maahantuotujen rekisteröintiä varten näin voisi varmaan kansallisesti säätäkin, Pyrsselin sitä estämättä.
     
    rane58 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  12. qwerty123

    qwerty123 3rd gear

    Suomessahan tää toimii näin päin. Jos EU vaatii direktiivillä kiristettäväksi joitain asioita , niin Suomi anoo että kansallisesti voitaisiin poiketa säädöksestä, aina niin päin että kiristetään annettuja vähimmäisvaatimuksia. (Ympäristöasiat, polttoainedirektiivit ym.)
    Jos EU haluaa helpottaa joitain määräyksiä, niin Suomi anoo poikkeusta että ei tarvitsisi helpottaa sitä määrää minkä EU sallisi.

    Kyllä suomalainen virkamies tietää mikä on kansalle parasta.

    Normeja tulee vaan lisää, eli se siitä normienpurkutalkoista. No saatiinhan sitä jotain aikaiseksi. Parkkikiekko ei tarvi olla enää sininen ja postikortin kokoinen.
    Vaikka lainsäädäntöön ja asetuksiin saataisiin helpotuksia niin alempana olevat virastot mm. Trafi ja tulli antavat omia täydentäviä määräyksiä ja ohjeita jotka käytännössä kumoavat ne.

    Trafi ilmoittaa että se pyrkii oman alansa digitalisoinnin johtavaksi maaksi maailmassa.
    Suuret on tavoitteet. Valitettavasti tämä yltiöpäinen kunnianhimo on jo aiheuttanut sen että niin ajatuksellisesti kuin ohjelmallisten toteutuksien osalta virheelliset ohjelmistot otetaan käyttöön keskentekoisina.
     
    rane58, sdfsd ja jorkkeri72 tykkäävät tästä.
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Jenkkimiehiä kun jossain määrin tälläkin foorumilla ollaan niin se täytyy sanoo että viime vuoden loppupuolella tullut liite 1 jossa käsitellään jenkki/kanada/japani tuonteja ja niiden maahantuonnin helpotuksia oli kyllä melkoinen hyvä uutinen. Ei enää valomuutoksia eikä vastaavuustodistuksia. Jopa satojen tai tuhansien eurojen säästö. Eikä ollut pyrsselin ansiota
     
    cutlass cruiser ja mcmies tykkäävät tästä.
  14. lpr

    lpr 2nd gear

    13-napaisen pistorasian on oltava standardin ISO 11446 mukainen eli sen on täytettävä suojausluokka IP54K, jota se ei taatusti täytä ilman kantta.

    Muinaiselle ISO 1724 standardin mukaiselle 7-napaiselle rasialle ei ole määritelty minimisuojausluokkaa, mutta kyllä senkin toimivuus on oltava kunnossa. Tarvittaessa katsastaja voi testata pistokkeen toiminnan, mutta myös ulkoinen suojaus on oltava kunnossa. Standardissa on kuitenkin vaadittu suojaläppä.
     
  15. Kyllähän ne läpät täytyy olla kunnossa samoin kuin vaihdekepin kaavio, muuten me kaikki kuollaan tänne
     
    Landseer ja rane58 tykkäävät tästä.
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    EIEIEI, ei näin saa sanoa. Täällä asiaan kuuluu haukkua kaikki virkamiehet, tai ainakin vähintään Trafi...;)

    Homma meni sillä tavalla, että aikaan ennen EU:ta täällä kelpasivat käytännössä kaikkien sivistysmaiden vaatimukset. Ja ellei kikotin mitään niistä täyttänyt, oli varalla vielä omat kansalliset säännöt.

    Sitten liityttiin EU:iin. Hetki sen jälkeen täällä ei kelvannutkaan enää mikään muu kuin EU-vaatimus. Tämä oli sitä aikaa, kun jenkkiautoihin olisi pitänyt vaihtaa esimerkiksi kaikki lasit ja valot. Jeejee.

    Sääntöjä alettiin kehittämään parempaan suuntaan jo 2000-luvun alkupuolella. Arvatkaapas, kuka pisti eniten hanttiin? Viiden pisteen vihje: se ei ollut Trafi (tai siis silloinen AKE). Vastustuksesta huolimatta muutoksia tehtiin pikkuhiljaa, viimeisimpänä nyt tämä Trafin määräys, jossa niiden jenkkivalojen sallimisen osalta mentiin jopa ohituskaistalle, noin niinqu Eurooppalaisittain vertaillen. Kenenköhän ansiota tämä määräys mahtoi olla...?

    Nämä ulkomailta tuotujen vaatimukset eivät kovin paljoa tämän paremmalla tolalla voisi enää olla. Muutoskatsastuspuolella olisi sitten enempikin kehitettävää.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Eikös tämä muutos ollut nimenomaan pyrsselin ansiota?
     
  18. GMies

    GMies 3rd gear

    Tuolla aikaisemmin olit sitä mieltä, ettei ollut pyrsselin ansiota, kumpaa mieltä nyt olet?;)
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Missä?
    Kyllä olen siinä luulossa että tämä on eeuulta tullut....kauppapolitiikkaa....
     
    GMies tykkää tästä.
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Arvaus ...liikenneministeriön virkamiehet.
     

Kerro tästä muillekin!