Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 27.6.2014.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Iltapulu ketoo, ettäTrafi on keksinyt laittaa konttorit paremmuusjärjestykseen.
    "Trafi on nimittäin nyt pisteyttänyt jokaisen katsastustoimipaikan työn laadun mukaan välillä 1 - 10. Laatuarvosanan perusteina ovat katsastettujen autojen ikäjakauma, katsastuksessa havaittujen vikojen määrä ja hylkäysprosentti"
    Mutta näin tyhmänä pitää kysyä, että miten noiden kriteerien perusteella voi mitään pisteytystä tehdä? Mitä enemmän hylkyjä, sitä parempi pistemäärä? Miten katsastettavien autojen lukumäärä vaikuttaa tuohon?
    Jokainen autohan on omanlainen yksilönsä, joten miten autoa voi pisteyttää löydettyjen vikojen ja hylkäysten perusteella? Vai onko Trafilla joku esimerkkiauto (esim 1998 Golf), joista laskennallisesti x-määrästä pitää löytyä huomautettavaa ja x-määrä pitää hylätä leimalla?

    Tulevaisuudessa inssit hylkää helpommin, jotta pisteet nousee ja pääsee korkeammalle sijalle?

    Tuolla vielä koko lista.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Mitä nyt tuttuja asemia katselin niin siellähän ne pohjilla oli. Siis juuri ne mistä leima hyvin heltiää.
     
  3. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    niin pientä tekstiä ettei ees selvää saanu
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Joksus oli kiertävä testi auto jossa oli pari huomautusta ja sit pari hylky vikaa.

    Sillä testasivat onko jokin asema liian lepsu tai hylkäävätkö turhaan.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Oon kanssa monesti jättäny selviä vikoja ja kattonu löytyykö ne asemalta, useimmiten ei :lol:


    Joka tapauksessa kun osat olis tarvinnu vaihtaa niin sama kattoa ensin leiman kautta.
     
  6. 1320

    1320 Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Tuo "Kunnon Katsastus" joka on listalla kakkosena on kyllä väärässä päässä. Tuolla muutamaa autoa on käyty tarjoamassa, ja ikinä ei ole mennyt ekalla kertaa läpi. Esimerkiksi '79 Buickin takarenkaat oli 3mm liian korkeat ja eivät kelvanneet. :lol:
     
  7. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Olisit poltellu siinä vähän turhia pintoja pois ja uusintaan..
     
  8. Qjet

    Qjet 1st gear

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    ...jolloin olisi tullut hylkäys liian vähäisestä kulutuspinnasta...edellyttäen, että oli takavetomalli...
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Palvelu, mikä on pakollinen valtion johdosta kaikille.. Sen pitäisi olla samanlainen kaikkia kohtaan.
    Jolloin tälläinen otanta on täysin turha, eikä se oikein palvele ketään, enemmänkin mustamaalaa joitain konttoreita.
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    No kyllähän se siinä mielessä palvelee, että jos haluaa autonsa helpommin leimasta läpi niin valitsee konttorin jolla mahdollisimman huono arvosana. Ja sit jos haluaa että katsastusmies löytää autosta kaikki mahdolliset viat niin valitsee konttorin jolla parempi arvosana. :D
     
  11. palotila

    palotila Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Samaa mieltä mopuristin kanssa, kyllä kiertäsin kaukaa kaikki 10-asemat.
     
  12. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Oma suosikkikonttori on puolivälissä, tiedä sitten mistä kertoo... Kuitenkin varsinkin viimevuosina ei perusteettomia hylsyjä ole tullut, johtuuko siitä sitten että tuolla on käynyt sen verran paljon, viimeiset 7 vuotta katsastuttanut siellä kaikki autot, useampi vuoteen.
     
  13. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Melkein kaikkikonttorit joita oon käyttäny löytyy tuolt huonoimpien parin kymmenen joukosta... Mut ihe oon kyl ollu tyytyväinen kaikkien palveluun ja aion jatkossakin suosia huonoimpia varsinkin kun viimeks perjantaina antovat darttiin leiman.
     
  14. G20

    G20 Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Listan top 40 nurkilla nimeltä mainitsematon konttori josta saa todellista "palvelua". Siellä tarjotaan juurikin tota "laatua" jota listalla on haettu mutta asiakaspalvelusta ei ole tietoakaan. Kassalla ollut jostain syystä kuukautiset joka kerta kun siellä olen viime aikoina asioinut ja eräs katsastaja ottanut elämän asiakseen pykälät joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko auto kunnossa tai ei. Käytin siellä kaikki romuni vuosia (joka kerta läpi puhtaalla otteella)mutta tämän kevään jälkeen äänestän jaloillani onneksi on olemassa muitakin konttoreita joista saa palvelua. Ja mieluummin maksan kotimaisille yksityisille kuin noille kahdelle suurelle.
     
  15. GMies

    GMies Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Olet hakoteillä. :rotfl:
    Tuo lista ei kerro, mikä konttori katsastusasioissa on hyvä tai huono, mutta sen se kertoo, että sen tekijän tiedot ja taidot on pyöreä nolla.
    On hyvin hämmästyttävää, että viranomainen julkaisee tuollaista sontaa.

    PS. Olen jo usean vuoden ajan käyttänyt meidän autot paikallisten ihmisten omistavassa, erittäin laadukkaassa katsastusyrityksessä ja niin teen jatkossakin, kuten monet ystävänikin.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    Meidän perheen käyttämä konttori sai 9.9/10 pisteet. Esim mun 2004 Volkkari ei oo hylätty kertaakaan uudesta alkaen, eikä esim mun Dartti -66 vuodesta 1998, josta asti sitä olen hallinnut, kun kerran. Ja silloin oli oikea vika, toisesta takajarrusta oli voima poissa. Toki nuo autot on pidetty sillä tavoin kunnossa, että ne voisi mun puolesta kutsua konttorille minä päivänä hyvänsä. Vääjäämättähän niitä hylsyjä tulee joskus, jos ei kaikkea käy itse läpi etukäteen. Mut näilläkin toimin on aika hyvä saanto. Emmä oikein muuta vaikeata katsastuksista muista kuin piilofarkkuajan rekisteröintikatsastukset. Niissä valtion konttorin ukot vähän juoksutti...
     
  17. rrauta

    rrauta 3rd gear

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    ei toi kerro mistään muusta kuin siitä miten pihalla todellisuudesta on tuon "vertailun" tekijä....
    eli kyseessähän on se, että diploomi-insinööriopiskelija on tutkinut tilastoja ja keksinyt että eri ikäisiä autoja hylätään eri tavalla...ja sen jälkeen kehittänyt taulukon jonka mukaan autojen vanhentuessa pitää myös hylkyjen lisääntyä....se tosin aiheuttaa muutaman virheen...eli aujen ikää ei ole huomioitu kuin sinne n. 15 vuoteen....eli on saatu jyrkästi nouseva käyrä joka osoittaa että mitä vanhempia autoja. sitä enemmän pitää hylätä.
    tosiasiassa kun verrokkiautojen ikä kasvaa, niin käyrä lähteekin laskemaan....sillä suurin osa vanhoista autoista on ajettu loppuun ja romutettu ennen kuin ne on 20 vuotta vanhoja...mutta ne mitkä jää jäljelle....ne ovat niitä hyvin pidettyja, hyvin huollettuja ja vähemmän ajettuja.....ja sen vuoksi niitä hylätään katsastuksessa vähemmän kuin loppuun ajettuja uudempia autoja.....
    ja siitä päästäänkin siihen ongelmaan...opiskelija kloppi ei ole ymmärtänyt että on eri asia tutkia tilastoista autojen hylkyprosenttia autojen iän mukaan....(varsinkin kun tilastoa ei ole tutkittu riittävän vanhoihin autoihin)...
    ja verrata sitä katsastuskonttorien katsastamien autojen keski-ikään.

    vai mitä luulette onko lopputulos sama jos katsastetaan 10kpl 15vuotta vanhoja autoja tai 8kpl 5 vuotta ja 2kpl 55vuotta vanhoja museoautoja jos oletetaan että 5 vuotta vanhoista autoista hylätään 10% ja 15 vuotta vanhoista 25% ja museoautoista 10%

    mielestäni ei ole sama asia, mutta on odotettavissa, että tulevaisuudessa tämä prosenttikyttääminen aiheuttaa sen, että katsastuksessa on alettava hylkäämään autoja väkisin jos katsastuskonttorilla katsastetaan paljon vanhempia autoja.
    (eli trafi vaatii huomattavasti korkeampaa hylkäysprosenttia jos katsastettavien autojen keski-ikä nousee)


     
  18. rrauta

    rrauta 3rd gear

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    odotettavissa hintojen korotuksia, sillä trafi on korottanut valvontamaksuaan 80%....
    ja odotettavissa hintojen nousua erikoiskatsastuksiin, sillä työmäärä nousee huomattavasti uusien valvonta vaatimusten johdosta....
    vanhoista autoista (14v ja vanhemmat) on hylättävä 38.3 prosenttia, muuten on odotettavissa sanktioita trafilta.

    on jotenkin käsittämätön ajatusmaailma sellainen, että on hylättävä vähintään saman verran kuin on valtakunnan keskiarvo, muuten joutuu tosiaan tekemään selvityksiä trafiin....
    tästä seuraa se , että keskiarvo väkisinkin nousee ja lopulta kaikki autot on hylättävä jos haluaa saada hyvän arvosaman trafin "laatu arvostelussa".

    ja se aiheuttaa myös sen, että ennen autot katsastettiin ja sen jälkeen tutkittiin että paljonko on hylätty ja siitä tehtiin päätelmiä onko työn laadussa parannettavaa, niin nyt on annettu tavoitteet paljonko on vähintään hylättävä jotta trafissa oltaisiin tyytyväisiä.

    ja pitää huomioida että nyt pitää antaa raportti neljän kuukauden välein, jolloin pienehköistä katsastusmääristä johtuen on täysin mahdotonta saada totuudenmukaista "tilastoa" varsinkin kun monissa vikakohteissa puhutaan promilleista...eli vikoja on ehkä muutama/ tuhat autoa.....
    ja sikäli ollaan siirtymässä neuvostoaikaan, että trafiin pitää raportoida kaikista muiden katsastajien virheista....
    ja kirsikkana kakun päällä on vielä kielto antaa asiakkaalle huolto-ja korjausohjeita.
     
  19. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Re: Katsastuskonttorit paremmuusjärjestykseen Trafin toimest

    mulla on kaveri katsastusaseman päällikkönä vähän syrjäisemmällä paikkakunnalla ja se on jo kauan kiroillut sitä kun vähän väliä trafilta tulee selvityspyyntöjä hyväksytyistä autoista. kun suurin osa autoista kun siellä käy on "liian vanhoja" trafin mukaan mutta silti edelleen ovat kunnossa olevia ja menevät leimasta läpi. pitäisi toisiaan kuulemma hylätä enemmän autoja..
     

Kerro tästä muillekin!