Katsastusvaatimukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja whiic, 5.3.2002.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Aiemmin eroa etupyörien kesken sai olla max.30% ja takakäyttöjarruilla vissiin sama 30%. Seisonta(=käsi)jarruilla eroa max.50%.

    Nyt on vissiin muuttunut tai muuttumassa seisontajarrujen vaatimukset. Eroa saisi olla max.70%. Koska tuli/tulee voimaan?

    Nuo olivat siis eroja vasemman ja oikean puolen välillä, mutta kuinka suuri voima on vaatimuksena jarruille? (etu, taka, seisonta) Rajahan niille on oltava, sillä muutenhan käsijarruvaijeri kannattaisi katkaista, jos ei olisi aikaa korjata heittoa.
     
  2. Alistus

    Alistus 1st gear

    seisontajarrulle on ainakin laskennallinen voima eli molempien renkaiden yhteenlaskettu jarrutusvoima pitää olla suurempi kuin auton massa. Näin ainakin selitti kaveri joka opiskelee auto "ingenjööriksi".

    Jos tästä nyt saa jotain selvää...

    Mikko

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Alistus 2002-03-05 13:30 ]</font>
     
  3. whiic

    whiic 1st gear

    Auton omapainon vai kokonaispainon mukaan?

    Omapainon mukaan (noin 800 kg) autossa pitää siis seisontajarrujen jarrutusvoima olla noin 8000 N. Eli pelkillä seisontajarruilla pitäisi saada about 1 G:n hidastuvuus. Jokin mättää. Ei uusiltakaan autoilta tuollaisia vaadita. Oma autoni (vm.'67) meni läpi katsastuksesta vaikka ei pysy edes noin 10°:n mäessä käsijarruilla (ilman, että vaihde on kytketty) paikallaan.
     
  4. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Joku laskennallinen kaava siihen käsijarrun voimavaatimukseen on. Lähes käsijarruton Mini katsastettiin kerran niin, että ingenjööri laski taskulaskimella tarvittavan jarrutustehon. Veikkaan, että kaavassa käytettiin akselimassaa. Muita ehdotuksia...?
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    Akselimassastahan se lasketaan. Eli kummankin puolen jarrujen yhteenlasketun tehon pitää olla käyttöjarruilla muistaakseni 30% ja seisontajarruilla 17% akselimassasta ja ero saa olla max 30% vas/oik.

    Jotain tällaisia lukuja muistaisin konttorilla itselleni kerrotun, kun 700 kg taka-akselimassalla käsijarrusta löytyi newtoneita 90/50 ja käyttöjarruista 50/90.

    Varmempaa tietoa saa kysymällä insinööriltä itseltään...
     
  6. whiic

    whiic 1st gear

    Mihin kummaan se perustuu, että käsijarrut eivät saa puoltaa? Meinaan varmana saa sakot, jos liikenteessä poliisi-sedän nähden vääntää käsijarrukahvaa ja tulee kylki edellä risteykseen. Auton paikallaanpitämisessä puoltaminen ei pahemmin haittaa kunhan yhteenlaskettu voima riittää.

    Samaan katogoriaan turhien säännöksien kanssa kuuluu se, jos asentaa autoon maksiminopeutta vaatimattomemmat renkaat. Esim Bemuun laitettaessa T-nopeusluokan renkaat täytyy tuulilasiin teipata näkyvälle paikalle tarra "Suurin sallittu nopeus 160km/h". Mua kiinnostais kysyä, että mistäköhän herra pykälänviilaaja sellaisen tien löytäis. Pilkkua n*ssien voi vastata, että Saksan autobaanoilta, mutta osaako ne saksalaiset suomenkielistä tarraa lukea?
     
  7. fisu

    fisu Gearhead

    pioneerissä on kardaani-seisontajarru, insinöörit on olleet himppasen ihmeissään
    moisesta, siis nämä nuoremmat, se kun ei aina tiedä kummalle renkaalle sitä jarrutustehoa enempi jakaisi...
    nuo edellisen sukupolven inssit tietävät jo kysyä ennen kun kokeilevat ja niille riittää
    se että naru kiristyy :grin:
     
  8. timppa

    timppa Gearhead

    eikös joissain autoissa ole seisontajarru etupyörissä?
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    jep, saab 99/90/900 alle -88.Autoissa.....?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest


    oisko niin että kun mäki ei oo 90ast riittää pienempikin voima?

    en nyt jaksa enempää fyssantunteja muistella, kommentoikaa jos meni väärin
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katsastuksessa kuultua seisontajarrun osalta:
    "Jos ei käsin pysty pyörittämään_kelpaa"!!!
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    vanhemmissa citroeneissa esim.cx
     
  13. koni

    koni 1st gear

    Noissa vanhemmissa Mopareissa joissa moinen kardaaniseisontajarru on on katastus-setä monasti ihmeissään kun ei saa sitä dynamometrissä testata. Itse en taatusti antaisi, voipi tuo laatikon häntä napsahtaa poikki!
     
  14. lennu

    lennu 1st gear

    Subaru leonessakin käsijarru vaikuttaa etupyöriin....
     
  15. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Hieman lisää jarruista. Seisontajarrun vaatimus on, kokonaisjarruvoima vähintään 18% auton kokonaismassasta, ellei pyörät lukkiudu, ja voimien ero saman akselin pyörillä 70% max.
    Käyttöjarrulla etu-/taka-akselilla tehoeroa sallitaan 30%, samoin soikeutta/pyörä.

    Kokonaisjarruvoiman on oltava väh. 30% ajoneuvon kokonaismassasta. Takajarrujen tehoahan on yleensä aina rajoitettu erilaisilla menetelmillä (venttiilit yms.)

    Kardaanikäsijarrusta kannattaa AINA mainita katsastuksessa ennen testausta, ettei käy vahinkoa.
    Niin ja se seisontajarru edessä on ainakin muutamat vanhat Saabin mallit, Citroen, Subaru.
     
  16. timppa

    timppa Gearhead

    Eikös aiemmin ollut, että henkilöautoissa piti käsijarrun pitää 15kilopondia (n.150N) vai oliko 30kp...
     
  17. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Voipi olla, mutta siitä on sitten aikaa? Yleensä tehovaatimus on aina ollut riippuvainen ajoneuvon massasta.
    Aikaisempi vaatimushan oli 20% sen hetkisestä massasta ja tuo heittohan sai olla 50% max.
    Olisikohan tuohon muutokseen yhtenä syynä ollut sekin että joissakin autoissa rakenteesta johtuen toinen pyörä menee aina "edellä", esim. monet jenkit?
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei ihan liity aiheeseen mutta vuosia sitten kaveri käytti 1600SSS Datsunia leimalla. Kone oli himpun verran piristetty ja perässä kemppilukko. Jarrudyno näytti takajarruille epätasapainoa mutta kaveri ei viitsinyt oikaista inssin huomautusta kun eroa oli kuitenkin hyväksytyn rajoissa ja leima tuli.
    Renkaat oli samanlaiset 185:set molemmin puolin joten mistähän se ero tuli?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiköhän tuo liity rullia pyörittäviin moottoreihin tai rullien kokoon. Toista pyörää pyöritetään vähän nopeammin, jolloin toisen puolen rullille jää vähemmän voimia, kun senkin puolen jarruvoimat menee kemmpilukon takia toisen puolen rullille. Tasauspyörästö tasaisi nopeuseron ja rullilta saisi pyöräkohtaisen jarruvoiman.
     
  20. Kinkkisiä juttuja nää jarrut.

    Luulis että perusteellinen putsaus ja huolto ja säätö riittäis takaamaan tasaisen toiminnan....

    Kun käyttöautona on Opel, tulee jarrujen huolto, jokavuotisena toimenpiteenä, tutuksi.

    Siis, jarruongelmaisille suosittelen Opelia käyttökinneriksi.

    The Duke
     

Kerro tästä muillekin!