Kattoluukun poisto A- Body

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Solvent, 30.7.2013.

  1. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Tarkoitus olisi ensi vuonna poistaa Dartista toimimaton kattoluukku.
    Miten homma kannattaisi tehdä?
    Tallissa lojuu varaosa-auto, jossa katto on ilman luukkua. Katto on hyväkuntoinenkin. Kannattaisiko kattopelti irroittaa ja sitten hitsata umpeen sisäpuoli vai vaihtaa koko katto tolpista katkomalla?
    Entäpä maalaus? Autohan on siistissä punaisessa maalissa, joten saako maalari sitä häivytettyä muuhun koriin vai onko auto ylimaalattava vähintään peräosasta?

    Missä tuommoiset työt kannattaisi teettää ja mitä tulisi maksamaan about?
    Niin ja jos löytynee halukas ottamaan projektikseen katon vaihdon tallillani korvausta vastaan, niin sekin kävisi.
    Talli Hämeenlinnassa ja löytyy Kempin 200 Evo miggi.

    Kuvia photobucketissa:

    http://s1296.photobucket.com/user/jpkoi ... sort=3&o=0
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Ite lähtisin mieluummin leikkelemään vaan kattopeltiä, vaikkakin siinä saattaa tulla aika helposti ongelma vetelyiden kanssa. Omasta mielestä parempi vaihtoehto kun katkoa ns ehjiä tolppia, vaikka niinhän se olis kyllä helpompi tehdä.
     
  3. DeS

    DeS Gearhead

    Tehtaan saumoista katto irti molemmista autoista ja varaosa-auton katto korjattavaan autoon. Muuta vaihtoehtoa en edes harkitsisi.
     
  4. M

    M Gearhead

    Miksi pilkkoa 2 hyvää autoa? Onko luukku tehdastekoinen vai tarvike? Jälkimmäisen kyllä ymmärrän.
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ääni kanssa irroittamiselle tehtaan saumoista. Tulee vetely ongelmia muuten ja onpahan siinä kittihommaakin,toki joku taas seppäilisi mutta jos siistin haluaa niin täytyy mennä isomman kautta. Ja kun kattopellin kanssa aletaan touhuaan niin sisustan purkua,lasien irroittelua yms sitten ohjelmassa.Takaa varmaan katon sauma jossain tuon taaimmaisen pilarin alapäässä?Maalaushommia tullee sitten aikas lailla.

    Eli varmistu asian välttämättömyydestä..Meinaan jos orkkisluukku niin mahtava varustehan se on..
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos kyseessä on linkin kuvassa oleva kikotin, niin ei siinä näytä olevan sitä perinteista finlandia 2000 luukkua, eli siis on jokin orkkis luukku? Jos siinä tapauksessa mielipiteitä kysellään, niin itse kyllä elvyttäisin moisen räppänän, eihän tollasia orkkis luukkuja missään nää livenä! Ja tuskin kovin rumakaan on, ei tosta kulmasta ainakaan mitää häiritsevää näy
     
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Saattaa olla "helposti" entisöitävä erikoisoptio, koska...
    The sunroofs are from Golde. They are a German company that MA Mopar bought the sunroof assemblies from. The same roofs were used on Mercedes, BMWs and others.. Osia siis saatavissa...

    Mutta kyllä osaava peltiseppä tuon osaa sulkea... 240-sarjan Volvon katosta saa kuulemma sopivaa palaa moneen menoon. Säästyy se toinen auto...

    Voovon katto takaperin Javen haitarikaton tilalla...

    http://www.jaatiedostosi.com/vuorh05/IMG_6037.jpg

    Kuva lainattu Hannulta
     
  8. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Itse juuri tänä kesänä poistin Aspenistani semmoisen Finlandia-luukun, joka vuosi vettä tiivisteistään ja oli järkyttävän ruma. Tein homman siten, että toisesta Aspenista oli leikattu pala kattoa josta otin sen tarvittavan kokoisen palan. Auton kattoon tein semmoisella paineilmatoimisella pellinkanttauskoneella pokkauksen jotta pellit sai samaan linjaan ja sitten paikkapala koriliimalla ylhäältäpäin kiinni. Eli ei hitsausta ollenkaan. Tuli ihan hyvä, vaikka se kanttauksen tekeminen vähän arvelutti, että jos se vääntelee kattoa jotenkin, mutta ei tapahtunut sen suhteen mitään. Kittiä ei oikeastaan tarvitse kuin siihen saumakohtaan jos hyvän haluaa. Oma autoni on tosin niin ruotosessa kunnossa että tyydyin vain maalaamaan paikatun kohdan sutilla.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos orkkis, niin älä nyt perkele mene sitä poistamaan, vaan korjaa, tai laita vaikka sikaa saumaan että pitää, mutta älä pilaa autoa taas yhdellä Suomipatentilla.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos kattoluukku on tehtaan / diilerin optio, niin harkitsisin kyllä pari yötä, poistanko luukkua vai käytänkö saman ajan luukun restaurointiin. Meinaan montakos orkkis / diileri luukullista Darttia tässäkin maassa tiellä liikkuu...
     
  11. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    Täältä ääni kanssa luukun säilytykselle, jos orkkis!! Mutta jos joku Finlandia tyyppinen hirvitys, niin tuota Lohiksen liimaus menetelmää käyttäisin itse. Ehkä vaan tekisin sen pokkauksen siihen korjauspalan reunaan. Eli pikkisen isompi paikka ja alpuolelta kiinni.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tolppia ei pidä katkoa missään tapauksessa, ja kuten aiemmin todettu, niin ei kannata rikkoa kuvien perusteella melko hyvää varakoriakaan. Ja onhan se helvetinmoinen homma kaivaa kahdesta autosta katot irti tehtaan saumoista. Sitten tietysti juttu on vähän eri, jos esim. tuulilasin yläreunassa on korjausta vaativia ruostevaurioita, joita tarvii ronkkia joka tapauksessa.

    Tekisin pahvista mallit katon kaarevuudesta molemmin päin, ja niiden kanssa romikseen etsimään sopivan muotoinen katto, josta leikkaa paikan. Sitten siihen reiän reunaan pellin paksuinen pokkaus paineilmapuristimella, paikka kiinni pistehitsaten tai tulppahitseillä, tinalla tasoitus ja alapuolelle sellaiset mönjät, ettei kosteus pääse alakutta peltien väliin ruostuttamaan.

    Sitten jos tämä ei jostain syystä onnistu, niin tallissa on edelleen se varakori ja voi ottaa käyttöön suunnitelman B.

    Pari ovea olen yhdistänyt kahdesta puolikkaasta em. menetelmällä ja ihan hyvällä menestyksellä. Ei kai katon paikkaus juuri sen kummempi homma ole?
     
  13. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

  14. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

  15. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

  16. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

  17. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

  18. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

  19. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

    [​IMG]


    eli säilytä ja kunnosta kattoluukku.
    selvitä auton koodit ja historia. taitaa moni odeelläkin muistaa auton
     
  20. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Niin, onhan se varmasti fiksumpi tapa elvyttää tuo kattoluukku kuin lähteä tekemään katon vaihtoa. Ja tosiaan alkuperäinen se on, kuten myös kaatuvat takapenkit.

    Ostaessani auton, kattoluukku hieman vuosi tiivisteestä ja vesireijät oli tukkeessa. Ehkäpä se nyt pelittää paremmin, kun nuo asiat on korjattu(en ole ajanut autolla sateella sen jälkeen).
    Kyseinen Dartti seilannut aikanaan ainakin Lahdessa ja Helsingissä. Itse ostin sen Nokialta.

    Jos nyt haluaisin kattoluukun toimivaksi, niin uskoisin, että onnistuisi uusimalla ne väsähtäneet kannakkeet. Olisiko ideoita, mistä kysyä korjausosia? Ainahan sellaiset voisi toki teettääkin.

    Ehkä tässä kohtaa joutuu vielä kerran pari miettimään, että pitääkö tuon punaisen orkkiksena ja tekee tuosta keltaisesta sitten sen Race-henkisen laitoksen. Tarkoitus oli tuohon punaiseen sovittaa tuo 355sbm, tehdä muutokset caltrackseille ja kavennetulle perälle sekä leventää pyöränkotelot. Mutta en tiedä perkeles...
     

Kerro tästä muillekin!