katuauton alusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja keimo, 28.7.2006.

  1. keimo

    keimo 3rd gear

    kyseessä 67 a-body mopar. minkälaista osaa kannattaisi hommata alustaan että saisi lähtemään viivalta mahdollisimman hyvin mutta pystyisi vielä ajelemaan kadullakin päivittäin
     
  2. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Taakse SuperStock-jouset painon ja vaihteiston mukaan valittuna. Eteen vaimennussuhteeltaan säädettävät (dragrace) iskarit ja niitä kutosen vääntösauvoja on ihan turha vaihdella pois jos meinaa kiihdytellä. Sit tietty hyvintarttuvat kumit ja tekniikalle sopiva peräruuvi jne. Noin pähkinänkuoressa...
     
  3. keimo

    keimo 3rd gear

    onko kokemuksia radalta miten ajat paranee ss jousilla ja paremmilla iskareilla
     
  4. keimo

    keimo 3rd gear

    onko puslien materiaalilla merkitystä suoraan ajossa?
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On niillä puslillakin vaikutusta. Toi kaikki riippuu vähän auton nopeudesta, mutta noilla SS jousilla me ollaan yleensä ajeltu ilman mitään sen kummempia kommervenkkejä. ET Streeteillä on menty parhaimmillaan 1.39 60 jalkaa ilman mitään sen kummempia taikoja. Sitten jos lähtee kokonaisvaltasesti tota tekemään, ni on tärkeetä, että etujousissa on paljon varastoenergiaa, eli on löysät, ja, että etupää liikkuu herkästi. Käytännössä toi toteutetaan polygrafiitti tai muilla kovilla puslilla jotka hiotaan vähempi tiukoiks niin, että liikkuu ilman vastusta. Noi löysät jouset taas auttaa keulan nousua ja painonsiirtymää taakse. Jos sun tarvii painaa keulaa 30 kilon voimalla painaakses sitä sentin, tai 15 kilon voimalla painaakses sitä sentin, niin sama pätee tietty myös nostamisessa, löysemmillä jousilla etupään kohoaminen vaatii vähemmän nostavaa voimaa. Noi SS jouset on aika korkeet, mutta jos se häiritsee niin ne toimii myös laskupalojen kanssa. Sitten noi säädettävät, ja riittävän pitkät takaiskarit kruunaa sitten paketin. Etenkin toi takaiskarien riittävä pituus on tärkee SS jousilla, ne kun nostaa perää lähdössä. Tollasella alustalla pitäis päästä suht järkevällä hyötysuhteella ainakin mataliin kymppeihin. Jos ei motissa löylyä oo mitenkään älyttömästi, niin auttaa jo vakiojousien etupäiden jäykistäminen extra klampeilla ja pinion snubber.
     
  6. mopster

    mopster Gearhead

    Mites kun mulla on vakaaja edessä ja takana, niin kannattaako ottaa radalla etummainen irti (vai molemmat)? Entäs oisko tommoset 90/10 iskarit eteen fiksu hankinta katuautoon? Onko hyötyä enemmän ku haittaa, tai onko niistä ylipäätään haittaa normaali ajossa? Voiko noilla iskari/vakaaja kikkailuilla saada ajasta jopa kymppejä pois?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se vähän riippuu. Kyllä vähnitäänkin ton vakaajan irtikyktkemistä suositellaan, se pikkasen jarruttaa keulan ylös/alas liikkumista. Kyllä 90/10 iskareillakin kadulla pärjää, ja nehän on yleensä säädettäviä jos toi jäykempi alasjousto häiritsee. Se kuinka paljon noilla saa pois riippuu siitä, mistä on puute. Jos se puute on siellä mihin noi auttaa, niin hyvinkin.
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Sitä takavakaajaa ei vissiin oo tarvetta irrottaa?
     
  9. keimo

    keimo 3rd gear

    no jos toivotaan että auto menisi korkeita 12 vartilla, nyt pitäisi jarrumuutoksen yhteydessä vaihtaa kaikki puslat niin ostaako orginaali tyyppiset?
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä ostaisin polygrafiitti puslat. Korkeelle 12 sekan katuautolle riittäis varmaan pitävät renkaat, toi jousien etusegmentin yhteen klamppaus ja pinion snubberi. Nykysuuntaus on pikemminkin sellanen, että noita takavakaajia laitetaan kun, että otettais pois.
     
  11. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Joo uskokaa vain vipottajaa, tosi

    Itellä on 6:n vääntösauvat edessä, uudet ss-jouset takana, iskareina olen käyttänyt edessä säädettävää konia (löysimmällä säädöllä, takana on -70 malliset ehyet orkkisnesteiskarit. ei siis kaasut edes.
    kaikki kumit on orkkistavaraa, tosin uusia, koneenkiinnitystä myöten.

    Mielestäni pomppii ihan kivasti, joutokäynniltä 60 ft 1,64

    Hauska nähdä, miten Vaasassa ensvkoloppuna, turbiini vaihtuu nyt 2500:een
    joten nyt voi käyttä lähtökierroksia 1800-2300.

    Saas nähä tuleeko kynsille........eli kokemusta...... :rotfl:

    Kannattaa muistaa, että uudetkin iskari vaatii sisäänajon, eiku ensi hypyyttämään niitä takateille :poff:
     
  12. keimo

    keimo 3rd gear

  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Olis.
     
  14. gomopar

    gomopar Gearhead

    Juu on kohtalaisen jäykkää kamaa.
    Ja mielestäni suhteelisen edukas paketti siihen nähden paljoko siinä tulee tavaraa.

    Alapusla edessä liukuu kiinnitystapissaan kun alkuperäinen on sisäholkkiin vulkanoitu ja joustaa.
    Porasin rasvareijän kiinnitystappiin ja puslan alle karvin pätkän rasvauraa. Noi kootaan mukana tulevan silikonivaseliiniin kanssa niin on kai hyvästä joskus sinne lisätä rasvaa. Ei vaan taida olla kellään myynnissä oikeenlaista kamaa täällä suomessa :odroll: Vaan kai siellä menee normaali valkoinen yleisvaseliini. :eek:
    Alavarresta tulee todella herkästi liikkuva mutta jos laittaa ne pitkittäistuen puslat siitä sarjasta paikalleen niin taas on tukivarret aika jähmeet liikkuun. Liikkuu noileemmin alkuperäisillä kumisilla pitkittäisvarren puslilla.

    Tuosta satsista puuttuu etuvakaajan puslat ilmeisesti syystä että niitä on ollut saamasilla eri vahvuisia. Ne on tilattava erikseen jos sellaiset haluaa.
    Kiihyttimessä noita ei välttämäti tartte jos se vakaaja muuteskin kytketään pois pelistä mutta mutkittelussa ne on alavarren puslan jälkeen seuraavaks paree olla jämyt.
    Mulla vaan sattu omassa Dartsissa (73) oleen tietty just sen kokoinen vakaaja että merkkikohtaista ei löytynyt energyltä sopivan kokoista ja joutu tilaan jonkun universal mallin. Se on ok mut muistaakseni täyty laittaa joku 19 milliä palikkaa k-palkin ja uuden puslan väliin.

    Takajousiinkin tulee kahdet erikokoiset etusilmän puslat. Kait a-bodyissä on ollut ainakin kahta eri kokoista etusilmää (vanhemmat/uudemmat).
    Joku taisi johnakin mainita että SS jousissa tulisi mukana asennetuna etupuslat :odroll:
    Enpä ole vielä sattuneista syistä päässyt uusia puslia testaan kun auto on ollut pukeilla aika tovin mutta varmasti ero alkuperäisiin on huomattava. Ainakin maantien äänet alkaa kantaa pellisarjojen supatuksen yli :odroll: :odroll: ...tai ei kai sentään :rotfl:
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Kävin viikonloppuna alastarossa sliksejä testaamassa ja oli aika ylläri kun en saanut niillä oikeestaan ollenkaan parempia aikoja kun katurenkailla. Ne on tommoset löllykkä rätti katusliksit, saman korkuset ku mun katurenkaat mut tuuman verran leveempi kulutuspinta. 60 jalkaset parani vain aavistuksen, mutta loppunopeudet huononi, ja ajat oli sitte samoja. Kuulostaako normaalilta vai mikähän mättää, ite ainakin kuvittelin että ajat paranis useemman kympin. Aika jäi viimevuotista vielä pari kymppiä huonommaksi, mutta se johtu varmaan osaltaan siitä että rata oli nyt liukkaampi, ja sitten vaihteiston vaihdoksesta (904->727).

    Ite pähkäilin että vaikka pito oli slikseillä parempi, niin auto ei jaksanut lähteä viivalta matala stallisen turbiinin takia (todellinen stalli 2200). Onko toi loppunopeuden huononeminen normaalia, ja johtuuko se suuremmasta vierintävastuksesta vai siitä kun auto luikerteli koko matkan?

    Toimiskohan radiaali katusliksit paremmin tämmösellä autolla? Niillä varmaan ainakin pääsis suoraan ja loppunopeus ei varmaan huonontuis? Pito varmaan on riittävä 12 s. autolle?

    Muita ajatuksia/ideoita?
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi ei oo mitenkään harvinaista, että noin käy. Kun ei laite jaksa suddaa, motti ei pääse alueelle eikä kulje sitte yhtä lujaa. Toi vierintävastus kasvaa reilusti, etenkin jos on vielä pienet paineet renkaissa, halkaisijalla on myös oma merkityksensä. 904-727 swappi on hyvinkin kympin-parin huononnus. Mulla ainakin radiaali katusliksi toimi ihan hyvin, tollasella yllämainitulla "tavallisella" alustalla 1.55 60 jalkaa 3.23 perävälityksellä.
     
  17. gomopar

    gomopar Gearhead

    Minkälaiset bensapumput/linjat? Paremmalla pidolla/suuremmalla kuormalla kone kuormittuu aikalailla enemmän jo heti lähdöstä. puolimatkan jälkeen on hyvinkin mahdollista että alkaa seos laiheneen ja vääntö katoaa kuin varkain. Pahimmassa tapauksessa hirmuista nykimistä ja pauketta niinkuin löis rajoittajaa vastaan.
    On nähty rikotun kansipaffeja ja puhkotun mäntiä sellaisissa tilanteissa. Pumppujen ja linjasydeemien mitoituksessa ei parane tuudittautua siihen että 'kyllä pitäis riittää' täytyis olla varma siitä että riittää. Autossa ei välttämättä huomaa edes oireita siitä että voimaa on karussa mutta linjojen ja pumppujen updeittaus voi hyvinkin tuoda jopa 0,2 sek, ennestäänkin kohtalaisesti kulkevaan vaunuun. 12 sekkaa kulkeva imee jo aika kipeesti satasella lämä tiskissä.

    Kannatta seurata ja vertailla tarkkaan samantyyppisten autojen loppuaikoja ja loppunopeuksia niin huomaa kyllä kohta jos oma auto jää hitaaksi :rotfl:
     
  18. gomopar

    gomopar Gearhead

    Kuinkas jos kori erkanee perästä aika voimakkaasti niin ottaako snubberi enää kiinni lattiaan siinä vaiheessa vai nappaako se kiinni vain sen siunaaman sekunnin kun vääntö tulee koneesta akseliin????
    Eli noinko siinä lähtötällin jälkeen ainoastaan klämpätyt jouset kinkee koria ylös?

    Kuinkas ne takaiskarit?
    'Raamattukin' sanoo että tulis olla 2 tuumaa pidemmät iskarit.
    Mikä iskari sopii tai mikä on helppo sovittaa.
    Riittääkö jos nakertaa iskarin alakiinnitystä ylöspäin sen pari tuumaa??
    Iskeekö se sitten toisessa päässä pohjiin???
    Entä iskareiden jäykkyys Kenties Competition Engineering 3- asentoinen perus dragrace iskari vai vakio merkkikohtainen?
    Näppituntumalla... täytyykö olla alkuperäistä jäykempi vai löysempi???
    50/50 asetus lieneekö paras?
    Jousen siirtosarjan koteloissa on vaan yhdet kiinnitysreijät. Jos SS jousilla jää korkeaksi niin kannattaako karvia uudet reijät koteloihin ja nostaa jousia etupäästä ylöspäin vai täytyiskö samalla nostaa myös takaa???
    Entäpä nk HD jouset toimiiko niillä kuinka?

    Tiedän vakiovastauksen 'riippuu autosta', mutta perään kuulutan lähinnä teidän kokemuksia ja kombinaatioita ja suosituksia.
    Tarkoitus on kehittää 73 Dart Swingerin alustaa. Autossa painoa ehkä jotain 1300 toivottavasti jopa alle (kuituluukut,puskurit ja paljon muuta kevennystä). 360 moottori 400+ hv, 904 man.koneisto ilman breikkiä, turbiini stallaa 5000 tuntumaan ja tulossa 8 3/4 4.10 ruuvilla ja mahdollisesti 275/50 15 MH rättikatusliksit. Edessä Doetsch Tech (Summit halpis iskarit :odroll: ) 10/90 säädöllä ja uretaani puslilla sekä kutoskoneen vääntösauvat. Takajousitus tällä hetkellä vakio ja se ainakin kaipaa vinkkejä. Lehtijousilla se kuiteskin tehään. :odroll: Kai
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Ei se bensapulaa ole, paksumpi 3/8" linja on tehty tankin pohjalta asti ja pumppuna carterin sähkönen. Seosmittari on myös käytössä eikä oo laihalle menny. Eiköhän ne noi sliksit ollu kun sitä nopeutta söi.

    Viimevuonna aika oli 12.7 / 176.8, ja kun muiden laitteiden aikoihin vertailee niin noilla loppunopeuksilla pitäs mennä matalia kahentoista aikoja. Pitäs vaan saada irtoomaan viivalta paremmin.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla oli iskareina takana nelivetosen Ford F150 pickiksen etuiskarit, ne on pidemmät kun orkkikset. Edessä oli Konin katuiskarit. Pinion snubberia ei ollut lainkaan, ei pitäis SS jousilla ja automaatilla mosita tarvita. En muutenkaan siitä tykkää; jos se on lähellä pohjaa niinku pitäis, niin sulla ei oo joustovaraa takajousituksella alaspäin just ollenkaan, ja kaiken lisäks toi "tukipiste" on keskellä autoa. Kauheen paljon säätövaraa se etureiän muuttaminen ei anna, ite laittaisin mieluummin välipaloja akselin ja jousien väliin. Rallivallussa oli 2" laskupalat, ja paras 60 jalkaa 1.39 ET Streeteillä.
     

Kerro tästä muillekin!