Katukiihdyttelystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Eyerace, 19.10.2001.

  1. Eyerace

    Eyerace 1st gear

    Asiasta kovasti kiinnostuneena ja vähän jo kokeilleenakin olen useamman kerran törmännyt katuautokisoissa seuraavaan "ongelmaan": varsinaisissa kisaluokissa (B,C ja D)on osanottajamäärät ruvenneet tippumaan tasaiseen tahtiin parin (tai useammankin)viimevuoden aikana.Mutta varsinaisen kilpailun ulkopuolella ajatettavasta Streetman-luokasta(ajoneuvoille,jotka ovat katsastettuja ja liikennevakuutuksessa),jota itsekin olen ajanut,löytyy osanottajia enemmän kuin aikataulujen puitteissa voidaan ajattaa.Syykin lienee selvä:nykyiset katukisa-autot ovat jo niin järeitä laitteita kaikissa kisaluokissa että pärjätäkseen uuden harrastajan/kisaajan on omattava joko huomattavat taustajoukot tai todella tukeva rahapussi.Ja miten hankkia tukijoita kun ei ole esittää tuloksia...?

    Esim.oma tapaukseni on luultavasti vain yksi satojen joukosta: Rancheroni (täysin peltikorisena,moottorina 429 cid vakiomoottori)kulkee suoraan konttorilta tuotuna 13.81 s @ 159,8 km/h varttimailin.Jos haluaisin ajaa oikeata katukisaa D-luokassa (yli 6 litrainen moottori)täytyisi ajan tippua vähitään 4 sekuntia että voisin pärjätä edes jotenkin.Ja 4 sekan ajantiputus kustantais uuden tekniikan,kevennykset,alustamuutokset... jne eli valtavan määrän rahaa.

    Olisiko jo aika palata takaisin katuautojen henkeen,eli ajetaan niillä laitteilla kisaa joilla cruisaillaan illalla "kylillä"?

    Kommentteja,ideoita,ehdotuksia ?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsekkin olen sivusta seurannut katukiihdyttelyn kehitystä vuosien varrella ja itsekkin muutaman streetmanlähdön ajaneena tullut sellaiseen johtopäätökseen, että katuautoksi luokittelisin seuraavanlaisen vehkeen:
    1. Vuosikatsastettu
    2. Katurenkaat
    3.Pumppubensa (mukaan lasken Octane Boosterit ja muut lisäainnet joita vauhtikaupoista saa)

    Ja jos kisaamaan haluaa, ajettaisiin samoilla kamoilla joilla muutenkin. Tälläisiä vehkeita Suomesta löytyykin ja monet ovat myös nopeita. Kisaamisen pitäis olla myös hauskaa, jos ei ole ja alkaa kovasti vituttaa, kannattaa vaihtaa harrastusta.

    T:Jarkko Passi (jarkko.passi@nokia.com)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onneksi paikalliskerhot vielä järjestävät kisoja katuautoille. WCC tosin alkaa olla niillä rajoilla. Sääli että Utin kisoille kävi niinkuin kävi. Varokaa vaan muutkin kerhot. Ehkä tästä vielä noustaan. Eli kisaamaan pääsee, silti FHRA on jonkin sortin kattojärjestö ja luulisi olevan heidän intresseissään saada uutta verta mukaan. Stock tai muut "hitaat" luokat voivat sopia kisakettujen lapsille aloitusryhmäksi, mutta kyllä se normaalisti alkaa tuolta street-puolelta. Olin pudota tuolilta kun aikoinaan kuulin ettei FHRA:n katuautojen tarvi enää olla katsastettuja ja kilvet täytyy peittää kisan ajaksi. No, ymmärrän, rakentelusäännöt kiristyivät ja joku suunta täytyi valita. Osallistujamäärä on osoittanut, että suunta oli ilmeisen väärä. FHRA:n kisoissa on myös liikaa kustannuksia. En tiedä streetryhmien osallistumismaksua, mutta pro-ryhmissä se oli kait 1000 mk. Tehdäänpä laskutoimitus: 17x1000 mk= 17 000 mk. Vrt. takavuosien Hanko 154x100 mk (Utin osallistumismaksu)=15 400 mk. Jos myisin autoani 17 tuusalla, olisin valmis tinkimään 15,4 tuusaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nykyiset FHRA:n katuautofinalistit ovat lähes sellaisenaan siirrettävissä drag-ryhmiin tai sitten vuosikatsastuksen estävät muutokset puretaan ja autot jatkaisivat uusissa entistä paremmissa ryhmissä joiden säännöt voisivat olla esim: Autojen täytyy olla rekisteröity ja katsastettu Suomeen. Ei alkuperäinen skooppi tai pellin läpi tulevat rojut täytyy mainita rekisteriotteessa. Renkaina hyväksytään vain otteessa mainitut. Katuslicksejä ei sallita. Ryhmät nykyisten konekokojen mukaan. Plus ryhmä X, jossa ajavat ulkomaille rekisteröidyt autot, katsastetut autot joihin on kisan ajaksi ruuvattu putket irti, asennettu ilokaasut tai slicksit, rodit joista on lokasuojat poistettu ym. X-ryhmä on tarkoitettu kokeilua varten eikä siinä jaeta palkintoja tai mestaruutta. LISÄÄ IDEOITA?
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nykyiset katukilpurit voisovatkin jäädä oikeisiin kisoihin mutta rinnalle pitäisi saada oikeita katuautokisoja.
    Katsastetut autot, max.50mm alkuperäistä leveämmät renkaat, pumppubensa ja peltikori täydellisellä sisustalla.
    Kyllä nyt kai jotain keksitään?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katsastusleima pitäisi olla ehdoton vaatimus, kaikki muutokset kirjattuna rekisteriotteeseen.

    Toisaalta kuinka moni kaipaa hampaat irvessä kisaa, jossa vain voitto merkitsee?

    Kaivataanko sittenkin vain mahdollisuutta testata oman auton kulkua ja vertailua muiden tekemiin?
     
  7. Sittana

    Sittana 1st gear

    Tästä samasta aiheesta on ollut runsaasti keskustelua paalupaikan keskusteluosastolla. Osoitehan oli http://www.paalupaikka.com
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulle ainakin oleellisinta on kokeilla miten oma peli kulkee ja miten muutokset vaikuttaa. Samalla on kiva verrata omaansa kaverin autoon. Ihan sama onko porukan nopein vai hitain. Onneksi UCC on kunnostautunut tämmöisten tapahtumien järjestämisessä, ne riittää kyllä mulle.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ikuisuuskysymyksiä. Ei ne säännöt koskaan ole hyvät, on ne sitten millaset tahansa. Pitää vaan rakentaa auto niihin sääntöihin jotka onjos meinaa pärjätä. Jos säännöt muuttuvat ei kestä kauaakaan kun sinne tulee joku joka satsaa taloudellisesti ja / tai työllä voitto mielessään ja taas on ns. rehelliset katuautot kusessa.

    Fyyran kisoissa jo katsastusvaatimukset on aika kovat, aika harva katuvessa niitä turvallisuusvaatimuksia täyttää, joten jo niihin joutuu panostamaan tuhansia ennenkuin edes pääsee kisoihin. Sinänsä ihan paikallaan, turvallisuuden täytyy olla kunnossa.

    Osallistuminen tais olla 500 mk/kisa viime kaudella + lisenssi. Sehän ei sinänsä ketään taloudellisesti kaada, mutta ei se varsinaista kilvanajoa ole kun autoja on vain kourallinen ja erot niidenkin välillä suuria. Kylmä totuus on, että Bracketit on köyhän kislauokkia ja streetin kaltaset heads up luokat on kompromissittomia rahamiesten hommia.

    Katsastuspakko poistettiin fyyran ksoista siitä syystä, että käytäntö ja suhtautuminen muutoksiin oli kovin erilainen eri puolilla maata. Esim PK-seudulla ei olis ollut toivoakaan katsastaa likipitäen mitään muutaman cuoden takaisista katukilpureista. Siksi siellä siirryttiin käytäntöön, ettei autoja tarvitse rekisteröidä tai katsastaa, riittää, että täyttää sääntöpykälät. Siitäkin on esimerkkejä, ettei rekisteröidyt ja katsastetut autot ole taas kelpoja fyyran katuautoluokkiin.

    Ensi kaudelle oltiin ajamassa streettiin uutta luokka käytännössä kuolleen A:n tilalle, joka olisi joku street bracket 9.5-14.5 sek:n autoille. Jos sellainen todella tulee saatan itsekin osallistua street cuppiin. Ja ihan rehellisellä 'kaikki muutokset otteessa' pumppubensa laitteella jolla ajellaan kadulla, mm. viime lauantaina liki ainoana jenkkinä fyyran vuosikokouksessa. Ja tarvittaessa stripillä ysin puolelle.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo painokin olisi kiva huomioida. Omistan pelin joka on 2400kg kun sen tosta parkista ajaa vaa`lle ja siitä sripille niin menee alle 15. Mut jos otan puolet painosta pois kuten esim: nova , valiant tms. vois mennä alle jopa 12 Terveisin: yks pers aukinen. (jolla ei oo varaa hankii kolmee autoo: siviil,cruising ja kisapeliä)
    PS.alastaro vuonna 2000 14.4/159
    alastaro vuonna 2001 14,4/150
     
  11. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Tuleva kausi näyttää tuoko bracket lisää osanottajia. Silti putkirunkoinen 14,5 s. alittaja ei ihan vastaa käsitystäni tyypillisestä katuautosta. Funtsin edelleen sitä, pitäisikö FHRA:n kattojärjestönä tarjota mahdollisuus ihan tavallisille katuautoille ajaa kisaa. Taka-ajatuksena sekin, että FHRA:n toiminta tulisi kisaajille tutuksi ja ehkä niitä aktiivejakin sieltä sitten löytyisi. Nythän on mahdollista, että joku on vaikka kymmenenkin vuotta kiertänyt Kouvolan (Utin), Pieksamäen (Motoparkin) ja Hyvinkään kisoja, ilman, että FHRA olisi tullut mitenkään esille. Itse olen osallistunut kaksiin katuautokisoihin Utissa. Aikakorteista päätellen en kuitenkaan katuautolla, vaikka niin luulin. Eka kerta oli Plymouth Fury 360:llä 16,638s./122km/h ja toisella kerralla Bedford 2,1 dieselillä 25,64s./82km/h. Koska ajat eivät sovi FHRA:n katuautokriteereihin, olivatko kyseessä sitten A) kilpa-auto B) moottoripyörä C) joku muu, mikä?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    No toi street-sana siinä on vähän outo. Munkaan mielestä toi putkiraamien sallinta ei oo hyväksi varsinaisille kisaryhmille. Siellä on jo muutama bracket luokka niille autoille, ja uhkana on, että Super Streetistä ja Super Gasista jotkut siirtyy street brackettiin. Veikkaan jopa, että tuo saattaa olla kuolinisku Super Streetille.

    Kokonaisosallistujamääriä varmaan lisää toi uusi luokka, itsekin meinaan osallistua ens vuonna vaikkei autollani oikein pärjäämismahdollisuuksia olekaan kun on niin epätasainen = pito rajoilla. Eikä varmaan muutenkaan. Mun mielestäni tossa luokassa on tultu aika hyvin tavallista katuautoilijaa vastaan eikä juuri ton parempaa mahdollisuutta voi katuautoilijalle tarjota osallistua fyyran kisaan. Jos tosta rajaa vielä hidastais tulis noi handicapit aika suuriks jonkun 9.5 ja 16 sekan vehkeen välillä; ei hyvä. Ei siitä nopeudesta sentään kovin suurta rangaistusta pitäis antaa, ei kai se niin suuri synti ole.

    Ja hitaammallakin autolla voi osallistua, tosin dial in pudotuskisassa on silti se 14 sekuntia. Eli vähintään saman pääsee ajamaan kun samalla autolla muissa luokissa/ryhmissä; lajittelu ja yks kierros pudotusta.

    Mun mielestä jos on kymmenen vuotta pikkukisoja kierrellyt ilman, että fyyra on esille tullut, saa olla tulematta jaskossakin. Kaikille maailman autoille ei kuitenkaan tultane omaa luokaa tekemään, eikä top fueler kuski liene kiinnostunut ajamaan brackettia diesel bedfordin kanssa.

    Noi sun ajamat autothan sopii ihan hyvin fyyran katuautokriteereihin, paitsi ehkä toi Bedford; diesel ei liene sallittu. Ei niillä kisoja todenäköisesti voita jos siellä on muitakin osaanottajia, mutta ajaa niillä saa kun vaan turvamääräykset täyttyy. Sama kohtalo on itse kaikilla muillakin kuskeilla joka luokassa yhtä lukuunottamatta.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihimeellistä ettei FHRA:n edustajia ole kommentoimassa ollenkaan juttuja... Olisi kiva kuulla ajatuksia sieltäkin suunnalta, mitä on suunnitelmissa.
     
  14. Fat Larry

    Fat Larry 1st gear

    Tuli mieleen mainita 7kg per polle säännös... Eli nykylainsäädännön puitteissa tuo rehellisillä kilvillä kisaaminen on hieman vaikeaa. Tai voihan sitä, mutta...
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Nyt näyttäis siltä että Street Bracket ei oikein ota tuulta alleen. Syy on mun mielestä ainoastaan siinä että FHRA:n kisat ovat "PRO-olosuhteissa" (paitsi kalajoki). Super Street tulee säilymään koska se on NDRS-ryhmä.

    WCC ja muut lentokenttäkisat ovat sitten enemmän "street" ja niihin on matalampi kynnys lähteä. Rahasta kummatkaan kisat eivät ole keneltäkään kiinni sen jälkeen kun kilpuri ja kuljetuskalusto on hankittu. Lentokenttäkisoissa oli Porissakin Bracketissa 16 auton kaavio.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä luulen, että yhtenä syynä on osallistumismaksut ja säännöt. Noissa lentokenttäkisoissa ei sääntöjä katsota niin kirjaimellisesti ja olis hauska nähdä kuinka moni niissä ajavista autoista läpäisisi fyyran katsastuksen. Osallistumismaksu fyyran kisoihin on 50 euroa, sen lisäksi lisenssi mikä tullee olla myös paikalliskisoissa. Ei se osallistumismaksukaan ehkä niin kova ole, mutta kun pitäis ilmoittautua ja maksaa jo kuukautta aikaisemmin, niin se voi olla vaikeempaa? Paljon on heppuja kertonut bracket luokkaan osallistuvansa, mutta ainakaan ekassa kisassa ei ollut kuin yksi joka sekin sirrettiin toiseen luokkaan. Eikä ennakkoilmoitautumislistat lupaa paljon parempaa jatkoakaan ajatellen, tosin muut street luokat lieneee pitkälti samassa tilanteessa. Mä oon kuitenkin edelleen ilmoittautunut kaikkiin kisoihin ET Streettiin, Kalajoen tosin jätän väliin. Eli jos sinne johonkin noista loppukauden kisoista mun lisäkseni raahautuu joku toinenkin, ehkä jopa kolmas, niin menee Street Cup mitalit luokassa jakoon aika helposti. Tosin, yhtä helposti ne saanee D:ssäkin?
     
  17. Jas

    Jas Gearhead

    Kovastihan tuo street bracketti kiinnostais kun vaan joskus sais tuon väkkärän ajokuntoon..
    Fiksun näköistä kisaa saataiskin aikaiseksi kun toinen vetää ysejä ja toinen 14 aikoja.. ja eikun pystejä pokkaamaan.. :grin:

    Mitähän sille muutama vuosi sitten tapetilla olleelle street radial -ryhmälle tapahtui..? Siinähän minusta olisi toteutunut aika hyvin tuo katuauto idea kun piti olla vakiokokoiset pyöräkotelot, vakio ripustukset ja täysi sisusta.
     

Kerro tästä muillekin!