katusliksitkö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja 454SS, 22.1.2003.

  1. 454SS

    454SS 3rd gear

  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo,
    tollasilla mä ajoin koko matkan viime kesänä Helsingistä Kiikalaan. Totaalisen paskat kyllä maantieajossa, urissa vetelee ku vellipuurot vaik oli tarpeeks painetta. Tosin se 1.6mm/75% sääntö pätee noihin ihan samalla tavalla.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niillä ainakin minä olen ajanut ja autoni muutoskatsastanutkin. Eli tokkopa noiden käyttöä mikään kieltää kunhan "kulutuspintaa" on vadittu määrä ja muut renkaat vastaavaa plaatua. Se, että millasta niillä ajaminen sitten on, onkin jo ihan toinen juttu. Noitahan on muitakin merkkejä vataavia, M&H:lta löytyy ja Hoosierilta löytyy pari mallia, ne lienee täällä tunnetuimmat. Yhdet joita ei kai kukaan tuo on McCrearyt, jotka hinnaltaan on huomattavasti noita muita edullisemmat ja meitoihin laitteisiin suht pitävät. Noi ET Streetit on ajoltaan kuivalla parhaat mun testaamista, niissä on osa kyljestä suht jäykkää. Hoosier Quick Time Prota en oo koettanut. Sen sijaan sateen sattuessa tarvii olla joko toaalinen laholatva tai sitten harkita muita kulkuvälineitä.
    T. nimimerkki metriikään en oo kävelly.
    Noi on pehmeetä kamaa, eikä kestävyys oo luonnollisestikaan ihan normaalirenkaan luokkaa. Tai sekin vähän riippuu; jos laite sutii normaalirenkailla joka paikassa, niin ehkä noi kestää jopa pidempään. Paljon riippuu tietysti millasia burniksia tkee jne. Mä oon yleensä ajellut sellasen reilu vuoden yhdellä parilla ja miedoilla burniksilla, katukilometrejä ehkä pari tuhatta.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meidän saaman tiedon mukaan saa, eri juttu on sitten kannattaako hankkia katukäyttöön. Meillä on myös leveät katuslicksit pakollisella hankntalistalla ens kesäks ja noista tommosista löytyis hyvin sopivia kokoja, kun näyttää niin että 14" tai 355 on levein gummi mitä nykysäännöillä saadaan leimattua meidän autoon.
    Mickey T:n katuslicksejä on myös normaalimmalla kuviolla, mutta niissä koot pompsahtavat 325:ta (levein Indy Profile SS) suoraan 15,5" eli jotain 395 luokkaa eli ei saa laittaa :-x
    Noissa ET Streeteissä on vaan se huono puoli että jos reissussa tulee pienikin sadekuuro niin auto on parempi pistää parkkiin ja odotella tien kuivumista, ovat niin slicksit. ET:eissä olevat kulutuspinta"naarmut" ei varmasti poista yhtään renkaan alle jäävää vesimassaa ja ainakin mitä omaa kokemusta on ajosta radalla puhtailla slickseillä sadekelissä niin se on kuin ajelisi kesärenkailla jäällä.
    Mutta ainakin väittävät niitä laillisiksi kadullakin ja on niitä siellä näkynytkin. Säännökset ovat taas tässä kohtaa tosi järkevän tuntuiset jos esim. meidän pickupissa tommoset todellisuudessa täyskaljut 14" leveät slicksit olis ok, mutta kunnollisesti kuvioidut tuumaa leveämmät taas ei :grin:
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    NOi Indyprofilet, tai muut M/T:t kun ET Streetit (Sportsman Pro nyt on sillä rajoilla) Ei ole katusliksejä. Ne on korkeintaan normaaleja tiiliskiviä missä on pehmeempi kumiseos. Pidoltaan ne on noita rungoltaan sliksejä oleviin gummeihin verrattuna aivan eri planeetalta. Jonkinlainen järjellinen katukulutuspinta löytyy katuslikseissä Hoosier Quick timesta (ei Pro).
     
  6. 454SS

    454SS 3rd gear

    laitoin ton linkin tohon vaan esimerkin vuoksi, en meinää välttämättä hankkia just tollasia renkaita. mulla on fleetsidessa nyt vakio kokoiset eli 275/60-15 kumit ja niissä ei tunnu kulutuspintaa riittävän paria kuukautta pitempään :grin: ens kesäksi tulee toinen kone, jossa luultavasti on voimaa hiukan toisella tavalla. mites noi katusliksit sitten pitää verrattuna "tavallisiin" kumeihin? mistä olette niitä hankkineet? millä hinnalla? joku varmaan ehottaa alustanmuutoksiin ryhtymistä, mutta se ei ole suunnitelmissa ainakaan vielä
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead


    Katusliksit pitää hyvin, ne ei lähe kuivalla asvaltilla sutimaan silleen "hulluna" niinku noi tollaset M+S jenkkidonitsit. Eli sutiessakin työntävät autoa hyvin eteenpäin ja pidon sutimisen rajallakin on helpompi taiteilla. Jotku tollaset M+S renkaathan on suorastaa sairaan liukkaita, ja varsinki ku sutiminen alkaa, ni loppua ei meinaa tulla millään.

    Mut jos kaks kuukautta katuslikseillä kadulla täysiä kiihdyttelet, ni voi nekin olla aika loppu. Eli renkaat ku renkaat kuluu ku sutii ja sit pitää vaan sutii siihen tahtii ku löytyy kiinnostusta hommailla uusia.

    Uudet abaut tollaseen autoo mahtuvat katusliksit maksaa n.350euroo kappale. Siis sika-suomi ovh. Sit saa alennuksii jos saa ja sitte voi tietty tilailla ulkomailta.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Näinköhän se on meidänkin alettava vaan etsimään edullisinta tapaa mistä hommata tollaset ET Streetit pickupin alle. Niissä olis MT:llä olemassa aika sopiva koko, jonka sais vielä muutoskatsastettuakin siihen eli 30x13,5x15. Sadekelillähän ei tuollakaan "leikkikalulla" tarvi ajella ellei sitten satu olemaan käymässä sillä jossain tapahtumassa ja sade pääse yllättämään kesken reissun. Sitten on kyllä taatusti kivaa ja jonoja taakse kertyy.
     
  9. 454SS

    454SS 3rd gear

    cooper:n renkaat ku lämmitti kunnolla, ni vartin pysty ajelemaan vakio 454SS:llä ku taunuksella talvella. ne olis varmaan piirtäny viivaa kilometrin :smile:
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Big Bad: Trade Partsissa oli viime vuonna vähintään riittävän kokoiset katurenkaat, kysäisepä JJ:ltä vieläkö ovat tallessa.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kiitoksia vinkistä Impala1968, soittelenpa sinne Trade Partsiin niin katsotaan kuin käy.
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    ilmottele sitten mitä ne makso, jos ostit tai millä hinnalla ne voi hakea. oiskohan muuten ideaa tilata porukalla rapakon takaa, jos kerran useammalla on tarvetta tollasista??
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tere 454SS (kylläpä näyttää tuo sun nimimerkki hyvälle) :smile:
    Nuo ylempänä mainitut gummit oli jo menneet jonnekin, mutta TradeParts tilaa nyt ihan lähiaikoina (päivinä) rengas, vanne yms. satsin Ameriikasta (saatavilla myös Mickey T:n ja Hoosierin katuslicksejä) ja jatkossakin tavarakontteja tulee niille sieltä aika ajoin. Nyt tilattavat ovat täällä maaliskuun alussa ja seuraavaksi tavaraa tulee taas myöhemmin, kuitenkin vielä tänä keväänä. Laitoin itse sinne s-postilla tiedustelun kaikenlaisesta vielä tarvittavasta ja lupasivat ilmoitella mitä kivaa ja mihin hintaan sieltä niiden kautta sais. Kysäise vaikka sieltä, Traden puh.05-3557289 ja s-postikyselyt myynti@tradeparts.info

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-01-23 17:34 ]</font>
     
  14. 454SS

    454SS 3rd gear

    mulla on vähän negatiivinen kuva ton trade partsin toiminnasta. melkeimpä ´mielummin ostan tarvitsemani muualta, mutta jos siellä on jokin halpaa niin sitten täytyy harkita.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Herää kysymys mihin nuo käsitykset perustuu?
    nimim. tyytyväinen asiakas.
     
  16. 454SS

    454SS 3rd gear

    en lähe yleistämään, mutta omalle kohdalle sattunu molemmilla kerroilla huonoa palvelua, ja mitäs olette mieltä chevyn YHDEN kk-laakerin hinnasta 100 euroa? kaverin mercuryn koneen ryssi joko johanson tai helsinkiläinen koneistamo jossa hän käyttää osat. jotenkii vastuunkantajaa ei vaan löytynyt. voi tietysti olla hyväkin firma, mutta itse pyrin siihen että sama firma ei mua montaa kertaa kuseta.
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kumpaakaan edellisistä tapauksista tuntematta tiedän että joku kone on mennyt jostain kohtaa vituiks jostakin syystä ja on tehty kuntoon takuuna. Ja uskon kyllä että 1 kk-laakeri voi maksaa tonkin verran. Mitä ihmettä myyjä niillä 7:llä sen jälkeen tekee?

    Lisäksi tiedän pari tapausta jossa tee-se-itse asentajat ovat halunneet säästää ja asennuksessa/sisäänajossa on ryssitty. Syyllinen helppo osoittaa?

    Jos kaveri ajaa itse kasaamallaan koneella stockin suomen mestariksi ei moottorin rakentamistaidoissa ole varmaan paljoa huomautettavaa?

    Tuo koneistamo on gt-motor, epäilen että hekin kantavat vastuunsa.

    Toki tekevälle voi sattua mutta olen sitä mieltä että jenkkiharrastus on niin pienen piirin hommaa että kenenkään ei ole varaa tarkoituksella kusettaa ketään. Koska JJ on panostanut firmaansa sekä omat että lainatut luulen että motivaatio hoitaa hommat hyvin on kunnossa.

    En toki epäile kirjoitustasi mutta nämä ovat omia kokemuksiani sekä asiakkaana että asioita muuten läheltä seuranneena.

    Menipäs off-topic oikein kunnolla. :smile:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen tasan samaa mieltä Impala1968:n kanssa.

    Tiedän aika paljon tuon Trade Partsin toiminnasta, ja ei voi kyllä pahaa sanaa sanoa.

    Osien hinnassa kannataa myös miettiä, miten bisnes toimii, ei varmaan jälleenmyyjän kannata ostaa laakereita kappaleittain vaan sarjoina, eli jos haluaa yhden laakerin on siitä pakko ottaa sama hinta kuin koko sarjasta, koska vajaata sarjaa ei voi enää kaupata järjellisellä läpimenoajalla. eli on pakko otaa ainakin lähes koko sarjan hinta.

    Tiedän tapauksia jossa ko. firmassa on koneita jouduttu avaamaan uudelleen, mutta onhan se selvää että jos uusi paketista otettu keinu menee poikki alle 2 km ajon jälkeen ja näkyy selkeät metallin väsymisjäljet, niin syy taitaa olla osan valmistevika... vai miten on???

    Näin vain esimerkkinä. Ja toinen tapaus jossa tehdään kone nippuun ja sanotaan asiakkaalle, että "jos tästä halutaan hyvä, niin usko nyt hyvällä että se on pakko porata, vaikka laitetaan mitkä osat sisään niin rahat menee hukkaan jos paineet ei kestä pytyissä", mutta jos asiakas haluaa välttämättä laittaa 10000mk läpiharvaan paskaan viriviri osia ja ei tajua että se ei voi olla hyvä, vaikka kuinka kauniisti yrittää vääntää rautalangasta niin ei se varmaan ole enää firman vastuulla.

    Sama juttu jos asiakas ei ymmärrä että sisäänajo tarkoittaa juuri sitä mitä sanotaan eikä suinkaan poljeta toria ympäri 7000rpm lasissa renkaat savuten juuri niputetulla koneella. Sitten mennään lässyttämään kylillä että vittu että on ihan paska lafka kun meni heti kone paskaksi....

    Näistä tapauksista jutut sitten leviää ja muuttuu matkan varrella hyvin helposti.
    ja luonnollisesti ko. juttujen kertojat "unohtavat" mainita ettei tainnut kuunnella/välittää mitä JJ sanoi.

    Että näin.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toistaseks kyllä kiertokangen laakerit on myyty ihan pareittain, ja myös hinnoiteltu siten. Mutta ei kait tolla niin väliä ole; kaikille sattuu ja tapahtuu varmasti myös virheitä. Omien kokemuksien mukaanhan ne sitten tehdään päätökset mitä toimittajaa käyttää ja mitä ei ja markkinat on siinä mielessä ihan vapaat. Ihan yhtä turhaa kun kuulopuheilla on jotain syyttää, on myös periaatteesta jotain ilman tietoja puolustaa. Kyllä Trade Partsissa tyytyväisiä asiakkaita riittää jatkossakin, niinkuin useimmissa muissakin lafkoissa. Yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, ja ihan hyvä niin.
     
  20. 454SS

    454SS 3rd gear

    sorry, jos johonkin kolahti henkilökohtasesti. ei ole tapana arvostella huhujen perusteella, vaan omien kokemusten tai hyvin läheltä seurattujen tapahtumien perusteella. jos saan jostain huonoa palvelua, niin kerron sen myös jatkossakin muille närästää se sitten liikkeen omistajan parasta kaveria tai työntekijää kuinka paljon vaan. asiakkaita pitäs kohdella samalla tavalla riippumatta siitä mitä ne ostaa tai millasta murretta puhuu. yleensähän hyvää palvelua saatuaan muistaa siitäkin kertoa kavereille
     

Kerro tästä muillekin!