Kauanko autoa voi pitää lohkolämmittimessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JukkaK, 13.2.2010.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Tässä olen talvella katsellut kun naapurin kohtuu uusi toiota on lämpötolpassa yötäpäivää että voiko autoa oikiasti pitää kokoajan lämmössä? Olen saanut semmosen kuvan jostain että ainakaan kunnon LOHKOlämmitintä ei voi pitää kuin pari tuntia kerralla päällä. En kyllä tiedä onko tuossa tojotassa sitten säteily tai jokin muu lämmitin...
     
  2. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mulla ainakin 13v sitten muutaman vuoden ikäsestä korollasta kärtsähti vastus kun oli työmaan tolpassa jossa vartin välein meni sähköt pois ja päälle. tjsp vespa 68 muistanee tarkemmin. auton alta suli hyvin lumet.

    tyypillistä toimintaa tuo ylläoleva jos ei itte tartte maksaa sähkölaskua. luulisi jotain tekevän jäähdytysnesteellekin paikallinen kiehuttaminen. vaikka ei kai ehdi parissa vuodessa viat ilmetä.
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kahden tunnin jälkeen siitä ei ole enään hyötyä. kerrostaloissa ainakin ennen sähköt oli päällä vaan tunnin välein tai jotain. mun auto oli aina kylmä kun lähti töihin. nykyään mulla on roikan päässä koko ajan mut toisessa päässä on ajastin.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tässä lähialueella taitaa olla kaikissa tolpissa kahden tunnin ajastin jota voi sitten ruuvailla tarvitsemaansa kohtaan. Monessa autossa on roikka kiinni vaikka autolla ei ajeta viikkoihin. Kun sisälämppäri hönkii pari tuntia/päivä niin lasit on lumettomat mutta melkoisia jääpuikkoja roikkuu ovissa.
     
  5. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Nii joo täällä ei siis ole kiinteitä ajastimia eikä naapurillakaan ajastinta ole vaan pelkkä roikka pistorasiassa kiinni. Lähinnä kysyn tätä siksi että uskaltaisinko laittaa oman auton aina edellisenä iltana koko yöksi lämpöön jos aamulla olen menossa töihin.
     
  6. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Aika monissa toyotissa ja muissakin on nykyään säteilylämmitin mikä on lievästi sanottuna heikkotehoinen... Tommoseen on ihan fiksu laittaa termostaatti mikä pitää lämmön mootorissa 10-20 välillä ja sisätilan n.5 nurkilla... Varmaan ko. toyotassa ollut tommonen jos kerran jatkuvasti piuhan perässä...
    Vaimon autossa on noi termarit ja on hyvä systeemi, illalla kun tulee töistä laittaa piuhan perään ja aamulla ottaa pois, ei ole väliä monelta lähtee aina on lähtövalmis! Idea tossa on että pitää yllä valmiiksi lämmintä moottoria joka aika paljon helpompaa kuin lämmittää -20 asteinen alumiini möntti parisa tunnissa! Olikohan tuo niin että jos pakkasta -10 astetta ja 12h piuhan perässä, virtaa kulkee vain 1/2h, eli säästöä tuossakin ja ei väliksi vaikka lämpötila laskee tai nousee yönaikana...
    Lasit ei ihan aina jaksa tolla lämmölä pysyä auki jos kovasti lunta tulee, mutta ei ole kyllä kovin kovassa jäässäkään... Sisätilat on kuivat kun kosteus ehtii rauhassa poistua omista tuuletusaukoista kun tasainen lämpö. Toihan on aika karu autolle kun -20 lämmitetään 2h aikana +20, voi vaan kuvitella mihin kosteusjoutuu... siellä kattopellin javerhoilun välissä sekä koelaudan sisällä kenties piirilevyjen päällä muhii ja aiheuttaa sähkövikoja...
     
  7. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    ulkokäyttöön ajastin alle 5€ esim. motonet
    jos oot kerrostalossa niin varmaankin uskaltaa jättää roikkaan.
    tuskin missään kerrostalossa pidetään jatkuvaa virtaa päällä.
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tolppa kuuluu asunnon vuokraan/vastikkeeseen myös kesällä kerrostalossa.
     
  9. tammercity

    tammercity Gearhead

    Mää vedin suoraan tallista piuhan oven alta ulos ja siitä suoraan käyttöromun lohkolämmittimeen.
    Tasavirrassa se oli melkein joka yö palttiarallaa 10 tuntia ja aamulla pääsi lähteen "sukkana" töihin kun mylly oli lämmin.

    En mä tässä talven aikana mitään ole huomannu ettäkö toi romu olis jotenkin ruvennu siitä sen kummemmin nikotteleen saati nesteetkään mitään värejä ole muutellu tai muotoonsa muuttanu.

    Tosin en lämmittele enään ,kiitos naapureiden :mad:
     
  10. T&S

    T&S Gearhead

    En ihmettele naapurien reaktiota jos on taloyhtiön maksamasta sähköstä kyse, 500€ lasku yhden auton lämmittämisestä talvella. Jos itse maksaa sähkön niin ei sen pitäisi muiden napaa kalvaa.
     
  11. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    vastuksen ikä taitaa olla 2000 tuntia, että kyllä ajatin on hyvä idea.
    Termostaatti on ajatuksena hyvä, mutta pätkiminen taitaa lyhentää vastuksen ikää.
    Oikeesti aika turhaa lämmittää koko yötä.
     
  12. capri30S

    capri30S 1st gear

    Eipä ne vastukset kovin herkästi itteensä ota, eli voi pitää sen kahdeksan tuntiakin piuhassa jos on pakko, ei kyrvähdä kyllä vielä ainakaan yhden talven koko yön lämmityksillä.
     
  13. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    Mä pien monta tuntia. Muutamaan päivään jos ei ajettu ni pari tuntia ei riitä. Tänään kokeilin huvikseen mite hyvin lähtee näillä keleil ilman lämmitystä (reilu -10) ja kyllähän toi pyöri mut aika nihkeetä oli. Taka oven sain auki mut ei perkele menny kii, muutama tunti sisätilan lämppäri pääl nu johan toimi... mitähän tekis takaluukulle, pitäs saaha öljypönttö. Kyl safarist viel talviauto saadaan ku tarpeex koulitaan
     
  14. Mopar

    Mopar Gearhead

    No, tuohan on olosuhteitten pakosta aina 8 tuntii lämppärissä, kun sattuu autolla töihin päräyttämään. 8 vuosi tällä autolla ja kyllähän siinä tuntuu sama lämppäri kestävän. Edellinen auto oli 10 vuotta käytössä, eikä siinä tarvinnu lämppäriä vaihtaa, hyvin kesti :eek:
     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ei sitä tarvii pitää, kyllä corolla on pysynyt ihan ite.. :poff:
    - vm97. corolla on ollut talvet työpäivän 8h. tolpassa, ainut haitta, että on kait kolmas sisätilan lämpöpuhallin menossa. :wink:
     
  16. Hinaaja

    Hinaaja Gearhead

    Tääl on hinausautot jatkuvasti roikassa kaikki talvet eikä mitään ongelmaa... Sit olis ongelmia jos ei pidettäs. Jäähdytinnestettä saa lisätä pari kertaa talvessa, sitä luonnollisesti haihtuu vähän.
     
  17. capri30S

    capri30S 1st gear

    Huomannut kantapään kautta, että noissa sisätilan lämppäreissä kannattaa panostaa defaan, calixit ei kestä, halvoista puhumattakaan..

    Emännän autossa sama defa menossa 7. vuotta, itellä oli Calix pari talvea ja laakerit loppu.
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Jos yli 5 pakkasta niin työmaalla aina roikassa 8h.
    ei se siitä miksikään mee :eek:
    Omalla sähköllä ei tietenkään taloudellisesti mitään järkeä :cry:
     
  19. human62

    human62 1st gear

    80-luvulla kun isoveli osti Datsunia myyjä kehui että on ollut lohkossa koko talven yhtämittaisesti kun ei ollut jääh.nesteitä.
    auto oli aika hyvin sulana konepellin ympäriltä ja maa oli myös näkyvissä.
    Hyvin tuntui kestävän... :rotfl:
     
  20. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    kyllä mulla toi käyttis sierra on lohkossa aina kun kotona olen... kun ei tota ryyppyä enää ole nii lähtee muuten nii heikosti käyntii ja akku on ihan sippi ja pihini en suostu ostamaan uutta :D
     

Kerro tästä muillekin!