Kaupunkimaasturit verolle Ruotsissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja freeride, 23.9.2004.

  1. freeride

    freeride Gearhead

    suora lainaus Kauppalehdestä:
    Torstai 23.9.2004, Kauppalehti, sivu 10




    Tukholma


    Ruotsi rupeaa sittenkin verottamaan kaupunkimaastureita. Uuden veron on määrä astua voimaan tammikuun alussa vuonna 2006.

    Vero ei kuitenkaan olisi suv-maastureihin kohdistettu pistevero, vaan yleinen hiilidioksidipäästövero. Tarkoitus on uudistaa vuotuinen ajoneuvovero siten, että mitä suuremmat hiilidioksidipäästöt, sitä suurempi vero.

    Kaupunkimaasturit ovat nelipyörävetoisia ja raskaita ja kuluttavat paljon bensiiniä. Hiilidioksidipäästöt ovat suorassa suhteessa bensankulutukseen.

    Ruotsin nykyinen ajoneuvovero perustuu suorassa suhteessa auton painoon. Uudesta ajoneuvoverosta on kuitenkin autoalan etujärjestön Bil Swedenin tietojen mukaan kaavailtu progressiivista.

    "Vihreästä kansankodista" mielellään puhuvan pääministeri Göran Perssonin demarihallituksen tuorein veroidea sisältyy maanantaina julkistettuun budjettiesitykseen. Esityksellä on ympäristöpuolueen ja vasemmistopuolueen siunaus.

    Budjettiesityksessä ajoneuvoverouudistuksesta todetaan vain, että hallitus palaa asiaan niin, että uudet säännöt ehtivät voimaan tammikuussa 2006. Lain on määrä koskea "henkilöautoja ja muita kevyitä ajoneuvoja".

    Ruotsin ajoneuvorekisterissä on tiedot vain vuonna 1998 ja sen jälkeen rekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöistä.

    Bil Swedenin mukaan tammi-kesäkuussa 2004 kaupunkimaastureiden osuus kaikista Ruotsissa myydyistä autoista oli 6,4 prosenttia. Tukholman läänissä osuus oli pienempi, kun taas Jämtlannin tunturiläänissä 15,3 prosenttia asiakkaista osti maasturin.

    Auli Mauno
    auli.mauno@kauppalehti.fi
    +358-9-507 81

    no niin ja sitten jäädään odottamaan kauan menee kun kuitusen k-pää keksii oman kolminkertaisen version tästä tänne...
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kaupunkimaasturit ovat nelipyörävetoisia ja raskaita ja kuluttavat paljon bensiiniä. Hiilidioksidipäästöt ovat suorassa suhteessa bensankulutukseen.




    Ja ihan kuin siinä polttoaineessa jota siis enemmän kuluu ei olisi vielä haittaveroa jota noiden autojen kuskit jo maksaa enemmän kuin muut :rotfl:

    Ajatelkaa jenkkiautoilijat millaisen haittaveropotin maksajia tässä jo ollaan ja lisää vain keksitään :mad: .

    Noita idiootteja tarttis joskus "ulkoiluttaa" kunnolla!!

    Ei sillä itelle ole niin väliä mitä tuolla hurrilandiassa tekevät omapa on asia, mutta kun nää omat hullut ottaa sitä oppia aina sieltä suunnalta huonoissa asioissa!!
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juu, nyt kun lehdestä luin että Ruottissa suunnittelevat nopeusrjaoitusten nostoa 70 => 80 ja 90 => 100 km/h, niin Suomessa tullaan tietysti perässä. Sen verran ajatusta vain paranneltu, että suunta on toinen...
     
  4. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Eikös se kun ruotsissa siirryttiin aikoinaan oikean puoleiseen liikenteeseen, niin ensin siirtyi henkilö autot ja sitten vasta seuraavana päivänä raskaammat. :lol:
     
  5. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    No kyllähän tuommonen laki on kohta suomessa kunhan ne jäärät siellä arkadian mäellä kaivaa sen kultalusikan perseestään ja palaa takas maan pinnalle :mad:
    Veroja Veroja ja lisää veroja :mad: Ja tietysti jotenkin autoluun liittyen!!
    Verottais urheilua perkele, pallovero, latu vero... oha noita
    Millo tulee kännykkä vero??
    Ei helvetti tätä toimintaa...
     
  6. Chrome

    Chrome 1st gear

    Eihän tuossa nyt niitä SUV:ta erikseen veroteta vaan se koskee kaikkia :D
     
  7. Luulija

    Luulija Gearhead

    Olen kyllä sitä mieltä että kaikki verot vaan bensan ja löpön hintaan. Eipähän tartte ministerien ja meppien väistellä persaukisia kun tuolla tyhjillä teillä ajelee.

    Sitten voisin mäkin jäädä vaan kotiin korvauksia nosteleen kun ei olis varaa käydä töissä eikä välttämättä olisi sitä työantajaakaan.
     
  8. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Äskettäin laskeskelin että kun käy töissä niin jää hiukkasen rahaa kouraan. Jos jäis kortistoon, niin melkolailla saman verran jäis, kun vois ajoja vähentää. Harrastustoimintaa tuo töissä käynti meinaa olla.

    Kun ostaa uuden pienen vähän kuluttavan auton niin siihen se sama raha menee kuitenkin, eikä se paljoa vähempää kuluta. Kun on hanget korkeat nietokset ja paksulti sohjoa tiellä, niin jollain kevyellä micran kekkanalla ajellessa saa pelätä henkensä edestä kun sillä pimeässä liirailee sohjossa, rekka vielä heittää lisää kuraa tuulilasille ja hirvi juoksee yli. En minä vielä halua hautaan enkä pyörätuoliin.

    Nostakoot autoilun verotusta kunnolla niin minä alan nostamaan työttömyyskorvausta. Sitten voisin syödä, hohhailla, keitellä puuhellalla pannukahveet, katsella ikkunasta pihalle kahvia ryystäen... jokainen aamu olisi sunnuntaiaamu eikä niitä tarvitsisi uhrata auton korjaamiseen, kun se vähemmällä käytöllä ei hajoilisi niin paljoa. :D
     
  9. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Njaa, jos töissä liksa on 2te / kk ja työkkärissä 400e /kk niin onhan siinä hiukka eroo..

    ..niin siis jos olis virmassa joka maksais palkat eikä ruikuttais..

    On se nyt kumma kun haluais duuniin niin ei löydy ja kun ei kerkeis niin tarjotaan.. :mad: :mad:
     
  10. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    No, oikeestaan se on ihan Ok että ne aikoo laittaa ton veron noihin helv.. isoihin SUV autoihin.. Näitä kuormaauton kokosia kaupunki maastureita ku pyörii vaika kuinka monta täällä Tukholman katuja tukkimassa.. Eli moni lätty/nais ihminen joka näitä ylikokosia autoja ostelee, ei aja niillä mitään tukkiteitä pitkin kesämökille, vaan ihan cruisailee pitkin bulevardeja ja ihan sileää asvaltti tietä ihan kesämökin rappusille asti..

    En nyt haluais milläänlailla mollata nais autoilijota mutta on se hirvittävaa istua pikkusessa autossa ku vierelle tai vastaan tulee sellanen 5 tonnin painoinen "maastoauto" ja ratin takana istuu sellanen blondi tukkanen, silikooni C-kupeilla varustettu 45kg nais ihminen, joka juttelee niitä näitä käänykkään ja meikkailee huulia jne.. ku ajelee, minne nyt sitte on menossa. Eihän se ees tunnu ku tollasella panssarivaunun kokoisella autolla runnoo jonku pikku Nissanin tai Toyotan yli....

    Mutta, mutta, tottakai ihminen jolla on rahaa saa ajaa millä autolla tahansa, mutta onko nyt niin järkevää laittaa tollanen summa "maastoautoon" joka ei ikään tule näkemään muuta "maastoa" ku kaupungin puu ja pensas istutukset ja ehkä pari sellasta kuoppaa mitkä on jääny kaupungin hepuilta hieman huonosti täyttettyä, ku ne on korjannu jotain vuotavaa vesijohtoa kaupungissa....

    Mutta tottahan se on että jos yhtä auto mallia aletaan verottamaan niin eiköhän myös aika nopeesti keksitä että voihan näitä pienempiäkin verottaa... :mad:

    /Tomppa
     

Kerro tästä muillekin!