Keimolan menneisyys ja tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tinppa, 23.11.2004.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pitkälti samaa meltä mutta tulee paljon halvemmaksi jättää se siihen....
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Tuleeko loppupeleissä halvemmaksi purkaa vai muuttaa se toksi tornin irvikuvaksi.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Hyvä kysymys ..torni kuulemma painaa 150 tonnia...
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    No, ei kai ihan noin paljoo.
    Sais olla umpinainen toi putki ainakin, että noin paljon painais.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Minkähänlaiset perustukset tossa on, kyllähän nekin rakenteeseen kuuluu ja painaa jonkin verran. Voihan olla, että maan sisällä oleva näkymätön perustusosa painaa saman verran kuin näkyvä osa. Ei 150 tonnia välttämättä ihan mahottomalta kuullosta.
     
  6. signet

    signet Gearhead

    62kuutiota betonia painaa n.150tonnia,eli kyllä se hyvinkin pitää paikkansa,jos riittääkään...
     
  7. jknR

    jknR Gearhead

    Kiitos kaikille, jotka ovat tehneet työtä tornin säilyttämisen eteen. Itse vaan olen hieman pettynyt tuohon voittaneeseen suunnitelmaan. Onko niitä muita kilpailuun osallistuneita ehdotuksia näkyvillä jossain?
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mut onneks pikkuinen torni jää ehjäks ellei sitä sitten joku herran lahja käy
    pistämässä paskaks. eli vissiin tämä

    Keimola_ohjelma.pdf
    3.2.3 Polkuautoradan minitorni siirretään Keimolanmäen
    koulu-päiväkotitontin etelänurkkaan.
     
  9. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Mitähän Vantaan rakennuslautakunta tuumaisi jos rakentaisi omalle takapihalleen Matariin tuollaisen "naperotornin" kopion... :eek:

    [​IMG]

    Tuo olisi aika helppo toteuttaa: isoista kaivonrenkaista runko, jonka sisään tikkaat, välitasot puusta tai valamalla betonista ja kattotasanteelle vähän aitaa. Tietty alkuperäisen kaltainen puurimoitus ja lasit ulkokuoreen...

    Sitten kavereiden kanssa saunan jälkeen nauttimaan muutama ruskea Jaffa ylätasanteelle...Grilli ja TV:kin siellä voisi olla autokisoja varten ja jääkaappi sekä Portapotti pahimpaa tuskaa varten... :rotfl:

    Olen muuten sitä mieltä, että torni olisi pitänyt kunnostaa alkuperäisen kaltaiseksi ja ylimmälle tasolle ja terassille kahvilapalvelut, keskimmäiselle tasolle Keimolan moottoriradan museo ja alimmalle tasolle jotakin alaa sivuavaa bisnestä tai vaikka R-kioski, kauppa tms. Tällä tavalla olisi saanut kenties turistitkin ja lentokonebongarit tuhlaamaan muutaman roposen paikalla vieraillessaan. Lisäksi paikasta olisi varmaan tullut moottoriväen suosima kohtauspaikka ympärivuotisesti.
     
  10. fe390

    fe390 Gearhead

    Minäkin kannatan tornin säilytystä, mutta millä ihmeellä saisit kaiken mainitsemasi mahtumaan sinne. Ei tornissa minun mielestäni kovin montaa kerrosneliötä ole.
     
  11. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Mitä itse muistan niin alkuperäisen tornin portaat oli kapeat ja jyrkät, samoin tasanteilla väli seinästä kaiteeseen oli aika kapea. Eli sinne ei montaa asiakasta ja pöytää mahtuisi. Missä kahvion tiski olisi, ja tuollaiset näköalat = asiakkaat istuisi tunnin kerrallaan. Myyntituotto tuskin riittäisi työntekijän kuluihin.

    Itsekin toivoisin että torni entisöitäisiin, mutta jos siihen tulee asuntoalue viereen niin eiköhän se poltettaisi uudelleen tai spreiattaisi kirkkoveneen mainoksin. Harmittaa etten ottanut norttiaskista palaa muistoksi silloin kun se makasi lepikossa kyljelleen niputettuna. Joku vanha kuva pystyssä olevasta askista vielä löytyy ja pala keltaista doseerausta muistona.
     
  12. fe390

    fe390 Gearhead

    Yllämainittuhin viesteihin liittyen tästä 5 vuotta sitten otetusta kuvasta tuo ahtaus selviää melko hyvin:

    [​IMG]

    Jos tornin keskellä kulkevia portaita mahtuisi yksi ihminen kulkemaan, ja keskiosaa vertaa kerrosten leveyteen, niin huomaa että ei siellä hirveästi tilaa ole ollut.
     
  13. turboman1

    turboman1 3rd gear

    No, ehkä innostuin liikaa tilan koon suhteen... :D

    Viimeksi kun on tullut käytyä teininä paikalla, niin kaikki tuntui vähän isommalta... :lol:

    Voisi sinne mahtua (ainakin ylimpään sisäosaan) sellaiset asuntovaunutyyppiset, seinään pultatut, puoliympyrän muotoiset pienoiset pöydät tornin keskirunkoon kiinnitettyinä ja pöytää kohti 2-3 baarijakkaraa. Kaffin ja pullan sekä matkamuistojen myynti sitten varmaan alhaalla olevasta erikseen olevasta myyntivaunusta, jos ei sisälle mahdu. Sinne saisi lisää pöytiä ja tuolejakin, jos paikka olisi kesäisin suosittu.

    Museolla tarkoitin lähinnä kuvia sisäseinillä...ehkä sen R-kioskin voi unohtaa tilanahtauden takia...

    Mutta summa summarum: olisi siellä yläterassilla kiva nauttia näkymistä ja ryystää sumppia kauniina kesäpäivänä!
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    On tossa ja sun minitornissa ideaa.. kiitti vinkistä ;) Sopiva näköalatonttikin on olemassa.

    Tornin yläosa voisi kahvilana tai koko torni jonkun seuran (HRF) toimistona/museona toimia hyvinkin, kunhan se on järjestö eikä bisnespainoitteinen.
    Kyllä sinne ylhäälle tiskin ja muutamat tuolit tasojen viereen reunoille ja tolppaan saa.. mutta kuka vetää LVI:t ?
    Mä laittaisin jopa loosit sinne ulkoreunoihin.
     
  15. ata

    ata Gearhead

    Omasta mielestäni sopivanlainen ratkaisu tornille olisi ollut kunnostaa se ainakin pääosin alkuperäisen näköiseksi laseineen ja sisällä olisi voinut kerkkoksissa olla pysyvä valokuvanäyttely Keimolan moottoriradan ja miksei muunkin suomalaisen moottoriurheilun historiasta (Eltsu ym.). Tai sitten alkuperäisen näköiseksi ja ei kulkua kerroksiin sisälle lainkaan. Mutta ikkunoiden ja ulkokehikon muoto pitäisi olla kyllä mukana. Eikä se sitä sateenvarjorakennelmaakaan tarvitsisi.

    Olisi kyllä ihan hyvä jos jostain pääsisi näkemään kuvat niistä muista kilpailun osallistujaehdotuksista, nyt kun niitä ei ole nähty niin aika turhaa on kommentoida muuta kuin alkuperäisen ulkoasun, nykyisen tulipalon jälkeisen vääränlaisen ulkoasun ja tuon kilpailun voittaneen ehdotuksen ulkoasun joka muistuttaa enemmän tulipalossa tuhoututta tornia kuin alkuperäistä tornia.
     
  16. turboman1

    turboman1 3rd gear

    En nyt jaksanut kahlata koko 30 sivun viestiketjua läpi, mutta tuollaisen kuvan löysin Scuderia Naftalinin sivuilta (http://www.scuderianaftalin.com/tuotteet.html?id=11/):

    [​IMG]

    Kyllä mä oikein muistelin, että on sinne ihmisiä mahtunut jonkin verran...toi nykyinen tornin raato näyttää kyllä ihan kutistuneelta... :D

    Pitäiskö muuten laittaa kysely museovirastoon, että kuinka on mahdollista, että suunnittelukilpailun voittaja ja alkuperäinen torni poikkeavat noin paljon toisistaan, kun kyseessä on suojeltava rakennus. Olen aina ymmärtänyt, että suojeltavan rakennuksen ulkokuoren tulee vastata alkuperäistä ulkoasua, jota palanut ranka suunniteltuine sateenvarjoineen ei ole... :eek:
     
  17. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mikä tornissa on palavaa, kun betonia metallia ja lasia on käytetty niin paljon?
     
  18. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Tornia kiertävät lasituksen rangat olivat puuta käsittääkseni...
     
  19. duutte

    duutte 1st gear

  20. Putte

    Putte 1st gear

    Toi kysely vois olla ihan aiheellista, sillä eihän se pilaaminen mitään suojelua ole. Itse olen samassa käsityksessä, että suokeöukohteen ulkoasua ei saa muuttaa alkuperäisestä.
     

Kerro tästä muillekin!