Keimolan menneisyys ja tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tinppa, 23.11.2004.

  1. xp

    xp Gearhead

  2. Putte

    Putte 1st gear

    Nostalgista kuvaa. Tossakin kisassa tuli oltua duunissa.
     
  3. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Tuossa aikaisemmin oli linkki jossakin oopperatalon rahoituksesta. Pistää noin moottoriurheilun ystävänä hieman savun nousemaan korvista, kun katselee oheisia rahoituslukuja, jotka mahdollistavat "jokaiselle suomalaiselle" sukkahousuissa hihhuloivien tai korvia riipaisevan käsittämättömän älämölön seuraamisen, jota hienommin ns. kulttuurikokemukseksi mainostetaan... :mad:
    --------------------------------------------------------------------------------------
    "Oopperaa ja balettia jokaiselle

    Yhteiskunta tukee ooppera- ja balettitaidetta, jotta jokaisella olisi mahdollisuus nauttia esityksistä. Kansallisoopperan toimintakulut vuonna 2010 olivat 53,3 milj. euroa. Rahoituksesta 70 % tuli Opetus- ja kulttuuriministeriön kautta veikkausvoittovaroista.

    Lipputulojen ja sponsoriyhteistyön osuus oli 20 %. Ympäristökunnat Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen tukivat toimintaa yhteensä 10 %:lla kokonaisbudjetista, kävijämäärien mukaisessa suhteessa. Lisäksi valtiolta saatiin 13 milj. euron avustus Senaatti-kiinteistöjen omistaman oopperatalon vuokraa varten. (Luvut ovat vuodelta 2010.)

    Esitysten toteuttaminen vaatii paljon käsityötä – toimintakuluista 80 % on henkilöstömenoja. Kävijöitä Oopperassa on vuosittain vajaat 300 000."
    -------------------------------------------------------------------------------------

    Jos tuo sama raha lyötäisiin ajoharjoittelukeskukseen ja nuorten kuskien harjoitteluun yms. toimintaan Suomessa, niin siitä olisi jotain todellista hyötyäkin!

    Mutta ei voi kuin ihmetellä - 53.3 miljoonaa euroa sukkahousutansseihin - joka vuosi... :eek:
     
  4. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    että pitäis siis tukea tulevaisuuden mikahäkkisiä verovaroin, vaikkapa 50miltsii per vuosi?

    ja sitten nämä herrantertut matkaavat maailmalle tienaamaan miljoonia ja muuttavat monacoon, ettei vahingossakaan tule maksettua latiakaan suomeen?

    nojoo. enpä minäkään tuosta musiikkitalo-ooppera ym. korkeakyldyyristä perusta paskaakaan, mutta eipä siihen itku auta.

    ja olishan se hienoa jos jostain löytyisi se maatilkku jonne se kaikki kansainväliset vaatimukset täyttävä "finlandia raceway" voitaisiin rakentaa, mutta kun se EI ole mahdollista, eikä sellaisen pyörittämiseen tälläisessä viiden miljoonan punaniskan periferiassa ole edes teoreettisia taloudellisia mahdollisuuksia.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=88&t=192&a=600

    Tuo "09.09.1965 | kesto: 20:25" audiopätkä ja sen alku. Asenteissa on menty melkoisesti takapakkia sitten vuoden -65 jälkeen.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Ne hervat moottoriurheilijat, jotka matkaavat maailmalle eivätkä maksa verojaan Suomeen, myös tienaavat ne rahansa siellä ulkomailla. Samoin tekevät menestyvät oopperalaulajat ja puhottelijat. Myös he muuttavat "veroparatiiseihin", muttra myös tienaavat rahansa Suomen ulkopuolella.

    Kyllä Suomessa moottorirata menestyisi samoilla ehdoilla kuin oopperatalokin. Jos rata saisi joka vuosi 50 miljoonaa, niin ei tarvitsisi hirveitä vuokria periä käyttäjiltä ja jos noin isosta tuesta vaikka puolet tulisi tapahtumajärjestäjille, niin ei tarvitsisi pitää suuria kilpailun osallistumismaksuja ja yleisön pääsymaksutkin voisivat olla enemmän muodollisia.
     
  7. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    eli moottoriurheilusta pitäisi saada tehtyä samanlaista, muutaman sadan puuhastelijan verovaroin kustannettua pelleilyä kuin tuo korkeakulttuuri on nyt?

    :D

    oletten tee kyllä varsinaisia...

    alkuperäiseen aiheeseen; keimola ei ollut edes kovin kaksinen rata. lyhyt, kapea ja kolmanneksen radan pituudesta vei pääsuora. apparakin on parempi, vaikka sekin on lyhyt ja kapea.
    mutta niistä kahdesta 60-luvulla rakennetusta parempi on säästynyt.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Meinaatko, että harrastajamäärät vähenisivät, jos myös moottoriurheilu saisi jotain valtion apua, kuten muun muassa monet muut urheilulajit saavat. Uskoisin, että oopperan saamalla vuotuisella tukirahalla saataisiin lisää suorituspaikkoja ja nyt jo suuret harrastajamäärät saattaisivat kasvaa entisestään.
     
  9. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Turbomanilla on näkemystä, we salute you!! 8) 8) 8)
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Appara Taasen molempia ajaneena sanon kapeaksi ja kuten Curt Lincoln Radasta totesi "mikkihiiri" rata.... Keimola oli 9-14m leveä Appara 9-12. Keimola oli 300m pidempi ollen Suomen suurin rata edelleen. Että silleen...
     
  11. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    se on vähän miten noita juttuja lukee, jos on tollanen asenne et mikään ei onnistu ni kai sitä näkee mitä sattuu.
    mun mielestä turboman1 jutussa lukee ajoharjoittelukeskukseen ja nuorten kuskien harjoitteluun yms. eli vaikka liukkaan kelin harjoittelua.

    kyllä sen keimolan ois voinu säilyttää, mahtuu niitä kerrostaloja muuallekin.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead


    Samaa mieltä, molemmilla ajaneena, Keimola oli "maukkaampi", Keimolasta löytyi molempia, vauhdikkaita suoria (jopa 2 kpl pidempiä kuin Ahveniston ainoa), sekä tiukkoja kaarteita, jotka mahdollistivat myös ohittamisen taitaville kuskeille (esim. Leo Kinnunen)
     
  13. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Keimolasta tulee aina mieleen suomalais-kansallinen perseily: ensin piti rata saada korpeen, jonka jälkeen asutus siirty perässä ja rata piti saada pois...
     
  14. fe390

    fe390 Gearhead

    Ei taida olla faktaa tuo väite.

    Moottorirata rakennettiin 1966. Itse asun radan lähettyvillä. Purimme nykyisen talon alta vanhan talon pois, se oli rakennettu 1963. Tonttimme on keskellä n. sadan omakotitontin kylää. Tämän alueen ja Keimolan välissä on suurempi kaupunginosa Kivistö, joka sekin oli olemassa jo silloin kun rata rakennettiin.

    Syrjässähän tämä oli, mutta ei kuitenkaan aivan metsää.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Ei tuo alue todellakaan korpea ollut. Rata-alueen ja Kivistön erotti tuolloin ainoastaan kapea kolmostie. Eikä ne valitukset rataa lopullisesti kaataneet vaan rata ei tuottanut omistajilleen muuta kuin tappiota. Siinä oli todellinen syy toiminnanloppumiseen.
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei voisi paremmin asiaa kiteyttää.... Kun kerran historiallisestikkin paikka on nimekkäämpi kuin mikään muu suomalainen moottoriurheilukeskus....
     
  17. fmila

    fmila Gearhead


    Joo ja ei. Kas viellä 70-luvun alussa sai Keimolassa käydä iltaisin pientä maksua (tais olla 6 markkaa) vastaan käydä kuka vaan ajamassa kunhan normaalit turvallisuusvarusteet oli kunnossa. Siellä saattoi olla iltaisin pöristelemässä jopa reilu 20 autoa ja saman verran prätkiä.

    Sit jossain vaiheessa meni illat kiinni, kun siellä saattoi olla joku TT-prätkä tiimi "tahkoomassa" säätöjään paikoilleen pelkästään edes/takas kiihdyttelemällä koko illan :soosoo: :soosoo: Olivat siis "vuokranneet" itelleen koko paikan . No siitähän ei sit tykännyt kukaan, ei lähi tienoon asukkaat, eikä muut harrastajat, kun eivät päässeet samaan aikaan radalle. Asukkaat otti "herneet" kun kaiken aikaa vinkuu 2T "mopo" "paikoillaan" ja pistivät siitä noottia Vantaan "hygieenikolle".

    Silloin oli myös jonkin sortin lamaa ja ratayhtiön rahat tiukoilla, joten jättivät uudet luvat anomatta, kun siitä vinkuttamisestakin oli tullut sanomista yms.

    Tosi harmi kaiken kaikkiaan, tuli siellä aikanaan tahkottua useampana kesäiltana "nokialaiset" sileeksi ja sit sai "pelko perseessä" ajella himaan, ettei joku rupee mittaileen renkaan urasyvyyksiä viran puolesta :cry: :cry:
     
  18. fisu

    fisu Gearhead

    ja olishan se hienoa jos jostain löytyisi se maatilkku jonne se kaikki kansainväliset vaatimukset täyttävä "finlandia raceway" voitaisiin rakentaa, mutta kun se EI ole mahdollista, eikä sellaisen pyörittämiseen tälläisessä viiden miljoonan punaniskan periferiassa ole edes teoreettisia taloudellisia mahdollisuuksia.

    No eikös tämä Mr Arho yrittäny saada lupia/maata etelärannikolta moiseen mut itukiitäjien ja päättäjien nihkeyteen kyllästyneenä laitteli radan tuonne;
    http://gotlandring.com/index.php :cry:
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Näinhän siinä' kävi, että Suomeen ei saanut lupia.
     
  20. ajomies

    ajomies Gearhead

    Hauska piirre suomalaisessa yhteisössä, kaikkea mitä ei itse harrasteta pitää vastustaa, milloin mitäkin perustelua käyttäen. Melu haittoa aina moottoriurheilutapahtumissa valitetaan, mutta nämä jotka asuvat lentokenttien läheisyydessä meteliä on 24/7 ja tuntuvat pystyvän asumaan silti.
    Täällä meidän lähistöllä pidettävissä sprintti ja jokkiskisoissa, aina yksi vastustaja :argue: kirjoittelee :wc: milloin mistäkin haitasta joita tapahtuma saa aikaiseksi, se vaan huvittaa :rotfl: , kun kyseinen valittaja on kesäasukas ja on paikkakunnalla parin kuukauden päivät vuoden aikana.
    No hyvä se on pitää huolta luonnosta ja ympäristöstä mutta liika on liikaa näissäkin asioissa.
     

Kerro tästä muillekin!