Keitto testi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja HenkkaTurust, 26.6.2003.

  1. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Tulipa kokeiltua että keittääkö maali. Hiosin pinnan rikki ja ohenteella puhtaaks, ja sitten automaalia pensselillä päälle. Ei keittänyt. Ja sitten alkyydimaalia viereen, ei keittänyt sekään. Mitä hittoa, eikös sen olisi pitänyt keittää ilman muuta? Laitos on tavallinen GM-piilofarkku 80-luvulta.
    Voiko tämmösestä testistä päätellä yhtään mitään, tai miten se pitäis tehdä oikein?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Voi päätellä että autosi voi ilmeisesti maalata yli ilman suuria kommervenkkejä.
    Jätä se tinnerirätti siihen konepellille varttitunniksi, jos maali ei lähde mukaan niin kestää ylimaalauksen = ei ole thermopalstista.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    GM vaneissa loppui thermoplastisen maalin käyttö joko 1987 tai 1988. STW mallien kohdalla aikataulu on varmaan ollut saman suuntainen eli kiinnostaakin minä vuonna autosi on valmistettu vin-koodin mukaan.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    mm. kaverin 85 pontiakkipiilo ei ole thermolla maalattu.
     
  5. menu*

    menu* Gearhead

    Voihan olla ettei pensselitesti vielä kerro koko totuutta, ruiskuttaessa ohenteet lienee merkittävä keitoksien aiheuttaja?
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ohenne sen kuulemma polttaa. Kun omaani ostin maaleja niin soittivat maalitehtaalle ja sieltä sitten latoivat koodit ja ohenteet mikä käy minkä päälle.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Warminta on hioa kirkkaalle pellille saakka niin tulee esiin mahdolliset pakkeli yllätykset ja ei ole mitään rajoitteita millä maalaa
     
  8. kape

    kape 3rd gear

    Maalattiin vani -88 ja siitä nyt pikkusen yli vuosi ja ei ole ollut mitään ongelmaa. Pohja vaan mataksi karjunkielellä ja sitten pohjamaali ja pinta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkäs kannattaisi toimia tilanteessa kun auton maali on aika paljon normaalia paksumpi ja lohkeillut joistain kohtia? Lohkeamat ylettää pellille asti jossa oli vähän pinta ruostetta joka on nyt hiottu pois. Mutta nyt ongelma on se kun alkuperäinen maali on niin paksua, että hiotussa kohdassa näyttää olevan "kuoppa". Mielellään en hioisi koko autoa pellille asti. Ei ole mitään käsitystä minkälainen maali autossa nyt on. Paitsi tietysti niissä hiotuissa kohdissa on spray pullosta vedetty kerros pohjamaalia.
    Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä, että saisi korjatun kohdan samalle tasolle kun muu maali. Ja autohan on 70-luvun Corolla.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vuoden 90- stw:ssäni oli thermoplastinen pinta.. Taisi olla tehdaskohtaista tuo lopettaminen? Tämä rullasi uutena Lake Woodista Georgiasta uutena pihaan..
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oletko tarkistanut vin koodista auton todellisen valmistusvuoden? Jos tosissaan on vuonna 1990 valmistuneessa autossa thermoplastinenmaali niin on ensimmäinen tapaus josta minä kuulen. Kaikkihan on tietysti mahdollista ei siinä mitään, mutta hämästyttää nyt kuitenkin.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Valmistusvuosi/kuu on 11/89 , jolloin auto rullasi Lakewoodista Euroopanlaivaan. Vuosimalli on 90 ovivöineen ja kotipihaan se rullasi keväällä 90.. Nyt piti hivenen uudelleen maalailla ja kyllä se oli thermoa, lukuun ottamatta oikeaa kylkeä, jonka eräs tuttu raateli vetokoukullaan kevättalvella 91.. tämähän sen maalauksen osasyy oli. Ilman eristemaalia maalatun kylkikorjauksen hilseily..
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos se kylki on maalattu 2-komponenttimaalilla ilman eristemaalia niin ei se taida sittenkään olla thermoa.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se thermoa on.. Kuoriutui tuo uusi kerros nääs osin pois 12 vuodessa. Ja eristeväri siinäkin oli välissä.. Nyt auto maalattiin viime syksynä ja tossa keväällä autoa pestessä sain painepesurilla irti ensimmäisen hilseen onneksi ei kovin näkyvästä paikasta. Irtoamisen syynä oli, että siltä kohti eristeväri oli hiottu puhki..

    Eli thermoa on.. Ja uudesta. Ja malli on 1990!
     
  15. Telex

    Telex Gearhead

    Mulla on kans -92 Chevy Vanissa termoa. Eli on niitä vielä uudemmissakin. Ainakin ohennerättiin tarttu väriä ja maalin pinta jäi nahkeeksi ja himmeäksi. Kokeilupaikka oli sisustasta, lattiamaton alta.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    mites sen maalin kiehumisen kans, voiko maali alkaa kiehua vuosienkin jälkeen? auto ollut talven katoksessa ulkona ja nyt monin paikoin "kuplia"? mistäs moinen, huonot pohjat vai maali ollut sopimatonta entisen päälle? pitäiskö nyt sit hioo peltipuhtaaksi ennen uutta maalausta vai miten?
     
  17. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Joo tuli kans nähtyä tämä "kiehumis" ilmiö vania maalatessa, mutta mistähän se taas johtuu että sitä tapahtui vain satunnaisesti joissakin kohdissa. Sisäosia maalatessa ei kyllä vaikuttanut maalasiko kynäruiskulla vai pensselillä. Kun kiehui niin sitten kans kiehui. Ei taida nää amerikka maalit olla oikein yhteen sopivia näitten natsi-maalien kanssa. Käytin koko ajan samaa ohenninta ja kovetinta mutta jollakin maalimerkillä merkillä kiehui, toisella taas ei. Ne oli näitä ns. 1-komponentti maaleja.
     
  18. Nasu Peetu

    Nasu Peetu 1st gear

    Millä te ootte hionu Thermot pois pinnasta? Siis jos haluaisi hioa pellille asti. Oman kokemukseni mukaan ainakin thermoa ei voi edes kunnolla hioa, kun se sulaa ja tarttuu hiomapaperiin.. Vai pitääkö auto/moottoripyörä upottaa vartiksi tinneriin? :razz:
     
  19. Lassi

    Lassi Gearhead

    Porakoneeseen somali laikka tai semmonen teräsharja.
     
  20. menu*

    menu* Gearhead

    Pikkurälläkkä + "somalilaikka" on ihan toimiva tapa.
     

Kerro tästä muillekin!