Kekkosslovakia

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 6.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oon tässä miettynyt tuota prosenttipelleilyä. Käytännössähän tällä prosentti hommalla auton omistusoikeus muuttuu valtiolle siinä vaiheessa kun prosentit menee yli 50:nen. Täysin järjetöntä hommaa. Mielestäni on aivan sama onko auto suomiauto vai tuontivehe, verot niistä kummastakin on maksettu jo sillon kun ne on tänne kommunismilandiaan haalattu, kyllä sen pitäis riittää ja niille pitäis omistajan saada tehdä mitä huvittaa, kunhan auto on liikenneturvallinen. Onkohan EU:ssa mitään pykälää millä suojataan yksityinen omaisuus. Saahan oman talonsakin muuttaa vaikka huvimajaksi jos perse kestää, eikä tartte maksaa muutoksesta ylimääräistä veroa vaikka muutta 99 %. Kansanedustajia ja virkamiehiähän tämä epäkohta ei ole kiinnostanut koskaan. Toivottavasti alkaa kiinnostamaan ennenkuin joku huomaa tehdä reijän jonkun edellämainitun päähän. Kyllä vituttaa.
     
  2. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    100% samaa mieltä!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suomi on sarvikuonojen maa!
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun ei ole uskallusta alkaa purkamaan sosialismin kuristusotetta yhteiskunnasta niin tällainen perversio voi jatkua. Suurin osa suomalaisista mieltää entisen Neuvostoliiton olosuhteet tässäkin suhteessa täysin hulluiksi, mutta samalla hyväksyvät täysin samanlaiset olosuhteet Suomessa. Kuka ihmeen järkevä ihminen maksaisi 30 keuron tuotteesta 50 keuroa ilman kritiikkiä kuin suomalainen? Ei kukaan! Näin kuitenkin Suomessa tapahtuu uusien autojen kohdalla. Kaiken tämän päälle teillä on näitä korinvaihto ym. typeryyksiä. Arvatkaapa nauravatko ulkomaalaiset teille mahavääränä, kun olen näistä heille kertonut?

    Edellinen on suora lainaus iltasanomien keskustelupalstalta.

    Suomi on kokonaisuutena PERSEESTÄ. vittuun täältä on lähettävä!
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Valitettavan paljon on perää noissa jutuissa. Kyllä hävettää mennä aamulla töihin...
    Millä oikeudella valtio esimerkiksi voi panna korjatun auton uudelleen verolle, jos siinä on käytetty toisesta jo kertaalleen verotetusta autosta otettuja osia?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä Suomi on ihan hyvä maa muuten mutta sen lait on p reijjästä. Sikäli ihmeellistä että vaaleissa jotain 25% suomalaisista kannattaa Sdp: tä ja silti suomessa vallitsee vasemistolaisuus ja suoemen keula kuva T. Halonen, ei tiedä itkeäkkö vai nauraa, tyytyväisenä tuulipuku päällä Veikko Hurstin Joulu juhlassa ja mm SDP Forrssan juhlassa, ohhoijjaa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo, samaa on tullut itelläki mietittyä, rodiprojektissani on käytetty -74 Malibun runkoa ja etu- ja taka-akselistoa + kori tulee -38 Fordista (kumpikin suomiautoja, toinen jopa sotaveteraani !!!). Nyt kun nämä 2 vanhaa romua naitetaan niin niistä tuleekin uusi auto. ziisus kraist mitä lakeja. Antakaa anteeksi, olen suomalainen
     
  8. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Tuo edellinen siis oli meikäläinen :smile:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kerrankin asiaa, sensijaan että etsittäisiin laista porsaanreikiä, niin ennemmin meidän on koko laki pistettävä kyseenalaiseksi ja vieläpä SUUREEN ÄÄNEEN... näi tehtäisiin maailmalla.
    Keitä ne on ne virkamiehet jotka näitä lakiehdotuksia oikein tekee?? itse päättäjät tuntuu olevan vaan kumileimaisimia, mitkä tekee sitä mitä virkamiehet haluaa.
    Ja mistä nämä virkamiehet on saaneet sellaisen valla päätää näistä asioista, kansan ääntä ei tässäkohdin ei varmaan ole kuultu eikä kuunnella. Ei näitä virkamiehiä ainekaan millään vaaleilla valita... ne on ja istuu siellä pallilla niikuin Ceausescu aikoinaan.
     
  10. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Don't ask what you can do for your country, ASK WHAT YOUR COUNTRY CAN DO FOR YOU!

    tai jotakin sinnepäin :smile:
     
  11. daytona 69

    daytona 69 1st gear

    Tämä on esimerkki kuinka naapuri maassa:Ruotsin valtio yritti tehdä laki muutoksen joka kieltäisi vanhojen autojen maahan tuonnin kokonaan(kevät 2003).Tämä yritettiin tehdä puoli salassa, vain pieni notiisi lehdessä.Mutta onneksi harrastajat tajusivat mitä oli tapahtumassa ja tekivät asialle jotain.Laki esittäjien konttorissa menivät puhelimet ja tietokoneet tukkoon puhuttiin sadasta tuhannesta protesti sähköpostista.2 viikonkulttua laki esitys romutettiin ja päätettiin tutkia asiaa tarkemmin.Että kyllä se valta vaan on kansalla jos se kansa haluaa....
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tätä kansaa vaivaa vielä - kai vuosisatojen alistamisen seurauksena - herrojen pelko. Ei nyt sanota kovin suureen ääneen mitään, etteivät herrat vaan suutu ja rankaise meitä...
     
  13. timppa

    timppa Gearhead

    Niin tyypillistä suomalaista ajatteluahan on se, että jos autot AC-11 ja AC-21 yhdistetään niin saadaan AC-33, jota ei ole ikinä ollut rekisterissä joten siitä ei ole vielä maksettu autoveroa...

    Suomen rahastava verotushan perustuu siihen, että pitäähän eduskunnan palkat ja kansanedustajien avustajat ja työmatkat maksaa. Lisäksi pitää elättää sadasta ulkomailta tulleesta 95.(hieman liioittelua ehkä dunno)
    Niin ja pitäähän taiteilijoitakin muistaa mitättömilla vuosittaisilla avustuksilla.
    (yhtä lailla joku hienon customin rakentaja on taiteilija kuin jokin rautalanka patsaita vääntävä uushippi.)

    Ja lisäksi on hyvä polttaa joka paikassa katuvaloja ja suolata maantiet että saadaan yöstä päivä ja talvesta kesä, kun etelän ihmiset ei osaa ajaa autolla. (sanoo työkaveri)

    Tarkoitukseni ei ole provosoida...
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Suomi on suomi ja sellaisena pysyy ...

    KAIKKI MITÄ EI OLE ERIKSEEN SALLITTU ON VARMASTI KIELLETTY !!!

    Kuka kertois minkä ihmeen takia joka ikinen noista pikkumaisista virkaan tai johonkin asemaan valituista tai päässeistä pelleistä pitää kynsin-hampain kiinni jokaisesta älyttömästä päätöksestä ja tavasta eikä juuri koskaan viitsi tai vaivaudu tekemään jotain asioita sen pohjalta mitä ihmiset joiden asioita he ajavat niistä ajattelevat ???

    Suomessa on kumma tapa jotta heti kun pääset jonnekkin jossa jotain päätetään alkaa sama mantra ja toisten puolesta ajattelu eli ei enään ajeta nitä asioita joita sinne lähdettiin muuttamaan, joka kerta tuloksena on nopeita ja älyttömiä päätöksiä kuten nyt hätäpäissään tehty viina ale vaikka siihen olis ollu aikaa kymmenen vuotta ...

    Kaikki virat määräaikaiseksi, eli maksimi kaksi virkakautta / naama samassa virassa tai luottamustehtävässä, ja virka- tai luottamustehtävän määräajaksi max 5 vuotta.


    :-o :-o :-o
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead

    no,miten pitäisi alkaa hommaa purkamaan, ihan niinkuin tosissaan?
    kertokaa vapaasti.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Suomessa autoilu on tärkeä verotulon lähde. Siihen liittyvät lait on aika monimutkaisia ja toimivat suurinpiirtein kuten tässä demokratiassa on enemmistö kansalaisista ja heidän edustajistaan hyväksi nähnyt. Samalla systeemillä toimii demokratia muissakin maissa; toisissa niistä asiat on tällä saralla harastajan kannalta paaremmin, toisissa taas huonommin. Viime aikoina ei kuitenkaan olla oltu menemässä huonompaan suuntaan, päinvastoin, valoa tunnelin päässä on näkyvissä. Koska asiat ei ole yksinkertaisia on tie kuitenkin pitkä ja kivinen, ja vaatii tekijöitä eikä pelkästään narisijoita. Onneks niitäkin on.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin minä rustasin just äsken sähköposti kilpailuvirastoon nykyisen autovero laskennassa käytettyn vähittäismarkkina hinnan määräytymisestä ja kuinka autokauppa pitää käytettyjen myyntihinnat korkealla tarkoituksellisesti.

    Eli kuinka voi johtavassa markkina-asemassa oleva (autokauppiaat) määritellä hinnat tuoteelle ja tämän hinnan perusteella yksityinen tuoja joutuu maksamaan ylikorkean autoveron+ALV.

    Kun hän on maksanut yli suuren veron autokauppa ja vakuutusyhtiöt sanovat suoraan,että tuontiauto on 20-50% halvempi kun äskettäin verokkina käytetty kotimainen vastaava auto!

    Jos tämä systeemi ei ole kartelliin verrattavissa niin on se ainakin syrjivä!

    Katsotaan mitä kilpailuvirasto vastaa?

    Asiasta olen lähettänyt myös postia euroopan komissioon mistä yhdysmies pyysikin eilen kääntymään ensin Suomen kilpailuviraston puoleen.
    Lähetti tosin valitukseni sielläkin verojaostolle eteenpäin!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep tänään Hesarissakin puolensivun kokoinen juttu kehuu autoverouudistuksen nostaneen autoverotuloja huomattavasti verrattuna entiseen. Ehkäpä tämä voi olla oikea tie? Jos autoharrastamisen verotaakkaa kevennetään on valtiolle tulossa lisää rahaa lisääntyneen rakentamisen ja oheisverojen eli ALV:n kautta. Ruotsin systeemiä, jossa muutetusta "kotonarakennetusta" maksetaan könttävero voisi mainostaa. Kahden vanhemman auton yhteennaittaminen voitaisiin katsoa vastaavaksi ja periä hommasta vain kohtuullinen maksuluonteinen korvaus ja auton saisi kilpiin harraste omarakenteena.
    Nyt valtiolta jää saamatta nuokin pennoset, kun kukaan ei tee sellaista josta voi jäädä kiinni.
    Toinen hyvä keino pitää jobbarit hommasta pihalla olisi luoda tuohon Ruotsin tyyliseen "Hembygt"-luokkaan ilmailusta tuttu "Experimental"säännöstä ja lätkä näkösälle.
    Ilmailussahan itserakentelua on helpotettu tuolla experimental-luokalla. Rajoituksena vain on se, että itse noilla säännöillä rakennetuissa vempeleissä pitää olla niitattu "EXPERIMENTAL"- lätkä näkösällä. Tämä siksi, että experimental-vempeleillä ei saa harjoittaa ammattilentoa.

    Jos esim. "itse tehtyihin" eli radikaalisti muutettuihin rodeihin tulisi tuollainen Ruotsinsäännöstön (myös EU-säännöstön) mukainen luokka , jossa prosentti ja direktiivi yms. säännöt eivät olisi niin tiukat perittyä kohtuullista korvausta vastaan, voitaisiin ohjaamoon lyödä tuollainen "Itserakennettu-Hembygt"-lätkä. Silloin ne jotka haluavat ajaa vain turvatyyny-dikrektiiviautoissa voisivat jättää nousematta kyytiin! Sanoin veronkiertojobbareiden kauhuksi, mutta ei harrastajien ongelmaksi "itsetehtyjen" ja kevyemmin verotettujen autojen käytön ansionhankintatoiminnassa voisi kieltää. Tällöin verottajallekin tulisi hyvä mieli.

    En usko että ketään rodimiestä tai korinvaihto-Cudan omistajaa tuo lätkä kiusaisi suunnattomasti..
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai niin !

    Lisäys edelliseen

    Autoveron poistuutua poistuu myös nämä AIVAN JÄRJETTÖMÄT 50% ym.rakentelu lait!
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Autoveron tuotto on niin merkittävä tässä yhteiskunnasta, etten oikein jaksa uskoa, että siitä luovuttaisiin. Ruotsissahan niin tehtiin, ja tilalle on tullut käyttömaksujärjestelmä, sellainen siellä tais tosin olla käytössä jo ennestäänkin.

    Meillä lähdettänee siitä ajatuksesta, että autoilusta kannettavan veron tuotto pitää säilyä samana tai mielellään tietysti hieman nousta. Mitä vaihtoehtoja sitten tälle olisi, ja mitkä niistä autoharrastajan kannalta olis parempia kuin nykyiset? Tuhannen tai parin euron vuotuinen käyttömaksuko per auto?

    Mä en ole vakuuttunut, että autoveron poistaminen parantaisi lainkaan harrastajien asemaa jos sama raha kuitenkin autoilijoilta kerätään. Ja niin vihkimä varmasti tehdään.

    Toinen, ja enemmän mua miellyttävä vaihtoehto olis polttoaineveron nostaminen. Se ei iskis moneen autoon, ja muutenkin harrasteautoilla tahtoo keskimäärin jäädä kilometrit vähän vähäisemmiksi kuin käyttöautoilla. Se myös ohjaisi uusissa autoissa enemmän taloudellisiin malleihin mikä olis moneltakin kannalta hyvä asia; mm. kun nyt aletaan maksaa hiilidioksidipäästöistä EU:ssa, se vähentäis tuontienergian tarvetta ja siis rahan virtaamista Suomesta muualle jne. Toisaalta se taas koituis sitten enempi syrjäseudulla asuvien niskaan jne.

    Ei noi mun mielestäni oo ihan helppoja asioita, kun niitä tarttee tarkastella monelta kantilta ja ottaa koknaisuuksia huomioon ja vastata niidenkin toimivuudesta.
     

Kerro tästä muillekin!