Kemppi MinarcMig Evo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 1purehell, 15.12.2019.

  1. 240163

    240163 Gearhead

    Mulla oli aikasempi kone 150A kemppi minark. Poika tartti konetta ja annoin sen hänelle. Ostin itselle ton 200 sen. Molemmilla saa hyvin hitsattua ohutlevyä. Tosta pienemmästä koneesta oli helpompi säätää arvot ohutlevylle. Mutta hyvin toi isompikin tuntuu toimivan. Enempi tuo tuntuu tökkivän täysillä virroilla. Mutta vahvempiin ainevahvuuksiin mulla on toin 450A vesijäähdytetty. 30v. levysepän ammattini aikana on tullu hitsattua monenlaisilla koneilla. Jokainen kone on yksilö. Ei löydy kahta samallaista vaikka olisivat samaa merkkiä ja identtiset keskenään. Sen huomaa viimeistään silloin kun hienosäädetään konetta arvoille joilla hitsataan esim. kuvattavaa saumaa.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näitä kun lukee, niin vahvistuu vaan oma kokemus uusien koneiden kokeilusta. Ne tekee jotain muuta kun sä haluut. Ihan niinku uudet autotkin.
    Tos vanhassa langansyöttö on 2,9 kohdassa ja jännitteen laitan 4 tai 5. Niillä menee kaikki lähes.
     
    palontie, 1purehell, MTL1 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. zuinula

    zuinula Gearhead

    Juu, tuolla halpis- walliuksella ei olisi varmaan saanut edes kipinää ilman että lukee käyttöohjeet.
    Toivottavasti nuo käsisäädöt ei nollaannu joka välissä, automaatilla en onnistunut hitsaamaan peltiä
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulle on riittänyt tuon minargmigin kanssa, kun pyöräyttää materiaalipaksuuden kohdilleen ja alkaa hitsaamaan.
    Tietysti autopelleissä tulee välillä enemmän hiottavaa, kun ei tule hifisteltyä hitsipalon korkeuden kanssa.
    Huolehtii vaan, että sulaa läpi.
     
  5. 240163

    240163 Gearhead

    Toi mun kakssatasesta kun kaikki tehot ottaa ulos niin hitsatessa vajaan 10 sekunnin
    päästä paukahtaa lämpösuoja päälle. Koko kapasiteetista todellisuudessa voi ottaa käyttöön vähän yli puolet.
    Siskon mies on ollu Kempin huoltomiehenä reilu 20 v. Hän kysy tosta ongelmasta suoraan
    tehtaalta. Sieltä tuli sellanen meriselitys, että naurattaa vieläkin. Lyhenneltynä selityksen voi
    tulkita, että se on ominaisuus. Mun mielestä koska kilpailu on kovaa kone merkkien
    välillä. Niin tuotekehitystä tehdään sitä mukaa, kun tulee takuuongelmia. Pakko päästää
    uudet mallit kesken lopullisia testejä markkinoille. Syöttöpyöratkin näköjään vaidettu uudempiin malleihin 0,8/1mm lanka vaihtoedoille. Jokuhan laittoi tänne, että hänellä on 0,6/0,8 pyörä. Se on sitä nykypäivää.
     
  6. 240163

    240163 Gearhead

    Juu syöttöpyörä on kännettävä eli pyörässä on kaks lankauraa. Eli sulla on 0,6/0,8 mm urat. Näihin pieniinkoneisiin en tiedä saako ostetuksi vaihtoehtoista syöttöpyörää eli sulle se olis 08/1,00mm.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    tykkäisit sinäkin varmaan pitää kolvia vasten peltiä heppaillessa,
    kahtelin heti, että lankasuutin tulee melkeen kaasuputken suulle, ku nojjaa kolvia pelliin, pääsee se turhankin likelle, heppailua ajatellen, jollon lanka joko palaa suuttimeen kiinni, tai loivemmalla kulmalla tunkeuma jää huonoksi, sitä se ekalla kokeilulla mullakin teki

    en oo kerriinny testailemaan sen enempiä, mitä ny mirkelissä jotain pois nappasin,
    lankasuutin sais ehkä olla jopa 5 milliä syvemmällä,
    joten lyhennä sitä.

    sit arvoinkohan 0,75 pellille jollaan puolen millin raolla noin 3 metriin langansyötön ja jännitteeks joku 16 volttia, aika tarkka oli säädöistään, pari kymmenystä vaikutti jo selvästi,
    kumminkin kolvi sitten lähes kohtisuorassa tuli jo pätkä aika siistiä ja pientä heppijonoo

    siten jaksanu kattoo oliko tossa koneessa vakiona minkä mittanen lankasuutin, 28 millistä veikkaan, 25 ny ainaki periaattees hyllytavaraa
     
    Muokattu: 5.1.2020
    1purehell ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. DX

    DX Double Gearhead

    sit sellanen, ku kolvin varressa ei oo mitään "eristävää" pinnotetta, lämpee äkkiä paljaalle käelle turhan kuumaksi,
    vanhassa kempissä on joku lämmönkestävä muovipinnote tehdasvakiona ja joka hidastaa rutkasti lämmön johtumista näpeille

    kattoo ny jos jotain kutistesukkaa siihen laittais
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Pystyykö äijät hitsaamaan paljaalla käellä? Ei tee varmaan hyvää iholle säteily?
    Itse käytän Tig- hitsikäsineitä migin kanssa röpätessä. Notkeat ja suojaa hyvin.
    Ei tuu ajatuksissaan poltettua sormia.
     
    Rotten tykkää tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Juu aina hanskat kädessä, ja muukin iho suojattuna.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    200 Evo lojunut kellarissa jo vuoden. Nyt kaivoin sen paketista ja hitsasin pyykkitelinettä. Noh eka unohtu pullo kiinni... DOH. Mutta pullo auki, vähän vedin saumaa.... ja huuli pyöreenä, et jumalauta... ei edes huomannu et on ollu 15 vuoden tauko hitsaamisessa.... Kunnon läpäsy, nätti sauma yms...
     

Kerro tästä muillekin!