Kemppilukko..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Volvo_5.7, 3.3.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä taida kukaan löytää sitä Kemppi-lukon kieltävää pykälää. Varmaankin siksi jos sitä ei edes ole!
     
  2. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Selailin illalla aken sivuja lukkomääryksiä etsien enkä kyllä löytänyt. En edes tuosta katsastuksen arvosteluperusteiden voimansiirtokohdastakaan (e8).

    Kovastihan noi katsastusmiehet väittävät että spoolit ja kempit olisivat hylkyjä katsastuksessa, mutta kun joskus sais mustaa valkosella. Kai sillä inssillä on katsastustapahtumassa jonkin näköinen toteennäyttö velvollisuus päätöksistään. Tosin usein tuntuu siltä että jos menee inttämään todisteita - tai muutenkin inssin näkemyksistä - niin johan rupeaa löytymään vikoja autosta sen jälkeen.

    Kaveri leimasi viikko sitten Beretan. Inssi yritti hylätä alkuperäiset symmetriset ajovaloumpiot, vaikka auton rekisteriotteessa oli LM:n hyväksyntä niille! Joutu kaveri hakeen hallipäälikön selvittämään inssille miten asiat ovat. On se kyllä kumma kun LM:nkään hyväksyntä ei meinaa välillä riittää vaikka olis painettu otteeseen.
     
  3. Piit

    Piit 1st gear

    ...noista kempin lukoista tuli mieleen että jokunen vuosi taa päin olin katsomassa kun erääseen kuuskytluvun lopun chevaan laitettiin vahvaa sikaflex liimamassaa pikkutasauspyörästö täyteen,ja kesti ainakin pikkulohkon väännön sen muutaman viikon joka auto pyöri liikenteessä(ai jai) ennen ku se myytiin!!!! Kestävyydestä en muuta osaa sanoa kuin että "lukko" piti ja vetarit ei hajonnu... voi pers tuntumalla olettaa et ei oo kovin pitkäikänen ratkaisu,mut ei paljoo maksakkaan ja ei ehkä oo ihan yhtä laiton ku toi kemppiläinen,meinaan ainakin vetarin katkeemis vaara on paljon pienempi ja jos lakkaa pitämästä ni uutta sikaa vaan sisuksiin !!! :lol:
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Veikkaan, että sellanen pykälä jostain löytyy, toi Kemppi on ton vetarin katkeilutaipumuksen ansiosta jopa vaarallinen, ainakin c-clippi perissä. Jos ei löydy, niin pitäis löytyä. Toi Sikaflex juttu oli hyvä, ja saattais toimiakin sekä joustaa sen verrran, että vakiovetarit kestää ainakin pidempään.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sika-flex kestää suoraanajoa aika kauan mutta pari kertaa kun kurvissa polkaisee kunnolla niin valmista tuli. Ja se vaatii muutenkin pitkää pinnaa kun kuivumisaika on jotain 1mm/vrk!
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tyhmä kysyy: Onko spooli "tasauspyörätön" perä? Eli ihan vaan suora akseli?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On, siinä ei ole tasauspyörästöä vaan ainoastaan välityksen ja vetoakselit yhdistävä pulikka. Noi tavalliset vetarti kestää kyllä hyvin yhdensuuntaista kiertoa, mutta spoolin tai "kemppilukon" kanssa sitä kiertoa tulee mutkissa kumpaankin suuntaan ja sitä noi vetarit ei tahdo kestää vaan napsahtaa poikki ajan myötä herkästi.

    Drag racingissä täytyy spoolin kanssa käyttää aftermarket teräsvetoakseleita sekä Vetoakselien laakerikiinnitystä, ettei mahdollisen katkeamisen yhteydessä pyörä lähde omille teilleen niin herkästi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2003-12-17 10:56 ]</font>
     
  8. Piit

    Piit 1st gear

    ..kuriositeettina manittakoon eräs katsastus käynti kun herra katsastus ingenjöörare oli vahvasti sitä mieltä että kaverin -59 letukkaa ei voi päästää leimalta läpi kun takapyörien käyttö jarru ei pidä tasan...ei uskaltanu insinöörille mainita et kannattais ehkä kalibroida toi konttorin jarru dynamometri uudestaan ku kaverin chevassa oli meinaan kempin lukko ja taka akseli ns.YHTÄPUUTA !!! :wink:
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sama juttu kävi meille 80-luvun alussa valiantilla, takajarrut puolsi vaikka oli kemppi.
     
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Vaikka kuinka koitan plärätä, niin en kyllä löydä ainuttakaan pykälää tahi momenttia, jossa 100% lukko olisi kielletty. Olen sellaisen joskus kyllä asiasta lukenut, mutta ko. kohtaa ei nyt voimassa olevissa lakiteksteissä ollut, siis niissä mistä minä katsoin. Ehkä jonkun, jota asia oikeasti kiinnostaa, kannattaisi ottaa selvää katsurilta, että mikä pykälä tuon kieltää...

    -JJ-
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse olen tutkinut lähes koko AKE:n internet sivuston läpi enkä ole onnistunut löytämään sitä kieltävää pykälää.
    Katsastusmiestäkin olen pyytänyt näyttämään ojentamastani kirjasta kyseisen kiellon, mutta eipä vaan suostunut edes etsimään.

    T:sama nimetön joka kyselee Kemppi-lukon laillisuudesta.
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No hyvänen aika, puhelin kouraan ja soitto AKE:een! Vaikka se hieman maksaakin, niin pistä ne muutamat pelimerkit jakoon että saat ainakin faktatietoa, kun asia kiinnostaa :smile:

    -JJ-
     
  13. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Mitä järkeä on kemppilukossa katuliikenteeseen rekisteröidyssä autossa? (Ei se kyllä hyvä lukkovalinta ole kisakäyttöönkään.)

    -80 luvulla mm. Volvo teki paljon tutkimustyötä rakentaessaan A-ryhmän kilpuria 200-sarjalaisesta. Asfalttiratamittelöihin todettiin tietyn kitkalevyjäykkyyden (en juuri nyt muista tarkkaa kg/m arvoa tähän hätään, mutta kyllä se Googlella löytyy jos ihan pakko on) olevan mutka-ajossa nopeampi kuin sikajäykkä säätöarvo.
    Liian tiukaksi säädetty luisto kitkalevypakassa aiheuttaa sisäkurvinpuoleisen takarenkaan pidon irtoamisen. Kriittisin hetki on sisäänkäännön alkaessa.

    Kehittyneempää kitkalevylukko-toteutusta edustavat ns. ramppilukot.
    Usein kyllä näkemäni kitkalukot ovat tavallisia lukkototeutuksia, ja vasta kilpakäyttöön myytävät lukot ovat näitä ramppilukkoja.

    Kemppilukko on täysin luistamaton. Pito rikkoutuu hyvin helposti.
    Muutamaan kiloon säädetty tavallinen 'rampiton' kitkalukko on nopeampi ja parempi ajaa talvikeleillä kuin kemppilukko. Tämän ovat huomanneet talviralleja ajavat F-ryhmän kilpamiehetkin.

    En yleensä jaksa hössöttää liikenneturvallisuudesta, mutta arvaamattomat luistot kemppiperällä jollakin isolla takavetoisella autolla ei kuullosta ollenkaan hyvältä.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 5KinKP60 2003-12-21 15:13 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 5KinKP60 2003-12-21 15:15 ]</font>
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eihän ne luistot kemppilukolla ole lainkaan arvaamattomia; kyllä sen tietää, että se luistelee joka paikassa.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joskus reilut kymmenen vuotta sitten luin ajoneuvoasetuksen kannesta kanteen, eikä siellä ollut (IMO) mainintaa kempin tai spoolin laittomuudesta. Katsastusmiehiltä on ihan turha kysellä ei ne sitä tiedä kumminkaan, mutta AKE:sta voisi tieto löytyä.

    Kumma juttu kun katsastusmiehet ei edes tiedä milloin auto tarvii viedä vuosikatsastukseen ja milloin ei (kahden eri katsastuskonttorin mukaan autoni on vuosikatsastettava vuonna 2004, AKE:n mukaan 2005).
     
  16. caballista

    caballista 1st gear

    Kustannukset? Saatavuus? Kivempi leikkiä liukkailla?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites kun puhutaan kitkalukoissa puhutaan levylukosta ja kartiolukosta onko käytännön eroa toimivuudessa. Eikös Amerikkalaisilla ole yleensä kartio ja nipponeilla levyt??
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sprinttiäijiltä oon kyllä kuullu että useat käyttää nykyään hitsilukkoja. Ovat paljon halvempia, ehkä jopa kestävämpiä oikein tehtynä ja ajossa ei ole juuri eroa. Eihän kukaan tietenkään vaihda ehjää lukkoperää kemppilukkoon, mutta jos virallinen lukko hajoaa niin usein tulee kemppi tilalle.

    F-ryhmän säännöthän kieltävät tietääkseni 100% lukon (Koska äffäläiset täytyy olla tieliikennekatsastettuja ja katsastussedäthän eivät tunnetusti kemppilukkoista tykkää.)
     
  19. tomimk

    tomimk 1st gear

    Muistaisin lukeneeni jostain etta spooli on kielletty katukäytössä ja kemppilukko on spooli toiminnallisesti. Kartiolukko luistelee talvisäällä jos pitoa ei ole yhtään (pitää vilauttaa jarrua jotta saa lukon kiinni). Levylukko hienoilla liipotinmekanismeilla periaatteessa toimii kunnes menet sutimaan toisella pyörällä asfaltilla ja toisella jäällä. Mulla halkes koko murikan kuori ja välitys pinionin ratasta myötten hajos myös. Japanilaisissa homma tomii koska ei ole vääntömomenttia halkaista tasauspyörästön kuorta.
     

Kerro tästä muillekin!