Kenworth

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Sakuveekasi, 29.7.2008.

  1. ErppaE

    ErppaE 1st gear

    Täytyy muistaa että -80 luvun volvo F12 oli hieman erinäköinen kun tämän päivän vehkeet. Eihän tämän päivän jenkkiveturi pärjää enää millään tavalla euro vastaavalle. Omat muistikuvat autosta on -80 luvun lopusta ja 90-luvun alusta jolloin oli hieman toisenäköinen maailma.

    Makuuhytti oli aina kiinni. Kuvia voin kaivella.
     
  2. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Mielenkiintoinen vaite. Milla alueella ja millaisin perustein?
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    polttoainetalous ( joks siis rekoissa suora syy yhteys voimaan jos kuski osaa ajaa). teho.ergonomia,vaihteisto,ajettavuus, pysähtyvyys, sisämelu, ketteryys. lämpöeristys...

    Jatkanko listaa ???
     
  4. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Jaaa... taas nostaa päätään tämä sama mielipide. Itselläni on 30 vuoden kokemus eurooppalaisesta raskaasta kalustosta, ja pyöreästi noin 3 miljoonaa ammattiajokilometriä takana. Aloitetaanpa taas se vertailu: moottoritehoja on monenlaisia sekä euro että Jenkkikalustossa, 400 -600 ilman virityksiä, mutta euroopassahan ajetaan köröttelyvauhtia varrattuna USA:han. Ja luulenpa että näillä töpö akselivälisillä vetureilla olisi melkoista stressiä ajaa 120-130 kilometria tunnissa vaikka välityksiä harvennettaisiinkin. Luulisi että pitkä-akselivälinen alusta olisi paljon vakaampi ajettava eli mihin perustuu se ajettavuus-mielipide. Ainakin itse muistan minkälainen kiikkulauta kiemurtelija on nykyinen europuolikasveturi,varsinkin tyhjänä. Vaihteistoja on myös automaatista Fulleriin saakka Jenkkivetureisssa. Ergonomiaa ei minun miestä ole se että ihminen pakotetaan asumaan lähes koirankopissa verrattuna jenkkiveturin makuuhyttiìn/oleskelutilaan.Istuimet ja hallinta laitteet aivan yhtä hyviä kuin samanikäisissä eurovetureissa. On siis sen verran kokemusta eurokoirankopissa asumisesta että en ole mitenkään tästä koirankoppi-ergonomiasta nauttinut. Sais lakimuutoksella edes puolimetriä lisäpituutta hyttiin. Ja kyllä minä ainakin haluaisin että autossa pitää olla nokka, Onhan se jopa turvallisuutta lisäävää ja lisäksi paljon komeampi kuin nämä nokattomat tornikopit ja lisäksi pitkänokkaisen hyttiin on huomattavasti mukavampi kiivetä tai oikeastaan astua.Sisämelusta en tiedä kun en ole jenkkiveturin kyydissä ollut, sisällä istunut sekä uudemmissa ja vanhemmissa . Otetaan esim. uudehkot Peterbiltit,Kenworthit,Freightlinerit. totesin että tällaisella minä haluaisin töitä tehdä. Sehän on selvä että ei nämä mitään jakeluautoja olekaan lähinnä pitkän akselivälinsä ansiosta. Mutta jakeluautot ovat oma lukunsa. Lopuksi totean että raskaan kaluston mitat, ulkonäkö,mukavuus/ergonomia määräytyvät hyvin pitkälle lainsäätäjien päätöksistä. Jos itse saisin valita pitkänmatkan veturin ilman eu-mafian laatimia akseliväli- ja kääntyvyyssäädöksiä niin se olisi Peterbiltin tai Kenworthin uusimpia nokkamalleja suurimmalla mahdollisella makuuhytillä, uskon että aika moni saattaisi tehdä samoin.

    Redneck61
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    hyvin noi kolme Spirit of Quatarin peliä rajoittimet irroitettuna matkas jenkkilässä tässä muutama viikonloppu sitten...
    juttelin kuskien kanssa ja eivät mitään valittaneet... eli taas niin luuloa junttilandiassa.

    Ja redneck oletko sä ikinä koittanut yöpyä jenkkirekassa..tai edes nukkua tovin...
    Kyllä noi suomessa olevat W900set ja niiden koirankopit on kuule sängynleveydeltäkin pieniä euron rinnalla, vastaavia kun jenkkilässä ei oikein näy enään joten noita on turha glorifioida..mitä tulee jenkkien omaan kalustoon niin se melu sisällä on huomattavasti kovempi mitä euroissa.. ja mä olen aidosti miettinyt mitä työtä jenkeissä tekis eli en oo niin tyhmä että olen 30v ratin takana.

    Mitä tulee jenkin nokan turvallisuuteen niin alupelti ja kuituloksut sekä kaksi runkoaisaa jotka taipuu kun paperi ei paljoa suojaa...varsinkin kun se kone irtoo siitä ja tulee suoraan syliin..ei kyllä mä istun mielummin eurossa korkealla ja annan kaiken mennä alle.
    eli mun valinta olis R sarjalainen sillä' protohytillä joka oli ISO ja siis täysikkään alustalla. jos omasta pelistä ois kyse.

    Taas työläisenä, missä sä mielummin työläisenä ajaisit ?
     
  6. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Redneck, juuri nain...kaikkihan on kiinni siita mita halutaan. Siksi kysymyksen esitinkin. Tuntuu vain etta takalaisissa keskuteluissa ollaan edelleen jollain 70-luvun nuorisoliiton asialla.

    Yhdysvalloissa pieni kaantosade ei ole tarkeysjarjestyksessa lahellakaan pitkalla akselivalilla saavutettavaa ajamisen vakautta. 120:n vauhdissa esimerkiksi uusi FH on lahinna pelottava. Ei tulisi mieleenkaan ajaa silla neljaatoista tuntia kyseista vauhtia. Kai nokaton europeli jakoautosta kay, mutta onhan nokattomia Yhdysvalloissakin. Pitkilla siirtymilla niilla vain ei tee mitaan. Syy miksi nokkamalleja ei euroopassa juuri nae on tietysti lainsaadanto joka johtaa puhelinkioskimaisiin hytteihin kuljettajan viihtyvyydesta seka ajomukavuudesta piittaamatta.

    Ergonomia on myos paljolti kiinni itse kunkin mieltymyksista. Henkilokohtaisesti en pysty ymmartamaan miten mikaan asia olisi talla saralla eurooppalaisissa parempi. Halvalla tehty muovisisusta on jo itsessaan todella vastenmielinen. Materiaalit ja tyon laatu ovat paljon korkealuokkaisempia Yhdysvalloissa. Lyhyelle kuljettajalle ehka ajoasennon pystyy saatamaan kohdalleen mutta ainakin Volvossa ja Scaniassa loppuu tila kesken. Ja kuten ylla mainittiin kuuluu ergonomiaan kaiketi myos ajoajan ulkopuolella kaytossa oleva tila? Tai sen puute euroopassa...henkilokohtaisesti hytin leveys ei juuri autuaaksi tee, paljon tervetulleempi olisi helppo hyttiin nousu Amerikan malliin. Turvallisuus pitkan keulan myota olisi myos parempi.

    Polttoainetalous on myos kiintoisa argumentti. Mihinkohan se perustuu? Voiko sita edes verrata autoissa jotka ovat suunniteltu taysin erilaisille nopeusalueille. Mika otetaan vertailukriteeriksi? Esimerkiksi 90 km/h vauhdissa noin puolet auton kuluttamasta energiasta menee ilmanvastuksen voittamiseen kun 110km/h vauhdissa osuus on 2/3. Jos nyt joku luulee ettei polttoainetalous Yhdysvalloissa ole tarkea argumentti niin luulee kummia. Ehkapa naita asioita pohditaan huomattavankin paljon maassa jossa ajosuorite per auto on paljon suurempi kuin meilla ja suurimmilla kuljetusliikkeilla on usean tuhannen auton laivueita. Vuoden 2001 Kenworth T2000 kuluttaa suunnilleen saman kuin 2009 Volvo FH...tosin nama luvut eivat ole vertailukelpoisia silla meidan maastomme on kovin tasainen seka ajonopeudet paljon hiljaisemmat. Toki siirtymatkin ovat lyhyemmat. Mutta en parhaalla tahdollakaan voi ymmartaa miten polttoainetalous olisi muka euroopassa paljon parempi? Onko tasta kenties nayttoa? On tietysti selvaa etta "Classic" mallit karsivat aerodynamiikan puutteesta mutta mielenkiintoista olisi nahda vertailu meikalaisten puhelinkioskien ja Amerikkalaisten aerodynaamisten seka Classic vetureiden eroista polttoainetalouteen pelkastaan muotoilunakokulmasta. Tietysti Yhdysvalloissa (onneksi) aina riittaa myos suuri joukko niita jotka eivat ole valmiita tinkimaan tyylikkyydesta 10%n polttoainesaaston vuoksi. Elakoon yksilonvapaus! Enta Peterbiltin toimittamat hybridi 386:t Wal-Martille? Taalla ei paljon raskaita hybridivetureita nay....

    Tehot? Mika niissa eroaa paitsi etta Yhdysvalloissa puoliperaveturissa on yleensa meikalaista keskivertoa isompi moottori. Vaanto kaiketi on tarkein ja ottaen huomioon Federal saannot yleisesti saatavilla olevat noin 600hp optiot lienevat tarpeeksi...tosin rekkoja kuten muitakin autoja Yhdysvalloissa viritetaan huomattavasti useammin kuin taalla.

    Lampoeristys? No, onhan niita jotka luulevat etta koko Pohjois-Amerikka on pelkkaa Floridaa ja etta kylmia olosuhteita ei ole lainkaan. Kylla kai viisas suomalainen ymmartaa ostaa lampiman Volvon..tai...vaikka Ivecon samalla kuin tyhma Canadalainen hytisee Peterbiltinsa hytissa? Tamakaan vaittama ei liene perustuva faktaan.

    No, jokainenhan nakee nama asiat omalta kantiltaan. Henkilokohtaisesti valinta olisi helppo. Peterbilt 379 Extended Hood.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Re: Mielenkiintoista!

    Auto on olemassa ja nähty viimeksi eilen.
     
  8. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Vastauksena MadMikelle: En todellakaan enää ole mikään elämäntaparekkamies. Kyllä ne parhaat maantiefiilikset on jo nautittu 20:n ensimmäisen maantievuoden jälkeen. Mutta ajatellaan että jo 40-vuotiaana ammatinvaihdos ei välttämättä enää niin yksinkertainen juttu olisi. Olisi pitänyt näin jälkiviisaana vähän yrittää koulunpenkillä aikoinaan. Mutta jos ajatellaan että rekkahommia pitäisi tehdä eläkeikään saakka ja olisi mahdollista talouden,velkojen ym.sitoutumisien suhteen niin kyllä ajaisin mieluummin amerikanraittia kuin tätä suomi/euro ahdistusta, jos ymmärät mitä tarkoitan vrt.ajo-ja lepoaikalait,huonot tiet,ammatin aliarvostus, kovat vaatimukset osaamisessa/ huonot palkat. Olen ymmärtänyt että jenkeissä rekkamies voi pärjätä palkallaan todella hyvin suomalaiseen verrattuna. Ja Jenkkirekoista vielä se että olen ajanut amerikkalaisvalmisteisella kalustolla vuodesta 81 lähtien ja jostain se vaan johtuu että jenkkikalusto vain ja ainoastaan monista huonommistakin ominaisuuksista riippumatta saa sen fiiliksen kuljettajalle että suupielet nousevat ylöspäin....
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ymmärrän sua redneck hyvinkin.
    Mutta jenkkilässä tiet on pahimmillaan pahemmat kun norjan kinttupolut ja ryssän asvaltin yhdistelmä..siihen pidemmät työajat (11h tien päällä), kovemmat nopeudet ja kireämmät aikataulut niin mieti kaksi kertaa....

    Jos jenkkeihin lähtee ajamaan niin pitää muistaa pudotuspeli on kovaa ja maitojuna on lähellä aina.
    Siellä on kaikkeamuuta kuin ruusuita ajella ammatikseen ..neekerin palkalla neekerin hommia.

    Väitän jenkkilää sen verran kiertäneeni että vaikka siellä on mukavaa niin arki on siellä todellista arkea ja Karua kun perkele vaikka olisikin silmäniloa peltilehmissä ja naisissakin.
    Joo kyllä mä harkitsen itte sinne lähtöä en kiellä, aina oon sitä tehnyt mutta menenkö rekkahommiin...aika näyttää.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Niin luuloa niin luuloa..jenkkirekassa sitä natisevaa kovamuovia vasta onkin...
    mitä tulee ajoajan ulkopuoleen..pää tyynyyn joko hytissä tai daamin luo niin mä oon tehnyt...
    Helppo hyttiin nousu on euroissa fakta, läskiperseet älkööt vaivautuko :)


    Ei ole montaa vuotta kun ruotslainen alan lehti testasi varta vasten Ruottissa ajossa ollutta uutta Frieghtleineria ja melu sekä kulutus oli samaa tasoa kun 15v sitten olevissa euroissa.

    Ja mulla lienee toi lehti muuten jossain.



    .
    viritys per auto väittäisin että toisinpäin, harva jenkki aidosti leikkii autjen kanssa on siellä sen verran populaa...
    Ja jenkkirekoissa tehot on huomattavasti alle meidän 440 minimin.... yleensä luokkaa 350 ja koneet on 11 litraisia... eli toiseksi jäävät koneen koossakin.

    Sanon sullekkin että ota ne tähtilippuiset aurinkolasit päästäsi ja herää...

    Amerikka on kuin Venäjä useammassa suhteessa kun luuletkaan..esim strippibaarit on täynnä ryssiä..arvaa mistäkös tiedän...
    No Key Westissä yhdessä baarissa ainakin muistavat mut vieläkin nimeltä...

    huorat on 4 kertaa kalliimpia siellä... ja ryssiä nekin mutta pelimies saa sitäkin ilmaiseksi.
     
    always bb tykkää tästä.
  11. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Näinhän se on että arki on aina kovaa ja työ on aina työtä .Mutta jos mulla olisi monta muutakin ammattia siis todella ammattiosaamista niin en varmaan enää valitseisi rekkamiehen työtä edes jenkeissäkään. No ehkä vähän aikaa... vuoden tai kaksi. Olen itekkin jenkkilässä kierrellyt kymmenkunta kertaa ja ajanut useissa osavaltioissa muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä niin kyllä niitä huonoja teitä kohdalle osui vain aika harvakseen jos malttoi pysyä vähintään päätieverkolla...
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  12. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Tahtilippuiset aurinkolasit? Mita Yhdysvaltain yhteiskunnallinen tila mihinkaan liittyy? Tai se miten haluat vapaa-aikasi viettaa ja minka tasoisessa seurassa?

    Ihastele vain mita haluat mutta ala yrita survoa mielipiteitasi muiden kurkusta alas varsinkaan vaaristelemalla faktoja. Se on kommunismia.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  13. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onko kukaan suunnitellut muuttoa Krasnojarskiin puikottamaan Kamazia? Huoratkin olis neljäsosa jenkkien hinnoista siellä! Ja strippibaaritkin on täynnä ryssiä!!
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  14. Vesa K

    Vesa K 1st gear

    mad mike haloo? mikä siinä korkeudes oikein kiihottaa? pituudella ne neekeritkin juhlii
     
  15. uazmies

    uazmies Gearhead

    Sitten kun hiekkalaatikko on hiljentynyt ja on ratkennut kenen faija on kaikista kovin niin mä haluaisin nähdä niitä kuvia kun tämä tuote oli hinausauto.
     
  16. Power wagon

    Power wagon 1st gear

    Juu, olis kiva nähdä muutenkin tuon kyseisen auton koko historia.
    Auto on mielestäni tällähetkellä lahden seudulla yksityis omistuksessa ja taitaa olla nyt museokilvissä.
    Näin itse ko. Auton Lahdessa cruisingissa 2018.

    Oli kyllä nätti, aivan kuin -81 vuonna alukarikka kiertueella.
    Runko vain taisi silloin olla pidempi.

    Itse olin tuohon aikaan n. 10v.
    Silloin pääsin auton näkemään ja oikein kokemaan ekan kerran nurmossa huoltoaseman pihalla, pankko kärry perässä.
    Siitä jäi haave että joskus hommaan itselle Kenhurthin.

    Nyt on itselläni lähes samanlainen Kenwurth W900B -86 aerodyne sleeperillä pihassa, toki eri värinen.
     
    jarkko359, juko7, pe-le ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Joo runko oli paljon pidempi uutena...tuli siellä istuskeltua pikkupoikana ja ihmeteltyä jenkki trukkerin näkymää, sekä ihasteltua sitä ilmajousitettua kuskinpenkkiä :odcool:

    Joskus laittanut kuvankin tänne kun se oli uusi, ei taida vaan enää Kuvasanko-kuvapalvelu toimia...

    Huhun mukaan oli hinausautona sen jälkeen kun veti lavettia (lavetin edessä nähnyt)...enkä ole niin varma oliko se oikeasti kovinkaan hinasusauton näköinen...epäilen enempi sellasta flat bed tyyppistä lavaa rungon päällä ajoluiskineen.

    Runko lyhentyi jossain vaiheessa jo ennen kuin oli Raiskilla.
    Auto on nykyään Pennala/Orimattila seudulla, tuttu näky Lahti Cruising:ssa...väritys alkuperäistä lähellä oleva tumman sininen ja punainen runko, mutta ne tunnusomaiset vaalean siniset raidat puuttuu...tai ainakin viimeksi puuttui.

    [​IMG]
     
    Ranee, jarkko359 ja juko7 tykkäävät tästä.
  18. 383

    383 Gearhead

    Tulihan tuota käytyä ihailemassa ajolinjalehden toimituksen edessä monta kertaa oli hieno silloin ja on nytkin !!!
     
    jarkko359 ja juko7 tykkäävät tästä.
  19. Marku3

    Marku3 1st gear

    Tuollahan se on koko tarina topicin alkupuolella.
    Ihan raskashinauksen laitteet oli, Ajolinjassa oli juttukin siltä ajalta. Säiliökärry perässä näin livenä Jämsän shellin pihassa, Hasse itse ajoi, tuli nukkumaan siihen, pari sanaakin vaihdettiin.
     
    jarkko359 ja juko7 tykkäävät tästä.
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olihan toi kenwortti hieno näky tienpäällä silloin joskus. Itte ajoin siihen aikaan Volvon f88 täysperällä (260hv) niin pisti pienen vitutuksen :oops::oops: kun tuli Kenworth tai Kulmakorven GMC:eet vastaan tai ajoivat ohi sasinmäessä :(
     
    Ranee, jarkko359 ja juko7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!