"Kerätään Faktalaari":vm95->K-A truck katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 5.1.2005.

  1. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    On tää melkoista salapoliisin hommaa tämä jenkkipickupin liikkeelle saaminen suomessa kuorma autona.
    Nippelitiedon runsauden vuoksi ajattelin kirjoitella tänne "varmistettua" tietoa, ja ajatuksena olisi että UUDEMPIEN truck -autojen omistajat jakaisivat kokemuksiaan kansan tiedoksi. Vaikka sitten nimettömänä.

    Eli:
    -96 tai uudemman jenkkipakun kuorma-autoksi katsastaminen vaatii seuraavaa:


    -Kaikki valaisimet oltava E-hyväksyttyjä. Käytännössä taakse on laitettu "peräkärryvaloja" ja jätetty orggikset paikoilleen.
    Keulapäätä on jouduttu raiskaaamaan sekalaisilla muiden autojen umpioilla.

    -Ajovaloissa oltava korkeudensäätö.
    (Ajon aikana säädettävät?)Ilmapussit taka-akselilla ajavat saman asian.

    -Turvavöihin oltava eurooppalainen hyväksyntä.
    Käytännössä tiedän niinkin käyneen että on hommattu saksasta TUV -hyväksyntälappu, mitä näyttämällä on vyöt saatu läpi konttorilla.

    -Pakokaasu-direktiivi-lupahärdellistä ILMEISESTI selviää sillä kun auto mitataan konttorilla ja (jokin?) arvo alittuu. Käytännössä kuulemani mukaan kaikki uudemmat dieseljenkit menevät rajan alle että heilahtaa.

    -Melustakin pitäisi ILMEISESTI olla jokin lappunen. Ei ilmeisesti ole ollut kellekään ongelma. Kyllähän jokainen katsastaja kuulee "omin korvin" että auto on ns. normaalimeluinen ja uskaltaa päästää auton läpi.
    Ajatuksenani siis että eihän se lappu melua vähennä, vaan ainoastaan todistaa sen faktaksi kerralla isommallekin automäärälle.
    Joten olisihan se auto läpi päästettävä. Vie vaikka sitten dB -mittarin mukanaan konttorille :)
    Tästä ei ole tosin ole faktaa tiedossa.




    Nyt on epäselvää vain tuo TUV -lapun hommaaminen autoihin.
    Tiedän ainakin yhden -01 mallisen jenkkitruckin dieselillä mihin ystävällisesti paikallinen katsastaja oli hommannut jostain (saksasta?) tuon maagisen lapun. Paperi kattoi käsittääkseni juuri nuo turvavyöhyväksynnät.

    Olen myös pistänyt merkille että usein saksassa myytävissä truckeissa on maininta TUV -hyväksynnästä. Tässä yhteydessä mainitaan aina jokin päiväys. Tietääkö joku mitä se tarkoittaa?
    Olisihan nimittäin sangen hauskaa jos truckin ostaisi saksasta ja saisi mukaan sellaisen "voimapaperin" että ryttyily vöistä katsastuskonttorilla loppuisi siihen.
    Ja jos olisi vielä niinkin onnellisesti että tuo saksan TUV poikkeuslupa/hyväksyntälappu tmv kattaisi valotkin, niin eikö silloin pitäisi PERIAATTEESSA kelvata sellaisenaan täälläkin...
    Kuvailmoitusten perusteella ainakin takasumuvalon ja ilmeisesti peruutusvalon sekä heijastimet ovat taakse joutuneet lisäämään.

    Esimerkki TUV -merkinnästä:
    LINKKI
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Muutoksia joita ainakin tarttee myös ennen 96:tta:
    -takasumari
    -sivuvilkut
    -kuormasuoja tavaratilan ja matkustamon väliin (suburban ainakin).
    -stickeri Epa-päästöistä konehuoneessa tai todistus (ei aina).

    Ens vikolla lähtee tulee Dodge Ram, sittehän päästään kokeilee mitä muuta hauskaa vaaditaan....
     
  3. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    EPA ? :eek: wtf is that?
     
  4. EPA=Environmental Protection Agency eli USAn ympäristöasioista huolehtiva virasto , päättää esim. ajoneuvojen saastemääräyksistä.
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

    vaaditaanko lava-autoissa hytin takalasin suoja ja jos vaaditaan niin onko jotain mittoja yms.vaatimuksia?eikös subbarin verkolla ole jotain kilomääriä mitä täytyy kestää ja se pitää pystyä vielä jotenkin todistamaan?ah tätä suomistoliittoa..
     
  6. Tämmöstä ne AKEn sivuilla kirjoittaa tosta ohjaamosuojasta.On ne niitäkin jossain vaatinu laitettavaksi.

    § Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja

    Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.
    Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:
    1) yksilölliseen kytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa, jos puoliperävaunussa on etupääty, eikä yksinomaan ristiinkytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa.
    2) varsinaisessa perävaunussa;
    3) säiliöautossa eikä säiliöpuoliperävaunussa;
    4) ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa;
    5) erityisin kiinnitys- ja lukituslaittein varustetussa yksinomaan vaihtokuormakorien kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa; eikä
    6) erikoiskuljetusperävaunussa eikä sen vetoautossa lukuunottamatta erikoiskuljetusperävaunua, jota saa käyttää ilman eri lupaa myös muihin kuin erikoiskuljetuksiin.

    5 § Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat

    Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen. Maa- ja kiviainesten tai muun vastaavan massatavaran kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa saa etupääty olla matalampi kuin ohjaamo, ei kuitenkaan matalampi kuin sivulaidat. Puoliperävaunun etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,6 m kuormatilan lattiasta. Vaihtokuormakorin etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,0 m kuormatilan lattiasta. Etupäätyä vastaavan ohjaamon suojan on oltava vähintään ohjaamon korkuinen ja levyinen.

    Se osa kiinteän kuormakorin etupäädystä tai ohjaamon suojasta, joka ulottuu ohjaamon takaikkunan alareunan yläpuolelle, ja se osa vaihtokuormakorin tai puoliperävaunun etupäädystä, joka on korkeammalla kuin 0,60 m kuormatilan lattiasta saa olla taitettavissa, laskettavissa alas tai irrotettavissa. Jos kuormakorin etupäädyn etupuolella on nosturi, saa etupääty olla madallettu niin paljon kuin nosturin käyttö vaatii.

    6 § Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus

    Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:
    1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;
    2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja
    3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.
    ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia.
     
  7. resistor

    resistor 1st gear

    Se osa kiinteän kuormakorin etupäädystä tai ohjaamon suojasta, joka ulottuu ohjaamon takaikkunan alareunan yläpuolelle, ja se osa vaihtokuormakorin tai puoliperävaunun etupäädystä, joka on korkeammalla kuin 0,60 m kuormatilan lattiasta saa olla taitettavissa, laskettavissa alas tai irrotettavissa.

    Eli tämähän pitäisi tarkoittaa esim. Suburbanissa sitä että yläosa väliseinästä tai verkosta saa olla irrotettava kunhan alaosa on takaovien ikkunan korkeudella. Itsellä on Subbe telakalla joten samalla voisi muuttaa väliseinänkin mukavammaksi.
     
  8. JD4430

    JD4430 1st gear

    Sakemannin TUV -lappusen melu ja päästöhyväksynnät pätee ilmeisesti
    täälläkin.Mulla on 31.12.04 rekisteröity -97 mallinen GMC ja siihen myyjä oli hankkinut sakuista ton lapun,koska se sisältää melu- ja
    päästöhyväksynnät.Taakse oli vaadittu oranssit vilkut ja sumuvalo ja
    etulokareihin vilkut ,mutta ajovalot meni käsittääkseni ilman muutoksia.
     
  9. freeride

    freeride Gearhead

    Tämmöstä ne AKEn sivuilla kirjoittaa tosta ohjaamosuojasta.On ne niitäkin jossain vaatinu laitettavaksi.
     
  10. timuli

    timuli Gearhead

    millähän perusteella ne turpavyöt vaaditaan kuorma-autoon kun niitä ei laki vaadi käyttämään ajossa :eek: oiskohan se semmonen pykälä kuin halutaan v#ttuillapykälä :eek:
     
  11. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Hainpas katsastuskonttorilta nipun papereita ja olen niitä tässä koittanut tuumailla.

    Muutama asia pistää heti silmään papereissa.
    1. "E -hyväksyntää edellyttävät kuorma autoissa: Pakokaasupäästöt (Ei ottomoottoreissa)"
    Siis eikös Dodgen Cumminssikin ole ottomoottori!???!
    2. Koska muuttoautoihin jenkki -ym valaisimet hyväksytään AINA ilman poikkeuksia, niin silloinhan liikenneturvallisuus ei voi olla peruste kieltämiselle -ei muuttoautoissa. Tämä kohta laissa on siis 100%:sti vi***ilua.
    3. Laki ei ymmärtääkseni kiellä DOT -valojen käyttöä (ARVA 71§ 4.mom) vaan nykyisestä käytännön soveltamisesta saamme kiittää ystäväämme Petteri Hietalaa AKEsta. Hän on kuulemani mukaan ollut nykyisessä virassaan tarkastusinssinä vasta vähän aikaa ja onkin ilmeisen innokas pykälänvääntäjä ja sovellusohjeiden faksaaja katsastuskonttoreille.
    Vaikka näinhän se aina, innokkuutta riittää "kiitettävästi" tuoreella miehellä... :mad:
    4. Jos K-A on vanhempi kuin 14.6.1995 niin DOT -valoja ei tarvitse muuttaa EIKÄ korkeudensäätöä olla olemassa.
    Säätö pitää olla vasta jos autoon vaaditaan "E" -valot.
    ____________________________________________________________
    Valot:

    ARVA 71§ 4 mom.
    "Milloin EY -direktiivin tai E -säännön mukaisia valaisimia ja heijastimia ei ole ajoneuvomalliin saatavilla, katsotaan standardin FMVSS 108 mukaisten muiden pakollisten valaisimien ja heijastimien kuin lähi -ja kaukovalaisimien vastaavan sanottuja valaisimia ja heijastimia.
    Merkinnällä "DOT" SEKÄ tunnistenumeroltaan 9004, tyyppiä HB1, tunnistenumeroltaan 9005, tyyppiä HB3 tai tunnistenumeroltaan 9006, tyyppiä HB4 olevilla lampuilla varustettujen lähi -ja kaukovalaisimien katsotaan vastaavan sanottuja valaisimia silloinkin, kun EY -direktiivin tai E -säännön mukaisia valaisimia ja heijastimia on automalliin saatavilla"

    Em asiasta tiivistelmä niin kuin minä sen ymmärrän:
    Jos E -valaisimia ei ole autoon saatavilla, niin silloin FMVSS 108 kelpaa (joka on jenkkistandardi)
    Tästä kuitenkin luetaan pois lähi -ja kaukovalot.
    MUTTA: Merkinnällä DOT, HB1, HB2,HB3 ja HB4 lampuilla varustettujen lähi JA kaukovalaisimien KATSOTAAN VASTAAVAN sanottuja (eli EY -tai E säännön mukaisia valaisimia SILLOINKIN kun E -säännön mukaisia valaisimia on automalliin saatavilla!!!

    Onko joku tulkinnasta eri mieltä?


    Ja näin hienosti Petteri Hietala on lukenut saman asian:
    (Petteri Hietalan fax konttoreille 12.2.2004)

    "ARVA 71§ 4 mom. mukaisia valaisimia (jenkki -DOT) JA heijastimia voidaan hyväksyä käytettynä maahantuotuun kuorma-autoon, joka on otettu käyttöön ennen 14.6.1995. Tällöin EI korkeudensäätölaitettakaan vaadita"
    Muuttoautoja eivät valorajoitukset koske.


    AKE tiedote 5/2004:
    Euroopan ulkopuopuolisille markkinoille tarkoitettujen ajoneuvojen vaatimuksia

    "E-/e hyväksyntää edellyttävät kuorma-autoissa:
    -Pakokaasupäästot (ei ottomoottorit) :)o mitähän tämäkin meinaa??)
    -Melu
    -Valaisimet ja heijastimet
    -Lasit (1.7.2003 ja sen jälkeen käyttöönotetut)

    Melujen ja pakokaasupäästöjen osalta hyväksyntä voidaan todeta hyväksyntäviranomaisen antamalla todistuksella, josta ilmenee hyväksyntänumero. Hyväksyntää EI siis voida osoittaa esim TUV tai DEKRA:n antamalla vastaavuustodistuksella. Valaisimien, heijastimien ja lasien osalta hyväksyntä voidaan todeta myös niissä olevista hyväksyntämerkinnöistä

    E-/e vastaavuustodistusta edellyttävät:
    -Turvavyöt
    -Niiden kiinnityspisteet
    -Istuinten ja niiden kinnityspisteiden lujuus
    -Jarrut
    -Polttonestesäiliö
    -Ohjauslaite
    -Radiohäiriöt
    -Vetolaite

    Vastaavuus voidaan todeta (em asioden osalta) luotettavan tahon vastaavuustodistuksella, esim TUV, DEKRA, tms. antamat todistukset.

    Turvavöiden ja vetolaitteen osalta riittää myös E/e hyväksymismerkintä.

    _____________________________________________________________
    Amerikkalaisten paketti -kuorma- ja linja-autojen valot
    (tämä liittyy siihen kun virheellisesti on päästetty läpi 1996 mallin autoja DOT -valoilla)

    Ennen 1.1.1998 käyttöönotetut autot voidaan hyväksyä em (dot) valojen osalta määräaikaiskatsastuksessa, mikäli valaisimet on hyväksytty suomessa ennen 13.2.2004 ensirekisteröintiä varten suoritetussa rekisteröintikatsastuksessa.
    AKE muistuttaa et rekisteröintikatsastettaessa tällä hetkellä vastaavia ajoneuvoja ensi kertaa suomeen, määräysten mukaan niissä vaaditaan E-/e valot ja heijastimet alkaen ensimmäisestä käyttöönotosta 14.6.1995

    ____________________________________________________________
    Turvavöistä:
    Nimike: 7.8 turvavyöt, C12
    Ajoneuvoluokat: Kaikki

    01.01.1996 tai sen jälkeen EY -tyyppihyväksytyn tai uuteen mallisarjaan kuuluvana tyyppikatsastetun ajoneuvon
    -Turvavöiden kiinnityspisteiden tuli:
    -vastata 67/115/ETY * 82/318/ETY tai E 14/02 vaatimuksia. ARVA 64§, 1556/92 + 849/95

    -N1 luokan autosta M1 -luokan autoksi muunnellussa autossa sekä M2 ja M3 luokan autossa muiden kuin etuistuinten osalta olla "katsastuksessa hyväksytyt"

    -Turvavöiden tuli vastata 77/541/ETY * 82/319 tai E 16/04 vaatimuksia. ARVA 64§, 1256/92 + 849/95

    01.07.1997 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa

    -N2 ja N3 luokan autossa turvavyöt pakolliset kaikilla istuimilla, uloimmilla paikoilla kolmipistevyöt.

    -Turvavöiden kiinnityspisteiden tuli autossa vastata 76/115/ETY * 90/629/ETY tai E 14/02 vaatimuksia. ARVA 64§, 1256/92 + 849/95

    -Turvavöiden tuli autossa vastata 77/541/ETY * 90/628/ETY tai E 16/04 vaatimuksia. ARVA 64§, 1256/92 + 849/95

    01.10.1999 tia sen jälkeen tyyppikatsastetun enintään 3,5t M2 luokan auton tai sen jälkeen käyttöönotetun M1, N, yli 3,5t M2 ja (massasta riippumatta) M3 luokan auton

    -turvavöiden kiinnityspisteiden tulee vastata 77/541/ETY * 96/36/EY tai E säännön 14/04 vaatimuksia

    -Turvavöiden tulee vastata 77/541/ETY * 96/36/EY tai E säännön 16/04 vaatimuksia

    -Turvavyöt oltava kaikilla istuimilla (ei sivuttain istuvilla)

    -Ankkurivöitä ei saa enää asentaa
    ARVA 64§ 902/97[/u]
     
  12. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    No nyt kävikin ilmi Petteri Hietalan asemille lähettämästä faxista että ARVA 71§ 4. mom on kumottu/muutettu.

    Asiaa pengoin valtion säädöstietopankista Finlexistä päästäkseni asian alkujuurille -eli siihen väliin missä virkamies pääsee soveltamaan kirjoitettua käytäntöön.

    Asetuksessa EI rajata autojen käyttöönottopäivämääriä DOT -hyväksynnän osalta!
    _____________________________________________________________
    Voimassa oleva asetus 1248/2002 18§ sanoo seuraavaa:


    Annettu Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2002
    Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
    autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista

    Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) nojalla:

    18§. Eräiden yhdysvaltalaisten, kanadalaisten ja japanilaisten standardien mukaisen ajoneuvon vaatimustenmukaisuus

    1. Muuttotavarana maahan tuodun, ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan tai olleen, perintönä tai testamentilla saadun sekä tullihuutokaupasta tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun M- ja N-luokan ajoneuvon katsotaan täyttävän liitteessä 1 säädetyt tyyppihyväksyntää tai vaatimustenmukaisuutta koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää kaikkien ajoneuvon mallivuotta koskevien FMVSS- tai CMVSS- standardien taikka japanilaisten ajoneuvoja koskevien turvallisuussääntöjen ja yhdysvaltalaisten, kanadalaisten tai japanilaisten pakokaasupäästöjä koskevien sääntöjen mukaiset vaatimukset.

    2. Tässä pykälässä tarkoitetun ajoneuvon valaisimien lukumäärän tulee täyttää liitteessä 1 olevan I osan 20 kohdassa tarkoitetussa moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennusta koskevassa direktiivissä 76/756/ETY tai E-säännössä n : o 48 olevat vaatimukset. Lähi- ja kaukovalaisinten on vastattava liitteessä 1 olevan I osan 25 kohdassa tarkoitetussa moottoriajoneuvojen kauko- tai lähivalaisimina toimivia ajovalaisimia ja niiden hehkulamppuja koskevassa direktiivissä 76/761/ETY olevia vaatimuksia TAI oltava merkinnällä DOT sekä tyyppiä HB1―HB5, HB7, D2S tai D2R olevilla lampuilla varustetut. Ajoneuvon etuvalaisimien tulee vastata väriltään liitteessä 1 olevan I osan 22 kohdassa tarkoitetussa moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen äärivalaisimia, etuvalaisimia, takavalaisimia ja jarruvalaisimia koskevassa direktiivissä 76/758/ETY olevia vaatimuksia ja etusuuntavalaisimien väriltään ja näkyvyydeltään liitteessä 1 olevan I osan 23 kohdassa tarkoitetussa moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen suuntavalaisimia koskevassa direktiivissä 76/759/ETY olevia vaatimuksia.

    Komission direktiivi 2001/116/EY (32001L0116); EYVL N: o L 18, 21.1.2002, s. 1
    Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2001/85/EY (32001L0085); EYVL N: o L 42, 13.2.2002, s. 1
    Komission direktiivi 2002/78/EY (32001L0078); EYVL N: o L 267, 4.10.2002, s. 23
    Komission direktiivi 2002/80/EY (32002L0080); EYVL N: o L 291, 28.10.2002, s. 20
    Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2002/85/EY (32002L0085); EYVL N: o L 327, 4.12.2002, s. 8

    Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2002

    Liikenne- ja viestintäministeri
    Kimmo Sasi

    Apulaisosastopäällikkö
    Reino Lampinen
     
  13. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Eli:
    AKEn ohjefaxisissa 12.2.2004 kerrotaan ARVA 71§ 4.mom kumoutuneen/muuttuneen.

    Faksin mukaan nyt siis sovelletaan asetusta 1995/849 jossa valaisinhomma on määritelty niin että lamput vaihdetaan E -hyväksyttyihin 1995 -> käyttöönotettuihin kuorma-autoihin.
    Tällä as. nrolla löytyy linkki googlella AKEn PDF -dokumenttiin jossa asia todetaan.


    MUTTA:
    1248/2002 voimaantulleen asetuksen 18§ mukaan DOT valot on hyväksyttävä!
    Minun tietääkseni homma kun menee demokratiassa niin että uudempi laki kumoaa AINA vanhemman. On tää ihmeellistä...
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos asia on just noin eikä muita pykäliä löydy olis tässä syytä ottaa yhteyttä Akeen ja kehoittaa muutamaan kantaansa. Muuten on mahdollisuus ryhtyä oikeustoimiin kyseistä P.Hietalaa vastaan ja syyttää vaikka virkavirheestä.
     
  15. timuli

    timuli Gearhead

    Minkäs ikäiseen autoon nopeusrajoitin vaaditaan 1.1.2006 alkaen? Sanomalehti Kalevan mukaan säädös tulee olemaan takautuva :eek:
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Ei tämähetkinen VOIMASSA OLEVA laki sellaista vaadi, eli kyseessä on joko huhu tai valmisteilla oleva asia.

    Viitaten noihin edelläoleviin, epäilen itse että AKEn käytännön toimintaohjeistus katsastusasemille laahaa jäljessä vuositolkulla suhteessa olemassaoleviin.
    Nimittäin jos katsoo esimerkiksi tuota 5/2004 ohjeistusta, niin se perustuu vuoden 1995 säädökseen! Kuitenkin asetus on muuttunut/kumoutunut viimeksi vuonna 2002!


    ja sama säädös 1248/2002 liittyen tuohon piirturiin

    15 §
    Ajopiirturi

    1. Ajopiirturia, josta säädetään tieliikenteen valvontalaitteesta annetussa neuvoston asetuksessa (ETY) N: o 3821/85, sellaisena kuin se on muutettuna asetuksilla (ETY) N: o 3314/90, 3572/90 ja 3688/92 sekä asetuksilla (EY) N: o 451/94, 2479/95, 1056/97, 2135/98 ja 1360/2002, ei vaadita M- ja N-luokan ajoneuvossa, johon ei tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun neuvoston asetuksen (ETY) N: o 3820/85 4 artiklan nojalla sovelleta ajo- ja lepoaikasäännöksiä tai jossa sanotun asetuksen 14 artiklan 1 kohdan nojalla sovelletaan vuorolistajärjestelmää. Ajopiirturia ei myöskään vaadita ajoneuvossa, johon ei ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) 7 §:n mukaan sovelleta sanottua EY:n asetusta. Ajo-opetukseen käytettävässä N2-, N3-, M2- ja M3-luokan ajoneuvossa tulee kuitenkin olla ajopiirturi.

    2. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja noudattamisen pakkokeinoista säädetään tieliikennelaissa (267/1981). Ajopiirturin asennuksesta ja korjauksesta säädetään ajoneuvolaissa ja ajopiirturin tarkastuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä annetussa asetuksessa.
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    Bensakone on ottomoottori keksijänsä nimen mukaan , eli dieselin pitää täyttää E-normit .

    Eikös tuossa uudemmassa laissa puhuttu ainoastaan muutto- , perintö- , diplomaatti- jne autoista ja koska se kumoaa entisen lain , niin silloin E-hyväksytyt lamput ovat lain mukaan ainoa vaihtoehto muissa autoissa .
    Näin minä sen ymmärsin ja ymmärsin myös että nämä pykälät johtuvat vain virkamiesten pään nestepitoisuudesta :mad: ( ymmärsinköhän täysin väärin ? )
     
  18. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear


    Soitto AKEen kertoi pykälää sovellettavan juuri näin, 1. JA 2. momentti tarkoittavat kuulemma muuttoautoja, vaikka 18§ otsikossa ei eritellä muuttoautoja ollenkaan.


    Pykälän 18 "Eräiden yhdysvaltalaisten jne standardien mukaisen ajoneuvojen vaatimustenmukaisuus"

    1. momentti määrittelee tarkasti muutto, diplomaatti ym autojen hyväksynnän sellaisenaan edellyttäen että jenkki- FMVSS/CMVSS taikka japanilaiset turvallisuus, pakokaasu jne säännökset täyttyvät.

    2. Momentti viittaa OSTISIKKOON eli sanamuoto "Tässä Pykälässä" osoittaa 18§ OTSIKKOON, eli "Eräiden yhdysvaltalaisten jne".
    Pykälän otsikossahan EI eritellä muutto -ym autoja, vaan ainoastaan pykälän 1. momentti käsittelee muuttoautoja.
    2. momentti "eräitä muita Yhdysvaltalaisia..." yleisesti.


    Eli joko kirjoitusmuoto TAI tulkinta on väärä.
    Jos 2. momentin valosäädöksissä viitattaisiin nimenomaan muuttoautoihin, niin silloinhan 2. momentin alun tulisi kuulua näin:
    "2. Edellisessä momentissa tarkoitetun ajoneuvon..."
    Nythän se on kirjoitettu näin:
    "2. Tässä pykälässä tarkoitetun ajoneuvon..."

    Eli ainakin kieliopillisesti koko 18§ on vähintäänkin epäselvä, jopa harhaanjohtava.
    Mielestäni lisätukea väitteelleni antaa se fakta, että koko uudessa säädöksessä ainoa kohta missä puhutaan eu-markkinoiden ulkopuolelta tulevien autojen valosäädöksistä on juuri tuo 18§.
    Pykälän tulee siis kattaa molemmat autotyypit, muuttoautot JA ei -muuttoautot, jolloin loogisesti 2.momentin tulisikin viitata MUIHIN kuin muuttoautoihin.
    Nimittäin 1. momenttihan itsessään jo kattavasti ja yksiselitteisesti määrittelee muuttoautoje koskevat vaatimukset!

    Ja jos AKEn tulkinta olisi oikea, niin heidän tulkinnastaanhan seuraisi se tilanne että muiden kuin muuttoautojen osalta ei olisi lainsäädäntöä ollenkaan.
    Juuri tuo 18§ alamomentteineen 1. ja 2. on ainoa voimassa oleva asetus jossa rakenteellisia valomäärittelyitä ylipäätänsä tehdään!
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    Joo , kyllä uudelleen lukemalla ymmärsin samoin kuin mussemaan :oops:
    Varmaan lakimies tarvitaan rekisteröinnissä , tai miten finnmower asian ilmaisi : "piti tuntea kaikki virkamiehet presidentistä lähtien" .
    Onkos kukaan ostanut / kysellyt miten ruotsalaiset hoitavat rekisteröinnin : http://www.bouldermaskin.se/hoger/suomi.html
     
  20. timuli

    timuli Gearhead

    Mutta tulossa on :mad:
    www.europarl.eu.int/meetdocs/committees ... 6048fi.pdf :eek:
    Siis vuoden 2006 alussa,että semmonen tapaus tälläkertaa :mad:
     

Kerro tästä muillekin!