"Kerätään Faktalaari":vm95->K-A truck katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 5.1.2005.

  1. MudMax

    MudMax Gearhead

    "Jäsenvaltioiden mahdollisuutta joustavaan täytäntöön panoon"

    Ei oo vaikea arvata mihin suuntaan suomessa joustetaan.................. :mad:
     
  2. JD4430

    JD4430 1st gear

    Jostakin aviisista lukaisin joulun alla että toi rajoitin vaadittaisiin
    1.1.2006 alkaen 1.1.2005 jälkeen rekisteröityihin.
    Mene ja tiedä.
     
  3. timuli

    timuli Gearhead

    Toivottavasti olet oikeassa nottei vanhempiin tarvis laittaa :D
     
  4. finmower

    finmower 1st gear

    Tuli postis (Dodge) Sprinterin mainos, siinä luki jotta
    Vuoden 2005 aikana ensiresteröitäviin alle 7,5t kuorma-autoihin on
    nopeudenrajoitin asennettava jälkikäteen viimeistään 1.1.2006
    1.10.2001 - 31.12.2004 välisenä aikana reisteröityihin alle 12t kuorma-
    autoihin on nopeudenrajoitin asennettava jälkeenpäin viimeistään
    1.1.2007 (jos autolla käydään ulkomailla viimeistään 1.1.2006) Tiedä
    sitten tarkoittako ensirekisteröintiä vai rekisteröintiä, ja kuinka
    rajoitin sovelletaan automaattiin?!?
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

    mä ymmärtäisin tosta ainakin niin että nimenomaan ensirekisteröintiä koskee tuo sääntö vaikka sanamuoto vaihtuukin välillä rekisteröintiin mutta sekin tarkoittaisi 1.10.2001 - 31.12.2004 välisenä aikana nimenomaan ensirekisteröintiä eli uusia autoja.kun toi sääntö tulee voimaan niin jopas alkaa taas rajoittimen ohituslaiteite virityksiä löytymään mitä ihmeellisimpiä..enkä yhtään ihmettele.pelkkää ihmisten kiusaamista tämäkin..kai kohta tulee rajoittimet henkilöautoihinkin..kuitunen hoi!! :odroll:
     
  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Huoh.
    Kyllä tää on niinkuin päätä hakkais petäjään.

    Luetutin muuten tuon 18§ oikein asianajajalla, ja kyllä se nyt vaan niin on että sieltä ei porsaanreikää sitten löytynyt. Vaikka ei kait se mikään yllätys ollutkaan.
    Pitäis vaan herätä jossainpäin tähänkin asiaan, että miksi ihmeessä suomessa joudutaan AINA näitä reikiä suurennuslasilla hakemaan...


    Lähetin kuitenkin tähän valoasiaan liittyen piiitkän avautumiskirjeen mm. kuudelle kansanedusajalle, joista 2 on liikennevaliokunnan puheenjohtajia.

    Lisäksi lähetin "Pienen autoilijan vetoomuksen/avunhuudon" AKEn ylijohtajalle...prkl pakkohan tähänkin asiaan on järki löytyä jostakin.
    Kun alemmat virkamiehet raukkamaisesti aina piiloutuvat EY -säädösten ja pykälien taakse. Jos vaikka johtajasta löytyis sen verran selkärankaa että panis kiusaavat virkamiehensä kuriin.


    Ja taas tulee mieleen että jos pommitettais porukalla asiaanliittyviä virkamiehiä/edustajia niin ei kait homma voisi ainakaan huonompaan suuntaan mennä.

    Odotellaan edelleen ihmettä tapahtuvaksi.
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Valoa tunnelin päässä?

    Tässä kansanedustaja Petri Salolle esitetty avautuminen ja vastaus:
    (tuntuu muuten olevan autoilijaystävällinen kaveri!)

    Autoharrastaja/aktiivipiireissä on vuosien varrella totuttu AKEn ihmisiä
    turhaan pompottaviin tulkintoihin ja toimintaohjeisiin. Ja nyt sattui
    omallekin kohdalle oikein "makeasti" kun aloin selvittämään
    amerikkalaisen pick-up (suomessa kuorma-auto) truckin maahantuomiseen,
    joko saksasta tai USAsta.

    Nythän homma menee niin vekkulisti, että uusimman ohjeistuksen mukaan vm
    -96 ja uudempiin kuorma-autoihin vaihdatetaan alkuperäisten DOT -valojen
    tilalle "E" -merkityt valaisimet. Siis KAIKKI valaisimet. Ja kyllä
    maksaa kiusaamiselta tuntuva muuttaminen ns. "hunajaa".
    Laki muuttui tuolloin niin valaisimet salliva että vanha ARVA 71§ 4.mom
    kumottiin uudella asetuksella.

    Sangen kummallisesta tuntuu se, että ainakaan Saksassa, Ruotsissa eikä
    Belgiassa valaisimia tarvitse vaihtaa, vaan ne hyväksytään käyttöön
    poikkeusluvalla, koska paikallinen standardoimisjärjestö (esim. saksassa
    TUV) antaa valaisimille ns. yhdenmukaisuustodistuksen.

    Saksasta tuotaville (em kuorma-autoille) riittää suomessakin tuo TUV
    -todistus osoitukseksi "E" -kelpoisuudesta kaikkien muiden varusteiden
    osalta, mutta EI valaisinten!
    Eli samalla paperilla hyväksytään suomessakin esim turvavyöt
    kiinnityspisteineen, penkit kiinnityspisteineen, jarrut,
    polttoainesäiliö jne, mutta AKEn katsastuskonttoreille lähettämän
    tiedonannon 5/2004 mukaan NIMENOMAISESTI kielletään hyväksymästä
    valaisimia, vaikka ne muissa EU -maissa kelpuutetaankin.
    TÄMÄ närästää "pientä ihmistä", ja autoharrastupiireissä alkaakin olla
    jo lynkkausmeininki virkamiehä kohtaan, sen verran asia korpeaa...

    Eli uudemmille kuin -95 ensirekisteröitäville kuorma-autoille
    (henkilöautot -97)poikkeuslupienkin myöntäminen loppui kesällä 2004.
    Keskivertotallaajan järjenjuoksun mukaan mitään estettä tuon
    poikkeusluvan myöntämiselle eu -säädöksissä ei pitäisi olla, koska
    onnistuuhan se muuallakin, ja ihan automaattisesti ilman "lupashowta"
    Ja kun em valaisimet hyväksytään automaattisesti ilman muutoksia mm.
    muutto -diplomaatti ym autoissa liikennekelpoisiksi suomessakin, niin ei
    ainakaan liikenneturvallisuus voi olla (teko)syynä em menettelytapaan.
    Lisäksi tuntuu järjettömältä se että esimerkiksi Dodge Ram -kuorma-auton
    valaisimet ovat säilyneet korimallissa TISMALLEEN samana vuodesta
    1994->2001.
    Mutta 1995 ne muuttuvatkin yhtäkkiä hirmuisen vaarallisiksi joihin edes
    poikkeuslupia ei voida myöntää!


    Juuri tällaiset (pienet) asiat närästävät veronmaksajaa äärettömästi!
    Yleinen käsitys ainakin omassa tuttavapiirissäni on että lakeja
    käytännössä soveltavat virkamiehet eivät ikinä joudu edesvastuseen
    kiusanteostaan, vaan pysyvät virassaan eläkkeelle asti... Aina
    joustetaan samaan suuntaan jos joustomahdollisuutta on, eli "Raskaimman
    Päälle"

    Kuinka voisin menetellä em asiassa? Tai kenelle tällaisesta voisi edes
    valittaa?
    Enhän voi olle tottakaan että tällaista tapahtuu nyky-suomessa, eikä
    asialle voi mitään!
    _________________________________________________________

    Kiitos palauteestasi. Ainut oikea malli lienee, että teen asiasta kirjallisen
    kysymyksen liikenneministerille ja näemme samalla onko ministeriöllä
    minkäänlaista aikomusta korjata tilannetta. Välitän tämän avustajalleni ja
    valmistelemme kysymyksen siten, että se voidaan antaa puhemiehelle kun
    valtiopäivät jälleen avataan. Vastaus saadaan kirjallisena kolmen viikon
    kuluessa kysymyksen jättämisestä.

    Ystävällisesti

    Petri Salo
    kansanedustaja
    kokoomus
     
  8. freeride

    freeride Gearhead

    toivotaan parasta.jos ei muutosta tule tai poikkeuslupaa ei heru niin tässä on seuraava vaihtoehto..
    [​IMG]
     
  9. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Kai tässä vois itekki ruveta kirjottelemaan, pitää vaan miettiä minkälaiselle porukalle, suoraan vaikka melkein kaikki kansanedustajat? Akeen ajattelin vain muutamille laittaa. Ei kai siitä haittaa olis jos vähän useampi pommittais niitä viesteillä?
     
  10. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eli jos nyt oletetaan että noi valot pitää muuttaa kunnes toisin jostain ylhäältä määrätään niin mitä muita vaatimuksia on 96-> ja miten ne osoitetaan täyttyneen? Mitä nuo turvavöiden yms. E-hyväksyminen käytännössä tarkoittaa? Mikä oli se aiemmin mainittu vaatimus vöistä jota ei Tuv-hyväksynnällä voida osoittaa.
    Tarkoitan että esim. hyviä siistejä Rameja alkaa olla vaikea löytää 94-95 malleina mutta 96-98 olis vielä jonkun verran tarjollakin. Ja tuo 98 tullut quad cap kiinnostaa erityisesti perheellisiä. Kuka innokas väsäis vaikka nettisivun jossa kerrottais vaatimukset <-95, 95-97, 98-00 jne. jne. Noi nopeusrajoitin-ikäiset -01-> ei ainakaan henkilökohtaisesti enää kiinnosta.
     
  12. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Aken tiedonannon mukaan tuolla TUV yhdenmukaisuustodistuksella kuitataan suomessa hyväksyttävästi "E" vastaavaksi:
    turvavyöt kiinnityspisteineen, penkit kiinityksineen, tankki, jarrut ja olikohan vielä jotain muutakin...ei jaksa muistaa.
     
  13. subu-96

    subu-96 3rd gear



    Tämä on taas aivan selvä kaupaneste ja rajoittaa tavaroiden vapaata liikkuvuutta Eu:a suomalaisten viranomaisten taholta.
    Olen itsekkin jo tätä DOT-valo epäkohtaa pitkään miettinyt ja sen lähettämisestä Eu:n tietoon.

    Ja lisäksi tuo muuttoauton dot-valot hyväksytään!, mutta suoratuonnin ei hyväksytä! Mitenkä valojen tekniikka muuttuu hyväksytyksi?.

    Kyllä tämä juttu kannattaa lähettää myös Eu tietoon. Itse ole lähettänyt tänne omani juttuni jo 1,5vuotta sitten.
    anne.hautamaki@cec.eu.int

    (Hyvin edennyt! on jo Ey-tuomioistuimessa)

    Lähetä tuo kirjoitus tuonne Annen osoitteeseen ottavat sen 100% vakavuudella. Itsekkin yllätyin kuinka perusteellisesti he alkoivat juttua selvittää ja pitivät ajan tasalla.
     
  14. Erska

    Erska Gearhead

    Kuulin yhdeltä dodge kauppiaalta että ensi vuonna on mahdollisesti tulossa joitain helpotuksia Dodge ramin ja muiden vastaavien katsastukseen. Keksittekö yhtään syytä, vai huijattiinko minua? :wink:
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Luultavasti rekisteröiminen tehdään mahdottomaksi. Sehän helpottaa tuontia, kun ei enää tarvitse tuomaan vaivautua? :soosoo: Tyypillinen kekkosslovakia ratkaisu ole hyvä . :odroll:
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Samantapaista huhua kuultu, oli niin villi tarina että oikein ihmetyttää. Kohtahan tuo vuodenvaihde jo on......
     
  17. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tässä pari syyehdokasta:
    -Suomen EY -pykälän tulkinta poikkeaa kaikista muista eu-maista
    -AKE:n sitkeimmätkin #¤!&-pää virkamiehet on kyllästyneet kyr*ä otsassa soitteleviin kansalaisiin jotka valojen kanssa tappelee.
     
  18. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mua ihmetyttää näiden valotappeluiden ohella kokonaisuudessaan se, että sekä kuorkkien että henkilöautojen kohdalla täällä pohjolassa on jokin ihmeellinen vastahanka päällä. Vedotaan EU-direktiiveihin, joissa kuitenkin on sitten pelivara jätetty JÄRKEVÄN kansalliseen lainsäädännön luomiseksi.

    Tuleekin mieleen, että mikä noissa poikkeusluvissa voi olla niin kamalaa, ettei niitä voisi myöntää helposti niihin ihmisten tuomiin autoihin, joista nyt näkee vaikka sika otsallaan seisoen, että se on jossain sivistyneessä maassa tehty...eikä mikään ambomaan neekeri ole sitä muokannut härkävankkureista?? Kenen napaa se kutittaa, jos joku haluaa ajaa sellaisella japanilaisella/amerikkalaisella/australialaisella autolla, jota ei nyt ole vaan tyyppihyväksytty euroopassa (todennäköisesti vain siksi, että markkinoilla ei ehkä ole menekkiä kuin se muutama yksilö).

    Tietääkseni tämä toimii euroopan puolella ihan kohtalaisesti, eli saa kilpiin muutakin kuin Lojota Jariksia mutta eih...ei täällä. En ymmärrä, en siksikään että nämä poikkeusluvat eivät edes vääristäisi kilpailua, sillä tämmöisiä ei maahan tuotaisi kuitenkaan niin montaa yksilöä, että uusien nappisilmäladojen myynti muuttuisi saatikka vaarantuisi. Eli tarttisi saada tämäkin minusta tuonne edustajiemme tietoon.

    -JJ-
     
  19. jpaitala

    jpaitala 1st gear

    Toivottavasti näiden naapurikateellisten virkamiesten tekemiin sätöksiin tulisi vihon ja viimein jotain järkeä. Ollaanhan nyt kuitenkin EU:ssa, josta ei kyllä omasta mielestäni ole tähän mennessä ollut kuin haittaa... mutta ainahan toivossa on hyvä elää....
     
  20. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Tyhmiä kysymyksiä ja ajatuksia...

    1. Onko siis niin että ainoa juttu mikä estää tuon 96 ja uudempien Ramien rekisteröinnin Suomeen, on tuo valohomma ja niiden Tüv-hyväksyntä jota Suomessa ei "yllättäen" noteerata?

    Tuli myös mieleeni notta onko esim. uudemmissa Suburbaneissa E-hyväksytyt valot vai jokin poikkeuslupa? Ja miksei tuota poikkeuslupaa, jos sellainen on, saa sitten Ramiin?

    Koska pitkälti nyt, lukemani perusteella olen antanut itseni ymmärtää, vaikuttaisi tuo valotouhu vain olevan esteenä. Vaan onko siinä jotain vaihtoehtoa? Muistelen täällä lukeneeni jonkun väkertäneen VW Polon valot ko. laitteeseen...

    Entäs tuo korkeussäätö? Onhan se kai jotenkin toteutettavissa nappaamalla jostain toisesta autosta koko systeemi?

    Lisäinfosta kiittäen,
     

Kerro tästä muillekin!