Kertokaa fiksulle nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 10.12.2017.

  1. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Otsikosta,kenen puolesta kysyt?Sit kommenttiin:Torseenia ollu useempi,nyt yks sellane ja
    yks volvo haldeksilla kervoletin lisäks.Meil kotilatu nelinumeroinen valtiontie,mikä ei hirmuhyvällä hoidolla ja raskastaliikennettä reilusti.Nelikkohaittoja ei oo tarvinnu,viel,
    korjata/korjuuttaa.Kaikenlaisia öljyjä vaihettu useemmi ku välttämättä tarttis.Talon naaraat
    ei viel oo moittineet nelivetoa.Se on riittävä tarkkuus.Miule.
     
    rauarp tykkää tästä.
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllä sitä pitoa on selkeesti enemmän, liukkaan mutkan pystyy vetämään nelikko päällä huomattavasti kovempaa kun takavedolla. Mut tietty ei sitä kannata kaikkea ulosmitata. Eikä ainakaan toi jeeppi ole mitenkään tunnoton pidolle, ei se pito lopu mitenkään yllättävämmin kuin kaksvetosessa, ainoastaan hiukan kovemmassa vauhdissa.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    No näinhän se on, meinasinki just ettei lähde mittaamaan kitkakertoimia. Se kitka on sama nelikollekin. Eli siis nelikko huijaa ettei ole niin liukasta, kun päästää vähän kovempaa. Ja pääseehän sillä, ongelmaks tuleekin sit kun pito loppuu, niin vauhtia on enemmän ja se ehkä voitavissakin on jo ohitettu.....
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Mites tommonen esim. 98 A6 Quattro vetää? Vetääkö siinä kaikki pyörät? Luisussa tuo tuntuu mänevän ainaskin kun tarpeeks kenkää antaa eli takana tuntus vetävän molemmat kyllä mutta mites edessä?

    ps myydään 98 a6 quattro 2.8 bensa tomaatti webastolla ja kaikella muullakin, winkwink karpov ;)
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muuten ois ihan täydellisen kuulonen mutta automaatti ja vag kuuluu erilleen ;)
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ton ikäsessä kai ihan ok automaatti kun ei ole niitä multitronic viritelmiä tai muuta vastaavaa paskaa vielä?
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joku sanokin että nelivetoseen ei kannata laittaa hyviä renkaita jos leikityttää. Huonoilla renkailla lähtönopeus ei kasva niin suureksi...
     
    KajS ja xarper tykkäävät tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Höh. Mikäs niissä mättää? Toi tuntus pelaavan ainaskin ihan hyvin, öljytkin jopa vaihettu huuhtomalla kuukaus sit.

    Ois ensimmäiseltä omistajaltakin tää, mä vaan väliketänä myyn ton ;)
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kyllä siinä vinha perä on. Kaikki automaatti-Vagit mitä on ollut (perinteisiä, ei kaksoiskytkin-) niin tuntuu että hukkaavat kolmasosan tehosta jonnekin ja ainakin tuossa nykyisessä Passatissa pitää laatikon vaihdot kompensoida kaasupolkimella kun pitäisi olla päinvastoin, eli vaihteisto reagoi kaasun muutoksiin. Ekan automaatti-Vagin kun hommasin niin ymmärsin miksi niissä on se käsinvaihtomahdollisuus. Ero esim. Mersun (tai minkä tahansa amerikkalaisen merkin) toteutukseen on huima. On se silti parempi vaihtoehto kuin manuaali.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Nojooh ei tuo ihan vedä vertoja kun oli Omega alla tossa just aikasemmin, huomannut vähän saman ilmiön itekkin ton kaasunkäytön kanssa.

    Se käsin vaihtokin on ihan perseestä kun toimii väärinpäin.
     
  11. cellu

    cellu Gearhead

    [​IMG]
    sattu vähän huono keli, kun hain pontiacin, passat torsenilla suoriutu tehtävästä hienosti
     
    KajS tykkää tästä.
  12. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Höh,mää hirmuisen innoissani aikoinaan semmosen Audi TT:n ostin.225 heppaa oli ja hirmuisen innoissani vähän aikaa olin!Mukava peli ajella hyväpintaista mutkatietä,sen sijaan vaikka moottoritiellä hirmuinen melumylly ja jos pitkää matkaa ajoi niin hermoille ja korville kävi!Juu,siinä semmonen Haldex-neliveto,talvella ihan mukava,hyvin liikkeelle pääsi.Vaan eikös prkl,jonkin aikaa ajeltuani,Haldexin esipainepumppu kaputt,etuveto vain käytössä!Nonii,mää aattelin,semmossii volkkarit on!No juu,ei siin mittään,normikamaa joka yleensä kuulemma rikkoutuu jokaisesta,ominaisvika.Mää sitten tutkin,moottorin hiilet ja kollektori kaputt.Noo,mää sitten netistä kattelin,oliko nyt Liettua vai Latvia,olisiko satkun kieppeillä ollut uusi moottori,sieltä tilasin ja kuntoon sain!Juu,matka taas jatku!Vaan kokonaisuudessaan hirveän ylihintainen kakkakikkare Vag-laatua.:)Tyhmä olin!.
     
    Muokattu: 11.12.2017
    rane58 ja jorkat tykkäävät tästä.
  13. jorkat

    jorkat Gearhead

    olikohan niin, että torsenissa semmoinen ominaisuus, että mikäli samalla akselilla täysin nollapito niin ei kykene siirtämään vetoa pitävämmälle pyörälle?
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oli. Mut jarrut on keksitty.
     
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    eikö täällä keskustellakaan nelivedosta?
     
    rane58 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    jo muinoin ne hajoili mitä ihmeemmin. Zffää oli jossain passateissa ym mut niistäkin meni monesta turbiinj

    Pertin sanoma tehohukka totta ja ne nyt vaan hajoaa miten ja koska sattuu. Myös osat ja korjaus ei th350 verrattava niin parempi kun ei koske.

    Myös kulutukseen tulee hyvä lisä vs manuaali.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Odotinkin tuota kulutuskorttia :rotfl:

    7.7 meni mulla matka-ajossa toi kun kävin pari sataa kilsaa ajelemassa, kaupungissa en kyllä pääse alle 15 mitenkään mutta akka ajelee jotain 11.2-11.5 tolla kylälläkin.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei mulla automaattia vastaan mitään ole, ja monta niitä on ollut. Vag konsernista sellaista vaan ei tule.

    Dieselissä ainakin nosti kulutuksen maantiellä vajaaseen seiskaan, mikä on parhaimmillaan 2 litraa enemmän kuin manuaalilla.


    Kulutusmittaritkin voi olla optimistisiä jos ei ole tankista laskettu luku.
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Oli just näin. Mutta jos kaikki pyörät on maassa, eikä ilmassa, niin käytännössä tällä ei ole merkitystä, koska vetisellä jäälläkin on aina jonkunverran kitkaa. Juutuubi tietty on väärällään videoita, joissa Audin ylivoimaista Torsen-nelivetoa mollataan ajamalla auto rullien päälle jostain nurkasta. Ite oon pärjänny välttelemällä irtorullia tienpäällä.
     
    J, KajS, jorkat ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jeepeissä tasauspyörästö on tietyissä malleissa mutta mites 96 ja tuoreempi explorer esim? Siinähän oli joku ihme jakolaatikko. Tai saman ikänen blazer?
     

Kerro tästä muillekin!