Keskustelua sbc imusarjoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja FASTDOHC, 16.5.2023.

  1. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Teinpä tälläisen keskustelun aloituksen.
    Paljon kyllä löytyy interwebin maailmasta keskustelua, mutta ajattelin tehdä keskustelun/kyselyn mitkä imarit on hyvin virtaavia/tehoa tuovia/edullisia.

    Itellä nyt mietinnässä oikeasti hyvä imari.
    Itellä porattu 030 ylikokoon oleva 350 jossa perusvirit. 58cc palotiloilla olevat rautakannet jotka peräisin 305 sbc.stä ja hivenen siistityillä kanavilla, holleyn 750cfm kaasari (tiedän, vähän isohko) hei jakaja ja jotkut peltisarjat (liian pieni, n.1,5" putkilla).
    Ja sattui olemaan tallin nurkassa torker II imari, niin se on nyt tossa kokoonpanossa ja nyt kun kolmatta kesää tällä setillä kun ajelee, niin ainakin imarin puolesta vääntöalue on liian korkealla ja tarvisi saada alavääntöä.
    Tuossa kattelin niin perus edelin perform rpm 2701 on perushyvä, mut onko oikeasti??
    Myös edelin rpm aircappia kehuttu paremmaksi, mutta hintaa melki tuplaten 2701 verraten, onko aircap hintansa väärtti tollaisessa kokonpanossa vai meneekö rahat hukkaan? Vai olisko joku parempi imari vielä parempi??
    Olisko jollain kokemusta asiasta, kiitos ;)
     
  2. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Toi Edelcrapin EPS 2701 on ihan hyvä vaihtoehto tai sitten perinteinen RPM 7101, AirGap RPM 0n hyvä, mutta 430€ hintaa...
    Noita RPM:a ja EPS:a voi katella käytettynä, jos sattuu löytymään sopivasti nylppäämätön sarja ja myös Holley 300-36, jos sellasen jostain löydät, Weiand 8150 myös toimiva dual plane sarja, sen torkerin voi myydä alumiiniromuun...

    Holley:
    https://www.summitracing.com/parts/hly-300-36

    Mulla on pari noita Holleyn sarjoja, kehtaiskohan luopua toisesta??
     
    FASTDOHC tykkää tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    eps 2701 on perus performerin evoluutiota, vetoalue tyhjäkäynti - 5500rpm, rpm versiot noin 1500-6500 aluelle. Ihan lurumottiin ei kannata rpm versiota laittaa. Airgappi toimii helteillä paremmin kuin tavallinen ainakin teoriassa, talvella airgappi toimii huonommin kuin tavallinen ihan käytännössäkin.
     
    FASTDOHC tykkää tästä.
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    FASTDOHC tykkää tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Mulla oli EPS 2701 Iron Eagle 165cc kansien kanssa ja oli todella toimiva yhdistelmä.
    Näissä oli kanavan suut juuri samankokoiset.Sun tapauksessa kansien kanavan suu on pienempi kuin EPS sarjassa,joten pieni rappu tulee,mut ei suurempia haittaa.
    Perus performer kohtaa sun kansien kanavien kanssa jämptisti.
    Niinkuin Timo sanoi niin hankkiudu eroon siitä Torker II:sta.
     
    Muokattu: 16.5.2023
    FASTDOHC tykkää tästä.
  6. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Kiitoksia asiallisista vastauksista.

    Tuo torker II tuli vaan laitettua aikoinaan sen takia kun sellainen löytyi tallin nurkasta, tai versus ihan syöpynyt orginaali :D. Mut juu, torker II lentää romulavalle ja ehkä päädyn perus edelin rpm sarjaan
     

Kerro tästä muillekin!