Kestääkö kannenpultin kierteen korjaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jack, 20.11.2009.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Olisi ongelma, 350:stä on yhden pytyn kohdalta kannenpultin kierteet melko huonossa kunnossa (paikoitellen syöpymää).
    Ilmeisesti korjauskeinoina olisi kierteenkorjausholkki tai irtokierteet Helicoil yms.?
    Nyt eräs koneistamon mies sanoi, että ainakin kierteenkorjausholkilla tehtynä vaarana on että lohko halkeaisi vesitilaan kierteen ympäriltä kun vedetään pultit momenttiin? Materiaalia ei kierteen ympärillä kyllä kovin paljoa ole?

    Onko kenelläkään kokemuksia, tai vinkkiä jolla korjauksesta tulisi hyvä, korjattavia kierteitä ollee 3 kpl, myös pinnapulttia ollaan ehdoteltu. Lohko on edellisen omistajan toimesta porattu, joten ei viitsisi heti verkonpainoksikaan laittaan.
    __________________
    Corvette 1973 -telakalla-
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Heli tai vastaava coil siihen ja menoksi!! Jopa dieselikoneessa tollanen kestää.
     
  3. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Multa myös ääni helicoilille(tai v-coil tms. kauppanimi)
    Kierreholkki vaatii paljon suuremman reiän jolloin materiaalivahvuus voi tulla ongelmaksi.

    Ja muistaakseni helicoilille suositellaan pinnapulttia ettei kiristysvaiheessa voima kohdistuessaan vain parille ekalle kierteelle pääse venyttämään/korkkaamaan kierre-inserttiä.

    Mutta kun ymmärtää mitä tekee ja miten niin kestää se normaali kansipultillakin vetää momenttiin.(eli että pultti on riittävän pitkällä kierteessä ennen kuin voimat suurenee)
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kouluaikoina työharjoittelussa noita Helicoileja asennettiin alumiinisiin diodisiltojen jäähdytyselementteihin nimenomaan sen takia, että kestää paremmin kiristämistä kuin pelkkä alumiinikierre. Olen siinä luulossa että sama tilanne pätee valurautaan. Pultin kitka vaikuttaa kierrettäessä siihen teräksiseen kierrejouseen valuraudan sijasta. Kierreosan riittävä pituus toki täytyy huomioida.
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Helicoili tai muu vastaava taatusti kestää ainakin sen mitä valurauta kierre.
    siinä kierrereiän ympärillä on sen verran rautaa että kyllä siihen tohtii helicoilin laittaa.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    paa siihen petonroppu, varmaan pitää. Ja pitää kanssa, vaikkei kovin sofistikoituneelta viakutakaan..
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillä kerran korkkas kierteitä muuten juuri kasatussa koneessa niin tehtiin vaan isommat kierteet ja hyvin toimi monta kesää ja sen puolesta toimis yhä!
     

Kerro tästä muillekin!