Ketjujen kireys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Rusty, 15.7.2008.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Enpäs löytänyt tämmöstä vielä täältä, Googlettamalla tuli kyllä linkkejä eri mp-foorumeille ja tietenkin Suomi-24:lle. Itse olen kuitenkin näitten pyörien kanssa aivan vihreä niin kysytään nyt täältäkin TIETOA asiasta. Olen nyt siinä uskossa että että ketjun tulee liikkua pystysuunnassa 20 mm kun istutaan pyörän päällä. Lyhennytin tänään ketjut kun oli kiristysvara loppu ja ketju liikkui jo varmaan 5 senttiä keskeltä, siis alapuolelta. :eek: ''Helpostihan'' ne takaisin paikoilleen menikin vaikka ei ole sitä avattavaa ''hakalukkoa'', vai mikä se on..

    T:Onnellinen Viragomies. 8)
     
  2. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Tuota luokkaahan se liike yleensä on.

    Mutta tuosta ketjujen lyhentämisestä; Jos nuo kyseiset ketjut ovat olleet joskus sopivat ja olivat nyt siinä kunnossa, että piti lyhentää, että sai kiristettyä riittävästi, niin suosittelisin kyllä vaihtamaan jo uudet ketjut. Epäilisin, että antavat jo sivuttainkin niin paljon periksi.

    Mutta jos uudet ketjut lyhennytit, niin sitten ei mittään :D

    Vielä sen verran asiaa, että suosittelen hankkimaan Viragon service manuaalin. Helpottaa ja nopeuttaa usein huomattavasti, jos on jotain pikkuvikaa korjaamassa tai tekemässä huoltoa. Jonkun kympinhän se maksaa, mutta siitä löytyy se faktatieto. Samantien.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No kyllähän nuo varmasti ovat joskus olleet sopivat. (Pyörä on minulle uusi), eli varmaan ''venyneet'' jokseenkin paljon..? Jos nyt ajan niillä tämän kesän loppuun ja vaihdan ens talvena ketjut ja rattaat. Kun ketjun lyhennyskin sentään maksoi 3 euroa. :lol:
     
  4. superturbine

    superturbine 1st gear

    Ketjuja kiristäessä kannattaa pyörittää takarengasta kunnes ketjut on löysimmillään.Tässä kohtaa tehdään tarvittavat kiristykset.Näin vältetään mahdollinen raippa-ilmiö.

    Ketjut tuppaa kulumaan epätasaisesti ja sen huomaa pyörittäessä kireyden tuntuvana vaihteluna.
     
  5. superturbine

    superturbine 1st gear

    No joo.Tietenkin säätö tehdään ketjujen ollessa kireimmillään eikä löysimmillään.
     
  6. kippis

    kippis Gearhead

    huonot ketjut / rattaat takertelee kun tuuppaat pyörääsi taaksepäin.
    pitää mennä äänettömästi.

    sulla on sitten joku wanhempi virago kun ketjuilla vielä (80 luku?)
     
  7. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Taitaa olla Viragon 250 cc voimaversio..
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Onpa hyvinkin.
     
  9. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Olen kuullut väitettävän että esim. täältä saisi ladattua 250 Viragon manuaalin.
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kiitos neuvoista.
     

Kerro tästä muillekin!