kevytkuorma autot verolle??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja peedro2, 12.2.2012.

  1. peedro2

    peedro2 1st gear

    lainausta offipalstalta..

    Jopas löyty mukavaa luettavaa kun Tråbolin/trafi sivuja tutkiskelin, tää on vanha juttu mut tälle vuodelle pitäisi napsahtaa verot päälle myös "kevytkuorkkeihin" se siitä dieselveron laskusta ...kele.

    Tässä copypastaa ja linkki selvitykseen alempana, mukavaa luettavaa meille kuorkin omistajille.

    Toivottavasti olen ymmärtänyt luetun väärin

    ---------------------------------------------------------------------

    Maksuvelvolliset ajoneuvot


    Maksuvelvollisuus koskisi kaikkia yli 3,5 t tavarankuljetusajoneuvoja vuodesta



    2012 (direktiivin vaatimus, mikäli maksuja sovelletaan). Siihen asti maksun


    piirissä voivat olla pelkästään > 12 t tavarankuljetusajoneuvot. Selvitystyön


    aikana on päädytty siihen, että maksujärjestelmän valmisteluissa erotetaan


    toisistaan ajoneuvot luokissa 3,5 – 12 t ja > 12 t. Tähän on päädytty, koska


    luokka 3,5 – 12 t edellyttää lisäharkintaa, miten ylipäätään tulisi menetellä


    niiden verotuksen osalta. Luokan alapäässä on paljon verotussyistä kuormaautoiksi


    rekisteröityjä ”pakettiautoja”. Ajoneuvoyhdistelmien osalta maksuperusteena


    olisi yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino (kuten vinjettidirektiivi


    edellyttää).


    Vapautettuja maksuista olisivat esim. linja-autot, sotilas- ja hälytysajoneuvot


    sekä sirkusajoneuvot.


    On järkevää selvittää ja seurata, miten EuroVignette yhteisö aikoo hoitaa 3,5


    – 12 t ajoneuvojen vinjettiverottamisen 2012 alkaen, kun nykyinen direktiivi


    edellyttää niiden sisällyttämistä mahdollisten maksujen piiriin.


    Vero vai maksu?


    Valtionvarainministeriön mukaan kyseessä on selkeästi vero.


    8 Valtioneuvoston kanta
    Valtioneuvosto tukee toimia, joilla pyritaan hidastamaan ilmaston lampenemista
    ja pitaa kannatettavana, etta liikenteelta peritaan sen aiheuttamat kustannukset
    ”kayttaja maksaa” -periaatteella.
    - - - - - - - -
    Valtioneuvosto pitaa erittain kannatettavana, etta jasenvaltiot voivat laheisyysperiaatteen
    mukaisesti itse paattaa, ottavatko tietulli- tai vinjettijarjestelman
    kayttoon.
    - - - - - - - -
    Valtioneuvosto kannattaa kaikkien yli 3,5 tonnin kokonaispainoisten tavarankuljetusajoneuvojen
    ottamista saadoksen piiriin heti muutosten voimaan tullessa.
    Vastaava paketti- ja kuorma-auton kokonaispainoraja on kaytossa kaikissa
    muissakin yhteyksissa.’

    - - - - - - - -
    http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_ ... njetti.pdf


    ..
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No joo, oli odotettavissa. Ihmeen pitkään tässä onkin saanut nauttia "halvasta autoilusta"... :odroll:


    "Lievä korotus"... 663% nykyiseen veroon. :rotfl: Minimi 1223/vuosi...
     
  3. speedy

    speedy Double Gearhead

    "Valtioneuvosto tukee toimia, joilla pyritaan hidastamaan ilmaston lampenemista"

    Maailmanpelastajat taas vauhdissa, suomi pelastaa kaiken operaatio jatkuu :mad: varovasti nyt sitten niiden verojen kanssa, ettei ajauduta liian nopeasti jääkauteen Vittu saatana alkaa jo tuntua siltä että vois alkaa ottamaan päiviltä noita päättäjiä :x
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Voi ...tana tuota brysselin järjenjuoksua, kun tuon systeemin ylläpitoon hukkuu pelkästään Suomessa 4,6 miljoona ja sillä saadaan perittyä ulkomaisilta kuorma-autoilta huikeat 9-12 miljoonaa :mad:
    Kotimaassahan tienkäytön voi maksattaa pa-veroilla.

    Jos vero on 600-900 euroa vuodessa, niin taitaapa mennä kevyt-ka myyntiin ulkomaille ja linja-auto tilalle :poff:

    On siinä lauta(pää)kunnassa sentään ollut mukana yksi täysipäinenkin, kun on jättänyt eriävän mielipiteen:
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuossa samaisessa pdf:ssä (sivulla 80) väläytellään myös sitä, että kuorma-autoilta poistettaisiin mahdollisuus liikennekäytöstäpoistoon... :odroll: Ajat tai et, niin verot menee maksuun.
     
  6. kojo

    kojo Gearhead

    Ja tuolla kupongissahan sanottiin että hallitus on päättäny jo vuonna 2008 että suomessa otetaan vinjettisysteemi käyttöön :argue:
    (sivulla 23)
     
  7. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Näinhän se menee, taas kerran...viisaat päättäjät vauhdissa
    Ei kai puutu enää kun käyttömaksu museoautoille.
    Pakko kai antaa periksi ja myydä joka ikinen autoa edes muistuttava laite.
     
  8. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Eli valtio haluaa pistää pienet kuljetusfirmat entistä tiukemmalle?
    Voisi taas todeta, että ei näin...
     
  9. captainpera

    captainpera 2nd gear

    suomi

    Tämä kevyt k-a:t verolle oli viimeinen niitti!!

    Suomi on paska maa! Siinä rajoilla mennään että nostanko kädet pystyyn ja lopetan työnteon. Tätä menoa raja tulee vastaan. Kuka jaksaa tätä ainaista kuppaamista. Samalla tänne otetaan väkeä täyshoitoon ulkomailta vaikka omastakin takaa on esim. asunnottomia.

    Kaikki autoiluun liittyvä alkaa olla niin kallista, että esim. ajaminen töihin vähänkin pidemmän matkan takaa ns. matalapalkka-alalla on kohta täysin järjetöntä. Enemmin makaan kotona yhteiskunnan elätettävänä. Taitaa jäädä paremmin käteen rahaa. Autot myyn pois ja ostan viinaa. Tietysti Virosta.

    No mopoauton voin piruuttani ostaa, niin pääsee kaupoille jos joskus olen selvinpäin
    :lol:
     
  10. finjale

    finjale 1st gear

    Näköjään autoilijoista ja varsinkin jenkkiautoilijoista puristetaan kaikki irti mitä vähänkin saa jotta valtion kassaan saadaan täytettä. Toki kaikkihan nuo mitä verojen muodossa kiskotaan menee meidän kaikkien hyväksi eikö totta? Nyt jo ottaa päähän dieselpolttoaineen roima hinnankorotus sekä tuo ilmastoveroksi naamioitu käyttömaksu joka rokotti vanhojen pakujen omistajia isolla kädellä. Hauskinta asiassa on se ettei näihin asioihin kukaan pysty vaikuttamaan vaan autoilijoilta kupataan loputtomasti koska sieltä sitä rahaa saadaan helposti ja ilman vastalauseita. Tietysti voihan sitä aina siirtyä joukkoliikenteen tai näin talvella potkukelkan käyttäjäksi niin ei tarvitse valittaa.

    Mielenkiintoista nähdä mitä tämä uudistus tekee kevyt kuorma-autojen hinnoille ja haluttavuudelle.

    Köyhät ja kipeät näissä verouudistuksissa yleensä eniten kärsivät esim. kuinka monen varakkaan olette nähneet ajavan vanhalla vanilla oli se sitten kuorma-auto tai pakuksi rekisteröity.

    Halvinta tässä kai on marssia autokauppaan ja ostaa uusi Kia tai joku muu kukka-auto mutta eivät vaan taida huolia tuota kuormuria vaihdossa.

    Taidan silti kiukulla ajaa tulevaisuudessa kalliisti JA VAIKKA IRTISANOA TV-LUVAN niin säästyy euroja käyttömaksuihin. Ai niin sekin ilo tehtiin jo mahdottomaksi :wink:
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    On kyllä päättäjät täysin vieraantuneet todellisuudesta. Voisivat astua kuljetusyrittäjän saappaisiin niin ehkä tulisi joku tolkku tuohon verotukseen. Siinä keikahtaa moniauto yritys äkkiä jos ei voi laittaa liikennekäytöstäpoistoon autoja joille ei ole ajoa. Jos on vaikka kuusi yhdistelmää joista pari seisoo tyhjänpanttina muutaman kuukauden niin siinä menee useampi tonni veroihin. Toivottavasti jää väläytyksen tasolle mokoma ehdotus.
    Ei varmasti houkuta uusia yrittäjiä allalle.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Eli näin:
    Mutta mitä tekeekään kukkaruukkukataisen shit-pack? :wc:
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mitäs yhden miehen sirkuksen perustaminen vaatis?

    tuollaiseen törmäsin:
     
  14. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Eiköhän jokaisella ole mahdollisuudet pelleksi :D
     
  15. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Jos toi tulee myös yksityiskäytössä oleville N2 N3 Kuorma-autoille niin millä keinolla saadaan kaikki mukaan ja pysäytetään oikeasti liikenne juhlapyhien aikaan kaikilla pääteillä niin kauan ja riittävän monena päivänä kunnes tulee muutoksia. Tuleeko kenelläkään muulla jo raja vastaan???
     
  16. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Re: suomi

    Osta äkkiä ennenkuin Jykä ja Juttis alkavat verottaa niitäkin... :rotfl:
     
  17. Frösä

    Frösä 2nd gear

    A=autoilu, alkoholi..

    Eikö ne voi jo siirtyä aakkosissa eteenpäin...
     
  18. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Jahka mä saan Dodgeen ehjän syöttöpumpun, niin katotaan sitten...
     
  19. Scania V8

    Scania V8 1st gear

    cosworthman kirjoitti:
    Jos toi tulee myös yksityiskäytössä oleville N2 N3 Kuorma-autoille niin millä keinolla saadaan kaikki mukaan ja pysäytetään oikeasti liikenne juhlapyhien aikaan kaikilla pääteillä niin kauan ja riittävän monena päivänä kunnes tulee muutoksia. Tuleeko kenelläkään muulla jo raja vastaan???

    Kannatetaan liikenteen pysäytystä,Kaikki raskasliikkenne mukaan siihen!

    Ei kai sirkuksen perustaminen kauheasti vaadi,Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan että tämä on Kataisen yhteis sirkus :mad:
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!