kevytkuorma autot verolle??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja peedro2, 12.2.2012.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Trafi ei päätä yhtään mitään veroihin liittyen, ainoastaan toimeenpanee ylemmältä taholta tulleet päätökset. Ehdotuksia Trafi voi toki tehdä (ja niitä yleensä kuunnellaan). Nykyisen liikenneministerin ehdotuksia nähneenä & siihen päälle Trafin visiot niin morjes vaan terve järki... :mad:
     
  2. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Soittelin kerran Akerafiin erään kaksikilpisen pärrän tiimoilta. Siellä virkailija rupesi selittämään minulle, että kaksikilpisyys tarkoittaa sitä, että moottoripyörässä on rekisterikilpi myös edessä :eek: Hohhoijaa... toivotin hyvää päivänjatkoa ja suljin puhelimen :odroll:
     
  3. johan78

    johan78 3rd gear

    Siis mä olen nyt 21 sivua lukenut tätä keskustelua enkä ole juurikaan tullut viisaammaksi.

    Onko tämä mahdollisesti tuleva vinjetti joku tienkäyttövero ulkomaalaisille kuorma-autoille? Jos on, niin eikö se ole vain hyvä asia?

    Vai onko nyt tulossa joku vero joka koskettaa kaikkia kuorma-autoilijoita, niin yrittäjiä kuin yksityisiä kevyt kuorma-autoilijoitakin?

    Itse olin tuossa jo katselemassa että hankkisin kevyt kuorkin, mutta päädyin sen ajatuksen hylkäämään jo aikaisemmin. Naureskellen puhelin tästä vaihtoehdosta kuitenkin kavereiden kanssa ja juuri siitä älyttömästä porsaanreijästä että bensakoneisella ei tarvitsisi maksaa autoveroa rekisteröidessä eikä ajonevuveroakaan.

    En ole kateellinen siitä että joku käyttää tätä porsaanreikää. Lähinnä yllättynyt, että kukaan ei ole siihen tarttunut. Ja jos tosiaan tarvit sellaista autoa työkäyttöön niin saahan oman auton käytön tosiaan vähennettyä verotuksessa. Jos se taas on tehty jotenkin mahdottomaksi, pitäisi siihen puuttua, ettei töissä sellaista autoa tarvitseva ja omaa autoa käyttämään joutuva kärsisi.
     
  4. sami

    sami Gearhead

    Edelleenkin ihmettelen sitä että mikä porsaanreikä on kun ajan vanilla kahden kelkan kanssa järvenpää-syöte välin edes takas ja menee vähän vajaa 300L naftaa. Kuulostaa mun mielestä enemmänkin rahanreijälle. Itse asiassa perseenreijälle. :-?
    Kummalla maksan enemmän veroa, nissanin vivaro pakulla vai letukan kuorma-autolla tuolla reissulla?
    Tää keskustelu on ihan samaa kuin miks yrittäjillä ja palkansaajilla ei ole sama verotus. Kaikilla palkansaajilla on yhtälainen mahdollisuus alkaa yrittäjiksi nauttimaan kevyestä verotuksesta. Ihan samanlailla jokainen voi sen törkeästi verotetun pakun sijasta ostaa kuorma-auton.
     
  5. johan78

    johan78 3rd gear

    Kyllä se mun mielestä on porsaanreikä, jos varmaan 90% jenkki kevyt k-a:n omistajista ajaa niillä ihan normaaleja henkilönkuljetusajoja mihin kävis normaalikin h-a. Toki on niitä jotka tarvitsee enemmän kuutioita tai vetokykyä. Mutta kuutiot korvaa lähes aina paku ja jos harrastaakseen tarvii vetää paria kelkkaa auton perässä pitkiä matkoja niin luulisi että niiden kellkojenkin hankintaa olis kannattanu harkita, jos ei ole varaa maksaa tonnia vuodessa veroja.
     
  6. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ei millään pahalla kyllä jokainen laskee sen mitä käyttökinneri kuluttaa eli käyttö/verot vuodessa jollakin tapaa ja eipä se ole minulta pois jos joku uskottelee saavansa siitä jotain hyötyä (laiskalla sprintterin rajoittimen kanssa jonkun matkan heittäneenä) ei käy kateeksi mutta kun ei ole sitä tilaa näissä henkilö-autoissa.

    Ihme itkijöitä jos joku muka ajaa halvalla taitaa olla nykysuomenniemellä satua moinen ajattelu ja kulutushan tuon halpuuden tasaa.

    Neuvostoliitossa ei ollut ongelmaa tämän suhteen kun yksityinen kansalainen ei saanut sitä pahaa kuorma-autoa omistaa.
     
  7. johan78

    johan78 3rd gear

    No kyllä tämä nyt on herkkä aihe. Itse jo sanoin että en ole kateellinen vaan ihmettelen. Ja osaan kyllä itsekin laskea sekä ynnätä että raskaan kevyt kuorkin kulutus kompensoi kyllä sen ns säästön vuotuisesta ajoneuvoverosta. Hyvä että vielä on näitä sotureita jotka niillä ajelee ihan jo osoituksena verotuksen naurettavuudesta.

    Oma ajatus kevytkuorkin suomeen laivaamisesta oli juuri se, että se olisi pienen yksilön keskisormi päättäjille. Vaihtoehto a:tuoda avalanche pienemmällä bensakoneella ja maksaa autovero, rekata henkilöautoksi ja maksaa ajoneuvoveroa tolkuttomasti vuodessa. b:tuoda avalanche VIELÄ isommalla bensakoneella, rekata se kevytkuorkiksi ja säästää kaikki verot. Onhan toi nyt niin veronkiertoa kun voi olla.

    Edelleen oma ajatus on siis se, että yksityiskäytössä olevalle kevyt k-a:lle ei ole niin hyviä perusteita, etteikö sille olisi ihan hyvä laittaa samoja vuotuisia maksuja kuin henkilöautoille.

    Jos taas yksityikäytössä on kevyt kuorma-auto, koska tarvii sitä työn takia, eikä työnantaja tarjoa autoa, pitää se kompensoida jotnekin.

    Pari postia sitten esitinkin viisaammille kysymyksen, että mitä tämä keskustelu edes koskee, kun 21 sivua ei sitä minulle avannut. Onko yksityisille tulossa jotain maksua? Vai suomalaisille yrittäjille? Vai suomessa ajaville ulkomaille rekatuille kuorma-autoille?
     
  8. aira

    aira 1st gear

    en jaksa koko ketjua alkaa lukea, mutta pätkähtääkö miulle nyt jotkui perkeleelliset lisäverot kun auto on fiat ducato maxi -04, kevytkuorma-auto? veisvät nyt sit vittu vaa kaikki kerralla ja korottais sen dieselin nyt nopeesti 2e/l. eipähä tarvis sit enää miettiä kehtaako enää ees yrittää tehdä töitä yms, jäis suoraa sosiaali pummiks. saisinkoha valtiolta muuten jotain tukia kun olen -83 vuonna muuttanu ruotsista tänne veroparatiisiin, olenhan kuitenkin ainakin melkein pakolainen? niitä kun nyt ainakin jaksetaan hyysätä.
     
  9. johan78

    johan78 3rd gear

    Ei hätää. Mä olen lukenu koko ketjun, enkä siltikään ymmärrä. Mutta mä olenkin vain tyhmä ja kateellinen ilmeisesti :D
     
  10. aira

    aira 1st gear

    tapahtui viime kesänä. erehdyin ostamaan kuplan. olin kaupan teon jälkee ajelemassa kotia päin, kun kamera välähti 4km ylinopeuden takia ;) noh siitä sitten rapsahti 270e sakkoa, kun oli edelliseltä omistajalta jääny 13e autoveroja maksamatta, joita en tietty omaa tyhmyyttäni ollut muistanut tarkastaa... nooh luulin asian hoituvan sakoilla, mutta ei.. verottajalta tuli sitten lappu että pitää maksaa 1100e lisäveroa kun olen ajellut autolla josta oli verot maksamatta.. ei siinä mitkää selitykset auttanu ja maksu aikaa ei saa yhtää ja eikä voi tietty maksaa erissä. jotkui varmaa nauraa ja aattelee että olitpa tyhmä kun et tarkastanut veroja, myönnän että olin, mutta silti tuo tuntuu kohtuuttomalta kun eihän se kupla oo ees tonnin arvonen. eli 1370e maksuja edellisen omistajan 13e "unohduksesta"...
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    bensakoneisessa sattuu olee se etu et sinä et maksan sen käytöstä kun se seisoo pihalla....maksat vain kun se liikkuu....
    ....ittee ainaki rupes vituttaa maksaa 600€/käyttömaksuu diselipakusta kun se seisos todellisuudes pihalla varmaan puolen vuotta jouten... en mä sillä joka pvä ajanu ollenka, varsinka kesällä ku oli chevelle ajossa...
    ...suomen laki kun o persillään koska"maksat vaikka et aja"....sen takia meillä o bensa ka-subbe...ei maksa yhtään enampi vaik o nytki vko taas seissy pihalla...
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Eli koomiset joulukuuset alppitorvineen ja äärivaloineen ja Wannabe rahtitollojen hirvitykset päätyy verovapaaksi ?
    Saakos lisäpisteitä jos on vielä itte tehdyt kylkiputket itse liimatut V8 muovikromilogot ja paripyöräinen 6.5 paskakasa ?
    :rotfl: :rotfl:
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Olis korkea aika... meinaan kun me suomalaiet ollaan jo Ruotsiin mentäessä näitä maksiskeltu ihan tarpeeksi

    Porsaan reikähän tää nyky systeemi on mutta jos nyt ajattelee että tollanen 3500+ Pickuppi tai vani syö sen 12-14 keskikulutusta minimissään ja ajaa sillä ympäri vuoden vaan sen takia että muutaman kerran vuodessa vedät vaikka hevos/vene/autotraikkua niin ohan toi aivan älytöntä...
    Samanlailla ja paremmin sekä halvemmin sekä mukavemmin joku Iso h-a tempoo perässään sitä traikkua, tai muu jossa vetokykyä.
    Mä en ole esim hevostelijoiden perusteluja ikinä ymmärtänyt.. ostetaan joku pajeronpaska tai chevyn killerdiesel ( nimitys tulee kun se tappaa itsensä kieli vyön alla työskennellen) että pystyy vetään.
    Kyllä mua ainakin tienpäällä ei niinkään karavaanarit vaan hevoskärrääjät ole olleet muutakuin jaloissa kun mammat ei uskalla vetää tai sitten 6.5/6.2/pajeronpaska tms. ei vaan jaksa... joku A6 3.0 TDI taasen rykii hiukan eri tavalla liikkeelle tai mikä lie iso euro ja miksei vaikka full size jenkkikin. So what jos kerran pari vuodessa esim. bensalasku vähän isompi. Ei niitä kisoja tapahtumia niin paljon ole että tollasen ylläpito järkevää olis.
     
  14. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Samassa olotilassa mua ei naurattaisi yhtään.Päinvastoin.Kattoisin peiliin ja kysyisin miksi?
     
  15. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Tän asianhan ei pitäisi koskea sua ollenkaan,koska siellä missä ei aurinkopaista,perseet on isoja ja drinkit kylmiä,ei tälläisiä ongelmia ole.

    Sitä paitsi mun mielestä jos tälle linjalle lähdetään,että toi saa tota ja mä en,niin sitten tuutataan kaikki,siis ihan kaikki veneet isolle käyttö ja saasteverolle per vuosi.Vitut siitä milloin se on vesillä tai vakuutuksissa vai ollenkaan.Jos omistat sellaisen niin maksat.Ne pitää pahaa ääntä,saastuttaa meret,niillä ryöstökalastetaan,ja sitten kun mä en halua hankkia sellaista,niin verolle vaan.Siinähän sitä olisi verottajalle työsarkaa kun joka saatanan putputtaja laitettaan rankaisu asteikon yläpäähän.Ja rahantuloa ei voi estää!
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei pitäisi eikä koske...

    Missasit pointin.. koitin vaan kyseenalaistaa tällaisten autojen siviilitarpeen.

    Hyötyajoneuvo on hyötyajoneuvo ja sillä selvä.. mun mielestä hyötyöajoneuvon raja vois mennä 7.5 tonnin kohdalla ja kokonaiskantavuus vaikka kärry perässä sellaiset 20 tonnia.
    Sais tämän maan kuljetukset nurkissakin samalla järkiperäistettyä.

    Mua on henk koht muutaman kerran vituttanut ajaa jakoajoa esim. Stadissa Täysikkäällä. Siinä on menyt isännän katteet vituiksi ja koko ala jopa. Mutta tässä ollaan kuin tikku paskassa.
     
  17. johan78

    johan78 3rd gear

    No miksi miksi?

    Kopioikaa nyt joku sitten tähän tästä threadista se kohta missä lukee, että kenelle nyt oikeasti on tulossa lisämaksuja. Kotimaisille vai ulkomaalaisille yrittäjille? Vaiko ihan yksityisautoilijoille?
     
  18. sami

    sami Gearhead

    Kyse ei ole varallisuudesta, vaan siitä että maksan jo nyt polttoaineissa enemmän veroa vuodessa kuin tavis transittipakukuski. Lisäksi mä maksan muita veroja enemmän vuodessa kuin se tavis transittipakukuski tienaa, niin alkaa vituttamaan kun sekään ei riitä vaan vielä pitäis maksaa lisää kun tykkään enemmän ajaa vanilla missä sitä tonnin painoista telikärryä ei huomaa muussa kuin naftalaskussa.

    Milläs autoilla itse ajat?
     
  19. sami

    sami Gearhead

    No sit mä kyseenalaistaisin myös soutuvenettä isommat paatit...

    jackass...
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    sopii mulle jos on siviiliveneitä.

    Kilpaveneillä kun saa hurautella yhtälailla kuin kilpa-autoilla :poff:
     

Kerro tästä muillekin!