KFOR-> auto jenkeistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja juhhi, 18.12.2008.

  1. juhhi

    juhhi Gearhead

    Kertokaas kokemuksia minkälaisia autoja ootte tuoneet jos olette palvelleet KFOR joukoissa. Miksi päädyitte just siihen autoon, Miten prosessi meni, miten olisi kannattunut tehdä. Miten/mistä kautta auto tuli, entä miten auto Suomeen?
     
  2. Ei ole henk.koht kokemusta mutta olen autoja tuonut vaikeemman kautta ,eli jos itelle tommonen tulis eteen niin uus corvette tai mustang tai mikä nyt veikeemmistä malleista mahtaa miellyttää... Perus kikkareita on turha raahata?

    Mites nykyään on nuo säännöt , onko nämä ns muuttoautoja jolloin pääsee luistamaan näistä suomistoliiton kyykytyksistä ,tuulilasienvaihdot , valojenpilaamiset yms?
     
  3. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Onko tää tuulilasin vaihto joku uus juttu?
    Siinä lienee kyse samasta pikkumaisuudesta kuin valoissakin, että joku pienen pieni E-merkki puuttuu tuulilasista?

    TheJonssi
     
  4. v80

    v80 Gearhead

    Auto tilataan jonnekin Kosovon lähellä olevaan satamaan, mistä ajamalla seisomaan puoleksi vuodeksi parkkiin Kosovoon. Kun vuoden palvellut niin ajamalla Suomeen.

    Tuolla jotain tietoa vaikka ei Volvoa ostaisikaan -->

    http://www.bilia.fi/automyynti_vientiautopalvelut.html
     
  5. cam68

    cam68 1st gear

    se auto voi tulla myös suomeen ja sitten rekalla perille. ei kosovoon vaan läyhy parkki on makedonian puolella.. 02-03 tuli oltua vuosi tuolla ja ehkä ensi keväänä uusi reissu.. just tänään soittelin toyotasta tax free hintoja ja meiliin tupsahti äsken hinnasto..
    en muista sen firman nimeä ja ei välttämättä enää sama mutaa 5v siiten rahti makedoniaan oli n.1000e/auto.. siinä säästyy itseltä aikaa ja ei tarvitse suunnitella ns. tiukkaa aikataulua euroopan läpi.. pois voi sitten hieman rauhallisemmin ajella..
    toki taisivat jotkut kuljetuttaa autonsa pois päinkin..
    pari kaveria ajoi suomesta autot skopjeen reilussa kahdessa päivässä.. (volvoc70 ja mini cooper..) oli pojat hieman päästelleen reippaaamiin välillä
    esim jenkeistä auto ensin suomeen hyvissä ajoin ja sitten joko ajamalla tai rekalla alueelle..
    ja muuttoautona luokitellaan.. ei tarvitse tehdä muutoksia ja verottoman hintaraja oli silloin muistaakseni 50Ke sen yli jos menee niin ylimenevästä verot.. voi olla muuttunut..
    voin kysellä tämänpäivän tiedot kun 3 kaveria on parasta aikaa kosovossa..
     
  6. juhhi

    juhhi Gearhead

    :-?
     
  7. H.Norlander

    H.Norlander 1st gear

    Tarkistapa vielä jos tuot auton jenkeistä Suomeen ja täältä edelleen Kosovoon niin mistä meinaat saada autoon kilvet ja vakuutuksen? Ei muuten onnistu Suomesta saamaan kuin vaan muutaman päivän siirtokilvet.... Entä sitten siitä eteenpäin? Oliko ajatus rekisteröidä se sitten alhaalla Makedoniassa tai Kosovossa?
    Itse aikoinani ajattelin samaa, mutta ei toimi Suomen kautta. Sinuna katsoisin auton Jenkkilästä ja hoitaisin oston niin että esim. Reising ostaa sen ja rekisteröi Saksaan, josta sitten taas sinä ostat sen edelleen Saksan siirtokilvillä sinne. Jotain tällaista...
     
  8. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mä toin Saksasta ostetun -94 Caprice-farkun Kosovon reissulta Suomeen -03. Se mistä varoitan, on aikataulu. Puoli vuotta on aikaa hommata auto paikalle ja se menee nopeasti. Mulla vasta kolmas välittäjä otti asian hoitaakseen ja toiseks viimeisellä lomalla kävin hoitamassa raha-asioita ja viimeisellä hain auton. Lomat sovittiin ekalla viikolla ja niistä voi poiketa, kun saat jonkun tuuraajaksi. Ainoa vaan, että kaikilla muillakin on pimppa, bilika, prätkä tai reissu kavereiden kanssa mielessä ja lomat mietitty sen mukaan. Suomalaiskansallinen sairaslomakaan ei auta, sillä se vietetään omassa körmyssä tai jos isket jalan paskaksi, niin pääset kotiin -ehkä lopullisesti.
    -Kosovossa mainostavat autojobbarit ei tajua amerikanautoista mitään.
    -Saksalaisetkaan ei tajua jenkkiautoista mitään. Tämä voi olla myös etu, lyö faktat pöytään ja saat auton puoleen hintaan.
    -Saatat säästää, jos tilaat auton vaikka Kreikan satamaan ja yrität sähköpostilla hoitaa kaikki bisnekset.
    -MUTTA! Otat riskin. Jos auton tuonti viivästyy, joudut lusimaan ulkomailla mission jälkeen päivät ja niistä ei makseta palkkaa. Koskee erityisesti niitä, jotka saavat vuoden virkavapaan töistä. Mm. rajavartiolaitoKSELLA OLIVAT SITÄ MIELTÄ, ETTÄ JOS MISSIO LOPPUU 18.4 niin työt jatkuu 19. päivä, riippumatta siitä onko autoa vai ei.
    -Suosittelisin suomalaisia autojobbareita, jotka mainostaa täälläkin tai joita Od:n kävijät suosittelee. Siis jos auto tulee ameriikasta.
    -Jos auto tulee Suomeen, pääset ilmaisella huoltolennolla Helsinkiin ja tekemään autokauppoja. Sitten vaan Baltian tai keski-euroopan kautta Makedoniaaan.
    -Välittäjiltä kannattaa kysyä, paljonko laivamatka saattaa venyä. Piru vie, jos se auto tuleekin puoli vuotta myöhässä Suomeen. Sitä ei lusi kukaan Kreikan aurinkorannalla. Ei taida lompsa kestää. Jos auto on vielä sellainen, että valot, lasit ym. pitäis vaihtaa, mikäli menee verolliseksi, niin kuka perkele sen ostaa sulta pois taxfreenä, ainakaan käypään hintaan. Tämä tietysti siinä tapauksessa, että kauppa on sitova.
     
  9. cam68

    cam68 1st gear

    ja ottakaa huomioon että niiden päivien lusiminen on tehtävä jossain EI EU maassa jos ei auto kerkiä ajoissa paikalle.. minun aikaan tais pari hemmoa vanhemmista mennä norjaan pariksi kuukaudeksi autonsa kanssa..
    ps. tuRskatehtaalle kaloja perkaamaan esim.. :rotfl:
    unkarikin taitaa olla jo eu maa?? se oli kuulemma ennen suosittu paikka lusia.. sofian yökerhoissa/ tissibaareissa kuulemma aika menee äkkiä :poff:
     
  10. Annie

    Annie 1st gear

    Afgoihin jos pääsee niin Ram:ja löytyy kuulemma Dubaista karvakäsiltä.
    Siksipä "oi kivat Säkylän tädit,pääsisinkö afgoihin vartiojääkäriksi..."(En kyllä laittanut mitään toiveita lappuihin mitä sitä tekemään haluisi mulle kelpaa kaikki,vaihtelu virkistäisi näihin ajohommiin että se partionti ja vartionti ois jees nim. Kosovon pykäläkuningatar kuljetus ja raskaskonejoukkueessa 2003-04 rotaatiossa ja ihan vapaaehtosesti :lol: ...)
    Helpottuisi toi kulkineen hommaaminen. :lol:

    Kait sen saa nyt itse päättää ostaako auton Saksasta vai Dubaista,jenkeistähän ne on sinne kärrätty kumminkin.

    Onkos alankomaat jo muutes EU-maa...*pohtii*.
    Etttä jos valahtaa pitkäksi auton hankinta niin hakeutuu suomalaiseen rekkafirmaan töihin keski-eurooppaan ja asuupi siellä sitten loppuajan ellei jää pysyvästi jopa,hah.

    Onni onnessa meitsin työpaikalla kysytään vaan no koskas aijot taas alottaa työsi että se virkavapaa ei ole sidonnainen vuoteen.Ihan itsestäs on kiinni koska alkaa ja palkka rupee taas juokseen.Kun onhan meillä osa-aikasiakin valitettavasti bussihommissa.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Vahan sama sekoilu nyt mulla menossa kun koitan saada pyoraa/autoa USAn puolelta Dominikaaniseen ilman paikallisia veroja ja tuotua sen joskun ensvuoden lopulla suomeen. Nyt selvitetaan etta saanko suomesta vientikilvet(nk. ''tullikilvet'') ulkomailta ostettuun kaytettyyn ajoneuvoon ja voiko kayttaa vehjetta niilla kilvilla siella.

    Suurinpiirtein tilanne on niin etta VEROvapaus tayttyy aina kun on ollut vuoden ulkomailla. Oli EUn sisalla tai ulkopuolella.
    Jos olet EUn sisalla niin tavara on automaattisesti TULLIvapaata, mutta jos olet EUn ulkopuolella niin TULLIvapaus tayttyy vasta vuoden oleskelun jalkeen.
    Eli, tavara (auto,pyora, mikavaan muuttotavara) voi olla VEROvapaata muttei TULLIvapaata.
    Toi tullihan ei valttamatta oo kauheen suuri, jotain prosentteja. Etta kannattaa miettia etta maksaako suosiolla suomeen tavarasta tullin vai hilluuko turkkilaisessa tissipaarissa kuukauden :odroll:

    Itella taa homma tuli vastaan muutamia vuosia sitten kun toi Norjasta pyoran muuttovehkeena. Olin vuoden Norjassa mista jatkoin Saksaan 4kk keikalle. Verottomuus oli heti selva asia mutta meinasin joutua maksamaan tullin suomeen.
    Parilla paivalla pelastuin, onneks jain uutta vuotta juhlimaan Norjaan niin aika kerkes tayttya, kerrankin oli krapulassa makaamisesta oikeesti hyotya :)

    Paljon on mututietoa liikkeella, kannataa oikeesti ottaa ite selvaa Tullista, AKEsta ja kaikista mahdollisista instannseista miten homma mennee.
    Noistakaan sua ei oikeestaan juurikaan mitenkaan neuvota, tarttee itte kysya mita haluaa tietaa.
    Lisaks noihan valilla paastelee suustaan lahes mita tahansa, Tulli/AKE kun ei juurikaan sulle kirjallisesti vastaa ja suullissista sanomista ei mitaan vastuuta heilla ole.

    Viela vihjeena etta ala vaan laita vehjetta seisontaan missaan valissa, se voidaan laskea niin ettei ajoneuvo ole ollu kaytossa, jolloin se paivamaara millon saat siihen myyntivapauden voi siirtya tulevaisuuteen.
    Itella tuli 6kk:n jatko kun pidin talvet pyoraa seisonnassa, ei olis saanu olla kun joulu, tammi ja helmikuun seisonnassa ja muut ajat kaytossa :eek:

    Tuolta kannattaa lukea kaikki ainakin 2 kertaan: http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp

    Ja jos en ihan kauheesti vaarin muista niin KKCar on toimittanut autoja Floridasta YK sotilaille vahan mihin vaan; http://www.usasuomeksi.com/kkcar/index.html

    Jajuu, ja joittenkin kannnattas myos lukea toi juttu, ihan vaan yleis sivistyksen vuoksi :wink: http://en.wikipedia.org/wiki/European_U ... ber_states
     
  12. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ainakin jonkinlainen Euroopan kartta kannattaa varata (seuraavalle) reissulle mukaan, niin pysyy maat ja pääkaupungit paremmin hallussa...ettei eksy...
     
  13. cam68

    cam68 1st gear

    :D vai mikä maa ja kaupunki se oli :rotfl:
    ihan sama kunhan jossain samalla suunnalla :poff:
     
  14. Annie

    Annie 1st gear

    Hyvä. :poff:
    Päivän naurut.
     
  15. JAWA

    JAWA 1st gear

    07 kesä tuli oleiltua etelä-Libanonissa. Vuoden keikalla olevista muutamalla tuli ongelmia kun kontit "hävisivät" Beirutin satamassa. Kolmisen viikkoa olivat kateissa, ja leiman mukaanhan se 6 kk alkaa juosta. Joutuivat sitten keikan loputtua tulla hissukseen Suomeen.
     
  16. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Mä olen tuonut yhden harrikan muuttovehkeenä ja toinen tulee joskus ensi kesänä. Eka HD tuli saksasta, ostin sieltä, oli halvempi kuin suomen taxfree ja ei tarvinnut rahdata edestakasin. Autojen kanssa sama, mitään järkeä ostaa taxfreena suomesta maksaa tonni tai pari kuljetuksesta jonnekkin eteläeurooppaa tai minne alottaja nyt olikaan menossa. En tiedä miten valtionhommissa mutta omalla kohdalla meinasi tulla ongelmia kun mopossa ei ollut kovin paljoa kilometrejä muuton aikaan. Voi olla,että tornihommissa autoa voi seisottaa jossain häkissä, mutta meidän siviilien pitää tosiaan käyttää ajoneuvoa tuon puoli vuotta.

    Noiden päivien kanssa tosiaan pirun tarkkana, kateellinen tullivirkailija nimittäin syynää ne aika tarkkaan. Maksimi verohelpotus on 13 500 euroa, eli mitään ferraria ei ikävä kyllä saa kokonaan verottomana.
     
  17. gremlin

    gremlin Gearhead

    Noniin, soitto AKEen paljasti seuraavaa:
    Mikali haluat ajoneuvoosi suomen vientikilven(ns. ''tullikilpi''), ajoneuvo pitaa katsastaa suomessa. Tama nyt tarkoittaa lahinna etta tarttee jonkun syyn takia kayda konttorilla missa ne tekee katsastustodistuksen ja sitten saat AKEsta ne kilvet.
    Tama lahinna rupee haittaamaan jos haaveilee ajoneuvoa EUn ulkopualta ja haluaa siihen suomen tullikilven.
    Jos ostat ajoneuvosi suomesta niin sita ei tartte katsastaa koska se on varmasti suomen(EU) saantojen mukainen. Ja autoliikkeet(mmahantuoja) voi suorittaa sulle valmiiks noi kilvet ja paperit.
    Ja peli EI saa olla aikasemmin rekisteroity! Tota se AKEn rouvashenkilo jankkas monta kertaa..

    Eli teitin tapauksessa(kaytetty vehje/USAsta) parasta varmaan olis kayttaa jotain palvelua milla vehkeen saa saksaan ja sielta kilvet, luulisin.

    Se mika mua jai ihmetyttamaan tossa ohjeistuksessa oli se etta miks se pitaa katsastaa sumessa (EUn mukaiseksi) kun muuttoajoneuvoon pitais saada erivapauden ikkuna ymym juttuisiin automaattisesti :odroll:
    Mutta en hokannut siina heti kysya miten toi juttu menee.
    Se kun lakkas siina vaiheessa kiinnostamassa kun selvis etta mun pitais laahata vehje USAsta/PuertoRicosta/Dominikaanisesta ensin suomeen ja sitten takas Dominikaaniseen.
     
  18. cam68

    cam68 1st gear

    tuossa mättää kyllä jokin ja pahasti..
    yhdellä faitterilla minun aikaan oli volvo c70 mikä oli ruotsin rekisterissä.. ja ajoi sen makedoniaan ja reissun jälkeen rekisteröi verottomana suomen kilpiin.. että sillalailla :D
     
  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sveitsiin sai aikoinaan helposti rekisteroitya ameriikanauton niin ettei mitaan muutoksia saati veroja joutunu maksaa..eli vuoden tai kahden vientikilpiin.
    Ykskin auto rekattiin vaikka vessa oli fyysisesti ameriikassa, title vaan ja kilvet kainaloon :eek:
     

Kerro tästä muillekin!