Kia Ceed avainproblem

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja generalo, 13.9.2020.

  1. generalo

    generalo 3rd gear

    Tämmöseen hommaan tuli sotkeennuttua olevinaan taitavana seppänä... Vaihdoin Kia Ceed vm. 2012 avaimeen (semmonen linkkarimallin avain) kuoret ja patterin, ja nyt ei auto käynnisty, eli vissiin ajonesto päällä. Startti kyllä pyörittää konetta normaalisti ja ovien lukot pelaa avaimen nappuloista kuten kuuluukin. Toisella avaimella käynnistyy onneksi.

    Pitääkö tuo avain jotenkin koodata uusiksi vai mikä meni päin persettä?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jäikö ajoneston siru vanhoihin kuoriin?
     
    generalo tykkää tästä.
  3. generalo

    generalo 3rd gear

    Ja nyt juutuupista löytyikin video, mistä näkyy että ajoneston siru on vielä siellä avaimen kuoressa jemmassa... Jäi vaihtamatta, luulin että se on siinä avaimen piirilevyssä... :oops:

    No otetaanpa uusiks.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos laiskottaa ni laitat sinitarralla sen vanhan avaimen kuoret virtalukon liki 20 sentin päähän max. Se lukee siitäkin sen ja lähtee käyntiin. Patteria ei tarvi kuin kauko-ohjainta varten.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  5. kuutio

    kuutio Gearhead

    faija aikanaan katkas micran avaimen kuskin oven lukkoon. Kävi viksuna teettämässä uuden perusavaimen. Vähä ihmettelin kyllä avainsuutariakin ettei se puhunu sirusta mitään. Liimasin (plus rautalankaa, tietty) vanhan katkenneen avaimen pään uuteen avaimeen niin toimi ajonestokin ja sai ajettua leiman loppuun
     
  6. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kerronpa tähän oman taisteluni koska sama vika saattaa esiintyä muissakin autoissa.
    Käyttis Nissan Primera SD 2003. Teetin siihen myös uuden siruavaimen jonka tekijä kävi koodaamassa autossa. Aluksi kaikki näytti hyvältä, mutta parin päivän päästä vanha avain lakkasi toimimasta, käynnistyksenesto jäi päälle. Kun vanha avain oli mukana uuden ollessa virtalukossa lakkasi uusikin toimimasta ajoittain ja päin vastoin vanhan ollessa virtalukossa, tätä en tietenkään tajunnut heti. Tapanani on pitää vara-avainta taskussa mukana. Jostain luin ja kuulinkin että jos teetetään uusi avain pitää kaikki avaimet koodata uudestaan koska muuten ne voivat häiritä toisiaan. Kokeilinkin sitten viemällä toisen avaimen kauas autosta ja heti käynnistyksenesto lähti pois päältä ja auto pärähti käyntiin.
    No niin asiahan oli selvä. Koodaus ja vähän aikaa taas näytti hyvältä, mutta sitten aikoi samat oireet. Laitoin vara-avaimen faradin häkkiin, pieneen peltirasiaan. Taas toimi jonkun aikaa, kunnes mikään ei enää auttanut, ajonestoa ei saanut enää millään konstilla pois.
    Hinaukseen täytyi turvautua. Kotipihassa sitten parin päivän päästä piruuttani koitin ja taas auto toimi. Sitten löysin Nissanharrastajien sivuston jossa kerrottiin ettei avaimissa saa olla mitään patterilla toimivaa ylimääräistä laitetta ja perhana mullahan oli ledvalaisin siinä.
    Taas asia muka ratkesi, hetkeksi. Sitten samaiselta sivustolta löysin viestin jossa kerrottiin samasta ongelmasta ja joka oli korjaantunut puhdistamalla sen virtalukon ympärillä olevan anturin ja lähettimen liittimet. En tietenkään enää uskonut tuohon mutta puhdistin ne PRF kontaktikliinerillä, RUSKEA PULLO, jota olen ammatissani käyttänyt monet kerrat hyvällä menestyksellä. Ja hemmetti sentään, vikaa ei ole ilmennyt sen jälkeen tähän mennessä kahteen vuoteen!
    Ilmeisesti tuon kontaktihäiriön vuoksi lähettimen signaali oli niin heikko tai sekainen että se aiheutti epämääräisen sekoilun. Kun mietin tuota kun se lopetti toimintansa kokonaan, niin oli kesän helteet ja autossa sisällä korkea lämpötila, se ehkä vaikutti tuohon liittimen kontaktiin. jäähdyttyään jälleen toimi.
    No koputan nyt puupäätäni, ettei ilmaannu taas jossain vaiheessa.
    On tää autoelektroniikka vaan niin "hienoa".:(
     
  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tota lukijan liitin häikkää on myös joissain vag vehkeissä esim 90luvun a4 audeissa
     
  8. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Hyvä tietää kun on pari vag'inaakin pihassa.

    Ja kun muistelen niin Meganessakin esiintyi muutaman kerran samanlaisia oireita.
    Ai niin sehän on sukua Primeralle joka on = Laguna.
     
    Muokattu: 24.9.2020
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Ja kun muistelen niin Meganessakin esiintyi muutaman kerran samanlaisia oireita.
    Ai niin sehän on sukua Primeralle joka on = Laguna.”

    Off topicina nissan meni vituiksi -02 paikkeilla kun rellun kanssa yhteistyö alkoi. Koriseppä ihmetteli merkkiliikkeessä pimperan lukkoja kun olivat talvella aina jäässä ja jono asiakkaiden autoja pihalla remmeillä ovet kiinni. Syy selvisi: lukoissa luki renault. Lagunoita joissain vaiheeessa kiellettiin ottamasta vaihdossa meillä liikkeeseen myyntiin kun kukaan ei niitä halunnut ostaa.
     
  10. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Joo, huono maine Primeralla mutta kuitenkin tuntuu että suomi on täynnä näitä. Joka päivä tulee useita samanlaisia vastaan, enemmän kuin muita merkkejä/malleja.
    Ja onhan tää 1.8 konekin susi öljykulutuksen takia joka johtuu sitä kun se on sama kuin 1.6 mutta on poraukseltaan suurempi josta taas johtuu ohuen seinämän takia sylinterin soikeutuminen. Myynti-ilmoituksissakin myyjä ilmoittaa että tästä hyvä primera jos jaksat öljyä ostella.:D
    Mulla kävi kuitenkin hyvä tuuri. Tää mun yksilö on tehty ennen syksyä 2003 ja tuo öljy ongelma esiintyy sen jälkeen tehdyissä. Ei ole öljyä paljo tarvinnut lisäillä.
    Ja kaiken kaikkiaan olen ollut hyvinkin tyytyväinen tähän autoon. Tuo edellä mainittu ongelma on ainoa ja sekin ratkesi lopulta hyvin yksinkertaisella toimenpiteellä. Mitään muita korjauksia en ole siihen tehnyt ja monen vuoden katsastuksissa ei ole ilmennyt mitään ongelmaa. Viimeksikin kaksi katsuria tutki hartaasti ja totesivat että onpa hyväkuntoinen ja kehuivat yhteen ääneen.
    Kaipa tää sitten on vaan jotenkin parempi yksilö ja halvalla sain.
    Ps. Näähän on tehty Englannissa:rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!