Kickdown vaijerin kuoren lämpölaajeneminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kingsway, 6.6.2019.

  1. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kiusallisena vaivana on kickdown vaijerin kuoren lämpölaajeneminen.
    Kun säädöt on saatu kohdalleen, niin jonkin aikaa ajeltua vaihtokierrokset alkaa nousemaan ja hetken päästä kolmosta ei enää välttämättä löydy laisinkaan. Kuumaksi käytön jälkeen vaijeri on tosi kireällä.
    Lämmetessä vaijerin kuori pitenee, mutta vaijeripa ei pitenekään samaa tahtia. Yritin muuttaa vaijerin reittiä auton alla vaan ei siellä oikein ole tilaa. Vipuakaan ei pysty laittamaan kun on kaikkea rojua edessä. Lämpoeristematosta ei ollut mitään hyötyä.

    Onko muilla ollut vastaavanlaisia havaintoja?
    Onko eri valmistajien tuotteilla eroa? Luulisi että laadukkaampiakin tuotteita löytyy. Tämä on jokumikälieebaytuote, muoviletku jossa on metallipunos päällä.
    Nakkaan tässä illan päälle polkupyörän vaijerin tilalle ja testailen sillä.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Teoriassa toi lämpölaajeneminen voi olla ~0.5mm jos lämpötilamuutos on 100°C mutta käytännössä sillä ei pitäisi olla yhtään mitään merkitystä.
     
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    Sadan asteen nousu pidentää metrin mittaista rautatankoa 1 - 1,5mm.
    Muovin lämpölaajeneminen voi olla lähes 20 kertainen.
    Käytännössä vaijeria joutuu löysäämään 1-2cm kun kone on kuuma. Onhan se toki selvää että muovi ja metalli käyttäytyy hieman eri tavoin.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Siellä muovikuoren alla on metallista tehty "spiraali" jossa sisäosa liikkuu. Tuntuu aika uskomattomalta että laajeni/pitenis eri tahtiin. En tyrmää ajatusta mutta ei oo ittellä tullut koskaan vastaan ja noitten Vanien konehuone on Todella kuuma ahtauden vuoksi.
     
  5. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Slanttii ku kokeili weberiä ja kikkarivaijerina käytin lokarin vaijjeria niin ei ollu itellä mitään ongelmia. Vaijeri meni pakosarjan alta about 5cm läheisyydeltä..ei ongelmia. Mutta tää lokarin vaijeri oli teräspunoksella suojattua ja laitoin varmuudeksi vielä lämpimiin kohtiin lisäsuojausta.
     
  6. Noissa laskelmissa saa kyllä tulokseksi 1,2 mm, jos pituus on metri ja lämpötilamuutos se 100 astetta. Mutta kyllä se aika teoreettista on, että se vaijeri lämpenee noin paljon ja koko matkalta, vaikka miten menisi läheltä pakosarjaa. Eiköhän totuus ole jotain kymppejä.
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Metallimiehen nyrkkisääntö teräksen likimääräiseen lämpölaajenemiseen on satku,aste,metri!:)
     
  8. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    taitaa johtua muista syistä noi oireet
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Heitin hattuvakioon että se vaijeri 0n 60cm pitkä, aika fakiiri saa olla jos sen meinaa saada senttitolkulla pidemmäksi. Ja juu ei sitä spiraalin pituutta muovi määrää.
     
  10. kingsway

    kingsway Gearhead

    Eipä tähän muutakaan ole toistaiseksi keksinyt.
    Tuon muovitötsän sisällä ei ole minkään näköistä metallispiraalia. Sepä tässä onkin.
    Vaan tässähän viisastumme kun saan testattua tuolla toisella vaijerilla, tai siis kuorella.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos vaijerin kuori on kiinassa mahdollisimman halvasta muovista valmistettu niin voi hyvinkin laajeta tuolla matkalla 10mm.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla ainakin vaijeri ihan yksinkertaisesti vaan jumii siihen kuoreen.
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jos se vaijerin kuori on kokomuovinen niin kyllä voi laajeta paljonkin lämmön vaikutuksesta. Sorvasin yhden masiinan kytkinpolkimeen polyamidista jämptin laakeriholkin, ja nyt kun se kone seisoo auringonpaisteessa ja ohjaamo kuumenee, niin kytkinpoljin jää pohjaan.:( Akseli on 25 mm ja holkki n. viiden millin sinämällä.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Polkupyörän jarruvaijerin vaipassa on pitkittäiset metallilangat. Oisko semmonen passeli?

    Slantissahan ei välttämäti tarvitse vaijereita eikä edes vivustoja. Kaasarin läppäaxelin tienoilta on näköyhteys kikkarin vipuun. Mulla on siinä välissä 10mm suora alumiiniputki pallonivelillä. Yläpäässä on valittu nivelen paikka siten, että liikerata sopii 904 vipuun ja liikematkaan.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olsis taas ensimmäinen kerta kun eteen tulee täysin muovinen kikkarivaijerin "kuori".
     
    PilsnerBil ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. kingsway

    kingsway Gearhead

    No niin, vaijerin kuori on vaihdettu.
    Ja niinhän siinä kävi että vaivat hävisivät. Uuteen verrattuna vanha kuori antoi vaijeria vetäessä helposti periksi.
    Ja kyllä, vanha kuori on kokonaan muovinen. Ei metallilankoja tai muita vahvikkeita.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.6.2019
    HendriXXX, caprice305, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hieno homma jotta ratkesi. Kuka lie tommosen kehitellyt? Suunnitteluksi en sanoisi moisen toteutusta lainkaan.
     

Kerro tästä muillekin!