Kierrejousen lyhentäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja dumb, 9.11.2004.

  1. dumb

    dumb Gearhead

    Tyhmä kyselee taas :)
    Tuossa katselin jousituksen madallusmahdollisuuksia falconistani. Edessä kun on kierrejouset, niistä voisi helposti laikata kierroksia pois, ainakaan alapäässä ei ole kierteessä tiheämpää (ylläri, noin vanha vekotin!) eikä myöskään mitään sellaista tasaista kierrosta mitä vasten tulisi sitten tukivartta vasten vaan se on kuin valmiiksi olisi katkaistu. tästä siis olisi helppo napsia kierrettä pois, mutta kannattaako se?
    Mitään jämäkkää ja parempaa alustaa ei haeta, maavarasta vain voisi/pitäisi ottaa 10-15cm pois. Hivenenhän jousen jäykkyys suurenee, mutta tuskin merkittävästi... iskarit pitäisi jostain löytää varmaan vähän lyhyemmät, entä muita osia?
    taakse lehtijousille meinasin hommata pidemmät u-pultit ja laittaa palikoita akselin ja jousen väliin.

    Eli voiko tuollaista jousta huoleti lyhentää laikalla (katsastus setä ei kyllä huomaa) vai tuleeko siinä sitten joku ongelma? moottori ei vielä ainakaan vaihdu 8 sylinteriseksi joten painon ei pitäisi paljoa vakiosta nousta.
     
  2. mikko69

    mikko69 1st gear

    ainakin tämä etujousien lyhennys onnistuu! just tänä iltana otin kierroksen pois! se ei viä tarvi uusia iskareita, mutta jos otat 10-15 cm pois niin sit tarvii :lol: kato sit että tulee saman mittaset :lol: :lol:
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Omassa autossa katkaistiin laikalla kierros pois etujousista. Sen jälkeen takomossa väännettiin tynkä tasalle. Parin kesän ajon jälkeen jousi on antanut periksi sen verran, että auto makaa pari senttiä alempana. En tiedä, johtuiko lyhennyksestä vai ei..

    Ainakin vanhemmissa autoissa jousta saa lyhentää, kunhan se istuu jousikuppiin kunnolla eikä pääse ulosjoustossa tipahtamaan pois paikaltaan.
     
  4. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Älä ota liikaa!!
     
  5. fairlane

    fairlane Gearhead

    Toi pätee moneen muuhunkin asiaan
     
  6. Stingray

    Stingray Gearhead

    Sentin madalluksesta tuski tulee ongelmia, mutta jos enemmän ottaa pois, täytyy kaikki tukivarsien kiinnitykset löysätä ja päästää puslat hakemaan uudet paikat. Eli kaikki kiinnitukset löysälle, auto alas renkailleen halutulle korkeudelle ja sitten kaikkien kiinnitysten kiristys. Muuten puslan jäävät kieroon ja pahimmassa tapauksessa kantavat melkein koko keulan painon, jousien sijaan. Voin kokemuksesta kertoa että ei ole mukava tuollaisella ajella.

    Ja tämä koskee vakio kumipuslia. Uretaani tms. puslilla ei tarvitse tehdä mitään, ne hakevat its paikkansa, kun eivät ole kiinni hylsyissään samalla tavalla kuin kumipuslat.
     
  7. RG Racing

    RG Racing 1st gear

    mulla on ainakin amazonin takajousista laikattu jopa neljä kierrosta pois eikä ajo ominaisuudet ole kärsiny millään tavalla. ja sit akselin/korin väliin on kuormaliinasta tehty "stopparit" tota ulos joustoa varten eli perää tunkatessakaan akseli ei tipu niin alas että jousi pääsisi irti kupeista. tuo ratkasu kävi leima miehellekkin :D ja on muuten matala 8) 8)
     

Kerro tästä muillekin!