kierretappisarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja keimo, 22.3.2007.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pakalla voi olla vaikee saada kierrettä teräkseen.

    Mulla on 9 millisessä vaimennin (asepajan tekemä) se "säädettiin" niin että kierteenpuoleista päätä viistettiin viilaamalla tarpeen mukaan. Vaimentimen pää siis kiristettiin piippuun ja kun se törmäsi sopivasti piipun kaulukseen niin se vinous ohjasi löysät niin että vaimennin oli suorassa.

    Toimi paremmin teoriassa. :)
     
  2. Tästä puuttunee joku etuliite? Terästä on myös ihan perusmustarauta.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jaa. Tunnen sellasen paremmin rautana.
     
  4. No kansan suussa se sitä onkin. Wikipediassa on lyhyesti rakenneteräksistä, niin tässä:

    Rakenneteräs tarkoittaa rautapohjaista metalliseosta, missä materiaalin pääasiallinen tarkoitus on kantaa rakenteeseen kohdistuva kuormitus. Tyypillisiä käyttökohteita ovat esimerkiksi sillat, rakennusten kantavat osat ja työkoneiden rungot. Rakenneteräkset ovat pääsääntöisesti aina hitsattavia pois lukien koneteräkset. Koneterästen korkeampi hiili- ja rikkipitoisuus aiheuttaa hitsauksessa haurastumisen riskin. Tyypillisiä esimerkkejä rakenneteräksistä ovat

    S235JRG2
    S355J2G3
    E295
    P235S

    Merkinnän ensimmäinen kirjain kertoo teräksen tyypin (S = rakenneteräs, E = koneteräs ja P =paineastiateräs). Kirjainta seuraava lukuarvo on myötöraja. Lopussa oleva lisätunnus kertoo tarkempia tietoja esimerkiksi alimmasta käyttölämpötilasta.
     
  5. darpen

    darpen Gearhead

    Remmiveto mainitsi noista tehdashommista tuolla ja kyllähän joissain lipeäpumpuissa ja vastaavissa koneistetaan kierteet melko väljäksi. Helposti pari kymppiä alle normin.
    Materiaalina kun on joku 654SMO, niin ollaan toooodella kaukana perus teräksistä.
    Sama homma jonkun 5-luokan titaanin kanssa.

    Noi on hyviä materiaaleja kotikäytössä, mulla on kotona Neleksen palloventtiilin puolikkaat ollut pihalla kukkaruukkuina jo vuosia.

    Sellanen off-topic jatkona tohon miguelin wiki-linkille
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No mä nyt vaan mainitsin teräksen kun oli kiväärin piipusta kyse. Siihen en pakkaa koita.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Noi on hyviä materiaaleja kotikäytössä, mulla on kotona Neleksen palloventtiilin puolikkaat ollut pihalla kukkaruukkuina jo vuosia.”:rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!