Kiertokanki ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MJF, 9.11.2005.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Suunnitteilla on nyt uutta moottoria Valianttiin ens kesäksi (tai seuraavaksi).
    Lujempaa kiertokankea on koitettu katsella. Suoraan sopivaa noihin ei saa mitään, paitsi teettämällä. Huomattavasti halvempi vaihtoehtohan olisi käyttää tusinakoneiden osia, eli sbc, bbc, sbf, sbm jne. Pituuden puolesta sopivia on paljonkin ja männäntappi tuskin on ongelma. Ongelma onkin sitten alapään mitat. Tuossa kun on vakiokangen leveys ~31mm ja yleisimmät leveydet näkyy olevan ~23-25mm. Myöskin halkaisijat näkyy olevan pienempiä mitä tuossa vakiona.

    Kysymys siis onkin:
    Saako kampiakselin kaulalle sovitettua esim kiertokangen jossa reiän halkaisija on 56,8mm ja leveys 23,8mm kun alkuperäisessä mitat 58,75mm ja 31mm.

    Niin ja konehan on mopsin pikkulohkokutonen :wink:
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Miks muuten sinne pitäis saada vahvempi kiertokanki, noi vakiotkin on kai aika kestäviä? Niitä ainakin tossa WCC:n B:n voittajavallessa käytetään ja se on puskenut suunnilleen 600 heppaa dynossa. V-koneessa tahtoo noi kiertokanget olla kapeampia, kun niitä pitää mahduttaa kaks "yhden sylinterin matkalle". Oliskohan jollain tarjolla muihin merkkeihin suorakutosiin veivejä, ne vois olla leveempiä? tai jonku euron?
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyllähän ne vakiotkin näkyy aika hyvin kestävän. Sais vaan keveämpiä osia pyörimään sinne koneeseen. Jos sitä vaikka kierrättäis vähän enempi, kun tuota tilavuutta ei kovin paljoa ole. Mäntä valikoimakaan ei ole hääppöinen tuohon mottiin. Pitemmälle kangelle olisi mäntiäkin tarjolla paremmin. Kampikulmakin paratuisi, vaikka ei se huonoimmasta päästä ole vakionakaan.
    Onhan se yksi vaihtoehto teettää vakiomittojen mukaan paremmat männät sinne ja käyttää vakiokankia. Tai sitten käyttää "halpoja" sb ford kankia ja valmiita "halpoja" takomäntiä.
    Mitenkähän kestänee kierroksia nuo vakiokanget? Vaihtoehtoja tässä vielä punnitaan...
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    PO-metallihan tuollaset vääntää käden käänteessä.....
    Mä luulen, että kansi rajoittaa sitä kiertämistä sen verrran tehokkaasti, ettei tuo raja tuu vastaan ihan heti. Siellä on siinä vaiheessa isompaakin murehdittavaa, vaikkapa toi neljällä runkolaakerilla oleva kampura. Pidempiä kankia taitaa olla noissa muissa kutosissa, ainakin 198:ssa?
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    On pidemmät kanget muissa, toisessa tuuman ja toisessa 1,3 tuumaa. Tarttis aika matalat männät :) Kyseessä on siis 170 moottori ja ilmaa ahdetaan kanaviin.
    Onko tuonne PO-metalliin yhteystietoja? Minkä hintaluokan veivejä ne mahtaa olla?
    Edit: Löytyi jo, 1250e sarja. Sais kasikoneen kanget ja kuplan takomännät jo tuohon rahaan. Ja jäis vielä rahaa jäljellekin...
     

Kerro tästä muillekin!