Kiihdyttelyn aloittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 24.5.2010.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tästä tais olla ketju joskus, mutten pikaisella pläräämisellä löytänyt.

    Kaverini mielii kovasti radalle. Tulossa varmaankin sellanen 15 sekan Sportsman ET-ryhmän peli ehkä jo Kamasa tools natseihin. Mitäs kaikkea tässä pitää ottaa huomioon?

    - Hyväksytty kypärä löytyy
    - Muutoin ajoasuna käy pitkähiainen paita, housut, kengät ja hanskat
    - Päävirtakatkaisijaa ei kai tarvi jos akku alkuperäisellä paikalla
    - Polttoainelinjat lienee kunnossa koska on ruiskulla
    - Mahdolliset pölykapselit irti
    - Nopeusmittarin vaijeri irti
    - Joku vetokoukku oltava jos simahtaa radalle
    - Alkuperäiset turvavyöt käy 12.90 sek asti jos ovat ehjät
    - Muuta?

    Sitten toi lisenssin hankkiminen. Menikö se näin:

    1) Liittyminen FHRA kilpailijajäseneksi
    2) FHRA:lta sportti ID että pääsee sillä käyttään KITIä
    3) Kitissä lisenssimaksu 90€ eli kansallinen lisenssi vai käykö tähän joku kevyempi?
    4) Sitten Alastaroon ja kilpailutoimistoon 50€ tutkintomaksu ja jos lisenssi tulee, ilmoittautuu vasta sitten kisaan ja maksaa kisamaksun

    Unohtuko jotain vai oliko se tosiaan näin helppoo?
     
  2. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    alkuperäiset turvavyöt umpikopallisissa 11.49s asti ja avoissa 13.49s.
    ei tartte nopeusmittaria laittaa pimiäksi.
    Noista normaali tubeless-venttiileitä noi katsastusmiehet on parina viime kerralla maininneet että ne tarttis olla metalliset racemallit ja tasapainotuspuntit liimattavat,ei vanteen reunaan tulevat ole ok.
    ja mukaan vaan.
     
  3. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    meille sanottiin motoparkin katsastuksessa että jos menee alle 12sek niin tarvii metalliset venttiilit.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Juu näin on. Tekniset yleissäännöt, 5:1, sivu 184:

    "Tubeless-renkaissa mutterikiinnitteiset venttiilit edessä ja takana pakolliset kaikissa 11.99 s tai nopeammissa autoissa."

    Muuta mainintaa en noista löytänyt.
     
  5. aloitus

    riippuu kans mikä auto ? jos nyt melko normi uudehko niin juuri niinku edellä.mut jos vanha ja muuteltu ni liittimiin ym puututaan pensa ja vesi linjoissa esim.
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tais olla -95 korvilla ja pitäs olla siis pensa ja vesilinjat ok. Ja korjaa sitten seuraavaan kisaan jos ei oo.
     
  7. Jukka Kivineva

    Jukka Kivineva 1st gear

    Ilmoittakaa toimistolle että olette tulossa ajamaan lisenssiä, muuten ne ei tiedä mitään koska ette ole ilmoittautunu kisaan. Jonkunhan pitää hoitaa kirjallinen ja lisenssilähtöjen valvominen.
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Lisenssin voi tulla suorittamaan myos ensi lauantaina Poriin.
    Paasee sitten suoraan Kamasassa kisaan mukaan, sehan ei ole lainkaan varmaa etta siella paasee kisaan mukaan jos lisenssia suorittaa. Pikkusenkin venytyksia, oljyamisia ymym niin lisenssikuskit on heti jonon jatkona.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Poriin ei ehdi mitenkään, muuten se oliskin ollu hyvä paikka reenata.
     
  10. janis77

    janis77 1st gear

    eli kaveri josta Triniemi tossa alussa puhuu olen minä, ja autoksi tulee ainakin aluksi vr6 golffi.

    - saako tosta autosta ottaa kaiken ylimääräisen pois??esim. sisusta, valot??
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä tossa ET-luokassa saa autoa riisua, ylimääräset penkit ja varmaan valotkin saa ottaa pois, tietty kaikki muukin irtilähtevä. FHRA:n sivuilla on ladattavissa sääntökirja, se kannattaa tehdä ja lukea koska lisenssikuulustelussakin on siitä kysymyksiä ja se vastaa myös noihin useimpiin teknisiin mietelmiin.
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Yks toimiva takavalo vaaditaan, vaikka ei yökisoja näillä näkymin olekaan tulossa. Konepellinkin voi jättää pois, mutta sitten on kai tehtävä joku skuuppi ilmanoton päälle. Sisustan karsiminen on hyvä asia paloturvallisuuden kannalta, mutta ehkei kannata ihan monster garage tyylillä alottaa jos vaikka haluaa laittaa joskus jotain takas :D
     
  13. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Tervetuloa ajamaan!
    Mulla on tuolla myyntiosiossa auto myynnissä ja siellä on linkki, mistä näät millaisella me ajeltiin. Kaaret laitettiin oman turvallisuuden vuoksi, säännöt ei niitä vielä noihin aikoihin pystyvältä autolta vaadi.
    Eli jos auto tulee pelkkään kisakäyttöön, kannattaa keventää kaikki suht helposti irtilähtevä. Me "vähän" hifisteltiin tuon kanssa, mutta saatiin siitä yli 400kg painoa pois.
    Eikä ehkä kaikkea kannata yrittää tehdä heti. Kamasan jälkeen on taas puolitoista kuukautta aikaa, ennen seuraavaa kisaa :wink:
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    Lisenssi tienattu, onneks olkoon! Ihan ei kolffi ja korolla mahdu vielä samaan ryhmään, mutta ehkä joskus :)
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hyvin lähti ura käyntiin, toisessa kisassa jo jatkoon ekalta kierrokselta ja rankalla auton kevennyksellä eka 14sek veto ja melkein 150km/h. Multa meni sentäs viis kisaa ennenku voitin yhtään lähtöä.

    http://www.youtube.com/watch?v=nMbUFlSkZDY
     
  16. alottelu

    joo ja oli mahtava lähtö tuntu ihan kilvan ajolta mlemmilla oli yritys kova janizzz veti 0,500 alle ja mä kiinni oton jälkeen himmamalla 0,700 alle ja -500 auton vanhasta enkasta pois. harvoin on noin vähän tappio whituttanu.hienoa saada yks herrasmies lisää luokkaan :D
     

Kerro tästä muillekin!