Kiinnostaako Corvairit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rockmaple, 20.2.2016.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Cocco Bill kijoitti totuuden niin kuin se on. Suomalaiselle jenkkiautoharrastajalle Corvair ei ole riittävän "jenkki". Sama dilemma lienee Amerikassakin. Toisaalta euroautot alkoivat Corvairin esittelyn aikoihin nauttia arvostusta tietyissä piireissä rapakon takana , mutta tälle porukalle eurooppalasivaikutteinen Corvair ei kelvannut kun se ei ollut europpalainen. Arvostus saattaisi olla eri luokkaa, jos Corvair olisi suunniteltu ja tehty Euroopassa esim. Porschen toimesta pitkän matkan GT-rassiksi.

    Corvair on "tunnetusti" turvaton kaikissa nopeuksissa, mutta on niillä joku hurja uskaltanut ajaa kovempaakin. Varttimaililla on ajettu Stock-luokassa 13.03, Bonnevillessa Ralph Nader:D Racing Team ajoi turbo-Corvairilla 215 km/h, nämä heti tuoreeltaan vuonna -66. Tunnetuin Corvair-kilvanajaja on Don Yenko, joka GM:n avustuksella valmisti luokitukseen vaaditut noin 130 kpl Corvairiin perustuvia Yenko Stingereitä, joilla ajettiin hyvällä menetyksellä ratakisoja. 380 hv on myöhempinä aikoina mitattu vapaastihengittävästä Corvairin moottorista.
     
    Muokattu: 26.2.2016
  2. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Savon maalla majailee corvair monza spyder olisiko ollut -64, omistajan kanssa juttelin. sitähän hänkin sanoi että ei automalli nauti oikein arvostusta ja kukaan ei oikein tunne autoa...tulee kyselyä että mikäs vehjes tuo oikein on...
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Siis Yenkon rakentamasta moottorista? Tästä olisi mukava saada faktaa.. Googlettamalla Yenkon moottorit perustui 164cid kutoseen, neljässä eri teholuokassa, tehokkaimman ollessa 240hv. Joka on muuten tuohon aikaan tuollaiselle koneelle tosi kova litrateho, 2,7 litrainen mosa, 240hv = 88,9hv/litra. Jos 390hv on ollut, siellä on ollu kyllä jotain aivan muuta pellin alla kun alkuperäinen 164cid slantti. Tuskin sitä on yli nelitraiseksi saannu stroukattuakaan, saatika niin että se kisakäyttöä kestäis? + Mistään ei löydy mainintaa muista moottoreista kuin 164cid slantista 4 eri teholuokassa, kaikki vakiotilavuudella. Eikä kyllä onnistu nykyajan tekniikallakaan, tuohon 164cid slanttiin.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei Yenkon viilamana, vaan kuten kirjoitin niin myöhempinä aikoina. Tässä on se 380 hv Corvairin pata:



    190 cid, eli 2 hv/cid tai metrimitoissa 3.1 litraa, eli 122 hv/l. Kuplan syliterit saa aika helposti sovitettua Corvairin myllyy. 94 mm porauksella tulee ymmärtääkseni tuo 190 cid
     
    Muokattu: 26.2.2016
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Okei, käsitin kuitenkin että alkuperäisestä, my bad.

    Villin näkönen laitos, eikä hassummat äänetkään.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    35 vuotta takaperin bongasin ensimmäisen Corvair-aiheisen jutun ruotsalaisesta Wheels-lehdestä. Silloin innostuin vanhemmasta (käytetään usein nimitystä em = early model) mallista ja uudempi näytti mun silmään oudolta ellei suorastaan rumalta. Myöhemmin mieli muuttui, mutta nyt kun taas olen enemmän kuvia tuijotellut, niin en tiedä kummanko valitsisin tällä hetkellä. Vanhakoppainen on valittu Norjan toiseksi kauneimmaksi autoksi:

    http://www.corvairforum.com/forum/viewtopic.php?t=5040&p=57791
    [​IMG]
    Omistaja arvelee käyttäneensä autoonsa rahaa puolet siitä mitä joku toinen samaan näyttelyyn osllistunut on upottanut pelkkään osien kromaukseen.


    Corvairin moottori on havaittu hyväksi myös lentokoneissa:

    [​IMG]

    Tuossa esim. 120 hv reilulla puolella kaasulla, jolloin ei tarvita alennusvaihdetta potkurille ja painaa noin sata kiloa.
     
    Muokattu: 28.2.2016
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Nivalassa oli aikoinaan muistaakseni 2 ovinen ja musta? sitte yks tuttu tietää varaston ,jossa 3 corvairia,joista 2 on ainaki 2 ovisia,on kyllä minun mielestä toei hieno korimalli
     
  8. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Raumalla vielä viimesuvena 1 musta kaksovinen. Mielestäni jonkin aikaa samassa pihassa seissyt..
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    [​IMG] [​IMG]

    Kuvasin joskus tommosen turbokoneen, auto oli orkkis, siitä ei tosin löytynyt kuvaa. Imusarja on näköjään samaa sukua kuin kuplan yksireikäkantisissa. Valaistus oli valitettavan jyrkkä.
     
    Muokattu: 3.3.2016
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Turbo kai lämmittää ahtaessaan seosta sen verran, ettei tarvi pakokaasulla lämmittää rooriä niin kuin Kuplassa.

    Eipä vaan ala autokuume helpottaa.;) Amerikasta saisi mukiinmenevän kuntoisen Corvairin samalla rahalla mitä pyydetään pellinriekaleesta johon on niitattu joku Moparin VIN-lätkä.

    Niin ja saa laittaa vaikka yv:nä koordinaatteja jos on havaintoja joutilaista 2-ovisista Corvaireista Suomessa. Tallit on tosin täynnä romuja ja yksi projektikin työn alla, mutta jos sopiva sattuu kohdalle niin eihän sitä tiedä...
     
    Muokattu: 3.3.2016
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Sairaus pahenee, tällainen tuli tontille:

    http://i5.aijaa.com/b/00829/14468930.jpg
    [​IMG]

    Onhan tuo Nettiautossa ollut vuosia tyrkyllä, mutta aika ei ole aikaisemmin ollut kypsä uusille projekteille. Venäjälle on ollut menossa, mutta vaiheiden jälkeen jäi Suomeen ja joku on ottanut välissä lähes rahdin, tullin ja alvin verran takkiin, eli hinta oli sopiva.

    Koppero on muuten jonkinlaisessa ajokunnossa, paitsi Powerglide ei vaihda kakkoselle. Muuten olen automaattilaatikon kannattaja, mutta tässä tapauksessa jos olisi ollut mahdollisuus valita, niin olisin ottanut nelivaihteisen manuaalin, kuten huomattavan suuri osa Corvairin uutena ostaneista. Onhan tuo kuitenkin muihin sen ajan jenkkiautoihin verrattuna sporttinen laite. Mätää en vielä ole löytänyt muualta kuin toisen etulokarin ja korin välisestä saumasta. Konepel... eikun siis tavaratilan kannen tiiviste on siinä sauman päällä kerännyt kosteutta. Osat on kaikki tallella, paitsi kone... siis etuluukun lukko ja tuhkakupin kuppi. Kuskin penkin plastiikkiverhoilu ratkeilee, muuten sisusta on varsin siisti ja ehjä. Radiokin toimii, mutta ei sieltä kuulu muuta kuin asteikon toisessa laidassa venäjäkielistä propagandaa.

    Ilmeisesti Corvairi on ollut ajossa vielä kymmenisen vuotta sitten, kun tuulilasissa on jotain pysäköintilupatarroja, viimeiset vuodelta -08. Sotamies on viimeinen jenkkiomistaja ilmeisesti ollut.

    http://i5.aijaa.com/b/00347/14468931.jpg
    [​IMG]

    Aika helposti tuon varmaan saisi ajoon, mutta grilliin taidan laittaa. Auto on jossain vaiheessa varmaan ajettu drive-in-maalaamon läpi. Hyvin suurpiirteiseti on tiivisteiden reunat teipattu ja sotkettu maalilla. Sitäpaitsi kaikki kumiosat on aivan korppuna ja tuulilasi on pakko vaihtaa. Samallahan sitten laittaa koko koslan kuntoon.

    On kyllä metka laite, tässä vanhakin ihan innostuu vaikka pitkään on jo tuntunut, että kaikki autot on nähty. No Corvairia en ole nähnyt kuin kuvissa ja yhden pitkään seisseen raadon pensasaidan läpi. Joudutte ehkä jossain vaihessa katselemaan projektikuvia. Ennen aloitusta on kuitenkin tehtävä keittiöremppaa, sitä ennen talliin imuseinä minkä edessä keittiökaapin ovia (ja varsinkin auton osia) voi ruiskutella jne...
     
    Muokattu: 15.10.2017
    DX, 12345678910, Osuma Din Baden ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Onnittelut hienosta hankinnasta! Mulle ei näy nuo kuvat, näkyykö muille?
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No voi helvettiläinen. Eilen kun laittelin kuvia, niin ensin näkyivät ja hetken päästä ei näkyneet. Äsken kokeilin laittaa uudelleen, ja kyllä ne nyt mun koneella näkyvät vaikka en olisi kirjautuneenakaan. Lisään linkit, jos niiden kauttaa pääsisi kurkkimaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Hieno vehje. Odotan mielenkiinnolla projektikertomusta. Kuolasin itsekkin tuon perään pitkään, mutta talous ei antanut myöden käydä hakemassa talteen. Ja olen samaa mieltä sun kanssa. Tuohon kuuluu ehdottomasti kova-aski lattiakepillä.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tossa on hieno pikappi myös:

    "Kun ostat auton 600:lla, laitat siihen 50k ja myyt niin saat 12,5 k. Parempaa kuin osakkeet!" Ja "Onnettomuustapauksessa olet ensimmäisenä paikalla".
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Linkit toimii. Auto näyttää hyvältä ja sotilastarrat pikantti lisä. Tsemppiä projektille!
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Näyttää kestävän välillä kuvien latautuminen useamman minuutin.

    Projektijuttua tulee ehkä sitten, kun projekti alkaa.

    Jotain tämän tyylistä on visioissa:

    [​IMG]

    Eli siis lähes alkuperäiskunto, mutta ei ihan kuitenkaan. Niin että saa helposti museorekisteriin. Kun näyttää vähän siltä, että vanhat autot hävitetään liikenteestä, niin jospa museoajoneuvo saisi kulttuurin vaalimisen nimissä armahduksen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    kiinnostaa :odcool:
    mut pitäs saada etupellin alle kasi ja vielä kilpiin suomessa :poff:
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Itse olisin enemmän uudempikoppaisen kannalla mutta tämän kuvan laite on kyllä silti hyvännäköinen.
     

Kerro tästä muillekin!