Kiinnostaisiko Kuularuiskun tarinat, ei aseet!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 14.9.2024.

  1. BMW:n F1 projekti oli ennen mpowerin kiihdyttelyjä. Se oli myös siinä poistetusta tekstissä.

    Jälkimmäisestä lyhyt kertaus Wikipediasta:

    BMW has been involved in Formula One in a number of capacities since the inauguration of the World Drivers' Championship in 1950. The company entered occasional races in the 1950s and 1960s (often under Formula Two regulations), before building the BMW M12/13 inline-four turbocharged engine in the 1980s. This engine was the result of a deal between BMW and Brabham, which resulted in the team's chassis being powered by BMW engines from 1982 until 1987, a period in which Nelson Piquet won the 1983 championship driving a Brabham BT52-BMW. BMW also supplied the M12/13 on a customer basis to the ATS, Arrows, Benetton and Ligier teams during this period, with various degrees of success. In 1988, Brabham temporarily withdrew from the sport and BMW withdrew its official backing from the engines, which were still used by the Arrows team under the Megatron badge. Turbocharged engines were banned by the revised Formula One Technical Regulations for 1989, rendering the M12/13 obsolete.
     
  2. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Uudelleen rakennettu ja dynottu BMW F1-turbokone tuolla.

    http://gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

    Tehokäyrä suht mielenkiintoinen. Pidä mielessä, että alkaa vasta 7000 rpm. Teho melkein tuplaa jyrkimmässä kohdassa n. tuhannella kierroksella, ~450hp -> ~800hp 3,3bar buustilla, mitenhän 5,5bar buustilla ollut aika-ajotrimmissä:confused:. Monacon sykeröisellä katuradalla mielenkiintoinen ajettava ollut, kovia jätkiä kuskit silloin:cool:...
     
    Muokattu: 17.9.2024
    Concarne tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muisteloin mpowerin aiemmista jutuista että tuo dragsterin kone oli suunnilleen samanlainen. Hiukka alle seiskan alkoi työntää ja sitten tulikin paljon.
     
    mpower tykkää tästä.
  4. Aika samantyylinen joo..Bemari käytti formulakoneissakin katumoottorin lohkoa (joita oli käytetty jännitysten poistamiseksi).

    Suurin ero oli ymmärtääkseni se, että mpowerilla oli M3 Bemarin kansi ja formuloissa joku ihan omassa? Jos olen oikein ymmärtänyt.
     
  5. fmila

    fmila Gearhead

    Olihan noita "kuularuiskuja" NSUn ratakilpureissa jo 60-luvun lopulla, muistaakseni??? Ainakin ABTn/Dr Schrikin rakentamissa TT/TTS pikku Hemeissä niitä on näkynyt. Tehtaaltahan noi tuli "pukinsarvi"-imusarjalla ja kahdella Solex-vaakaimu tuplalla.

    t.AM
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Keppivaihteilla, käytännössä vasemmalla kädellä melkein koko kierros.
     
    Ford67 tykkää tästä.
  7. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Viiden minuutin kohdalla, kuularuisku asennus?

     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Ahtimen imupuolella läppä?
     
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Otat vähän punssia ja uusi yritys.
     
    mpower ja Herje tykkäävät tästä.
  10. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

    Mulla on moinen NSUssa ollut.
     
    LPV ja fmila tykkäävät tästä.
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    mpower, Ford67, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Onko sulla vielä NSU jäljellä?? Kerro siitä tarkemmin, vaikka YV:nä. Toki tänne voit tosta Kugelista NSUssa kertoa lisää tottakai

    t.AM
     
  13. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Löytyi aiheesta hyvät sivut. Kameroiden sulkijoista ja kuulalaakereistahan se ensibisnes ollut, josta firman nimikin peräisin:

    https://www.bmw2002faq.com/articles...-history-of-kugelfischer-fuel-injection-r453/

    ...josta F1 BMW Turboon ja yo videoon liittyen pätkä:
    "It seems surprising that Bosch purchased the mechanical fuel injection business from Schäfer Einspritztechnik GmbH in 1979, some 10+ years after they launched Bosch's EFI. At least part of the reason appears to be that the Kugelfischer system offered extreme reliability, as required for BMW's 1350 hp Formula 1 Turbocharged engine (M12/13). Bosch had both the Motronic EFI and the MFI systems, and for many of the early races in 1982, BMW chose the MFI system (12). These F1 systems use servo motor control of the cone in the Kugelfischer pump, so the injection volume is electronically programmed (the servo motor twists the cone to the right position). Still, the fuel delivery and injection are done mechanically, the same as Friedrich Deckel had designed in the 1950s."
    [​IMG]




    Lista käyttäjistä löytyy myös, tuleeko mieleen täydennystä?

    "Applications
    • Peugeot 404 (1962), Peugeot 504 (1968)
    • Lancia Flavia 1800 (1965)
    • BMW : 2000 tii (1969), 2002 tii (1971), 2002 turbo (1974), 520i (1972–1976) , M1 (1978)
    • Ford Capri RS 2600 (1970)
    • Porsche 911 RS & RSR, Porsche 911 SC/RS
    • Ferrari 308 Group IV Rally car"
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. mpower

    mpower Double Gearhead


    Nyt pikkasen nolottaa ihan oikeesti!? Mää olin sitten jo aikaisemmin avannut ketjun Kuularuiskuista!

    Olisko mulla orastava dementia tai jonkinlainen muistihäiriö?:(

    Mutta sellainen tuli mieleeni, katsokaas kun esim. BMW 2002 Tii:n Kuularuiskun maksimimäärä polttoainetta 73 kuutiomilliä iskua kohden on, mikä ei pitkään ahdetussa koneessa riitä isoimille tehoille, niin mitenkä BMW F1 Kuularuisku on isoille polttoainemäärille tehty!?:rolleyes:

    Yksi Kuularuisku kuitenkin kuvissa! Onko lisätty sylinterin halkaisijaa ja iskunpituutta riittävän ruuan saamiseksi, vai olisiko pumpun työiskuja lisätty niin kuin minulla!?

    Yön laskennallinen pähkinä onkin, paljonko pitää olla ruiskutusmäärä työkiertoa kohden, oletettaen BMW F1 turbo aika-ajoissa 1000 heppaa kehittäneen 11000 rpm!?:rolleyes:

    Ruiskutusmäärän voi ilmoittaa litroissa tai kiloissa!

    Nyt laskimet esiin, olisi hianoa myös laittaa kaavat mihin noihin arvoihin päädyttiin!?

    Hmm, voitaneenkin kuitenkin sanoa, matematiikka on ihmeellistä!?:)
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Oma villi veikkaus on, et ei ne nyt välttämättä niit mainostehoja tuottaneet, edes aika-ajossa. Pito- ja käyttäytymisongelmat ois pitänyt olla aika toisenlaisia, painoa ei kuitenkaan ollut varmaan missään vaiheessa yli 600 kg?

    Miten Raimo teillä tapahtu lähdön paineennosto? Ku oli kuitenkin kytkinpeli ja noustaakseen tykkäis vastuksestakin.
     
  16. Olen samaa mieltä.

    Noi tehot on vähän miten se nyt ilmoittaa. En nyt muista lukeamia, mutta se oli joko Bemari tai Honda, josta kerrottiin teholukema ja moottorin kestoikä eri ahtopaineilla. Niin suurimmalla ahtopaineella oli tehoa jotain 4 numeroinen määrä ja moottorin elinikä kymmeniä sekunteja. Vastaavasti kisa-ahdoilla se oli jotain 2,5 tuntia ja tehot ratkaisevasti vähemmän.
     
    LPV tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

  18. mpower

    mpower Double Gearhead

    Kaasu vaan pohjaan ja rajoittajaa vasten antoi olla. 0,9-1,1 bar kehitti ahtopainetta lähdössä. Kytkin ylös ja menoksi. Mitään nykyisiä paukkusysteemejä ei minulla ollut enkä mitään niistä ymmärtänytkään. Lähtökierrokset 10000- 10600. Kytkin 2-levyinen Sachs MFX 184. Libertyn ykkösen välitys 3,33 . Oli ainakin silloin tihein mitä sai.
     
    Herje ja kerkko tykkäävät tästä.
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    ainakin liuta mersuja noiden lisäksi...
     
  20. Mersu oli Boschin leirissä ja käytti K-jettiä.
     

Kerro tästä muillekin!