kikka 16 ja tallin ilmalämpöpumppu!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja katsastusonperseestä, 23.10.2007.

  1. Nonii nyt on sit varattu kotiin toshiba ilp ja tarkoitus hommata talliin vielä joku edullinen ilp...

    Kyssäri kuuluukin et mitäs jos laittaa tallissa ulkoyksikönkin tallin sisäpuolelle niin eikös se sillon ota valmiiks lämmittämäänsä ilmaa uudestaan käyttöön? ja toimii kovillakin pakkasilla?

    Joku syyhän siihen on että se on ULKOYKSIKKÖ :poff: mut voisko joku valottaa mikä?
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Talvella se masiina jäähdyttää ottamaansa ilmaa ja ulkoyksikkö puhaltaa siis kylmää. Eli tolla ratkaisulla tallia lämmittää vain ja ainoastaan masiinan hukkalämpö, eli mitä huonompi hyötysuhde, sitä enempi lämmintä :wink: En kyllä suosittelis sisään sitä laittamaan... Sama tilanne kun lämmität kämppääs pitämällä jääkaapin ovea auki.
     
  3. derwy

    derwy 2nd gear

    Joo, ulkoyksikkö on kuin jääkaapin kylmäelementti ja sisäpuolen puhaltimessa on sitten jääkaapin jäähdytysripaa vastaava kuumana hohkaava elementti.
    ILP kerää siis lämpöä siirtoaineeseen ulkoa (eli kylmentää ilmastoa :lol:) ja siirtää sen sisäpuolelle. Lämpö sitoutuu ja vapautuu aineeseen faasimuutoksissa. Sitten vain pumppu kierrättää nestettä ulkoa sisälle ja taas ulos ja puhaltaa siirretyn lämmön pois lämmityselementiltä sisäilmaan.

    Eli ei siirry lämpö mihinkään, jos ovat samassa tilassa, herra Carnot kieltää.
     
  4. vitoni

    vitoni 1st gear

    minkä mallin valitsit? ras 10 vai 13 vai joku muu? minkä kokonen talli? Ja onko talli kunnolla eristetty ja tiivis? ei välttämättä tarvii toista lämmitintä, riippuen tosiaan tallin koosta mut on ainakin hyvä merkkinen ja hyvä hyötysuhteeltaan tuo toshiba! Hyvä valinta. T:työkseen pumppuja asentava :D
     
  5. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Mahtaikohan tuollaisen halpispumpun termostaattia saada rukattua niin että peruslämpö asettuisi 5-10 asteen tietämille?

    Tuo minimi 15 astetta kun on vähän turhan lämmin autotallin peruslämmöksi...menee hukkaan tuo energiansäästö.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sitä olen miettinyt, että eikö sen ulkoyksikön voisi laittaa esim. välikattoon, siellä on kuitenkin "aina" vähän lämpimämpi kuin ulkoilmassa lämpövuodoista ja mahd. auringonpaisteesta johtuen. Kaitapa ne kondenssivedetkin saisi ulos johdettua kun fiksusti tekisi - pitäisi varmaan olla sulatuskaapeli torvessa tms.

    Muistelisin, että laite ei toimi kunnolla jos lämpötila pudotetaan liian alas - en kyllä muista enää miksi niin. Mutta tuossa minimilämpötilassakin on (pieniä) eroja laitemerkkien välillä.
     
  7. buddyfaro

    buddyfaro Gearhead

    Mitäs jos tuon ulkoelementin pistää esim maakellariin, sielähän on aina vähän plussan puolella lämpötila, kertokaapa viisaammat...????
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Luulisi toimivan. Tosin sen jälkeen siellä ei välttämättä ole enää plussan puolella, kun ulkoyksikkö sitä jäähdyttää. Eli pottuja ei kannata siellä ehkä enää säilöä. Mutta jos se on joka tapauksessa tyhjillään, niin mikä ettei.
     
  9. Stingray

    Stingray Gearhead

    Sitten sulla on hetken päästä pakastettu maakellari, eiks jeh? Ulko-elementinhän täytyy olla ulko-ilmassa, suljetussa tilassa se toimii kuten pakastimen kylmäelementti, eli jäähdyttää. Ja se maakellari jäähtyy varmaan kohtuu äkkiä niin kylmäksi, ettei ILP siitä enää saa lämpöä revittyä sisälle.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mutta maapollihan pukkaa koko ajan lämpöä lisää sinne kellariin - siksihän se plussan puolella pysyykin. Ja jos meinaa mennä kylmemmäksi kuin ulkoilma, niin ovi vaan auki!
     
  11. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Kyllä siinä vaan niin taitas käydä, että siellä maakellarissa olis 0 -kelilläkin 15 astetta pakkasta, eli se maa ei ehtisi luovuttaa sitä lämpöään ja oven auki pitäminkään ei välttämättä riittäisi tuomaan sinne muuten suljettuun tilaan tarpeeksi lämpimämpää ulkoilmaa, tai jos riitäisikin . niin joutuisi pitään sitä ovea kokoajan auki, eli se siittä hyödystä.
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Vielä vähän aikaa kun kehitellään tota ideaa niin sittenhän se ulkoyksikkö pitää kaivaa maan sisään ja että saataisiin riittävän suurelta pinta-alalta kerättyä sitä lämpöä, laitetaankin sen ulkoyksikön tilalle pitka pätkä maahan kaivettua putkea. Ja kas niin olemme keksineet maalämpöpumpun. :rotfl:
     
  13. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Heh, OD:llä keksitään taas ruutia uudestaan :rotfl:

    Mutta edelleen tuo termostaatti, jos sitä sais huijattua 5-10 astetta alaspäin niin olis aika sopiva laite autotalliin...
     
  14. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead


    laita tollainen niin ei tarvi ruveta huijaamaan termostaattia :p http://www.telko-elektroniikka.com/Ilma ... fault.aspx
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä ja samasta syystä sitä ei kannata myöskään sinne ylävintille laittaa.

    Joskus oikein kirpaisee tuo kun insinöörit selittää ilmalämpö pumpun tai maalämpö pumpun pumppaavan tai imevän maasta tai ilmasta lämmön talon sisään :x
    Koko ilmiö kun kuitenkin perusttuu siihen, että kun kaasua kompressoidaan niin se kuumenee ja sitten kun samasta komressoidusta kaasusta vapautetaan paine niin se jäähtyy.
    Joku sitten vain joku keksi laittaa kompressorin perään lauhduttimen eli viilentää kaasua jo valmiiksi ennen paineventtiiliä jolloinka kaasu kylmenee kylmemmäksi kuin se alun perin oli, no tämä kylmäkin kaasu lämmitetään toisessa paikassa lauhduttimen läpi ja kompuralle saadaan taas melkein alkuperäisen lämpöistä kaasua.
    Toisaalla lämpenee ja toisaalla kylmenee.
    Tämän hukkalämmön lämpöarvo siis on suuremoi kuin kompressorin ottama teho. (tietyin rajoituksin) esim. 1000 watilla saadaan 2000 w arvosta lämpöä.

    Oikeastaan kaikki lämpöpumput ovat kylmälaitteita siis pakastetaan ulkoilmaa ja hukkalämpö jää sisään. Auton ilmastointi toimii vastapäivään, lämpö syylärin eteen ja kylmä sisätiloihin.
    Eräässä lehdessä jopa väitettiin autonkin ilmastoinnin imemävän lämmön pois auton sisätiloista :x
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No eikös siinä nimenomaan oteta se lämpö siitä maasta tai ilmasta ja siirretä sisälle.
    Eli se lämpöpumppu on lämmön siirrin jolla siirretään lämpöä paikasta A paikkaan B ja käytännöllisen laitteesta tekee se että sillä voi siirtää lämpöä kylmemmästä kuumempaan, kun taas muuten lämpö siirtyy aina kuumasta kylmenpään.
    Ja kyllä se lämmönsiirto perustuu aineen höyrystymislämmön sitomaan energiaan, eli ainetta muutetaan nesteestä kaasuksi ja kaasusta nesteeksi, eikä pelkkää kaasua siirretä edestakaisin.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sitä minäkin. Jos verbi "imeä" noin kovasti närästää, niin käytetään sitten "siirtää". Ja se tapahtuu käytännössä juuri noin kun cc sen selostaa, mutta sitä nyt ei yleensä kannata tavalliselle tahvolle ruveta ensimmäiseksi selittämään.

    t: insinööri
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Noinhan se kyllä saattaa olla, riippuen tietysti tehosta, mitä irti otetaan. Mutta jalostetaanpas vähän lisää hyvää ideaa. Pakkokos se kylmä ilma on sinne kellariin tai välipohjaan puhaltaa? Pistetään ulkoyksikkö päätykolmioon tai kellarin oviaukkoon puhaltamaan ulospäin ja järjestetään korvausilman saanti ko. tilaan (tai välipohjaan sitä ei tarvi yleensä enää erikseen järjestää). Ulkoa sisään virtaava ilma ehtii aina kuitenkin vähän lämmetä ennen joutumista ulkoyksikön kennolle. Eri asia tietysti on, lämpiääkö niin paljon että sillä on käytännön merkitystä.

    Eikös vähän tällä periaatteella toimi poistoilmalämpöpumppu (helppo sana), mikä minusta on ainakin teoriassa aika fiksu vekotin: otetaan lämpö talteen eikä tuupata sitä harakoille. Köyhän miehen versio voisi olla että laitetaan tavan ilpon ulkoyksikkö ilmanvaihdon poistoilma-aukon eteen.
     

Kerro tästä muillekin!