Kimppaharraste, Dodge Fargo d500 paloauto, -71

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 21.9.2015.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuommonen vehjes käytiin kaverin kanssa puoliksi ostamassa pari päivää sitten varkauden alapuolelta. Ihan kohtuu kopillaan oleva vehjes, tekniikka pelaa noin niinku suurinpiirtein. 318cid ryppyreuna ja 8-vaihteinen manuaaliaski vastaa menosta..
    Papereissa tuo on -75, mutta vin koodin mukaan se olisi -71.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jarrut pitää ekaksi hiplata kuntoon ku nyt niitä ei juurikaan löydy. Moottori tukehtuu miltein bensaan, ainakin hajusta ja käynnistä päätellen. Hyvin tuo silti kulki 400km matkan. Pisaralla pisimmälle kisaan tuolla ei tarvinne vielä lähteä, matkakulutus pyöri n. 35-38 litraa sadalle. :eek:
    Eiköhän tuo tuosta tipahda ku laitellaan sytty ja bensapuoli kuntoon..

    Bensasta yks tyhmä kymysys, pitääköhän tähän laitella jotain lyijyn korvike lisäainetta bensan sekaan.. :odroll:

    Hirveästi ei olla keretty tutkia vielä autoa, mutta sauna sieltä jo löytyy takapäästä joten se puoli on jo kunnossa, hipistelyä vaatinee sekin.
    Sähköpuoli pitää kanssa käydä läpi, mittarit näyttää puutaheinää tällä hetkellä..

    Ens kesäksi tuon jos sais ajoon.. 8)
     
    Muokattu: 27.9.2017
  2. Trallaa

    Trallaa 1st gear

    Onko tämä Kemissä? Ihan kuin olisin nähnyt kyseisen ajokin tuossa kemin prisman ja kemin tex:in lähettyvillä joku aika sitten
     
  3. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Taisin viimeviikolla nähdä tuon laitteen myynti-ilmotuksen, olikohan torissa vai missä lie. Näytin vaimolle kuvan niin en saanu ees lausetta sanottua loppuun, "miten ois täll...EI" :rotfl:

    Hieno peli! :D
     
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tuo kuva on oulusta. Joo torissa ja nettikoneessa oli viime viikolla ilmotus tosta.

    Perjantaina ajettiin ouluun tuo vehjes.. Varmaan pohjosimpana nyt mitä ikinä käyny toi värkki. :D
     
  5. Erppa

    Erppa Gearhead

    Minä joskus kyhäsin sen saunan siihen. Sitä ennen se oli orggis auto. Bensaa se tosiaan söi aika reippaasti verraten -56 Fordiin joka meni y-lohkolla alle kolmenkympin. Hyvä se on ajolleen, mutta pellit vaatii vähän huomiota.
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ahaa, alkaa historiaa selviää. Millos tämä vehjes on sulla ollu, kuinka pitkään ja missäpäin suomea? Teitkö mitään muuta siihen ku ton saunan?
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    8) Tervetuloa paloautoharrastajien joukkoon. Oot löytäny hienon auton :D Mä kerkesin gruisailla omalla Internationaalilla noin 700km kesällä. Nyt vanhus on talvitelakalla. Upeeta että näitä raskaampiakin harrastetaan!
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kiitän! :) tuo tosiaan on kaverin kanssa puoliksi hommattu. Ihan hetken mielijohteesta tuo ostopäätös kyllä tuli.. Haaveissa on ollut tämmösetki vaan empä arvannut viime viikolla että kohta ollaan paloauton omistajia! :lol:

    Tuo sauna saa jäädä tonne taakse, parannellaan sitä ehkä jonkun verran, ulkoasu saa jäädä tommoseksi kulahtaneeksi. Ruosteet pyritään fiksaamaan parhamme mukaan. Koppiin lisää penkkejä että saadaan 1+8 matkustajamääräksi. Vähä musavehkeitä että saadaan rokettirollit soimaan. Sitten vaan kovaa ajoa.. :pinup:
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Asiasta heinäseipääseen, tuli käytyä vähä ihmettelemässä tota moottoria. En löytänyt moottori koodia mistään vaikka kuin yritin lampun kanssa ettiä. Vänkärin puolelta löyty lohkosta merkintä 2*2*66, eli tarkoittaako tuo nyt että toi motti on vuodelta 66?

    Ilmansuodinta aloin kattelee että millainen se on on hämmästys oli suuri ku se olikin öljykylpysuodin.. :eek:
    No sepä ei sitte oo ku pestä ja uudet öljyt kuppiin.

    Kaasuttimena näytti olevan Strömberg model ww. Odotin että seki ois ollut carterin bbd..

    Perän tunnistus tehtävää tarjolla..

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja tämä on joku eatonin lukkomurkula ilmeisesti.. Vaihdekepin varressa vipstaaki jossa Eaton merkintä ja ku siitä painaa/vetää ni takamurikassa ääntää ja kolahtaa. Lukkoa ei ole päästy vielä testaa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.9.2017
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Oo varovainen lukon kans. Tosta mun Natikasta on aikoinaan katkeillut vetareita ihan urakalla lukon kans. Nyt ei oo enää lukkoa. Olivat poistaneet sen kun niitä vetareita oli menny kuin hevooselle näkkileipää. Vaikuttaa tohon hälyytysajoon heikentävästi jos kartaani pyörii muttei pyörät.......
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Sielläpä se päivämäärä on lohkon kyljessä.
    Venttiilisuoja-ainetta kantsii käyttää, tuossa kun ei ole seetirenkaita.
    Paljonko tuolla lie ajettu? Paloautoilla ei juuri kilometrejä tule. Konehan saattaa olla hyvässäkin kunnossa.
    Voisin muuten vaihtaa tuon öljykylpysuotimen tuollaseen hieman saman tyyliseen, mutta paperisuodattimella olevaan... :wink:
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ok, pitääpä sitten lorauttaa sitä tankkiin? Maileja mittarissa n. 28000 muistaakseni. Nättikäyntinen kone muuten paitti bensaa se saa hiukka reilusti vielä. Ei oo keretty oikein tutkii sitä vielä.
    Ei savuta yhtään eikä käryä öljylle. Eikä tuo syönytkään öljyä parin päivän ajoilla vaikka sillä ei viime vuosina juurikaan ole ajettu.

    Kyllä me tuo öljykylpyputsari taidetaan pitää ku tuohan se paras suodin on mun mielestä.. :D
     
  13. Erppa

    Erppa Gearhead

    Ei siinä lukkoa ole vaan kaksi nopeuksinen perä. Vastaavaa eatonin akselia on noissa vanhoissa fordeissakin -50 luvulta lähtien. En muista tarkalleen koska auto minulle tuli, ehkä joskus 2009? Oli se tossa pihassa pari kolme vuotta kunnes lähti kannonkoskelle. Sama ukko halus väkisin ostaa sen minun -56 F-600:Sen ja hetken päästä vielä -55 letukan pikapinkin.

    Tollainen tuli kunnostettua viime talvena ja keväälle se lähti Munsalaan.
    http://www.rustfetish.blogspot.fi/2014/ ... n-tpk.html
     
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jaahans, no meni sitten se meidän arvaus täysin metsään. :oops:
    No pitääpä huomenna testata toimiiko se vielä.. Tätä arvailua se on ku ei tämmösiä ole aiemmin ollut kummallakaan.. :D

    Tattista lisäinfosta..
     
  15. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    On hieno! Useamman vuoden olen noita kuolannut ja ostopäätöskin on ollut muutaman kerran lähellä. Päädyin nyt kuitenkin hiukan uudempaa diesel laitteeseen viime viikolla. Jatka vaan kuvien lisäilyä ja tarinoiden kirjoittelua, mielenkiinnolla seurataan.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Piipaa saatiin ajettua kuusamoon vajaa pari viikkoa sitten. Siellä se mun kotitilalla odottaa tekijöitä. Jarruja alettiin jo vähä tutkii ja hutkii. Jarrujen työsylinterit aivan jumissa, uusia ei ainakaan pikasella netin tutkimisella näyttäny tulevan vastaan. Pitää yrittää nuo vanhat liotella ja herkistellä toimiviksi. Tuo taka-akseli on kuulemma jostain kolaroidusta f500:sta nypätty tohon rotkeen ku ei ole liikkunu lasti päällä tarpeeksi rivakasti sillä alkuperäisellä.. :)
    Kaks nopeuksinen perä tuntuu toimivan oikein hyvin.

    Parin viikon päästä pitäs yrittää keretä lisää katella tuota vehjestä..
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Työsylinterit oli aika kiven alla 20v sittenkin. Ja tuplaperiä noissa on kyllä tainnut olla uutenakin, ei välttämättä mistään vaihdettu. Vai oliko tuo 4wd, silloin ei tietenkään ole tuplaperää ollut alkujaan.
     
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Jep, eiköhän ne jollaki konstilla saada kunnostettua.

    Olen haastatellut kyseisen vpk:n entistä palopäällikköä tuosta autosta. Tosi hyvää tarinaa saanu tietoon.. :)
    Häneltä minä kuulin mm. tuosta perän vaihdosta ja itse se on ollut myös vaihtamassa sitä tuohon rotkeen.
     
  19. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Viikonloppuna saatiin fargosta hiplattua jarruja jonku verran. Kuskin puolen jarrut pöydällä, saatiin jopa melkein kaikki työsylinterit purettua ku ne oli aivan helkkarin jumissa ja täynnä skeidaa.. :eek:
    Yksi niistä on niin jumissa että vaatinee vielä enemmän liottelua..

    Jospa noista sievästi hoonailemalla sais vielä toimivat. Uusiaki osia olen jo netistä löytäny, mut lievän rahapulan vuoksi niihin ei taideta turvautua ku ihan viimesenä vaihtoehtona.
    Nyt pitää alkaa metästää juntturoita, ilmausruuveja ja teetättää jarruletkut eteen.

    Eipä mahtunu fargo talliin ni mikäs sen mukavampaa ku ropata ulkona vesisateessa. :D onneksi sentään muut hommat saa tehä sisällä.

    [​IMG]

    Ens viikonloppuna yritän jotain pienempiä juttuja fixailla, kuten sähköjä ja syttypuolta.
     
    Muokattu: 27.9.2017
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt ois jarruosat siinä kunnossa että pitäs vaan nakella ne paikalleen ja siinä sivussa jokunen metri vetää jarruputkea uusiksi.
    Yks uus työsylkky piti ostaa ja muista nyt tuli mun mielestä ihan soivat pelit. Jäänee nähtäväksi alkaako ne sitte oikeesti noilla pelaamaan.. Hope so!

    Nuo ku saa paikalleen ni oikea puoli sitte työn alle..
     

Kerro tästä muillekin!